Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne | |
---|
Antti1 23.02.2010 21:29:42 (muokattu 23.02.2010 21:29:57) | |
|
HPF, eli high pass -filsu on eräänlainen eq:n muoto. Käytä sitä. I like big butts and I can not lie | |
Antti1: HPF, eli high pass -filsu on eräänlainen eq:n muoto. Käytä sitä. Vihdoinkin toimii! Kova oli säätäminen, enkä vieläkään ole sikäli täysin tyytyväinen, että kun pistän HPF:n tästä Cubasen eq:sta päälle, jossa ei 20Hz:tä matalammalle päästä, niin jos haluan ne alle 20Hz äänet pois, joudun leikkaamaan myös kuuluvia taajuuksia jonkin verran. No, joku päivä löydän kyllä matalemmallekin menevän eq:n. Kiitos! kakka | |
Vurki: Vihdoinkin toimii! Kova oli säätäminen, enkä vieläkään ole sikäli täysin tyytyväinen, että kun pistän HPF:n tästä Cubasen eq:sta päälle, jossa ei 20Hz:tä matalammalle päästä, niin jos haluan ne alle 20Hz äänet pois, joudun leikkaamaan myös kuuluvia taajuuksia jonkin verran. No, joku päivä löydän kyllä matalemmallekin menevän eq:n. Kiitos! Pystytkö selittämään, mistä tiedät että siellä on näitä alle 20Hz taajuuksia, millä lailla ne ilmenevät, mistä ne ovat tulleet, siis minkä soittimen tms. mukana, ja millä lailla ne häiritsevät? Vai onko kyse vain siitä että ne häiritsevät kun spektrinäyttö näyttää niitä siellä olevan? huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
Klezberg: Pystytkö selittämään, mistä tiedät että siellä on näitä alle 20Hz taajuuksia, millä lailla ne ilmenevät, mistä ne ovat tulleet, siis minkä soittimen tms. mukana, ja millä lailla ne häiritsevät? Vai onko kyse vain siitä että ne häiritsevät kun spektrinäyttö näyttää niitä siellä olevan? Mielenkiintoista on myös, että miksi eq:n pitäisi ulottua 20Hz taajuuksia alemmas? Tehdäänkö jotain subbarien testiraitoja (näihinkään ei eq:lla kyllä pitäisi koskea imo), elokuvien tehosteraitoja tms? Mitään musiikin kannalta käyttökelpoista ei tuonne enää mukaan mahdu. Jos filsu tuntuu leikkaavan liian paljon ylempääkin äänestä, niin leikkausjyrkkyyttä uuteen uskoon vaan. Iskee jonkun 96dB/oct version päälle, niin johan leikkauksessa löytyy. Electri-Q:sta ainakin löytyy muistaakseni jotain tommosia älyttömyyksiä, jos ilmaiseksi pitää päästä. I like big butts and I can not lie | Werihukka 25.02.2010 19:55:44 (muokattu 25.02.2010 19:56:59) | |
|
Klezberg: Pystytkö selittämään, mistä tiedät että siellä on näitä alle 20Hz taajuuksia, millä lailla ne ilmenevät, mistä ne ovat tulleet, siis minkä soittimen tms. mukana, ja millä lailla ne häiritsevät? Vai onko kyse vain siitä että ne häiritsevät kun spektrinäyttö näyttää niitä siellä olevan? No ainakin softasyntikat tuppaa luomaan aina jotakin turhaa sinne alle 20hz, jotka kannattaa tilanteesta riippumatta leikata pois, koska vaikkei niitä taajuuksia kuulisikaan, niin ne syö silti muulta taajuusalueelta energiaa. Tähän jos lisätään, että niitä syntikoita on vaikka 20 kpl ja kaikki luo jotain -40db sitä alle 20hz häiriöääntä, niin johan alkaa olemaan tukkosen kuuloista. | Klezberg 25.02.2010 20:14:39 (muokattu 25.02.2010 20:43:35) | |
|
Werihukka: No ainakin softasyntikat tuppaa luomaan aina jotakin turhaa sinne alle 20hz Mistä tämmöinen tieto on peräisin? Lähinnä sitä ajan takaa että jos se että jokin spetrianalysaattoriplugari näyttää siellä jotakin ei välttämättä tarkoita että siellä on mitään sellaista mitä ei kuuluisikin olla. Mutta joo... Voithan laittaa niille raidoiille joissa on niitä synia ylipäästön sopivalle taajuudelle. Tuskin sulla kaikki softasynat bassoa soittaa. Ja dc offsetin poisto voi olla myös paikallaan? Tähän jos lisätään, että niitä syntikoita on vaikka 20 kpl ja kaikki luo jotain -40db sitä alle 20hz häiriöääntä, niin johan alkaa olemaan tukkosen kuuloista. Tukkosen kuuloista? Viiden hertsin ääni ei tosiaan kuulu, mutta jos signaalissa on hyvin voimakas viiden hertsin komponentti, niin kyllähän se jotain vaikuttaa. Sen pitäisi sitten jo näkyä semmoisena että signaali ikäänkuin ratsastaa sen viiden hertsin signaalin mukana. Headroomia se ainakin syö ja sitä kautta voi aiheuttaa säröä. Mutta sen pitäisi kyllä sitten näkyä. Edit: Jos oletetaankin että softasynat kehittävät matalia häiriöääniä, niin miksi ne rajoittuisivat alle 20Hz taajuuksiin. Miksei niitä tule myös sen yläpuolelle? Jos synat aiheuttavat häiriöitä, luulisi kannattavan suodattaa pois synan hyödyllisen alueen alapuoliset taajuudet kokonaan, raitakohtaisesti. Silloin ei tarvita mitään supersuodatinta alle 20Hz taajuuksille. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | Werihukka 25.02.2010 22:26:50 (muokattu 25.02.2010 22:30:42) | |
|
Klezberg: Mistä tämmöinen tieto on peräisin? Eräs ammattilainen tästä kertoi. Varmasti tiesi mistä puhui. Lähinnä sitä ajan takaa että jos se että jokin spetrianalysaattoriplugari näyttää siellä jotakin ei välttämättä tarkoita että siellä on mitään sellaista mitä ei kuuluisikin olla. Mutta joo... Voithan laittaa niille raidoiille joissa on niitä synia ylipäästön sopivalle taajuudelle. Tuskin sulla kaikki softasynat bassoa soittaa. Ja dc offsetin poisto voi olla myös paikallaan? Jos tarkoitus on luoda jotakin alle 20hz, niin ei niitä sillon sieltä kannata poistaa, mutta monesti kyseessä on kuitenkin lähinnä turhasta informaatiota, jos ei puhuta erikoisefektistä. Johtuen siitä, ettei alle 20hz voi kuulla. Kyse on lähinnä tuntoaistista tässä kohtaa. Toinen juttu on vielä se, että lähestulkoon mikään laite ei toista tuota alle 20hz, vaikka specseissä niin luvattaisiinkin. Kyse on nimenomaan siitä, että ainakin lähes kaikki softasynat luovat alle 20hz informaatiota riippumatta siitä toistaako ne bassolinjoja vai ei. Tukkosen kuuloista? Viiden hertsin ääni ei tosiaan kuulu, mutta jos signaalissa on hyvin voimakas viiden hertsin komponentti, niin kyllähän se jotain vaikuttaa. Sen pitäisi sitten jo näkyä semmoisena että signaali ikäänkuin ratsastaa sen viiden hertsin signaalin mukana. Headroomia se ainakin syö ja sitä kautta voi aiheuttaa säröä. Mutta sen pitäisi kyllä sitten näkyä. En nyt ihan tajunnut mitä ajat tässä takaa, mutta juuri itsekkin selitit tässä, että headroom vähenee jos siellä on jotakin ylimääräistä ja siitä voi johtua se, että muille taajuuksille jää vähemmän tilaa. Se ei näy, vaan se nimenomaan kuuluu. Ei musiikkia kannata katsoa niistä analysaattoreista, vaan kuunnella. Edit: Jos oletetaankin että softasynat kehittävät matalia häiriöääniä, niin miksi ne rajoittuisivat alle 20Hz taajuuksiin. Miksei niitä tule myös sen yläpuolelle? Koska alle 20hz ei voi kuulla, mutta ne taajuudet silti syö energiaa miksauksesta. Jos synat aiheuttavat häiriöitä, luulisi kannattavan suodattaa pois synan hyödyllisen alueen alapuoliset taajuudet kokonaan, raitakohtaisesti. Silloin ei tarvita mitään supersuodatinta alle 20Hz taajuuksille. Tätä kait tässä niinkun olin takaa ajamassa, että on kannattavaa näin tehdä jotain poikkeustilannetta lukuunottamatta. | Klezberg 25.02.2010 22:32:53 (muokattu 25.02.2010 22:48:55) | |
|
Werihukka: Tätä kait tässä niinkun olin takaa ajamassa, että on kannattavaa näin tehdä jotain poikkeustilannetta lukuunottamatta. Joo, tajusin vasta jälkikäteen että et ollutkaan se alkuperäinen kyselijä, joka tuntui haluavan nimenomaan poistaa miksauksesta alle 20 Hz häiriöt ja kaipasi siihen sopivaa suodatinta. Siinä on vaikea paikka jos haluaa poistaa kaiken alle 20 Hz eikä mitään sen yli. Paljon helpompaa on poistaa häiriöt sieltä mistä ne tulevat. Edit: Ja silloin, sikäli kun syna ei soita bassolinjoja, voi käyttää tavallista, loivempaa ylipäästösuodatinta jollain järjellisellä rajataajudella. Sitä yritin sanoa. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | Klezberg 25.02.2010 22:41:44 (muokattu 26.02.2010 07:46:20) | |
|
Werihukka: En nyt ihan tajunnut mitä ajat tässä takaa, mutta juuri itsekkin selitit tässä, että headroom vähenee jos siellä on jotakin ylimääräistä ja siitä voi johtua se, että muille taajuuksille jää vähemmän tilaa. Tarkoitin sitä, että jos miksauksessa on hyvin voimakas 5 Hz komponentti, niin sen pitäisi jo näkyä niin että signaali ikäänkuin nousee ja laskee 5 Hz tahdissa. Signaali ikäänkuin ratsastaa 5Hz signaalin päällä. Ja sehän tarkoittaa että ylä- ja alapäästä alkaa leikkaamaan helpommin kuin jos tämmöistä vaihtelua ei olisi. Vähän sama juttu kuin dc-offsetin kanssa, siinä vain alkaa leikkaamaan vain siltä puolelta jonne offset vetää. (Edit: mutta käytännössä jos häiriöt summautuvat paristakymmenestä lähteestä, noin ei käy koska häiriöt eivät ole samalla taajuudella ja vaihessa.) Mutta mulla ei ole omaa kokemusta siitä millä lailla tuommoinen häiriö, joka ei ole kuulotaajuudella, vie miksauksesta _energiaa_. Siinä voi olla sitten kyse siitä miten kaiutin tai kuulokkeet toimivat kun signaalissa on tuommoinen häiriö. Sen sijaan on ihan selvä, että jos synistä lähtee kuuloalueella olevaa häiriötä, se vie tilaa muulta saman tien. Häiriöt kannattaa suodattaa pois niin pian kuin mahdollista. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
Klezberg: Mutta mulla ei ole omaa kokemusta siitä millä lailla tuommoinen häiriö, joka ei ole kuulotaajuudella, vie miksauksesta _energiaa_. Siinä voi olla sitten kyse siitä miten kaiutin tai kuulokkeet toimivat kun signaalissa on tuommoinen häiriö. Lähinnä kai se perustuu siihen, että kun digitaalisessa muodossaan ääni on vaan informaatiota tai bittivirtaa, niin se rajoittaa sitä kuinka paljon informaatiota se voi toistaa. Jos siellä on jotakin informaatiota, joka ei ole oleellista, niin se vie tilaa oleelliselta informaatiolta. Tässä tapauksessa alle 20hz ei ole varmaankaan musiikissa kovinkaan oleellista, koska sitä ei pystytä toistamaan tai kuulemaan musiikkina. Ei sitä yksittäisestä raidasta vielä kuule taikka havannoi mitenkään, mutta jos on kyse useiden raitojen yhteisestä toistosta, niin ihan samalla tavalla kun jokin kuuloalueella oleva taajuus voi viedä toiselta tilaa, jos soivat samalla taajuusalueella päällekäin, voi myös ne mitkä on kuuloalueen ulkopuolella viedä musiikin tukkoon jos siellä on ruuhkaa. Tästä syystä on hyvä suodattaa ne pois. | Klezberg 26.02.2010 07:52:23 (muokattu 26.02.2010 08:01:07) | |
|
Werihukka: Lähinnä kai se perustuu siihen, että kun digitaalisessa muodossaan ääni on vaan informaatiota tai bittivirtaa, niin se rajoittaa sitä kuinka paljon informaatiota se voi toistaa. Jos siellä on jotakin informaatiota, joka ei ole oleellista, niin se vie tilaa oleelliselta informaatiolta. Enemmänkin epäilen, että mahdollinen ongelma syntyy vasta analogiapuolella, mahdollisesti kaiuttimissa tai kuulokkeissa. Vinyylille kaiverrettaessahan tuommoiset olisivat aivan kamalia. Nykyisiin digitaalisiin systeemeihin nuo häiriöt kyllä mahtuvat, varsinkin jos on bittisyvyyttä tarpeeksi. Mutta siis, jos on häiriöitä aiheuttavia lähteitä systeemissä mukana, niin häiriöt kannattaa suodattaa pois heti siellä missä ne syntyvät. Edit: No joo... varmaan siinä käy niin että matalat häiriöt syövät sitä tasoa (ei taajuuksia) eikä miksaus soi niin lujalla kuin miltä mittarien mukaan pitäisi. Tuo ei ole digitaalisuuden tuoma ongelma vaan analogisessa kävisi ihan samoin, jos sinne jostain pääsisi vastaavia häiriöitä. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
Cubasesta. Pikkasen aikaa kelailin tätä mutta enpä löytänyt vastausta kysymykseeni. Hommasin zoomin kitarahässäkän ja sen mukana tuli Cubase le 4. Asensin softat pöytäkoneeseeni ja kaikki pelaa yllättävänkin hienosti. Tein myös rekisteröinnin minkä ohjelma pyysi tekemään. Läppärin omistana tuli mieleen voiko ton le4 version asentaa pöytäkoneen lisäksi myös kannettavaan ? Vaatiiko millaisia toimenpiteitä ? Vai onko hommattava toinen ohjelmisto. Kiitti tiedosta. Ivan ja pilkan siedän, mutta en suoranaista vittuilua. | |
Werihukka: Eräs ammattilainen tästä kertoi. Varmasti tiesi mistä puhui.. Epäilemättä. Mut myös kuulijan tarttee ymmärtää mitä sanottiin. Muuten käy niin, et tää piuha pannaan aina tähän reikään ja muit vaihtoehtoja ei o eikä tu. Itse asiassa kaiken vois panna kontaktiliimalla kiinni, koska ammattireiskan kuppilapuheen jälkeen kaikki on ammattisäädetty eikä mihinkään milloinkaan kande puuttua. One kind of music only - the good kind | ekikoo 09.03.2010 22:32:55 (muokattu 09.03.2010 22:34:27) | |
|
Lueskelin tossa re-amppauksesta. Käsitinkö oikein että nauhoitettu kuiva signaali on mahdollista syöttää kitaravahvistimeen, jolloin soitto kuuluu siitä normaalisti aivan kuin henkilö soittaisi instrukaapelilla kitaraa? Eli esim. kannettavalta jonkin laitteen X kautta, joka muokkaa impedanssit sopivaksi tms? Elikkäs olettaen että ylläoleva on mahdollista, mikä X on ja onko hintavaa? All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! | |
ekikoo: Lueskelin tossa re-amppauksesta. Käsitinkö oikein että nauhoitettu kuiva signaali on mahdollista syöttää kitaravahvistimeen, jolloin soitto kuuluu siitä normaalisti aivan kuin henkilö soittaisi instrukaapelilla kitaraa? Eli esim. kannettavalta jonkin laitteen X kautta, joka muokkaa impedanssit sopivaksi tms? Elikkäs olettaen että ylläoleva on mahdollista, mikä X on ja onko hintavaa? Mahdollista on ja X riippuu muista laitteista, impedanssisovitus kun on tapauskohtainen. Suosittelen kuitenkin katsastamaan Radialin reamplootatarjonnan ja mieluummin niitä kalliimman pään malleja kaikilla mahdollisilla säädöillä. Olennaistahan on, että se signaali tosiaan on sit myös aivan täysin raaka. Sitä ei limitoida, kompressoida, ekvalisoida jne. Periaatteessa voi, mutta lopputulos voi kuulostaa kummalliselta. Korjaat kuitenkin virheet hittoon, siistit tyhjät kohdat ja takas vahvariin. When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside. | ekikoo 09.03.2010 22:59:10 (muokattu 09.03.2010 23:01:05) | |
|
Tämä nyt kuulostaa varmasti älyvapaalta ja kellään muulla maailmassa ei ole vastaavia psyykkisiä ongelmia, mutta leikin ajatuksella että rumpalikaverin kanssa reenattaisi klikin kanssa soittoa (itse bassossa) ja kitaraämyrin kautta luukuttaisin samalla ennalta nauhoitettua tavaraa. Touhun totisuustaso olisi aika matalalla ja siten myös sijoituksen määrä olisi hyvä olla mahd. alhainen. (edit: Tämä siis silloin kuin kitaraa soittava jamppa ei pääse.) Radialin tämä sininen boksi oli vajaa huntin verran, miten sellaista käytetään kun in/out on XLR? All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! | |
ekikoo: Tämä nyt kuulostaa varmasti älyvapaalta... Joo. Halvemmalla ja helpommalla pääsisit äänittämällä sen metelin valmiiksi ja toistamalla jostain kajareista. :) Radialin tämä sininen boksi oli vajaa huntin verran, miten sellaista käytetään kun in/out on XLR? Pro RMP? Lähdöistä inputiin ja outputista sopivalla piuhalla vahvariin. Ei sen kummempaa. Levelillä sitten haetaan oikea voimakkuus. When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside. | |
ekikoo: leikin ajatuksella että rumpalikaverin kanssa reenattaisi klikin kanssa soittoa (itse bassossa) ja kitaraämyrin kautta luukuttaisin samalla ennalta nauhoitettua tavaraa. Touhun totisuustaso olisi aika matalalla ja siten myös sijoituksen määrä olisi hyvä olla mahd. alhainen. (edit: Tämä siis silloin kuin kitaraa soittava jamppa ei pääse.) Jos oikein ymmärsin, ni ei toi muuta vaadi ko sen, et skitta on soitettu samaan klikkiin. Sen voi sit toistaa mil tahansa vehkeellä mikä paikalla sattuu olemaan. Radialin tämä sininen boksi oli vajaa huntin verran, miten sellaista käytetään kun in/out on XLR? Mut jos asiassa tarttee miettiä miten piuhat kytketään, ni toi klikkitreenaus ilman kitaristaa on kovasti ennenaikaista. One kind of music only - the good kind | ekikoo 10.03.2010 00:45:08 (muokattu 10.03.2010 00:46:40) | |
|
Ei ole kuin kitaracombo käytössä, siihen sitten ilmeisesti voi pikkumikserin outputista ajaa jonkun mp3-soittimen roskaa? Ei kai ne särjy. Tuosta piuhaseikasta, mulla ei tosiaan ole käryäkään miten se toimii. Miten saa koneelta xlr-kaapelilla ampattavan signaalin boxiin, siitä combon 1/4-liitäntään? All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! | Antti1 10.03.2010 08:23:57 (muokattu 10.03.2010 08:24:19) | |
|
ekikoo: Ei ole kuin kitaracombo käytössä, siihen sitten ilmeisesti voi pikkumikserin outputista ajaa jonkun mp3-soittimen roskaa? Ei kai ne särjy. Ethän sä tarvii tossa välissä edes mikseriä. Periaatteessa sä voisit äänittää kitaravahvarista etuastesignaalin, tai tehdä tietokoneella softalla ilman kaiutinmallinnosta. Siitä sitten mp3-soittimeen tiedostoksi ja syötät efektilenkin paluun kautta kitaravahvariin. Tässä tapauksessa tosin lenkin olisi syytä olla sarjalooppi. Voi sinne inputiinkin kokeilla syöttää, muttei välttämättä ole parasta mahdollista sellaisenaan. Periaatteessa joku bufferoitu efektipoljin vois pois päältä ollessaan ajaa sitä impedanssisovituksen asiaa hiukan, näin joku joskus uumoili. Tuosta piuhaseikasta, mulla ei tosiaan ole käryäkään miten se toimii. Miten saa koneelta xlr-kaapelilla ampattavan signaalin boxiin, siitä combon 1/4-liitäntään? Sä voit tehdä sen piuhan. Toiseen päähän XLR ja toiseen plugi. Siinäpä se. When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|