Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne | |
---|
rintapek 09.10.2022 13:13:45 (muokattu 09.10.2022 13:14:39) | |
|
Penasol: Kyseessä siis klassinen kitara ja koneessa on Linux. Budjetti on tällä hetkellä erittäin pieni, joten sellaisella järkevällä minimillä pitäisi pärjäillä. Tosta vaik ZoomH1 käytettynä 60,- (ei, en tunne myyjää) https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1771632 Stand-alone nauhuri, stereokonkkapari johon voi halutessaan kytkeä ulkoisetkin mikit ja josta voi siirtää äänittämänsä tietsikalle ja muistaakseni taitaa toimia jopa usb- äänikorttina. Linux-koneelle sit Ardour (ilmainen DAW (digital audio workstation) Halvempaa starttia kotiäänittelyn ihmeelliseen maailmaan ei oikeestaan ole jos rahalla pitää mikitkin saada. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. |
|
^ tuo standiin ja kivasti sijoittamalla saa aika valmista soundia. Toimii interfacena myös, joten voi äänittää myös suoraan dawiin. XLR:ää tuossa ei ole vaan yksi stereominiplugi sisään. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
|
Pitää laittaa Zoomi harkintaan. Kätevän oloinen vekotin. En tiiä saatana |
|
Mulla on itsellä H4n ja ainakin siinä on ihan ok yleispätevä se stereopari. Eiköhän tuossa H1:ssä ole samanlaatuinen. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
mike tapping 11.01.2023 18:26:44 (muokattu 11.01.2023 18:29:07) | |
|
Menin tekemään silleen tyhmästi, että ostin iankaikkisen wanhan italialaisen putkistyrkkarin. Tämä on nyt vielä spekulointiasteella, mutta jos alkaisin nyt sillä tekemään soundtrackia spaghettiwesterniin niin äänityskamoja pitäisi hommata ja siihen toivoisin vinkkejä. Tarkoitus olisi äänittää hyvin maltillisilla äänenvoimakkuuksilla joten olisiko konkkamikki fiksuin vaihtoehto? Audiointerfaceksi riittänee varmaan joku Focusrite Scarlettin purkki, mutta olisiko mikrofonista ehdotuksia? Harrastusmielessä liikkeellä, joten halvempia vaihtoehtoja haussa. |
|
Moi. mike tapping: Menin tekemään silleen tyhmästi, että ostin iankaikkisen wanhan italialaisen putkistyrkkarin. Meazzi vai joku tuoreempi? Ihan hauskojahan nuo spagettiputkikoneet ovat, mutta etenkin vanhemmat ovat aitoja tiukkaansullottuja PTP laitteita joten jossain vaiheessa pakosti eteen tuleva korjaaminen on tuskallista ja aikaavievää = kallista. Jollei itse tee ;). Skemoja kyllä löytyy, tosin mm. Concertoraman ja Factotumien mukana toisinaan seuraavaan putkietuaste/-mikseriin hivenen huonosti, pitäisi saada aikaiseksi raapustaa.
mike tapping: Tarkoitus olisi äänittää hyvin maltillisilla äänenvoimakkuuksilla joten olisiko konkkamikki fiksuin vaihtoehto? Audiointerfaceksi riittänee varmaan joku Focusrite Scarlettin purkki, mutta olisiko mikrofonista ehdotuksia? Harrastusmielessä liikkeellä, joten halvempia vaihtoehtoja haussa. Scarletti on jo luksusta, kyllä Behkuillakin harrastehommissa pärjää. UM2:n -ja miksei muidenkin halpisten- kanssa suosittelen olemaan tarkkana, ainakaan ~vuosi sitten ko. halpiksen piirisarjalle ei löytynyt ASIO ajureita. ASIOall:illa kyllä "toimii" ainakin Ardourissa, mutta latensseista joutuu tinkimään. Mikiksi käynee ihan mikä tahansa, jollei kuiskausvolumeilla joudu soittelemaan, ei konkkamikistä juuri etua ole dynaamiseen verrattuna. Eipä toisaalta kyllä haittaakaan, paitsi ehkä mustanaamion tarve interfacessa jos sen haitaksi laskee. Sattuneesta syystä hinnat ovat vähän pompsahtaneet sekä uusissa että käytetyissä, mutta mulla on ihan ok. kokemuksia T-Bonen SC400 ja SC450 mikeistä. T:Samuli |
|
basisti1971: Moi. Meazzi vai joku tuoreempi... T:Samuli Kiitos kommenteista. Ei ole Meazzi vaan Davoli Krundaal jostain viiskytluvun lopulta tai ehkä kuuskytluvun alusta. Semmoinen noin 12 wattinen pikkukombo, jossa kolme inputtia ja tremolo. Varmaan käyttäneet noihin aikoihin "PA-vahvistimena" laululle, kitaralle, bassolle jne... :D En minä tuon hajoamisesta ole huolissani. Laite on äskettäin tarkistettu ja samalla vaihdettu virtajohto ja joitain konkkia. Kytkentäkaaviokin löytyy vahvistimen sisältä. :) Käyttökin tulee olemaan lähinnä satunnaista fiilistelyä. Hommasin jo viikonloppuna äänitysvehkeet. Scarlettia ei ollut hyllyssä joten audiointerfaceksi otin Arturian vastaavan ja mikrofoniksi tuli AKG:n C1000s. Veikkaisin, että itseltäni loppuu kyllä äänittäjän taidot ennen kuin noista ominaisuudet. Vuosikaudet olen kuitenkin ollut vannoutunut digitaalimies ja äänitellyt hx stompeilla ja vastaavilla joten tämmöinen wanhan liiton oldschool äänittäminen on uutta ja kivaa opeteltavaa puuhastelua. :) |
|
Moi. mike tapping: Kiitos kommenteista. Ole hyvä.
mike tapping: Ei ole Meazzi vaan Davoli Krundaal jostain viiskytluvun lopulta tai ehkä kuuskytluvun alusta. Semmoinen noin 12 wattinen pikkukombo, jossa kolme inputtia ja tremolo. Sympaattisen näköisiä laitteita. Eikä voi olla merkkinä huono koska Rory Gallagherkin on rahtusen tuoreemmalla ja monipuolisemmalla soittanut :). Ja Ace Frehleystä löytyy ainakin yksi kuva jossa poseeraa Bikini-kitaran kanssa :D. Vahvoja Meazzi-vaikutteita on havaittavissa useammassakin tuotteessa, mikä sinänsä ei ole ihme koska kaikki silloiset valmistajat kaiketi tekivät Italiassa tiivistä yhteistyötä vaikka tavallaan kilpailijoita olivatkin. Etenkin nuo AKG D12 mikrofonin Italiaanoreinkarnaatiot viihdyttävät aina yhtä paljon.
mike tapping: Varmaan käyttäneet noihin aikoihin "PA-vahvistimena" laululle, kitaralle, bassolle jne... :D. Varsinaisia "instrumenttivahvistimia" ei tainnut euroopassa vielä tuolloin juuri kaupan olla, joten varmasti on ollut alunperin "PA" käytössä.
mike tapping: En minä tuon hajoamisesta ole huolissani. Laite on äskettäin tarkistettu ja samalla vaihdettu virtajohto ja joitain konkkia. Ei ole lainkaan tyhmää ostaa vanhaa putkivahvistinta jos se on juuri huollettu, päinvastoin. Noissa italialaisissa pääsee yleensä todella pienellä rahallisella panostuksella kiinni varsin sielukkaaseen (niin hyvässä kuin pahassakin) vahvistimeen jollaisesta "merkkilaitteena" joutuisi pulittamaan huomattavasti enemmän. Eikä PTP-laitteista (jos yksilösi sellainen on, netistä ei gutshotteja ainakaan pikaisella etsimisellä löytynyt) sinänsä huolissaan pidäkään olla, mutta huomioon tuo on otettava kun jossain vaiheessa huolto-/korjausarvio joka tapauksessa hämmästyttää kaikilla Champpia monimutkaisemmilla PTP vahvareilla. Aikaa menee aidossa PTP:ssä kuitenkin vähintään tuplat turret-, eyelet, tmv. rakenteisiin verrattuna. Ja juuri tuosta syystä aitoja ei juurikaan nykyään näe, toisaalta markkinamiehen PTP:istä ei varsinaisesti pulaa ole.
mike tapping: Kytkentäkaaviokin löytyy vahvistimen sisältä. :) Hienoa. Vaikka vanhoissa vahvistimissa olivat pikemminkin sääntö kuin poikkeus, ovat valitettavasti usein revitty jo aikapäivää sitten, milloin milläkin verukkeella. Jollei juuri tuota kytkentäkaaviota netistä jostain syystä löydy, on kulttuuriteko skannata tai kuvata se ja joko jakaa kansainvälisellä sivustolla tai lähettää suoraan jollekin skemasivustolle.
mike tapping: Hommasin jo viikonloppuna äänitysvehkeet. Scarlettia ei ollut hyllyssä joten audiointerfaceksi otin Arturian vastaavan ja mikrofoniksi tuli AKG:n C1000s. Veikkaisin, että itseltäni loppuu kyllä äänittäjän taidot ennen kuin noista ominaisuudet. Noista riittää varmasti pitkäksi aikaa iloa, ja olet myös täysin oikeassa siinä ettei varmasti jää noista kiinni lopputuloksen taso.
mike tapping: Vuosikaudet olen kuitenkin ollut vannoutunut digitaalimies ja äänitellyt hx stompeilla ja vastaavilla joten tämmöinen wanhan liiton oldschool äänittäminen on uutta ja kivaa opeteltavaa puuhastelua. :) :), ihan ei meikäläisellä old schoolin määritelmää täytä, mutta ymmärrän kyllä hyvin mitä tarkoitat. Avaa täysin tietokonepohjaiseen verrattuna aivan uusia mahdollisuuksia ja haasteitakin soiton tallentamiseen. T:Samuli |
|
En jaksanut kauempaa miettiä mihin sijoitan kysymyksen. Minulla on Rode T-1000 Thomann Edition -mikrofoni. Olen melko varma, että se on identtinen jonkun tunnetumman Roden mallin kanssa (pakattu vain eri pakettiin eri tilpehöörin kanssa) , mutta haluaisin tietää varmaksi minkä. Googlella löytyi yllättävän niukasti mitään. Osaisiko joku auttaa? |
|
Rode NT1000 https://rode.com/en/microphones/studio-condenser/nt-1000 Fuzz is Clean! |
|
Osaako joku sanoa kuinka monta raitaa on usb kaapelilla mahdollista äänittää yhtäaikaa? Jos siis investoin mikseriin jossa linjoja vaikkapa 24in/24out, ja rummut vievät näistä 10, muut linjat jäävät muiden soittajien ja laulajien käyttöön. Haluaisin tallentaa musiikin tietokoneelle ja miksata jokaisen raidan erikseen niin että saan esimerkiksi lattiatomeja korostettua ja symbaalien kalsketta tarvittaessa pienennettyä jne... Onko mahdollista kuljettaa noin montaa eri raitaa usb kaapelia pitkin? Vai onko olemassa jokin toinen kotistudioon paremmin sopiva tallennusmuoto/kaapeli josta en ole tietoinen? Tallennusohjelmana Reaper |
Antti1 22.02.2023 16:16:23 (muokattu 22.02.2023 16:17:27) | |
|
Jos sä et tarvitse nimenomaan mikseriä, niin älä osta sellaista, vaan jonkinlainen "äänikortti"/audio interface. Jos mikserille on tarvetta, niin kannattaa miettiä jotain kelvollista digimikseriä, joka tekee koko homman sitä piuhaa ja tietokonetta lukuunottamatta. Esimerkiksi Behringer X32 Producer tai X Air XR18 (ei sisällä fyysisiä kontrolleja). Vastaus varsinaiseen kysymykseen riippuu siitä USB:n versiosta, piuhasta ja äänen ominaisuuksista. Esimerkiksi 16 bit 44100 Hz monoääntä liikkuu aika paljon enemmän saman letkun läpi kuin 24 bit 192000 Hz stereoääntä. Yleensä laite itsessään rajoittaa sen määrän, piuhalla on hyvin vähän tekemistä kokonaisuuden osalta, ellei osta skeidaa, liian pitkää tai epäsopivaa. |
|
Antti1: Yleensä laite itsessään rajoittaa sen määrän,. Jep. Jos on vaik 32-kanavainen usb- äänikortti tai vastaava usb-mikseri niin kyl ne 32 kanavaa siin piuhassa kulkee. Millaisen laitteen kysyjä tarttee/kaipaa/haluaa on sit ennemminkin kiinni siitä mitä se saa maksaa, pitääkö sitä liikutella paikasta toiseen ja tartteeko samalla vehkeellä miksata bändiä keikallakin. Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä.
Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita. |
|
Moi. Antti1: Jos mikserille on tarvetta, niin kannattaa miettiä jotain kelvollista digimikseriä, joka tekee koko homman sitä piuhaa ja tietokonetta lukuunottamatta. Esimerkiksi Behringer X32 Producer tai X Air XR18 (ei sisällä fyysisiä kontrolleja). Ääni tälle. Mulla on käytössä XAir XR18 (DAW:ina Ardour), ja varsinkin vanhaan hintaan oli aivan lyömätön vaihtoehto jos/kun on tarve miksata treeneissä tai livenä, ja samalla tallentaa soitto jälkikäsittelyä varten. Varmasti näppärä myös pelkäksi pikkustudion A/D sydämeksikin. Ko. laite on USB2 protokollaan tehty, joten sellainen pitäisi koneesta löytyä, tai mahdollisuus tiputtaa 3->2. Kolmosella takkusi oma ohajussoftakin hämmentävän pahasti, mutten ole senkään vertaa USB:n sielunelämään perehtynyt että osaisin sanoa miksi. Eikä väliäkään, koska kakkonen löytyy kaikista vanhemmista läppäreistä :). T:Samuli |
|
Moro Uusi sähkökitaran kotiäänittely- harrastus on aloitettu ja ihmettelen erästä seikkaa. Kun monitoroin soittoani kuulokkeilla samalla kun nauhoitan niin soundi on erinomainen ja juuri sellainen jonka haluaisin nauhalle tarttuvan mutta kuunnellessani nauhoitusta DAW:sta niin eipä enää olekaan kovin kummoinen. Selvästi puuttuu jotain. Tämä sama tapahtuu soitettaessa/nauhoitettaessa oikealla mikillä ja myöskin UA Pluginilla. Monitorointi on pois päältä DAW:sta. Onko tämä ns normaalia kun analoginen soundi muuntuu digitaaliseksi? Vai voisiko olla jokin asetus nyt pielessä jossain? Äänikorttina on UA Arrow ja DAW on Reaper. |
|
Oma fiilis vaikuttaa siihen koettuun ääneen todella paljon. Tuskin siinä sen kummempaa on. Ehkä jotain kitaran akustisen äänen vuotamista kuulokkeiden läpi tms. mutta tuskin itse äänitys tekee äänelle yhtään mitään havaittavaa. |
|
Antti1: Oma fiilis vaikuttaa siihen koettuun ääneen todella paljon. Tuskin siinä sen kummempaa on. Ehkä jotain kitaran akustisen äänen vuotamista kuulokkeiden läpi tms. mutta tuskin itse äänitys tekee äänelle yhtään mitään havaittavaa. Aivan eli vika ennemminkin korvien välissä :) |
|
Varsinkin äänenvoimakkuus vaikuttaa siihen kokemukseen. Jos soittaessa tuuttaa lujempaa, niin se todennäköisesti kuulostaa mukamas paremmalta. |
TaVa 02.04.2023 22:27:43 | |
|
Olen aikeissa hankkia sellaiset nauhoittelulaitteet kotiin, että pystyn äänittämään levylle omat kitararaitani hyvällä demosoundilla tallentaen samalla laadukkaan puhtaan signaalin, joka myöhemmin re-ampataan studiolla. Mallintavaksi olen harkinnut Hotonen Amperoa ja siihen liittyen pari kysymystä: 1) Ampero toimii samalla interfacena. Osaako joku sanoa, onko hyvän laadun varmistamiseksi käytettävä kuitenkin erillistä interfacea? Jos kyllä niin mitä laitetta jengi suosittelee, joku Focusrite? Muita kuin yllä mainittuja käyttötarkoituksia ei ole. 2) Amperosta saa ulos myös signaalisoundin (dry), mutta onko hyvän DI-boksin hankkiminen suositeltavaa riittävän laadukkaan signaalin varmistamiseksi? DI-boksisuosituksia? Houkuttelisi ajatus, että tarvitsisin vain tietokoneen, äänitysohjelman ja Amperon, mutta vaikuttaa liian helpolta ja halvalta?! Kiitos velhot! |
|
Vedä sillä Amperolla vaan ja unohda noi muut. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|