Aihe: Vinkkejä studioon ja tarkkaamoon | |
---|
|
Triskal: Tilanne: Nauhoitin rumpuja suht pienessä huoneessa ja siitä syntyi myös sen kuuloista jälkeä. Minulla oli myös stereotila, mutta se ei tuonut kaivattua tilantuntua, koska, duh, eihän sitä voi tulla jos tila on mitä on. Oli käytössä sitten algoritminen tai impulssireverbi, kaikki kuulostaa keinotekoiselta. Olin erittäin positiivisesti yllättynyt siitä toimivaksi tämä osoittautui: Lataa IK Multimedialta ilmainen Amplitube 3 Free. Tee rumpuraidoille buss/foldertrack/tms ja laita Amplitube sinne. Valitse asento 2 vasemmalta yläreunasta missä näkyy numeroita. Näin syntyy stereosignaaliketju. Laita molemmista ketjuista styrkkarit pois päältä. Valitse Cab A:ksi ja Cab B:ksi sama kaappi, samat mikit, samat kaikki. Kaapilla ja mikeillä ei ole niin paljoa väliä. Oletuksena Amplitube lykkää eteen 57:n ja 87:n, joiden pitäisi olla käytettävissä myös free-versiossa. Nyt tulee se kohta: minä valitsin huoneeksi (Room type) Medium Studion, mutta vaihtoehtoja on muitakin, kantsii kokeilla. Jätä Pan keskelle, ja käännä Width ja Level täysille. Muista tehdä molemmat sekä A- että B-signaalitielle. Sen jälkeen (taas molemmat signaalitiet, huom) alalaidassa toinen potikka oikealta, eli Mix. Käännä siihen vaikka 85%. Sen jälkeen voit kokeilla lisätä bussiin vielä vaikka Modern Lost Angelin, se on hyvänkuuloinen LA-2A-klooni. Iäninäytettä: http://dl.dropbox.com/u/14588641/before.mp3 http://dl.dropbox.com/u/14588641/after.mp3 Screenshotteja: http://dl.dropbox.com/u/14588641/amplitube.jpg http://dl.dropbox.com/u/14588641/lostangel.jpg Johtuneeko kompin "Bonhamilaisesta" tyylistä vai mistä mutta mun mielestä before kuulostaa paremmalta. Sopivasti iholla. |
|
Nostampas hieman kun niin loistava ketju kyseessä (= Eli ollaan tässä bändin kanssa kohta studioon lähdössä.. Onko konkareilla hyviä vinkkejä kun oltaisiin lähdössä äänittämään taustoja "livenä" esim. mikityksiin liittyen? www.facebook.com/sparxlex --> Glam/Punk/UFO meininkiä suoraan suomen krusteimmasta kylästä xD |
|
machinehead72: Nostampas hieman kun niin loistava ketju kyseessä (= Eli ollaan tässä bändin kanssa kohta studioon lähdössä.. Onko konkareilla hyviä vinkkejä kun oltaisiin lähdössä äänittämään taustoja "livenä" esim. mikityksiin liittyen? Eiköhän ne siellä studiossa osaa mikittää kivasti. Live long and Prosper |
|
Tarkemmin sanottuna siis, oikeaan studioon ollaan pääsemässä, mutta ammattilaisäänittäjää ei ole, vaan kaveri jolla noista hommista on kokemusta. Jotenka jos on joitain huomioimisen arvoisia asioita niin mielelläni kuulisin.. www.facebook.com/sparxlex --> Glam/Punk/UFO meininkiä suoraan suomen krusteimmasta kylästä xD |
Mikael 09.05.2014 15:18:21 (muokattu 09.05.2014 15:19:51) | |
|
Mitä jos laittaisit vaikka ihan uuden aiheen, mihin kertoisit ensin vähän taustatietoja aiheesta. Esim. kokoonpanon ja käytettävissä olevat tilat/kamat, sekä vähän projektin tavoitteista ja aikatauluista, niin voisit jo ehkä saada jotain ihan oikeaakin palautetta. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
|
Mites se ammattimiehen palkkaaminen? Siitä voi olla muutakin hyötyä kuin se pelkkä äänitysosaaminen. Live long and Prosper |
|
Hei! Mulla olisi varmaankin ihan aloittelijan kysymys, tämän kun saisi oikaistua niin säästäisi päänvaivaa. Käytän Logiccia ja olen saanut työhommia miksauksen parissa jonkin verran. Volyymien säätämisessä esiin putkahtaa eräs ongelma: Kun miksaan tasoja, huomaan pikkuhiljaa hivuttavani kaikkia liukuja lähemmäs klippaamista. Eli lopuksi saatan päätyä tilanteeseen, jossa haluaisin nostaa kokonaismixissä esim bassorummun volumea mutta rajat alkavat tulla vastaan. Jos lasken kaikkien faderien tasoja, niin tämähän vaikuttaa sitten busien kompressoinnin määrään ja sen sellaiseen. Olen tosiaan täysin itseoppinut niin kaikenlaisia tämänkaltaisia lapsuksia saattaa tulla joskus vastaan ja hidastaa työskentelyä. Nostatteko tasoja näennäisen systemaattisesti (esim. rummut ensiksi ja muut asiat niiden ympärille), vai onko jotain kätevää tapaa saada laskettua kaikkia volumeja niin etteivät saundit/efektointi muutu. Toivottavasti tästä selonteosta sai jotain selvää! Muutenkin muiden miksaajien vinkit jotka nopeuttavat miksausprosessia olisivat mielenkiintoisia (työjärjestys vs. intuitio, jne.)! Itselleni on joitakin selkeitä prosesseja kehittynyt, mutta muiden vinkit työskentelyn nopeuttamiseen kiinnostaisivat. Onhan tuo kivaa puuhaa:) |
anapena 10.10.2017 18:34:05 (muokattu 19.10.2017 11:15:41) | |
|
Tekemällä oppii, vanha toimiva klisee. Säätele ne bussien kompurat toimimaan alemmilla tasoilla, sitä kautta saat masteriin enemmän headroomia. Jos ja kun on vähintään 24-bittistä kamaa raidoilla, niin ei sitä tartte punaselle saada. Masteroinnissa sitten tasataan ja länätään. Itse olen kaikissa hommissani vähitellen jättänyt masterissa limitoimisen melkeinpä pois. On siellä plugarit soundia tuomassa, ja limitterikin, mutta eipä ne juuri limitoi vaan niillä nostellaan lähinnä tasoja. Tietenkin tämä on myös genrekohtaista. Omat duunit on lähinnä telkkariohjelmien miksausta, harrastuksena tulee jotain tuttujen bändejä tai soittajia ääniteltyä ja miksailtua, yleensä aika luomumeininkiä. Instrumenttiraidoilla ensin lenseää kompurointia, sitten bussissa enempi jotain maximizer/limitter-osastoa, se on melkein siinä. Masterointivaiheessa voi sitten hakea biisien väliset tasot kohdilleen, ja laittaa masteriin se yhtenäinen soundin tuoja kokonaisuudelle. Itselle on toiminut kuunteluvoimakkuuden vakiointi hienosti, volanappula on yleensä tuossa puolivälissä. Tulee miksattua enempi kuuntelemalla kuin mittareita tuijottamalla. Mun pari senttiä aiheesta. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
|
Joo tosiaan 24:bittisenä reservissä on niin paljon dynamiikkaa, että sekä äänittäessä, että miksatessa, voi jättää ihan kivasti sitä headroomia. Mä alotan aina miksaukset siillä, että lasken kaikki faderit -6dB. Lisäksi kun opettelee ryhmittelemään esim. kaikki rummut omaan bussiinsa, jonka ohjaa vielä toiseen drum-master bussiin, johon ohjaa myös kaikki rumpukaiut, paraller kompressorit etc, niin voi sit nostaa tai laskea koko rumpuryhmää tarvittaessa. Ja sama kaikille muille instrumentti ja lauluryhmille. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
|
Oon huomannut joskus että jos virveli ei meinaa tulla läpi miksistä niin laitan sille oman bussin menemään ohi rumpuryhmän. Sitä voi toki vielä vähän käsitelläkin siellä bussissa, mutta yleensä ei edes tarvi. |
|
Mulla on elektroakustinen kitara ja vahvari sille niin kannattaako mun suunnata mikki vahvariin vai kaikukoppaan? Chuck Berry isn't just a legend, he's the rock music itself. |
|
Turbulence-kitaristi: Mulla on elektroakustinen kitara ja vahvari sille niin kannattaako mun suunnata mikki vahvariin vai kaikukoppaan? Sehän riippuu siitä millasta saundia haluat. |
|
Monesti mikki sijoitetaan jonnekin sinne kopan ja kaulan liitoksen väliseen maastoon, niin saa vähän kaulaosaston helkyntää mukaan. Kolmas vaihtoehto on pelkän piuhasoundin varassa toimiminen, kitaran omilla mikeillä suoraan mikseriin, tarvittaessa DI-boksi väliin, tai sitten jos vahvistimessa on ulostuloliitin. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
|
Pitäisi äänittää mies+kitara-meiningillä livenä. Olen löytänyt hyvän kombon SM7B asettuna naaman eteen ja ihan SM58 kohti kitaraa. Mutta mieluusti asettelisin jonkun ambient konkkamikin johonkin. Mitä pitäisi pitää mielessä vaihevirheet sun muut huomioiden? |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|