Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä studioon ja tarkkaamoon
1 2 3 4 5 6 7 8 9
ganesha
15.06.2008 22:29:16 (muokattu 29.06.2008 23:10:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse kun olen vasta nyyppä näiden äänittelyhommien kanssa niin kummastelin eräästä miksaamisopuksesta lukemaani vinkkiä:
 
miksataan monona pienellä volalla halvalla hifipöntöllä, ja lopputulos vasta tarkistetaan sitten kunnon monitoreista stereona.
 
oli muistaakseni kirjassa Mixing With Your Mind. tiedä sitten.
 
EDIT: niin noh, kirjan kirjoittaja onkin pitkän linjan ääniveijo. ei taida onnistua esmes meikäläisen tietotaidolla :(
 
viina. hanuri. ja naiset.
loosah
09.10.2008 20:23:15 (muokattu 09.10.2008 20:24:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En pidä de-essereistä, koska en ole vielä törmännyt de-esser-viritelmään, joka toimisi niin, ettei se saisi de-essauksen lisäksi aikaan kaikenlaisia ei toivottuja efektejä teräviin konsonantteihin tai vaikuttaisi muutenkin raidan dynamiikkaan epähalutulla tavalla.
 
Mutta... Sitten kuulin broidilta nerokkaan tavan välttää tuon typerän de-esserin käyttö. Vaatii vähän viitseliäisyyttä, mutta lopputulos on ihan hemmetin hyvä, jos laulajalla on todellinen ssss-ongelma, eikä mikrofonin vaihto tms auta:
 
Päivän pirkkaniksi Pro toolsissa: Duplikoi lauluraita toiselle raidalle ja laita kummallekin raidalle sama voice (ei siis dyn). Leikkaa ylemmästä raidasta kaikki, muut paitsi ässät veks. Aja lopuksi kumpikin raita yhteen Bus:iin ja käsittele Bus:ia yhtenä lauluraitana ja lisää sinne eq:t, kompurat jne jne. Nyt pystyt ylemmän ässä- raidan tasoa säätämällä hallitsemaan suhistelua täydellisesti ja lopputulos on todella luonnollisen kuuloinen. Näin pystyt saamaan lauluun tarvittaessa käsittämättömän määrän preesenssiä ilman, että ässät rikkoo korvat.
 
GIGO
loosah
09.10.2008 21:05:09 (muokattu 10.11.2008 12:56:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä niksi mut toimii vaan HD-puolella kun meidän mopokerholaisten leikkituulssissa ei voi määritellä tota raidan voicea samalla tavoin kuin teidän prätkäjengiläisten AMMATTILAISTYÖKALUISSA. prklstna.
 
Ei toi voicen määrittäminen oo pakko. Voicen samaksi laittaminen perustuu ymmärtääkseni vaan siihen, että ohjelma soittaa perusasetuksena ylempää raitaa ja alempaa raitaa silloin, ku ylemmällä ei oo mitään. ( säästää yhen voicen, jos haluu olla pihi). Tuota kikkaa käyttäessä pitää muistaa tarkistaa, ettei prefeissä oo kovin pitkää autofade-aikaa...
 
Keskustelua poistettu. Tämä on FAQ-ketju, keskustelu käydään muissa ketjuissa.
 
Moderaattori
 
GIGO
doctrine
06.03.2009 02:40:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ihan tämmönen perusvinkki, jonka tulin itse huomanneeksi studiossa soitellessani. Jos et oo energiajuomiin päin, niin ei kannata juoda studiossakaan, menee soitto ihan reisille. Juon kyllä paljon kahvia normaalisti mutta olo oli suorastaan hyperaktiivinen yhden ison energiapläjäyksen jälkeen, eikä keskittymisestä tullu mitään. Meni siis aikaa hukkaan.
 
Some call it schizofrenia, I like to call it multitasking
Objectif Lune
05.04.2010 18:14:47 (muokattu 05.04.2010 18:16:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa viikonloppuna opittua studiotyöskentelystä yhtä jos toistakin. Nämä siis eivät ole ammattilaisen vinkkejä, mutta voivat silti olla arvokkaita.
 
1. Tempo kannattaa päättää iskun tarkkuudella. 128 saattaa kuulostaa löystältä ja 129 juuri sopivalta. Kävi parin biisin kanssa niin, että nukutun yön jälkeen ne äänitettiin kokonaan uudelleen kunnon tempolla. Hyvä puoli asiassa oli, että uudet raidat olivat aikamoisesti parempia.
 
2 Jos biisi mättää jostain syystä niin paljon, että se tekisi mieli äänittää uudestaan, mutta ei jaksaisi, kannattaa muistaa se, että yleensä uudelleennauhoitus yleensä vie vähemmän aikaa kuin asioiden korjailu.
 
3. Akustisessa musiikissa ei kannata koskaan äänittää (=sijoittaa mikrofonia) liian läheltä soitinta.
 
4. Kannattaa yrittää kuulostaa itseltään ja korostaa bändin vahvoja puolia. "Kaiken kivan" lisääminen musiikkiin saattaa tehdä bändistä aika tylsän kuuloisen.
 
5. Bändin muita jäseniä kannattaa tsempata ja luoda positiivista tunnelmaa.
 
Mr. Johnny
10.11.2010 21:25:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Mikä mättää! Lisää vinkkejä!!!
 
Mikael
13.11.2010 20:42:27 (muokattu 17.11.2010 14:10:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Johnny: Hei! Mikä mättää! Lisää vinkkejä!!!
 
No onkohan tämä jo mainittu: perus plugaridelaysta "analogisemman" tai "nauhakaiumman" kuuloinen.
 
Delay omalle aux-raidalleen ja sille oma bus. Delayn perään eq ja särö josta sit liian hifit yläpäät ja alapäät loivalla hpf/lpf-filtteröinnillä pois sekä hieman säröä/saturaatiota sekaan. Älä käytä plugarin omaa feedback-säätöä vaan ohjaa signaali kanavan aux-outista takaisin sen saman kanavan inputtiin, jolloin auxin vola toimii feedback-säätönä ja samalla jokaiselle kertaukselle noi eq/särö-asetukset kertaantuu myös jolloin jokainen toisto on edellistä tuhnuisempi ihan kuten nauhakaiussakin tapahtuu. Raidalle voi laittaa myös vaikka jonkun modulaatioefektin lisäksi imitoimaan nauhan flangeilua...
 
ps. Itseasiassa Masseyn Tape Head on tähän(kin) ihan loistava!
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Y3J
08.12.2010 23:02:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole miksausalan ammattilainen mutta jaan vinkkini ja samalla haluaisin tiedustella onko tämä ihan härö tapa hoitaa hommat:
 
Olen viime aikoina tutustunut tuollaisen modernin, iskevän ja soivan snaresoundin rakenteeseen. Ilman sen pidempiä puheita olen huomannut miten snaren saa saundaavaan isolta ja tasapainoiselta mutta se vaatii vähän kikkailua. Ensin kopioin kuivan snaren kahdesti (ja nimennyt näin: perus, isku, kirkkaus), kompressoin kaikkia näitä hieman ja laitan vähän yleisgatea. Sitten olen hakenut perusraidalle hyvää yleistä saundia EQ:ttamalla hieman.
 
Sitten olen ottanut isku-raidan, laskenut virettä pari sävelaskelta ja lisännyt reverbiä niin, että saundissa ei ole nimeksikkään atakkia, ja hieman leikannut sekä ylä- että alataajuuksia pois. Tämän jälkeen olen ottanut kirkkaus-raidan ja nostanut sen virettä jälleen hieman ylemmäksi. Olen EQttanut siitä turhat alapäät pois ja keskittynyt sen tietyn kirkkauden saamiseen tähän raitaan. Lisäksi olen lisännyt samaan tapaan reverbiä mutta tähän raitaan olen jättänyt atakkia enemmän.
 
Tämän jälkeen jätän pelkän perussaundin soimaan ja lisään pikkuhiljaa isku ja kirkkausraitojen äänenvoimakkuutta. Lopputuloksena on saundi joka on kirkas, iskevä mutta ei siltikään turhan kompressoitu tai epäluonnollisen kuuloinen. Onko tämmöinen raitojen monistaminen ja vireen muuttelu "isojen poikien" mielestä turhaa kikkailua, vai saako kirjoituksestani edes mitään selvää? Mielestäni tämä istuu hyvin pop-rock kappaleen miksaukseen jos haluaa iskevää, kirkasta ja soivaa iskua kakkoselle.
 
Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen. http://www.myspace.com/rumbleonthesea
Exhausted
09.12.2010 14:02:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Älä käytä plugarin omaa feedback-säätöä vaan ohjaa signaali kanavan aux-outista takaisin sen saman kanavan inputtiin, jolloin auxin vola toimii feedback-säätönä ja samalla jokaiselle kertaukselle noi eq/särö-asetukset kertaantuu myös jolloin jokainen toisto on edellistä tuhnuisempi ihan kuten nauhakaiussakin tapahtuu.
 
Hei tää oli jännä, pitää heti päästä kokeilemaan. Plussa!
rustman
06.01.2011 22:22:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä ketjua on ilo lukea. Ihan koko ketjua en vielä lukenut, mutta pakko kirjata oma vinkkini, vaikka se ei mikään mullistava lienekään.
Omassa ahtaassa ja sokkeloisessa autotallistudiossa on soittimia, Fiat 600, mopoja ja moottoripyöriä joka puolella. Äänityksiä helpotti mielettömästi kun ostin langattoman näppiksen. Pikakomennoilla saa äänityksen päälle ja pois sekä poistettua huonon oton ilman, että tarvitsisi lähteä kompuroimaan tietokoneelle.
 
"The bigger the better, in everything." - Freddie Mercury
Sancrotis
09.02.2011 21:28:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pidä taukoja säännöllisesti. Pienet tauot selkeyttävät esim. soundinsäätöä huomattavasti.
 
"Ääni on parasta mitä olemme kuulleet" -JBL:n kaiutinmainos
vanaha kettu
09.02.2011 21:39:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sancrotis: Pidä taukoja säännöllisesti. Pienet tauot selkeyttävät esim. soundinsäätöä huomattavasti.
 
Ja varmaan tässäkin ketjussa mainittu pitkä tauko, eli nukkuminen.
 
Jos on miksaus valmis ja soundi on juuri siinä - kuuntele aamulla herättyäsi miksaus uudestaan. Korvat tekee temppunsa varsinkin, jos miksauspäivänä on äänitetty, soitettu tai muuten rasitettu korvia.
 
Hypre
04.03.2011 18:02:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on iMac os x 10.6 ja Pro Tools m-powered 8.0.3 ja olen hankkimassa East/West Quantum Leapin Symphonic Orchestra Platinum softaa joka on kertakaikkisen kookas plugari.
Mietin että kun sessiot alkaa olemaan nyt jo aika suurehkoja pro toolssissa ja paikotellen alkanu hidastumaan, niin mitä tekisin ettei tämän plugarin jälkeen CPU:n lukemat ei nouse ihan liian korkeiksi?
 
Oon saanu monenlaisia vinkkejä mm. lataa samplet ulkoiselle kovalevylle ym.
Mikä ois joku varma keino millä saisin toimimaan moitteettomasti tämän plugarin?
 
Janne787
26.04.2011 18:33:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos laulaja on huono, niin laita se tuplaamaan laulut, sekoita, niin soppa on valmis. Olen monesti laittanut laulajat studiossani laulamaan biisin 3-4 kertaa läpi. Sitten valitaan se paras raita ja muut jätetään taustalle hiljempaa. Antaa saundiin syvyyttä ja lisämaustetta..
 
konehes
27.04.2011 01:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janne787: Jos laulaja on huono, niin laita se tuplaamaan laulut, sekoita, niin soppa on valmis. Olen monesti laittanut laulajat studiossani laulamaan biisin 3-4 kertaa läpi. Sitten valitaan se paras raita ja muut jätetään taustalle hiljempaa. Antaa saundiin syvyyttä ja lisämaustetta..
 
No enpä ole koskaan kokeillut tuota, mutta itse teen lead-laulun kanssa niin, että otan x määrän ottoja ja kasaan niistä parhaan mahdollisen lauluraidan sana ja jopa tavu kerrallaan. Ei kovin nopeaa tai mukavaa, tosin.
 
cherub with heavy metal machine
Numb
27.04.2011 09:26:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janne787: Jos laulaja on huono, niin laita se tuplaamaan laulut...
 
Itse itseäni äänittäen teen juuri tätä. Ja juuri mainitusta syystä.
 
Tero Vaara soitti Eruptionin
Triskal
25.05.2011 09:19:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtoehto tomiraitojen geittaukselle
 
Geittaaminen tuo ikävällä tavalla esille tomimikkeihin vuotavat pellit. Solota tomiraita kerrallaan ja kuuntele miten bassari "soittaa" tomia. Leikkaa tätä soivaa taajuutta. Tomin ätäkki tulee esiin, humina vähenee ja miksaus putsautuu korvin kuultavasti.
 
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))>
henrihell
12.06.2011 03:13:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksausvinkki
 
1. Jos aikaa vain löytyy kannattaa aina ottaa pari päivää vapaata siitä kappaleesta jota juuri silloin miksaa. Näiden parin päivänä tulisi 2unohtaa" miltä viime tulos kuulosti. Kun sitten palaat kipaleen ääreen n.s. "tuorein korvin" huomaat heti jos joku on pielessä. Jos miksaa täyttä vauhtia koko ajan niin niihin virheisiin tottuu eikä ne enää tunnukaan pahalta. Kannattaa myös ottaa lyhyempiä taukoja usein.
 
2. Kun tuntuu että homma on valmis kannattaa ottaa rehellinen ihminen joka ei tiedä musiikista mitään kuuntelemaan kappale kerran läpi. Näin saat rehellisen mielipiteen normikuuntelijalta joka ei tiedä muuta sanoa kuin että "tuo ei kuulosta hyvältä, tee sille jotain".
 
noodle
20.09.2011 21:57:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joku puhuikin tauoista...mutta ehottomasti tärkeintä on pitkään musiikkia kuunneltaessa että ihmisen korva väsyy jo viimestään 8h kohdalla ja esimerkiksi korkeimpia taajuusalueita rupeaa katoamaan. sitten väännetään lisää volumea kun tuntuu ettei töttörööstä tulekaa tarpeeks tavaraa. muista siis ettei töitä tehdä turhan pitkään ja siltikin taukojen kanssa.
 
Triskal
01.10.2011 08:29:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilanne: Nauhoitin rumpuja suht pienessä huoneessa ja siitä syntyi myös sen kuuloista jälkeä. Minulla oli myös stereotila, mutta se ei tuonut kaivattua tilantuntua, koska, duh, eihän sitä voi tulla jos tila on mitä on. Oli käytössä sitten algoritminen tai impulssireverbi, kaikki kuulostaa keinotekoiselta.
 
Olin erittäin positiivisesti yllättynyt siitä toimivaksi tämä osoittautui:
 
Lataa IK Multimedialta ilmainen Amplitube 3 Free. Tee rumpuraidoille buss/foldertrack/tms ja laita Amplitube sinne. Valitse asento 2 vasemmalta yläreunasta missä näkyy numeroita. Näin syntyy stereosignaaliketju. Laita molemmista ketjuista styrkkarit pois päältä. Valitse Cab A:ksi ja Cab B:ksi sama kaappi, samat mikit, samat kaikki. Kaapilla ja mikeillä ei ole niin paljoa väliä. Oletuksena Amplitube lykkää eteen 57:n ja 87:n, joiden pitäisi olla käytettävissä myös free-versiossa. Nyt tulee se kohta: minä valitsin huoneeksi (Room type) Medium Studion, mutta vaihtoehtoja on muitakin, kantsii kokeilla. Jätä Pan keskelle, ja käännä Width ja Level täysille. Muista tehdä molemmat sekä A- että B-signaalitielle. Sen jälkeen (taas molemmat signaalitiet, huom) alalaidassa toinen potikka oikealta, eli Mix. Käännä siihen vaikka 85%. Sen jälkeen voit kokeilla lisätä bussiin vielä vaikka Modern Lost Angelin, se on hyvänkuuloinen LA-2A-klooni.
 
Iäninäytettä:
 
http://dl.dropbox.com/u/14588641/before.mp3
http://dl.dropbox.com/u/14588641/after.mp3
 
Screenshotteja:
 
http://dl.dropbox.com/u/14588641/amplitube.jpg
http://dl.dropbox.com/u/14588641/lostangel.jpg
 
http://etappi.org kalamies#33 >-)))>
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «