Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Subwooferin apu ja miksaushyöty kotistudiossa
1 2 3
Nick Leeson
24.05.2023 19:43:49 (muokattu 24.05.2023 19:57:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei. Olen vuosia miksannut tuotokseni Genelec-lähikenttämonitoreilla. Uudistuksia suunnitellessani olen miettinyt subwooferin hankkimista monitorisettiin. Nyt kysynkin, minkälainen hyöty on subwooferin käytöstä ? Missä tilanteessa näette sen hyödyksi ? Onko niin, että kun ruuvatte bassotaajuuksia, niin mikä on juju - kuunteletteko sen avulla bassoääniä että ne ovat taajuudeltaan oikeanlaiset vai mikäs siinä on se juttu ? Kuinka suuri ero on verrattuna pelkkiin lähikenttämonitoreihin ? Missä se suurin hyöty tulee ettei sellaisen hankkiminen olisi pelkästään fiilistelyä ja luukuttamista miksaustulosta kuunnellessa. Tämä on vaivannut jo pitkään...
 
askomiko
24.05.2023 19:59:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saat jytinät mieleiseksi. Jos vaikkapa tuotoksesi jyräävät muualla niin että lasit tippuu hyllystä eikä mistään saa selvää, laitat vaan subbarin kotona 10db kovemmalle. Ja tietty se että kuulee alas asti, ettei sinne jää vahingossa jotain mölinää mitä et vaan huomaa kun kajarit ei sitä kerro. Kuulokkeistakin on monesti iso apu. Ja onhan se hauskaa luukuttaa niin että ikkunat tärisee.
 
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Nick Leeson
25.05.2023 09:16:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: Saat jytinät mieleiseksi. Jos vaikkapa tuotoksesi jyräävät muualla niin että lasit tippuu hyllystä eikä mistään saa selvää, laitat vaan subbarin kotona 10db kovemmalle. Ja tietty se että kuulee alas asti, ettei sinne jää vahingossa jotain mölinää mitä et vaan huomaa kun kajarit ei sitä kerro. Kuulokkeistakin on monesti iso apu. Ja onhan se hauskaa luukuttaa niin että ikkunat tärisee.
 
Ahaa - okei. Aattelin vähän syvällisemmin. Tokihan se on nastaa fiilistellä bassoaluettakin
 
jos luukuttaa niin että tyrät rytkyy ! Ymmärrän. Sitä haen tässä, että miksaustilanteessa
 
voisiko lopputulokseen olla apua pelkästästään subwoofferia kuunnellessa ruuvata
 
bassoaluetta optimaaliseksi ? Niin että saundaa hyvältä joka tötterössä ?
 
Danko
25.05.2023 10:15:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nick Leeson: voisiko lopputulokseen olla apua pelkästästään subwoofferia kuunnellessa ruuvata bassoaluetta optimaaliseksi ? Niin että saundaa hyvältä joka tötterössä ?
 
ei toimi, kokeiltu. itsellä subwoofer on kytkimen takana, muutama vuosi sitten tuli yhdeltä asiakkaalta palautetta ettei mun mixit potki mobiilikuuntelussa, joten sen jälkeen olen pääasiallisesti miksannut ilman.
 
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
oksatboys
25.05.2023 10:52:17 (muokattu 25.05.2023 10:55:04)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli ensin Genelecin 8330:t ja pari vuotta sitten hommasin kaveriksi 7350 -subbarin. GLM:llä viritettynä subbari on melko huomaamaton. Siis toki se lisää kaistaa alapäähän ja siten sen huomaa, mutta ei tule sellaista "subbari mölisee" vaikutelmaa. En miksaa koskaan ilman, kunhan ymmärtää/muistaa että bassoa ei pidä laittaa liian kovalle (GLM:llä viritettynä ei tule ns. mukavuusbassoa), niin hyvin menee. Ainakin omat miksaukset on omaan korvaan toimineet basson osalta niin isommista kuin pienemmistä hifi-kaiuttimista sekä kuulokkeista.
 
Edit. Niin se hyöty... mun mielestä hyöty on ollut suuri. Kuulee koko kaistan ja tulee tsekattua miltä se musa kuulostaa järjestelmistä, joissa on subbari. Myös Dankon mainitsema seikka kannattaa toki ottaa huomioon.
 
Antti1
25.05.2023 11:25:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Mulla oli ensin Neumannin kaiuttimet ja sit sama tarina sen brändin kamoilla. Elämä on subilla ja dsp-korjauksella huomattavasti parempaa.
Nick Leeson
25.05.2023 11:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Neumannin kaiuttimet ja sit sama tarina sen brändin kamoilla. Elämä on subilla ja dsp-korjauksella huomattavasti parempaa.
 
Mitäpä tarkoitat dsp-korjauksella ?
 
Anteeksi tietämättömyyteni...
 
Antti1
25.05.2023 11:48:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nick Leeson: Mitäpä tarkoitat dsp-korjauksella ?
 
Anteeksi tietämättömyyteni...

 
Digitaalinen taajuusvasteen, vaihetoiston yms. fiksailu.
oksatboys
25.05.2023 12:20:22 (muokattu 25.05.2023 12:20:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Digitaalinen taajuusvasteen, vaihetoiston yms. fiksailu.
 
Jep ja esim. Genelecillä (neumanilla ja muilla on vastaavia) tämä tarkoittaa, että laitat mikrofonin (tulee mukana) kuuntelupisteeseen ja painat nappia. Laitteisto pitää R2D2-ääntä minuutin ja tadaa kuuntelu on ns. suorassa, subbarin taso sopiva jne.
 
askomiko
25.05.2023 12:44:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin säädetty subi ei tosiaan tee itsestään mitään numeroa tai mölyä, jatkaa vaan siististi kajareiden kaistaa alemmille taajuuksille. Omassa surkeassa kopissa subin naksauttaminen käyntiin tuo myös tilantuntua äänityksestä paremmin esiin. Onhan se, kun kaista jatkuu alemmaksi. Nykyiset kajarit periaattteessa toistaa riittävän alas asti yksinäänkin, mutta silti.
 
Yksinään pelkän subin kuuntelussa en kyllä näe mitään järkeä.
 
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Einherjar
25.05.2023 13:25:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa se ylempänä tulikin, mutta tärkeää on tosiaan sen subin oikein kalibroiminen/virittäminen. Jos sen tekee väärin ja aiheuttaa buustia alakertaan tai joillekin taajuuksille, on miksauksien alakerrat todella helposti ihan mutkalla. Subi on myös akustiikan kannalta vähän hankala jos pitää todella matalia toistaa, eikä huone ole erikoisen akustoitu. Jo sen takia on hyvä olla joku RTA tai vastaava virittämiseen, mikäli laitteessa itsessään ei ole automaatiota.
Itse olen pitänyt ohjenuorana, että jos ei tiedä tasan tarkkaan mitä haluaa, niin hommat viritetään flätti-suoraksi. Sitten kun tietää, niin voi tehdä toistoon varovaista mutkaa. Subin ei kuitenkaan pidä toimia auton peräkontin päristäjänä, vaan nimenomaan jatkona yläkertojen toistolle.
 
Yksi juttu vielä tuohon yläosan kirjoitteluun voisi lisäillä; Sen subin pitää olla samassa ajassa yläkertojen kanssa, eli sijoittelusta tai huoneesta johtuen voi joutua viivästämään joko yläkertoja tai subia. Se on todella tärkeää siihen, että subi solahtaa osaksi yläkerran toistoa ja pitää myöskin tehdä ennen eq:ttamista hyvän tuloksen saamiseksi.
 
Missään nimessä en kuuntelisi pelkkää subia yksin.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
otamatone
25.05.2023 21:13:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä ei ole aiheeseen kokemusta, mutta tuli mieleen yksi näkökulma:
 
Eikö nykyään koneelta analysaattoreilla näkisi sen todellisen alakerran jo riittävän hyvin ? Että mitä siellä ihan aidosti milläkin hetkellä on valmiina lähtemään toistoputkea pitkin kajareille.
 
Tuntuu tavallaan jotenkin takamus edellä kiipeämiseltä, että hankitaan subwoofer ja sitten aletaan ratkomaan niitä haasteita joita siitä seuraa, ja siltikin on mahdollista päästä ainoastaan ainutkertaiseen tulokseen (eri kuin kenelläkään kuuntelijalla). Ettei tulisi vääränlaista päällekkäistä toistoa pääkaiuttimien kanssa ja menisi alakerran toistot mutkalle. Ja huonetilan vaikuttaminen kokonaisuuteen ja kaikenmaailman vaiheongelmat.
 
Eli eikö tuota alakertaa pysty kriittisiltä osin säätämään katsomalla tasoja ja muita oleellisia seikkoja näytöltä ? Tämä siis verrattuna siihen, että omalla laitteistolla, joka toistaa alakerrat sävyllä "X" tehdään jotain, jota kuunteluyleisö joka tapauksessa tulee kuuntelemaan aivan eri välineillä (sävykoodit "WTF", "YMS", "JNE").
 
Ymmärrän kyllä täysin että mukava kuunnella jonkinlaisena versiona sitä näytöllä analysaattorissa näkyvää alakertaa, mutta tarviiko siihen ihan oikeasti nykyään niitä kaiuttimia, jos tavoitteena on lähinnä todeta, että se alakerta toimii sen verran ettei siinä ole mitään kriittistä ongelmaa kuuntelijaporukalla, jonka laitteisto on aivan mielivaltaisen sekalainen ?
 
Henri Henri Olavi
25.05.2023 21:30:54 (muokattu 25.05.2023 21:33:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä teen alimman alakerran luureilla ja analysaattorin käppyröitä välillä seuraamalla. Omat monnarit eivät toista luotettavasti kuin sinne 60 Hz saakka. Sitten mä kuuntelen miksausta eri vehkeiden kautta ja twiikkaan niin kauan että toimii. En ole subia tarvinut koskaan muuhun kuin leffaäänten tekoon.
 
Je m'appelle la même.
askomiko
26.05.2023 14:38:45 (muokattu 26.05.2023 14:40:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pystyy käppyröitä vertaamaan. Helposti saa aikaan ihan riittävällä, eli sellaisella tarkkuudella lopputuloksen ettei Datsunista räjähdä ovipahvit irti kun laittaa kasetin soimaan. Käppyröiden vertaaminen on ihan validi konsti pysäyttämään räikeimmät virheet, tyypillisesti esim aivan yliampuvan bassotason. Mutta se on toki vasta teknisesti ok, tyyliin joo neula ei pomppaa vinyyliltä pois jos teet näin. Joku saattaa haluta myös kuulla ja arvioida korvallakin mitä siellä on.
 
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
dewil
26.05.2023 15:05:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Subihan on tosiaan silloin oikein säädetty, kun sen olemassaolon huomaa vasta sitten, kun sen panee pois päältä. Eli subi vain jatkaa pääkaiuttimien toistoaluetta alataajuuksille.
Koska fysiikka on ikävä asia, niin akustoimattomassa tilassa sen basson kanssa voi helposti tulla ongelmia, kun ne pitkät aallonpituudet jäävät sinne huoneeseen soimaan ja sekoittamaan äänimaailmaa. Siksi monesti sen alakerran tsekkaamiseen kotistudiossa on hyvät ja luotettavat kuulokkeet parempi ratkaisu.
 
Subbari on siis ihana asia, mutta sen säätäminen voi olla aika työlästä, jos ei tiedä mitä tekee. Hitto, se on monesti aika työlästä jopa ammattilaisille. Se pitää sijaita akustisesti oikeassa kohdassa tilaa, sille pitää säätää paras jakotaajuus suhteessa pääkaiuttimiin ja sen pitää olla vielä niihin nähden oikeassa vaiheessakin.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
oksatboys
26.05.2023 15:07:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

otamatone:
Ymmärrän kyllä täysin että mukava kuunnella jonkinlaisena versiona sitä näytöllä analysaattorissa näkyvää alakertaa, mutta tarviiko siihen ihan oikeasti nykyään niitä kaiuttimia, jos tavoitteena on lähinnä todeta, että se alakerta toimii sen verran ettei siinä ole mitään kriittistä ongelmaa kuuntelijaporukalla, jonka laitteisto on aivan mielivaltaisen sekalainen ?

 
Pitäähän se soundi kuulla, mittareilla voi teknistä äänenlaatua valvoa mutta ei muuta.
Jos on muutenkin akustoitu huone, niin eipä se subbari sinänsä ongelmia lisää. Itsensä virittävät järjestelmät ainakaan.
 
Mikael
26.05.2023 15:37:30 (muokattu 26.05.2023 15:37:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin on myös subbari akustoidussa tarkkaamossa ja kuten edellä jo sanottu, se vain laajentaa pääkaiuttimien toistoa alemmas ja on muuten huomaamaton. Itse nykyään miksaan pääsääntöisesti kuulokkeilla, mutta on kiva että kun miksauksia toisten kanssa kuuntelee/hienosäätää, niin myös alimmat asiat on kuuluvilla. Akustisesti haastavassa huoneessa jättäisin subbarin pois ja käyttäisn kuulokkeita kuten edelläkin on todettu.
 
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
26.05.2023 18:47:48 (muokattu 26.05.2023 18:48:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Pitäähän se soundi kuulla,
 
Ei sitä alinta alakertaa oikein hyvin kuule millään maailman laitteilla.
 
Je m'appelle la même.
anapena
28.05.2023 12:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitkäs Genelecit aloittajalla on? Itse sain asiat kuntoon vanhojen 1029en kanssa vasta kun laitoin subin niiden kanssa. Saattoi siinä samalla toki pari muutakin muuttujaa asettua paremmin. Joka tapauksessa nuo pikkugenet eivät toista alapäätä yhtään, ja siinä yläbasso/alakeskialueella oli jokin möykky. Mun huoneessa. Mulla on jonkinlainen alapääongelma huoneessani toki, aiemmin korjailin sitä manuaalisesti parametrisellä eqlla, sittemmin KRKn Ergolla, joka on antiikkinen "room geometry optimization"-purnu. Pärjäilen näillä ok.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
rintapek
30.05.2023 11:02:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

otamatone:
Eikö nykyään koneelta analysaattoreilla näkisi sen todellisen alakerran jo riittävän hyvin ? Että mitä siellä ihan aidosti milläkin hetkellä on valmiina lähtemään toistoputkea pitkin kajareille.
 

 
Mulla on jonkin aikaa ollu käytössä DirectApproachin SpecTrend.
 
Oletuksena pinkkikohinapainotettu analysaattori.
Näyttää aika selkeesti jos joku kaista menee överiksi tai on vahingossa vajaa.
Ihan tehty kaltaisilleni joilla tuntuu joka päivä olevan erilaiset korvat jotka on parhaimmillaankin pään sijasta kiinni pyllyssä.
Alle 40Hz toi ei näytä mut se riittää mulle.
 
On mukana tossa DirectApproachin just ilmaiseksi menneessä plugaripaketissa.
https://www.directap.com/Downloads
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «