Muusikoiden.net
05.05.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5242 243 244 245 246 247 248
Krice
10.01.2020 17:06:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä kuuluu oikeastaan tänne eli onko mahdollista saada Allen & Heath ZedFX10 -mikseristä pelkästään playback-soundia kaiuttimille? Kuulokkeille se onnistuu kun painaa (yllättäen) playback-napin pohjaan. Ongelma on sellainen, että kun käyttää jotakin mallintavaa vahvistinta niin sieltä tulee myös kitaran kuiva signaali mukaan siihen päälle. Usb-interfacessa tuon voi estää jos on monitoroinnille nappi päälle/pois, mutta onko siihen joku yksinkertainen tapa ZedFX10:ssä, jota en ole vain keksinyt.
 
myrtonen
14.01.2020 20:47:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hommaan mac minin garagebandin ja myöhemmin ehkä logicin käyttöön, mutta jos budjetti on n.1300€, niin ottaako i3-versio lisättynä 16 gb:n RAMilla vai i7 8 gb:n RAMilla? Tarkoitus ei ainakaan heti ole ostaa ja laittaa lisää DIY-muistia. Kaatuuko noissa uusissa maceissa kaikissa audio interfacet macin T2-sirun takia, vai toimisiko Focusriten scarlett solo joko usb-a:lla(tuli mukana) tai millä tahansa usb-c-kaapelilla?
 
Sometimes I feel like streaming.
Henri Henri Olavi
15.01.2020 13:34:56 (muokattu 15.01.2020 13:37:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

myrtonen: Hommaan mac minin garagebandin ja myöhemmin ehkä logicin käyttöön, mutta jos budjetti on n.1300€, niin ottaako i3-versio lisättynä 16 gb:n RAMilla vai i7 8 gb:n RAMilla? Tarkoitus ei ainakaan heti ole ostaa ja laittaa lisää DIY-muistia. Kaatuuko noissa uusissa maceissa kaikissa audio interfacet macin T2-sirun takia, vai toimisiko Focusriten scarlett solo joko usb-a:lla(tuli mukana) tai millä tahansa usb-c-kaapelilla?
 
Ottaisin i7:n ja 8 GB muistia. Tuolla pötkit mainiosti siihen saakka, että saat ostetua lisää muistia. Mac Miniin on helppo lisätä muistia jälkeenpäin ja se on kannattavaakin; Applen hinnat muistille ovat törkeät.
 
Itselläni (MBP 2018) ei T2-siru ole aiheuttanut mitään ongelmia. Käytän sitä päivittäin FW-intefacen kanssa ja n. pari kertaa viikossa TB-interfacen kanssa.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
myrtonen
15.01.2020 16:23:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Ottaisin i7:n ja 8 GB muistia. Tuolla pötkit mainiosti siihen saakka, että saat ostetua lisää muistia. Mac Miniin on helppo lisätä muistia jälkeenpäin ja se on kannattavaakin; Applen hinnat muistille ovat törkeät.
 
Kiitos, tähän päädyin itsekin.
 
Itselläni (MBP 2018) ei T2-siru ole aiheuttanut mitään ongelmia. Käytän sitä päivittäin FW-intefacen kanssa ja n. pari kertaa viikossa TB-interfacen kanssa.
 
Ilmeisesti USB 3.1 on ollut ongelmallinen, onneksi Scarletissakin on C-lähtö mutta silti laitteen mukana tuli C->A -piuha.
 
Sometimes I feel like streaming.
jii.haanpaa
10.09.2020 16:18:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt aiempia ketjuja aiheesta, mutta en kehtaa uuttakaan aloittaa kun menee vähän ohi otsikon.
 
Tarkoitus olisi kuvata urheilutapahtumia, lähinnä palloilulajeja. Jonkin verran tätä on jo tullut tehtyä ja nyt pitäisi saada audioon vähän eloa ja hommaan soveltuva stereosetuppi olisi haussa. Kuvittelisin, että iso askel eteen päin olisi hommaan sopiva mikkipari hoitamaan stereokuva ja ehkä joku suuntaavampi haulikko sekaan. Tällä hetkellä mennään todella kotikutoisesti: Roden videomic pro kameran katolla ja Zoomin H4N "sopivaan" paikkaan unohdettuna.
 
Olisiko studioharrastajilla vinkkejä? Miten saadaan aikaiseksi luonnollinen ja kohtuu laadukas stereomaisema sporttimausteilla (kolahduksia, taklauksia, laukauksia jne korostaen) järkevällä rahalla. Ihan hirveästi ei pysty panostamaan, koska ei näitä sillä korvalla kuuntele kuin tämä itse.
 
Guitar_Miller
14.09.2020 18:41:46 (muokattu 14.09.2020 18:54:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Varmaan pitäis olla itsestään selvä asia, mutta kun ei näytä olevan niin mikä kaapeli siis kelpaa aktiivisiin studio monitoreihin. esim Yamaha HS5, HS7, HS8 -sarjalaisille. Inputit takana on TRS 6,3mm ja XLR, mutta pitääkö sen kaapelin itse olla millanen? Voiko olla ihan instrumentti kaapeli kun vahvistus tapahtuu kaapelin jälkeen, eli meneekö monitori rikki jos sellasen tunkee. Vai tarvitseeko olla kaijutin kaapeli jollon se sit taas lakkaa kuulumasta kun ei ole tarpeeksi tehoa? Eikös Interface jo itse toimi jonkinlaisena vahvistimena.
 
Danko
14.09.2020 19:39:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar_Miller: Moi.
 
Varmaan pitäis olla itsestään selvä asia, mutta kun ei näytä olevan niin mikä kaapeli siis kelpaa aktiivisiin studio monitoreihin. esim Yamaha HS5, HS7, HS8 -sarjalaisille. Inputit takana on TRS 6,3mm ja XLR, mutta pitääkö sen kaapelin itse olla millanen? Voiko olla ihan instrumentti kaapeli kun vahvistus tapahtuu kaapelin jälkeen, eli meneekö monitori rikki jos sellasen tunkee. Vai tarvitseeko olla kaijutin kaapeli jollon se sit taas lakkaa kuulumasta kun ei ole tarpeeksi tehoa? Eikös Interface jo itse toimi jonkinlaisena vahvistimena.

 
Ei kaiutinkaapelia linjatasoiselle signaalille, vaan interfacesta riippuen balansoitu tai balansoimaton instrumenttijohto.
 
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
Mösjöö
17.12.2020 10:45:46 (muokattu 17.12.2020 10:48:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoituksena hommata bändin demojen äänitys- ja miksauskäyttöön oma applen läppäri ja logic pro x. Muilla on jo ja vituttaa kontrollifriikkinä ku ei itte pääse säheltämään. (mikitykset ja äänikortit löytyy jo.)
 
Apple-tuntijat: riittääkö mbp 2020 (M1) 256/8gt potku ja vääntö siihen että pystyn nauhottamaan 8 rumpuraitaa kerralla sisään? Riittääkö kys. koneen vääntö siihen että miksaustilanteessa jokaisella rumpukanavalla on ainaki kolme plugaria päällä ja joka toisella rumpuraidalla oma auxi jossa kaiku ja eq. näiden lisäks tietysti kaikki kitararaidat ja basso, kiipparit midinä ja kolmet laulut.
 
Kertokaatten.
 
Antti1
17.12.2020 12:18:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riittää helposti.
Mösjöö
17.12.2020 15:45:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitän vastauksesta ja alan paineleman osta-nappia.
 
Ferta
20.12.2020 16:03:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuntien selvitystyöstä ja asetusten pyörittelystä huolimatta en saa hommaa toimimaan, joten nyt on kysyttävä apua.
 
Ajatus olisi äänittää bändin soittoa mikseristä (behringer qx1204usb) usb:n kautta tietokoneelle, ohjelmana Reaper. Muuten kaikki vaikuttaa toimivan, mutta mikseriltä tulee vain vasen kanava Reaperiin. Pa:sta kyllä kuuluu molemmat puolet.
Reaperista en löydä inputeista left ja right-vaihtoehtoja, pelkästään normaali mono. "force stereo"-modessa äänittää tuplana vasemman puolen.
 
Behringerin sivuilla olevat asio-ajurit on asennettuna ja ohjauspaneelissa muutin mikserin asetuksia siten, että tietokoneen pitäisi nyt ymmärtää että sieltä tulee 2 kanavaa.
Luultavasti ongelmana on, ettei Reaper ymmärrä, että yhdistetty usb -laite on stereo.
 
Olisiko vinkkejä, miten saisi homman toimimaan?
 
Henri Henri Olavi
20.12.2020 16:06:30 (muokattu 20.12.2020 16:08:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä sä äänität? Jos se on monoa, niin tottakai sieltä tulee vain yksi kanava. Saat sen kuulumaan ja äänittymään stereona kyllä, eli tuplana sen vasemman kanavan.
 
E: Jos siis painat oikealla hiiren napilla kanavan record-nappia, niin mitä vaihtoehtoja se antaa?
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Antti1
20.12.2020 16:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reaperista oikea yläkulma ja asetukset auki. Sieltä löytyy Audio / Device / Enable inputs ja siitä first/last -valikoista saat valittua input rangen. Katso, että kaikki kanavat ovat valittuina.
Ferta
20.12.2020 20:22:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi:
 
E: Jos siis painat oikealla hiiren napilla kanavan record-nappia, niin mitä vaihtoehtoja se antaa?

 
Tämä oli juuri se mitä etsin. Ajattelinkin, että tuollainen asetus on jossain oltava, mutta eipä omin voimin löytynyt. Nyt äänittää stereota ja homma toimii.
 
Tuhannet kiitokset jeesistä!
 
Haeroe
01.01.2021 18:29:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän kysymykseen lienee vastattu jo, mutta kysynpä kuitenkin. Toivottavasti joku viisas vastaa.
 
Miten rummut kannattaisi mikittää neljällä mikillä? Setti on perus haikka+kikki+snare+etutomi+lattiatomi. Tein studiocoveria, ja mikitin basarin ja snaren + 2 ovaria. Muuten homma toimii hyvin, mutta haikka vuotaa snaren mikkiin niin pahasti, että en saa snaren kanttia miksattua pintaan ilman haikan kihinää. Gate auttoi, mutta se vei snaren soinnin pois, jolloin ilman oli kuitenkin parempi.
 
Osaako viisaat studiogurut jeesata?
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Danko
01.01.2021 19:00:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haeroe: Tähän kysymykseen lienee vastattu jo, mutta kysynpä kuitenkin. Toivottavasti joku viisas vastaa.
 
Miten rummut kannattaisi mikittää neljällä mikillä? Setti on perus haikka+kikki+snare+etutomi+lattiatomi. Tein studiocoveria, ja mikitin basarin ja snaren + 2 ovaria. Muuten homma toimii hyvin, mutta haikka vuotaa snaren mikkiin niin pahasti, että en saa snaren kanttia miksattua pintaan ilman haikan kihinää. Gate auttoi, mutta se vei snaren soinnin pois, jolloin ilman oli kuitenkin parempi.
 
Osaako viisaat studiogurut jeesata?

 
Mikäli rumpali ei osaa soittaa eri settibalanssilla ja hi-hat on jo siirretty niin kauas ja korkealle virvelistä kuin fysiikka antaa myöten, niin snaremikille voi tarjota jonkinnäköistä tötsykkää (esim. https://www.primacoustic.com/crashguard/), vuotoa voi yrittää vaimentaa gaten sijaan asiaan suunnitellulla plugarilla (https://wilkinsonaudio.com/products/debleeder) tai äänittämällä sample, jota blendaa mukaan tueksi.
 
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
Krice
10.01.2021 13:46:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Virvelimikin voisi kokeilla siirtää kolmanneksi "overhead"-mikiksi esim. lattiatomin viereen/yläpuolelle niin että se osoittaa virveliä kohti ja nappaa eniten soundia siitä.
 
Antti1
10.01.2021 22:22:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: voi tarjota jonkinnäköistä tötsykkää (esim. https://www.primacoustic.com/crashguard/)
 
Mun mielestä ehdottomasti paras kikka on siirtää haikkaa sen verran sivuun, että virvelimikin ja haikan väliin saa laitettua toisen mikkiständin puomiin roikkumaan kaksinkerroin taitellun pyyhkeen. Tällöin sen pellinkään ei tarvitse olla mahdottoman korkealla, jos soittajasta tuntuu oudolta. Ei muuta virvelimikin soundia juuri ollenkaan, kuten oikeastaan kaikki noi vaimennustötsät, vaahtomuovit yms, mutta vaimentaa hämmentävän tehokkaasti sitä vuotoa. Kannattaa testata, jos ei ole tullut ikinä kokeiltua.
 
Gaten sijaan mä tykkään nykyään käyttää expanderia, joka ei sopivasti säädettynä vie mun mielestä kamalasti sitä sointiakaan pois. Täytyy vaan olla varovainen sen leikkauksen adsr-kurvin kanssa ja malttaa olla vetämättä mitään -666 dB vaimennuksia. Vähempikin vaimennus riittää koko setin möykän joukossa. Kompuraa tai jotain transient shaperia perään, jos haluaa kaivaa sointia enemmän esiin.
 
Mitä tulee overheadiin, niin mun makuun helpolla pääsee maaliin ortf-mikityksellä 100% l/r -panoroinnilla. Jos ja kun ei ole tomimikkejä, niin pellit voivat olla hitusen verran matalammalla ja overheadit vähän reilun kahden kapulanmitan korkeudella virvelistä. Maksimissaan metrin luokkaa, ei sen yli, muuten katoaa tomeista potku.
Popilo
02.02.2021 10:59:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Popilo: Moi,
 
Kysyisin vinkkejä kitaroiden nauhoittamiseen, lähinnä tuplauksista, raitamääristä, yms.
 
Nauhoitellaan siis täyspitkää death/doom porukalle. Rumpunauhoitukset alkavat olemaan purkissa ja seuraavaksi kitaroiden kimppuun. Bändissä on kaksi kitaristia joista toinen soittaa pääasiassa liidit. Kitarat nauhoitetaan kaapit mikittämällä.
 
Miten äänittäminen kannattaa käytännössä toteuttaa, kun tavoitteena on massiivinen soundi? Rytmikitara tuplattuna ja sopivasti panoroituna? Entä liidikitararistin nauhoittaminen silloin kun hänkin soittaa rytmiosuuksia? Varsinaiset liidit lopuksi kaiken rytmikitaran päälle?
 
Onko tähän aiheeseen liittyen olemassa ketjua, jota en vain löytänyt?
 
Pieni näyte vielä musiikista, mikäli sillä merkitystä on. Näyte kitarademoilulta jossa kaksi kitararaitaa ja liverummut, toinen 75% L ja toinen 75% R: http://s000.tinyupload.com/?file_id=10553774025582382115

 
Tähän palatakseni, loppuviimein päädyin nauhoittamaan yhteensä 4 rytmikitararaitaa, 2 per kitara ja vahvistin. Yhdellä puolella orangen rockerverb ja toisella bugera 333xl, ei di:tä miksaajalle. Lopputulokseen kitaroiden suhteen olen ihan tyytyväinen, sain talteen sitä massaa mitä haluttiinkin.
https://youtu.be/fLquQh3WOLA
 
vvalz
21.02.2021 13:36:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä meneekö juuri tämän alle, en muuta löytänyt..
 
Eli ollaan bändin kanssa reilu kuukausi nyt soiteltu yhdessä. Ollaan yhtä biisiä työstetty ja se olisi aikalailla "paketissa". Halu olis kova käydä äänittämässä se sinkkuna.
 
Mitä reittiä kannattaa studioaikoja ym. kysellä, ja onko ylipäänsä järkevää lähteä yhden valmiin biisin kanssa studiolle?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5242 243 244 245 246 247 248

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «