Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksausapua epätoivoiselle aloittelijalle! (Ääninäyte liitteenä)
1 2 3 4 514 15 16 17 18
krets
11.12.2016 10:17:03 (muokattu 11.12.2016 10:19:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Omiin äänityksiin sain viikko sitten basson käyttöön ja tämän johdosta alkoi sitten välittömät äänitysharjoittelut. En koskaan ole äänitellyt saatika miksaillut kotisoitoissa muuta kuin kitaroita ja rumpuja, nyt laitettiin basso taustalle ja yritin sitä parhaani mukaan mixailla joukkoon istumaan. Yrityksestä syntyi muutaman minuutin ralli soundcloudiin. Edellisestä mixaustreenistä ei jäänyt käteen mitään ja jälki oli kuraa, nyt mielestäni pääsin jokseenkin mieluiseen lopputulokseen, vaikka vielä tekemistä onkin.
 
Yksi lopputuloksessa itseäni taitaa painaa on basson liian suuri erottuvuus, ehkä. Bassoihin tuli kolme raitaa, clean, särö ja sub, joista viimeisen olisi varmaankin voinut jättää pois.
 
https://soundcloud.com/9late4/wound
 
Mixausapua-kysymys puolestaan liittyisi siihen, että miten saisin melodiaa korkeimmilla nuoteilla soittavat kitarat erottumaan matalemmista komppiskeboista? Musta tuntuu että aina kun kuuntelen jotain laatumixiä ja mietin että kyllä erottuu hienosti särökompeista, mutta käytännössä en ole koskaan saanut onnistumaan ja mietinkin, että onko tähän jotain erityistä keinoa/ohjetta miten saisi toimivasti erottumaan, koska mielestäni pelkkä volan nosto siinä ei oikeen tuota sitä haluamaani erottelua matalan ja korkean välillä.
 
saastara
11.12.2016 12:32:07 (muokattu 11.12.2016 13:29:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa lisää selkeyttä basson yläpäähän, ilman suoranaista yläpääbuustia eq:lla, harmonisten kerrannaisten lisääminen jeesaa. Eli särön. Sitä saa tunkea bassoon yllättävän paljon, ennen kuin mennään selkeällä distortion-osastolle.
 
Vaikka 'käytä korvia' ja 'jos se kuulostaa hyvältä, se on hyvä' on ympäripyöreitä ja mukavia lauseita heitellä toisille internetissä, ei niistä ole oikein mitään iloa vielä kysyjälle jos maku ei ole kehittynyt sille tasolle, että pystyy tunnistamaan niitä tarvittavia piirteitä soundista. Vaikka analysaattorit, ja propellihattunörttimeininki aiheuttaa välillä ihmisille ihottumaa, ehkä siksi kun se ei istu semmoisen taiteellisen Kulta Katriina-osaston henkeen eikä meidän roomalaisilla esi-isillä ollut spektrianalysaattoreita, tai ainakin itse koin näin hyvin vahvasti hyvin kauan.. mutta niin, pointti: pink noise.
 
Pink noise on siitä hieno referenssipiste, että se kertoo taajuusalueen energiabalanassin hyvin. Se ei toki auta taiteellisessa mielessä ja kerro, onko soundi liikaa tai liian vähän jotakin tiettyyn tilanteeseen, mutta siitä näkee samoin tein jos raidassa on mahdollisia hotspotteja, ja mihin suuntaan taajuusbalanssia voisi muovata jos tuntuu, että raidan 'energia' ei jakaudu ihan riittävän tasaisesti.
 
https://www.patreon.com/soundslikefog
Lahtari
14.02.2017 09:31:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millä gurut on taikoneet lisää sointia/sustainia overheadeihin?
Delay/kompura sopivilla arvoilla?
 
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
dewil
14.02.2017 16:03:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lahtari: Millä gurut on taikoneet lisää sointia/sustainia overheadeihin?
Delay/kompura sopivilla arvoilla?

 
Taikasana on Transient desinger. Mutta ihan perus kompressorillakin se onnistuu mitä parhaiten. Lyhyt atakki, medium release ratiota neljästä ylöspäin ja hanaa tarpeen mukaan.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Lahtari
15.02.2017 22:23:42
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Taikasana on Transient desinger. Mutta ihan perus kompressorillakin se onnistuu mitä parhaiten. Lyhyt atakki, medium release ratiota neljästä ylöspäin ja hanaa tarpeen mukaan.
 
Kiitos tästä. Joskus olikin tuo SPL Transient Designer testissä. Hyvä peli oli kun piti jären mukana ruuvaamisessa.
 
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
TKT
12.08.2017 21:04:31 (muokattu 13.08.2017 20:34:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: Eipä mitään
 
iivana julma
13.07.2018 11:37:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päivää!
Kuulostaako äänet näytteessä tunkkaisilta? Pikku vikaa kuulossa ja kaiken lisäksi miksaan iPuhelimen valkoisilla nappikuulokkeilla. Onko kuraa, mitä korjattavaa?
 
https://youtu.be/BHQkMudKryU
 
Antti1
13.07.2018 11:49:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iivana julma: Päivää!
Kuulostaako äänet näytteessä tunkkaisilta? Pikku vikaa kuulossa ja kaiken lisäksi miksaan iPuhelimen valkoisilla nappikuulokkeilla. Onko kuraa, mitä korjattavaa?
 
https://youtu.be/BHQkMudKryU

 
Jos mä lähtisin tosta jotain korjaamaan, niin se olisi rumpujen lähtösoundi. Ne ei kuulosta kovin isolta, eivätkä myöskään ole ehkä rokkimeingingin vaatimissa määrin "naamalla". Ongelma on pääosin varmaan tilan soundissa ja mikityksessä. Omaan makuun virveli on myös kovin koliseva, demppaisin yläkalvoa seuraavalla kerralla.
 
Mitä tulee miksaukseen, niin rummut on aika puhtoiset tähän kyseiseen biisiin. Sä voit runnoa niitä enemmän erilaisilla ryhmillä. Esimerkiksi kaikki pöntöt ryhmässä ja pellit erikseen. Kokonaisuuden voi ajaa vielä halutessaan toiseen ryhmään, jossa niitä junttaa vähän vähemmän, ettei pellit pumppaa ikävästi.
Bloodis
28.03.2019 13:33:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
 
Lykkäsin juuri sooloprojektini ensimmäisen biisin ja sitä kautta myös ensimmäisen koskaan tekemäni miksauksen pihalle.
 
https://open.spotify.com/album/3lQewYN7WOGtdxgUsTtSBI
 
Muuten olen miksaukseen kohtalaisen tyytyväinen, mutta snare on tuommonen bongorumpu. Myös laulu puskee joillakin kajareilla silmille vähän huonolla tavalla, mutta suurin ongelma on virveli.
 
yritin hakea jotain uudemman mokoman tyyppistä, melko leikkaavaa soundia.
 
Olisiko kenelläkään vinkkejä miten tuollaisen saa toteutettua? Itse en tuntunut sopivia taajuuksia löytävän
 
Saa siirtää mikäli ei tullut oikeaan paikkaan :)
 
Antti1
29.03.2019 16:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma on varmaan enemmänkin jo lähtösoundissa ja mikityksessä, sekä muussa miksauksessa. Virveli tarvitsee paljon tilaa, jos sen pitää kuulostaa jykevältä.
 
Sanoisin, että leikkele ylimääräiset pois muista soittimista siltä alueelta millä virpan pitäisi jysähtää. Nyt se kuulostaa siltä, että alapäät on leikelty kokonaan pois, tai niitä ei ole koskaan ollutkaan.
Arello
09.06.2019 19:28:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä minun tulisi vielä tehdä esimerkiksi seuraavalle äänitteelle?
 
https://soundcloud.com/arello-1/4-string-is-the-new-8-string
 
Olen siis jonkin verran kompressoinut ja equttanut tuota. "Masterointini" rajoittuu lähinnä siihen, että törkkään dawin masterraidalle limitterin... Varmaan jotain muutakin tarvitsisi. En tosin tiedä, missä määrin raitoja (ja mitä raitoja) tarvitsisi miksailla vielä enemmän ja missä määrin voisin masteroinnilla pelastaa homman pakettiin. Teen lähinnä elektronista ja esimerkkikappaleen kaltaista metallia (+ toisinaan jotain klassisen tapaista, mitä ei tosiaan liene yleensä tapana miksailla koommin).
 
Metallikappaleen otin esimerkiksi, koska ne vaativat kaiketi vähän enemmän miksaustyötä kuin keskiverto elektroninen (jossa jo huolellinen äänisuunnittelu on melkein puoliksi miksausta). Ajattelin, josko metallimiksauksen oppimisen voisi siirtää elektronisenkin miksaamiseen. Vai tietääkö joku onko näissä tyylilajeissa aivan eri konventiot miksaamista ajatellen?
 
(Tarkempaa tietoa kappaleesta/työtavastani: koostuu ohjelmoiduista rummuista, syntikasta ja bassokitarasta. Jälkimmäisellä teen vielä säröriffitkin, kun en mitään oikean kitaran soittoa ole koskaan jaksanut opetella. Työnjälkeä ajatellen ei kai pitäisi olla dealbreaker vaan lähinnä tyyliseikka/työtapa. Dawinani toimii Ardour, ympäristönä muuten Linux.)
 
Kaikenlainen johdattava apu päästä alkuun olisi tarpeen. Tavoitteenani olisi oppia miksaamaan/masteroimaan edes jota kuinkin ammattitasoisella jäljellä. Tavoitettani helpottanee se, että teen lähinnä intrsumentaalimusiikkia, jossa vähintään 95% äänitetystä kamasta tulee joko linjasta tai softasta. Perusongelmani on kuitenkin se, että kuulen tarpeen tehdä miksaukselle jotain, mutten oikein osaa yhtään tarkemmin eritellä mitä pitäisi tehdä.
 
Antti1
09.06.2019 20:44:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noihin kysymyksiin ei ole mitään yhtä oikeata vastausta. Niin tylsää kuin se onkin, niin neuvo riippuu aina siitä minkä kokee oikeanlaiseksi lopputulokseksi. Se mitä mä kuitenkin tekisin, on noiden eniten tukossa olevien (alempien) keskiäänten siivoilu. Koita saada soittimille hieman enemmän tilaa leikkaamalla ensin ylimääräiset huminat ja honotukset pois.
 
Rummut kuulostavat hieman tunkkaisilta, koska muut soittimet varmaankin peittävät niitä alleen. Voi kuitenkin olla tarpeen korostaa jotain yläkeskarista, mutta aloita mieluummin siivoamalla muita raitoja.
 
Basso on liian keskiääninen, saisi painottua ehkä enemmän oman sointialueensa taajuuskaistan ääripäitä kohden. Rutinaa ja surinaa mukaan vaan keskiääniin, jos meinaat tavoitella sellaista perus nykymetallisoundia. Basso saa möristä ja surista aika paljonkin siellä kitaroiden mukana, nyt se on hieman ponneton ja liian pyöreä soundiltaan.
 
Volabalanssi on pääosin ihan ok, mutta bassokitaraa laskisin alemmas. Mun mielestä se on liian isossa roolissa tätä miksausta. Samaten myös lopputulosta heikentää omaan korvaani toi kitaran ja basson välinen sovitus, jossa ei ole kamalasti variointia. Niiden välille pitäisi saada lisää jotain muuntelua, joka lisäisi myös erottelua.
 
Stereokuvaa en tullut tarkkailleeksi kuin kuulokkeilla, mutta kuulemani perusteella mä lähtisin levittämään matskua rohkeammin aivan äärilaitoihin. Biisin sovituksella sit vaihtelua stereokuvan hyödyntämiseen, jos sitä kaipaat.
Arello
09.06.2019 22:59:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, kyllä nämä antavat jo selkeämpää suuntaa. Niin kuin melkein aavistinkin, niin basson ja "kitaran" sovittelussa suurimmat ongelmat helposti tulee, kun kitaratkin soitan bassolla. Silloin on periaatteessa sama rekisteri käytössä, mutta särö vaan vie sen eri taajuusalueelle. Senkin takia vaikea tehdä variaatioita niiden välille vaikka omaa laiskuuttakin siinä on liikaa noita samoja kuljetuksia. Noin muuten tavoittelen metallissa vähän semmoista Djent-saundia, jolloin teoriassa suhteellisen paljon sälää tulee matalille nuoteille. Silloin näemmä niiden erottelu equssa korostuu entisestään.
 
jvirkki
16.10.2019 21:22:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarttis saada mielipiteitä ja neuvoja mitä tehdä. Kyseessä on ensimmäisiä äänityksiä ja miksauksia. Paljon olen lukenut aiheesta, muttei oikein ole tietoa mitenkä muuttaa esim alla olevista klipeistä kitaran saundia?
 
clyp.it/oxjsibjs?token=0fc240cd3ead039b3a42ce5f2873a5af
 
clyp.it/slo2bvm3?token=f0dd9556b0f5d4d92e3aad790ad75eb2
 
Antti1
17.10.2019 16:03:55 (muokattu 17.10.2019 17:05:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jvirkki: Tarttis saada mielipiteitä ja neuvoja mitä tehdä. Kyseessä on ensimmäisiä äänityksiä ja miksauksia. Paljon olen lukenut aiheesta, muttei oikein ole tietoa mitenkä muuttaa esim alla olevista klipeistä kitaran saundia?
 
clyp.it/oxjsibjs?token=0fc240cd3ead039b3a42ce5f2873a5af
 
clyp.it/slo2bvm3?token=f0dd9556b0f5d4d92e3aad790ad75eb2

 
Mun mielestä ei ole ongelmaa yksittäisessä soundissa, mikäli leadi tarkoitat. Ongelma on siinä, ettei se istu kokonaisuuteen. Kitara on aivan liian pinnassa ja taustojen stereokuva on aivan olematon. Toi kuulostaa siltä, että kitaraleadi on soitettu taustaraidan päälle.
 
Mitä tulee kitarasoundiin, niin ehkä yläpäässä saisi olla ihan aavistuksen verran enemmän ilmaa ja helinää. Ei paljoa, mutta se ylin ylipää on mun makuun hiuksenhienosti kateissa. Samaten ainakin "Tuuli tuo, tuuli vie" soundi kuulostaa liian kompressoituneelta. Soitosta katoaa kaikki nyanssit, ainakin jos vertaa alkuperäiseen. Sama oikeastaan toisessakin pätkässä.
 
Soundit on ihan riittävän hyvät, mutta kokonaisuus ei ole maalissa.
jvirkki
17.10.2019 16:46:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mun mielestä ei ole yksittäisessä soundissa, mikäli leadi tarkoitat. Ongelma on siinä, ettei se istu kokonaisuuteen. Kitara on aivan liian pinnassa ja taustojen stereokuva on aivan olematon. Toi kuulostaa siltä, että kitaraleadi on soitettu taustaraidan päälle.
 
Mitä tulee kitarasoundiin, niin ehkä yläpäässä saisi olla ihan aavistuksen verran enemmän ilmaa ja helinää. Ei paljoa, mutta se ylin ylipää on mun makuun hiuksenhienosti kateissa. Samaten ainakin "Tuuli tuo, tuuli vie" soundi kuulostaa liian kompressoituneelta. Soitosta katoaa kaikki nyanssit, ainakin jos vertaa alkuperäiseen. Sama oikeastaan toisessakin pätkässä.
 
Soundit on ihan riittävän hyvät, mutta kokonaisuus ei ole maalissa.

 
Joo eli tuo tausta on äänitetty syntikasta ja kitara veetty siihen päälle. Miten tuota taustojen stereokuvaa vois lähtee muokkaamaan ja istuttamaan tuota kitaraa paremmin siihen?
 
Antti1
17.10.2019 17:10:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jvirkki: Joo eli tuo tausta on äänitetty syntikasta ja kitara veetty siihen päälle. Miten tuota taustojen stereokuvaa vois lähtee muokkaamaan ja istuttamaan tuota kitaraa paremmin siihen?
 
No se perinteinen ja oikeastaan ainoa toimivat tapa on äänittää asiat soitin kerrallaan. Toki midin kanssa touhutessa ton voi tehdä erilaisilla samplereilla yms. virtuaali-instrumenteilla, tai sitten työasemasta riippuen sieltäkin saattaa joskus saada eriteltyä äänilähteet ja äänität ne vain kaikki omille raidoilleen.
 
Mun mielestä kannattaa funtsia vähän saavutettua hyötyä vrt. vaivaa, jos tarkoitus on vain tehdä jotain kotidemoja coverbiiseistä, hakea yksittäisen soittimen soundia tms. Äänittämisen ja miksaamisen harjoittelun näkökulmasta asiat taas pitäisi tehdä kuten ne tehtäisiin isompaakin projektia toteuttaessa, eli oikoteitä ei juuri ole. Maksaa suuria määriä rahaa, vaatii reilusti aikaa ja siitä on pahimmillaan melko paljon vaivaa.
PurpleCandle
31.10.2019 09:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jvirkki: Tarttis saada mielipiteitä ja neuvoja mitä tehdä. Kyseessä on ensimmäisiä äänityksiä ja miksauksia. Paljon olen lukenut aiheesta, muttei oikein ole tietoa mitenkä muuttaa esim alla olevista klipeistä kitaran saundia?
 
clyp.it/oxjsibjs?token=0fc240cd3ead039b3a42ce5f2873a5af
 
clyp.it/slo2bvm3?token=f0dd9556b0f5d4d92e3aad790ad75eb2

 
Kannattaa hakea vaikka Youtubesta miten kompressorilla ja säröllä/saturaatiolla voi leikkiä. Molemmilla voi tuoda elementtejä miksauksessa eteenpäin eli korostaa ja myös istuttaa taka-alalle tai sulauttaa muiden elementtien sekaan.
Jos itse olisin vasta aloittamassa opettelua niin sanoisin sille aloittelevalle itselleni että lähde näistä liikkeelle. Ja vältä viimeiseen asti yksittäisten raitojen kuuntelua/solo-nappia.
 
Studio ei ole studio ellei siellä ole fyysistä rautaa
jannu
28.03.2020 05:49:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikäläisen yleisluontoiset kaksi senttiä tähän ketjuun, ihan pelkästään tässä parin viimeisen sivun näytteitä kuunnelleena.
 
Muun muassa Bob Katzin Mastering Audio -kirjan mukana tulee hieno kartta, jossa esitetään melko klassiselta pohjalta eri soitinryhmien sijoittuminen koko taajuuskaistalle. Sitä jos mitä pitäisin lähdemateriaalina, jonka soisi miksaajan hahmottavan. Vaikka miksaisi jotain tiettyä kapeaa genreä, silti pieni määrä teoriaa+yleissivistystä soitinryhmistä on erittäin hyvä sisäistää ja myöskin opetella soveltamaan genrekohtaisesti. Estetiikka erikseen, mutta on todella oleellista ymmärtää taajuuskaistojen tontit miksauksessa ja sitä myöten myös sisäistää, minkälaisia ratkaisuja joutuu tekemään, että saa oleellisen kuuluville.
 
Ja etenkin omaa kamaa, tai edes itse äänittämää, miksatessa pääsee kouriintuntuvasti sen tosiasian äärelle, että miksauksen laatuun vähintään äänenlaatua vastaavan osan vaikuttava tekijä on biisin sovitus. Täysin genrestä riippumatta voi todeta, että huonosta sovituksesta saa järkevällä panostuksella korkeintaan keskinkertaisen miksin. Hyvin sovitetun biisin äänitykset ja miksauksen voi kusta yllättävän pahasti, ennen kuin alkaa haitata Bulgarian levymyyntiä. Ja tämä oli luonnollisesti todella pahasti karrikoitu lausunto. Mutta ymmärtänette. Jos tuotatte omaa musaanne, niin sovittakaa, jumalauta! Ja jos ette itse osaa, niin pyytäkää apua jo siinä vaiheessa. Samoin, kuin jos päädytte tuottamaan/äänittämään/miksaamaan jonkun muun ihan selkeästi päin persettä sovittamaa musaa, niin tarttukaa tähän seikkaan tarpeeksi ajoissa. Äänityksistä on editoinnin kautta aivan typerryttävän pitkä matka miksauksen valmistumiseen, jos riittävän suuri ajasta kuluu damage controliin.
 
Ja kaiken tämän päälle, muistakaa luottaa korviinne. Jos asia kuulostaa teistä (ja asiakkaasta) siltä kuin pitää, niin ulkopuolisten mielipiteet voi lähes poikkeuksetta sivuuttaa. Mutta toki kannattaa muistaa, että kaikki julkaistu materiaali peilautuu jokaisella kuulijalla jotakin odotusta vasten ja rima on yllättävän korkealla.
 
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Henri Henri Olavi
28.03.2020 11:00:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä jannu! Tässä oli hyvää asiaa pienessä paketissa, hyvin ilmaistuna. Ota plussa.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 514 15 16 17 18

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «