Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksausapua epätoivoiselle aloittelijalle! (Ääninäyte liitteenä)
1 2 3 4 514 15 16 17 18
Raimo
19.04.2010 14:41:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Noh mutta anyway, vehkeet ratkaisee.
 
Juuei. Lue vähän ylempää, jooko?
 
womb.mixerman.net
Cornflake
19.04.2010 14:55:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä luulen että Lennu vitsaili tossa ihan tosissaan... Ja tosissaan saikin aikaan hyvät naurut:-)
 
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Lennu
19.04.2010 17:16:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cornflake: Mä luulen että Lennu vitsaili tossa ihan tosissaan... Ja tosissaan saikin aikaan hyvät naurut:-)
 
Mestaroin käänteisen psykologian alaa. Mutta onhan toki totta, että paremmilla laitteilla saa parempaa ääntä, siksihän niitä tehdään. Tietenkin niitä pitää osaa käyttää. Itsehän en osaa.
 
My life is like an Opel-highway.
Mikael
19.04.2010 17:55:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: Noh mutta anyway, vehkeet ratkaisee.
 
Tarkoittanet että vehje ratkaisee?
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Danko
19.04.2010 23:19:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Tarkoittanet että vehje ratkaisee?
 
En tiedä millaset vehkeet Lennulla on, mutta ideana lähinnä se, että hyvillä verveillä ei tartte kikkailla.
 
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
Pop Corn
20.04.2010 09:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se ratkaisee mitä narulle laitetaan. Ongelmana ei ole vehkeet, eikä edes äänimiehen ammattitaito.
Ongelmana on se että maailmassa on liian vähän tallentamisen arvoista musiikkia, ja liian paljon
tallennusvehkeitä ja -vehkeiden operoijia.
 
Kakasta ei saa konvehtia. Ei se auta että taitava äänimies hienoilla vehkeillä sen kiiltävään
konvehtipaperiin käärii.
 
Kuten vanha Tenneseeläinen sanonta kertoo:
 
http://www.youtube.com/watch?v=eKgPY1adc0A
 
.
.
.
 
Mä luulen, että universumi tulee vielä kostamaan meille kaiken sen kakan mitä sinne on radioaaltojen
mukana vuosien mittaan dumpattu.
 
.
Master Fader
20.04.2010 14:16:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pop Corn: Se ratkaisee mitä narulle laitetaan. Ongelmana ei ole vehkeet, eikä edes äänimiehen ammattitaito.
Ongelmana on se että maailmassa on liian vähän tallentamisen arvoista musiikkia, ja liian paljon
tallennusvehkeitä ja -vehkeiden operoijia.
 
Kakasta ei saa konvehtia. Ei se auta että taitava äänimies hienoilla vehkeillä sen kiiltävään
konvehtipaperiin käärii.

 
Jatka vielä, että ennen oli paremmin. :)
 
kivi
20.04.2010 15:35:33 (muokattu 20.04.2010 15:37:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Jatka vielä, että ennen oli paremmin. :)
 
Ja että soitto lähtee sormista
;-D
 
Siinä on muuten yks asia joka on samalla kertaa fakta, mutta silti täydellisen irrelevantti. Soiton tekninen taso. Se on kohdallaan silloin kun soittaja joutuu tekemään tosissaan töitä kappaleen sovituksen ja tulkinnan parissa, mutta sovitusta voi melkein aina joko yksinkertaistaa tai monimutkaistaa että päästään oikeaan lopputulokseen.
 
Tietenkin jossain vaiheessa yksinkertaistamista tulee piste jossa kappaleesta katoaa se mikä oli olennaista, mutta sama riski on vaikkapa jazzin puolella siinä, että kun kappale hajoitetaan elementeiksi ja kootaan uudella tavalla takaisin, se voi eksyä liian kauas, lakata olemasta mielekäs. Muuttua elitismiksi, vaatia kuulijoilta liikaa.
 
Oikeampaa olisi kai sanoa, että soitto lähtee sovituksesta, kappaleen ehdoilla.
;-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Pop Corn
20.04.2010 17:55:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Jatka vielä, että ennen oli paremmin. :)
 
Sä luet melkein mun ajatukset. Ennen ei ollut paremmin, mutta pirun paljon parempaa
musiikkia tehtiin. Niin ja työntekoa arvostettiin... tai no, ainakin sitä tehtiin enempi.
Niin ja laivat oli puuta ja inflaatio söi velat ja... sitä rataa. ;)
 
.
Teijo K.
20.04.2010 18:29:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Ja että soitto lähtee sormista
;-D
 
Siinä on muuten yks asia joka on samalla kertaa fakta, mutta silti täydellisen irrelevantti. Soiton tekninen taso. Se on kohdallaan silloin kun soittaja joutuu tekemään tosissaan töitä kappaleen sovituksen ja tulkinnan parissa, mutta sovitusta voi melkein aina joko yksinkertaistaa tai monimutkaistaa että päästään oikeaan lopputulokseen.
 
Tietenkin jossain vaiheessa yksinkertaistamista tulee piste jossa kappaleesta katoaa se mikä oli olennaista, mutta sama riski on vaikkapa jazzin puolella siinä, että kun kappale hajoitetaan elementeiksi ja kootaan uudella tavalla takaisin, se voi eksyä liian kauas, lakata olemasta mielekäs. Muuttua elitismiksi, vaatia kuulijoilta liikaa.
 
Oikeampaa olisi kai sanoa, että soitto lähtee sovituksesta, kappaleen ehdoilla.
;-)

 
Kai tarkoitat kuitenkin sormista lähtemisellä sitä, että se soitto ei tietenkään lähde niistä sormista fyysisesti, vähän kuin jekutettaessa ei ihan oikeasti oteta toista nenästä kiinni ja vedetä. Sanonta sisältää soittajan persoonan ja kyvyn tehdä vaikkapa niitä sovituksia sen puhtaan sormienliikuttelun lisäksi. Mun mielestä.
kivi
20.04.2010 18:40:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Kai tarkoitat kuitenkin sormista lähtemisellä sitä, että se soitto ei tietenkään lähde niistä sormista fyysisesti, vähän kuin jekutettaessa ei ihan oikeasti oteta toista nenästä kiinni ja vedetä. Sanonta sisältää soittajan persoonan ja kyvyn tehdä vaikkapa niitä sovituksia sen puhtaan sormienliikuttelun lisäksi. Mun mielestä.
 
Oikeastaan tarkoitus oli provosoida keskustelua aiheesta ettei tekninen osaaminen ole mikään itseisarvo, eivätkä levyt välttämättä parane (tietyn rajan yli) lisäämällä parempia soittajia, vaan jossain on sellainen äänitekohtainen haamuraja jonka yli mennessä äänite alkaa menettää mielenkiintoa ja tuoreutta.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Master Fader
20.04.2010 19:24:17 (muokattu 20.04.2010 19:51:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pop Corn: Sä luet melkein mun ajatukset. Ennen ei ollut paremmin, mutta pirun paljon parempaa
musiikkia tehtiin. Niin ja työntekoa arvostettiin... tai no, ainakin sitä tehtiin enempi.
Niin ja laivat oli puuta ja inflaatio söi velat ja... sitä rataa. ;)

 
Luin ajatuksesi, mutta mun kommentti oli ironiaa. Kivi tossa edellä sanoi hyvin ja mä yritin selittää aiemmin näitä asioita. Se mitä sä kirjoitit on kliseistä ja perustuu kuluneeseen myyttiin oikeastaoppisesta tavasta ajatella musiikin tekemistä. Mä yritin kovasti selittää, kuinka näitä asioita EI voi rinnastaa. Ikiaikainen "biisi on tärkeämpi kuin soundi" jorina kun ei tuo keskusteluun mitään, millä vois tehdä jotain. Se ei mun mielestä ole edes mikään mielipide. Sillä vain yritetään tehdä eroa kahden asian välillä, jota ei edes tarvitse tehdä. Lapsikin tietää, että biisi ja soundi tai äänittäjä, mikrofoni, soitin jne. ovat eri asioita. Mutta siitä huolimatta, että mä tän taas sanon, kohta joku taas tulee sanomaan, että onhan se biisi kuitenkin sitä soundia tärkeämpi. Miten on?
 
Toisaalta tää on aika kiinnostavaa. Miksi ihmisillä on tarve yrittää arvottaa musiikinteon eri osa-alueita? Erityisesti äänimiehillä tuntuu olevan tarve kinastella oman alansa arvosta, vaikka uskoisin, että intuitiivisesti kaikki ymmärtävät, ettei näitä asioita voi rinnastaa.
 
Ja kaikki myös ymmärtävät logiikan päälle. Lause: "jos ei ole biisiä, ei ole mitään, mitä äänittää" on näiden käsitteiden loogista selventämistä. Mitään uutta ei tässä vielä sanota. Samoin on lauseen "hyvälläkään mikrofonilla ei huonon kuuloinen laulaja kuulosta hyvältä" laita. Mistään mielipiteestä ei ole kysymys. Tästä sanojen logiikkaa selventävästä lauseesta ei kuitenkaan voi päätellä mitään. Siitä ei voi päätellä, että huono mikrofoni on aivan yhtä hyvä kuin hyvä mikrofoni musiikin tekemiseen. Ei. Hyvä soundi on hyvä soundi. Jostain soundista tykkää, jostain ei. Siinä kaikki. Jostain biisistä tykkää, jostain ei. Jostain laulajasta tykkää, jostain ei. Joskus joku laulaja saa huonommastakin biisistä hyvää irti. Samoin hyvä tuottaja hyvän miksaajan kanssa pystyy tekemään ihmeitä huonolle biisille. Ja hyvän biisin voi pilata väärällä sovituksella jne. Kaikkihan tämän tietävät.
 
Näitä musiikin osa-alueita ei voi pistää arvojärjestykseen.
 
Sitä paitsi kulttuuri kehittyy evolutiivisesti. Maailma saa sen vuoksi keskimäärin juuri sellaista musiikkia, jota se tarvitsee. Vain tiukassa suunnitelmataloudessa voitaisiin lailla pakottaa muusikot tekemään jotain oikeaoppista musiikkia. Siksi aina on tehty kullekin ajalle ominaista ja parasta musiikkia. Äänitteistä täytyy aina muistaa se, että ne vanhat levyt on jo tehty ja ne on olemassa vieläkin. Ei niitä tarvitse tehdä uudestaan. Siksi uusia Led Zepelinejä ei tule. Ei tarvitse. Tulee jotain muuta.
 
dewil
20.04.2010 19:34:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pop Corn: Sä luet melkein mun ajatukset. Ennen ei ollut paremmin, mutta pirun paljon parempaa
musiikkia tehtiin. Niin ja työntekoa arvostettiin... tai no, ainakin sitä tehtiin enempi.
Niin ja laivat oli puuta ja inflaatio söi velat ja... sitä rataa. ;)

 
Minunkin mielestäni antiikin kreikan kitharabiisit on ihan omassa sarjassaan, mutta nimenomaan, ennen kuin pytaghora vei fiiliksen intervallien "autotunettamisellaan"
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
kivi
20.04.2010 20:04:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Siksi uusia Led Zepelinejä ei tule. Ei tarvitse. Tulee jotain muuta.
 
Mä voin esittää kaksi väitettä.
 
"Jos se toimii, se on OK."
 
"Ehjää ei tarvi korjata."
 
Ensinmainitusta on varmaan kaikki samaa mieltä (paitsi Klaus Järvinen Levyraadissa ihan periaatteesta). Jos lopputulos on hyvä, on ihan samantekevää mitä tietä siihen päästiin. On olemassa ihan varteenotettavia musiikintekijöitä, myös klasaripuolella, jotka ovat astuneet ulos sävellajiajattelusta koska ovat kokeneet sen toimivaksi ratkaisuksi, ja sitten on varteenotettavia musiikintekijöitä jotka ovat kasvaneet trackerien ja kvinttien maailmassa eivätkä ole koskaan oppineet että sointujen sisällä kulkee melodialinjoja joiden mukana sointujen olisi syytä muuttua, ja muuttaneet tämän viattomuutensa hyveeksi.
 
Toinen onkin hankalampi, ja saa niskaansa helposti syytteet retroilusta, konservatiivisuudesta, ja siitä ettei edes yritetä tarjota yleisölle mitään uutta. Oliko Aristoteles niin kova jätkä ettei kerrontaan tarvinnut lisätä mitään uutta ennen 1900-luvun alkua? Missä kulkee se raja missä todella tarjotaan jotain uutta, ja missä John Hancock piirtää Eskon-puumerkkinsä mukaan "koska se oli siinä"?
 
Nyt ollaan syvissä vesissä.
;-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
molder
20.04.2010 23:14:50 (muokattu 21.04.2010 00:03:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Mä voin esittää kaksi väitettä.
Missä kulkee se raja missä todella tarjotaan jotain uutta, ja missä John Hancock piirtää Eskon-puumerkkinsä mukaan "koska se oli siinä"?
 
Nyt ollaan syvissä vesissä.
;-)

 
Voisko tähän seuraavaan linkkiin lopettaa tämän keskustelun :):
 
http://www.youtube.com/watch?v=7Vqvq-f-UtU&NR=1
 
Jossain tuolla Juutuubassa oli muinoin maailman ensimmäinen sävellys.( nyt sitä en löytänyt?Tekijänoikeuskiista ;) ) Joku Sumerilaisten savitauluihin nuolenkärjillä hakkaama biisi ja sen nuotinnus tms se oli. Biisi ei ollut hääppönen ja se soitettiinkin jollain ruokopillillä, mutta se ajatus ja fiilis siitä, että sitä on joskus tuhansia vuosia sitten vedetty jossain baabelintornin rappusilla; se sai kyllä kylmät väreet menemään selässä.
 
Tuo kysymys, että missä kulkee se raja missä todella tarjotaan jotain uutta on hyvä. Jos puhutaan länsimaisesta pop,rock tai miksei klassisestakin musiikista; niin eiköhän kaikki sävelmät ole jo tehty ja vaihtoehdot ole käytetty muodossa jos toisessa.Itämaisissa skaaloissa varmaan sama juttu?Nyt biisintekijöillä ja riffimaakareilla on alitajuisesti jo lähtökohtana se, että miten tehdään sävelmä, joka on hyvä, mutta vähiten muistuttaa mistään hiljattain kuullusta ja laitetaan se sellaiseen pakettiin ja sellaisilla saundeilla, että ei ole ennen tehty. Pakkohan näin on menetellä kun ajattelee sitä biisien ja saundien määrää mitä nykypäivään mennessä on tallennettu? Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että hyvää musiikkia tehdään vieläkin.
Samaa burgeria se on tietty päasasiassa, mutta uusia mausteita ja lisukkeita onneksi keksitään koko ajan. Crossovermusiikki tulee lisääntymään ja samat biisit tehdään uudestaan vain eri tyylilajilla. Eiköhän jokaiselle ( musiikkia ostavalle?) sukupolvelle esitellä samat jutut, mutta vaan aikaan päivitetyillä saundeilla, sanoilla jne?
 
Niin ja alkuperäiseen kysymykseen:
Osta joku kitara-efekti-etunen. POD tai joku missä on putkietuaste. Kitara niiden läpi.
Tuplaa tai triplaa laulut tarkasti. Lisää reverbiä ja sopivasti tahtiin menevää delayta.
Laulumikki oli ihan hyvä. Kokeile mikittää joskus se kitarastyrkkari. Guitar-Rig ja vastaavat VST-plugarit on nykyään jo tosi hyviä. Niillä voit veivata saundeja loputtomiin. Kannattaa kokeilla. Kyllä se siitä lähtee kun äänittelee vaan paljon ja kuuntelee välillä jotain hyvää levyä missä on saundit mistä tykkää. Kompuroita ja muita voi veivailla kun on äänittänyt, tosin skittaan ja lauluun voi laittaa miedosti jo sisäänvedettäessä.Eagles of Death Metalhan tosta matskusta tuli vähän mieleen.
Lisäys: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=188958&oo=30
 
"The SOUND of VOLUME"
Master Fader
21.04.2010 00:01:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parahin molder. Ohjeesi olivat hyviä. Pointsit siitä.
 
Mutta "kaikki on sävelletty", " kaikki kirjat on jo kirjoitetu" ja muut vastavat lauseet edustavat myyttien myyttiä. Tätä voisi käsitellä pitempäänkin, mutta se lienee turhaa. Sanotaan vaikka, että tottahan toki In The Mood, Rock Around The Clock, Stairway to Heaven, Beat It ja Pocker Face ovat kaikki yhtä ja samaa. Epäselväksi vain jää, mikä oli vuosi tai sanotaanko vaikka vuosisata, jolloin kaikki tuli sävelletyksi. Miltäköhän mahtoi tuntua sen viimeisen puuttuvan sävellyksen tekeminen. Viimeinen naula arkkuun.
 
rintapek
21.04.2010 00:07:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Mä voin esittää kaksi väitettä.
 
"Jos se toimii, se on OK."
 
"Ehjää ei tarvi korjata."

 
Syvissä vesissä mä olen noista kahdesta väitteestä just päinvastaista mieltä.
 
Jonkin toimiminen ei tarkoita et se toimis hyvin tai optimaalisesti. Loputtomiin voi tsekata, onko ne säädöt reilassa.
 
Ehjän korjaaminen taas on aina tasan tarkkaan turhaa. Yleensä vielä johtaa "samallakertaakun" - operaatioihin, joilla ei o muuta virkaa kuin paisuttaa budjettia. Varmuuden vuoksi.
 
Mut tää on kovasti offtopikkia ja filosofiaa...
 
One kind of music only - the good kind
molder
21.04.2010 00:10:14 (muokattu 21.04.2010 00:27:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Master Fader: Parahin molder. Ohjeesi olivat hyviä. Pointsit siitä.
 
Mutta "kaikki on sävelletty", " kaikki kirjat on jo kirjoitetu" ja muut vastavat lauseet edustavat myyttien myyttiä. Tätä voisi käsitellä pitempäänkin, mutta se lienee turhaa. Sanotaan vaikka, että tottahan toki In The Mood, Rock Around The Clock, Stairway to Heaven, Beat It ja Pocker Face ovat kaikki yhtä ja samaa. Epäselväksi vain jää, mikä oli vuosi tai sanotaanko vaikka vuosisata, jolloin kaikki tuli sävelletyksi. Miltäköhän mahtoi tuntua sen viimeisen puuttuvan sävellyksen tekeminen. Viimeinen naula arkkuun.

 
.No joo siis, riippuu täysin kuinka tarkkaan ruvetaan syynäämään niitä sointu ja sävekulkuja. Mutta noi esimerkkisi jo vähän tukee sitä mitä aikasemmin selitin ja sitä mitä tarkoitin: Beat It tehtiin 30 vuotta sitten ja seuraava esimerkki kronologisesti on tuossa luettelossasi Lady GAga. Eli eipä mitään merkittävää ja 30 vuotta ;) ( Poker Facen "mamamama" ja se kertsin toinen sample ainakin on Boney M:ltä ; 30-vuotta sitten...) Tällä logiikalla se oli sitten Boney M:n : MA BAKER se viimeinen laulu ja vuosisata oli 1900 :)
( + Lady Gaga ei myöskään mielestäni tuo mitään uutta ennenkuulumatonta musiikkiin . Nuo muut esimerkit "Bill Hailey", "Zeppelin" jne. toivat )
 
"The SOUND of VOLUME"
sami_sumea
21.04.2010 01:03:13 (muokattu 21.04.2010 01:06:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

( + Lady Gaga ei myöskään mielestäni tuo mitään uutta ennenkuulumatonta musiikkiin . Nuo muut esimerkit "Bill Hailey", "Zeppelin" jne. toivat )
 
No ei, mutta jälkimmäisten media-arvoa ei myöskään aikoinaan nostanut spekulointi siitä onko esittäjillä munat vai ei. Ajat muuttuu, sano.
 
(Hauskan läpän pistivät tästäkin spekulaatiosta Leidigagan uusimpaan videoon, muuten).
 
http://www.ladygaga.com/telephone/#
 
...
 
http://www.soundreel.com http://www.adamantiumstudios.com
Pop Corn
21.04.2010 03:24:34 (muokattu 22.04.2010 13:23:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

----------------
 
Joo, ei mitään.
 
.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 514 15 16 17 18

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «