Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä studioon ja tarkkaamoon
1 2 3 4 5 6 7 8 9
saastara
12.09.2007 14:34:49 (muokattu 12.09.2007 14:38:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannanpa korteni nyt kekoon hieman vaihtoehtoäänimaailmojen äänittämisessä..
 
Etkö saa luotua projektiisi tarpeeksi tumppua ja räikeää soundia..? Käännä raita huonolaatuiseksi mp3:ksi ja kierrätä c-kasetin kautta takaisin koneelle. Ärsyttävän hifistiset piirteet ovat soundistasi kuin taikaiskusta kadonneet.. Kylä nu o meininkit rujoa.
 
Oletteko nauhoittamassa uutta maailman UGeinta black metal-äänitettä ja huomaatte, että rummuistanne puuttuu se rähinä ja ryske..? Eipä hätää.
 
- Heittäkää se laadukkaasta puusta valmistettu virveli vesilintujen seuraksi ja kantakaa tilalle halpa, metallinen, liian tiukalle viritetty virveli. Kyll maar lähtee..
- Lautaset kannattaa korvata hajonneilla.
 
Puuttuuko bassaristanne Vuonojen maan karu napsu..? Eipä mitn.
 
- a. Kiinnittäkää bassarin takakalvoon pellinpalaset, mättäkööt vasarat niitä. Jos vielä kaipaa karumpaa soundia, voi vasaroiden päät vaihtaa puisiksi.
- b. Jos VIELÄ rujompaa soundia kaipaa, heivatkaa koko takakalvo luontoon ja korvatkaa se paksulla pleksillä. Ny irtoo.
 
Kitaroiden botne ja jytke häiritsee äänittäessä mallintavilla..? "Unohtakaa" kaappimallinnus.. Luvassa todellista sirkkeliä. Ug-piirit palvovat pian teitä..
 
E: Siltä varalta, että joku tämän nyt läpällä ottaa, niin näitä on ihan tosissaan kyllä äänittäessä hyväksikäytetty.. :p
 
Tosin Bm-piirien äänitysfilosofiat eroavat muusta studiotyöskentelystä sen verran, että tuskin näistä kannattaa tällä foorumilla sen enempää jauhaa.
 
Ei se koko vaan se tekniikka! Ja pyh, ei se tekniikka vaan se voima!
Mättöpiiska
04.10.2007 15:47:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannanpa korteni nyt kekoon hieman vaihtoehtoäänimaailmojen äänittämisessä..
 
Juu. Kaikki lo-fi meiningit on minunkin mielestä aina reteitä.
 
Rumpuihin saa hyvää rytkysoundia mikittämällä virvelin alakalvon jollain todella surkealla, tarkoitukseen sopimattomalla mikillä. Käytin joskus vahingossa jotain pienikalvoista halpiskonkkaa, koska muuta ei ollut sillä hetkellä käsillä. Mikkihän korkkasi särölle jokaisella iskulla ja tarkemmin tutkittuna paljastui pallokuvioiseksi, jolloin poimi aika kivasti myös basarin ja haitsun polkimia virvelimaton rahinoiden väleissä. :)
 
Tämä roskaraita sitten lyötiin vielä kerran särön läpi ilman yläpäitä ja miksattiin jopa aika reilusti normi virveliraidan sekaan. Tuloksena ihan törkeän hyvä virvelisoundi. Haikkaa ja bassarin napsua värittivät kivat rutinat polkimista.
 
Elbura
16.12.2007 21:34:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas vähän kaijun käytöstä. Itelläni on kitarasoundissa paljon kaikua ja delayta, ainoa kitaristi kun olen. Levylle ei vissiin hirveesti delayta ainkaaan komppeihin, koska tuplatut kitarat ei välttämättä kuullosta hyvätlä delayn kanssa, kun kuitenkin menee vähän eri tahtiin. Sooloon sitten tietenkin. Mutta tuo kaiku. Jos kitaroita on kaksi, oikealla ja vasemmalla. Vetää suurinpiirtein about samaa juttua, niin kumpaankin se normimäärä(reilusti) kaikua, vai molempiin vähän vai levylle ei jopa ollenkaan?
 
Sama juttu lauluun.
 
Sahtimies666
17.12.2007 08:45:14 (muokattu 17.12.2007 08:45:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^Helposti tulee vähän sen kuulosta että soittais jossain hallissa jos pistää kaikua komppeihin. siis toki riippuu paljon sitä laittaa.
 
Pitkavirta
18.12.2007 01:13:09 (muokattu 18.12.2007 01:16:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaas vähän kaijun käytöstä. Itelläni on kitarasoundissa paljon kaikua ja delayta, ainoa kitaristi kun olen. Levylle ei vissiin hirveesti delayta ainkaaan komppeihin, koska tuplatut kitarat ei välttämättä kuullosta hyvätlä delayn kanssa, kun kuitenkin menee vähän eri tahtiin. Sooloon sitten tietenkin. Mutta tuo kaiku. Jos kitaroita on kaksi, oikealla ja vasemmalla. Vetää suurinpiirtein about samaa juttua, niin kumpaankin se normimäärä(reilusti) kaikua, vai molempiin vähän vai levylle ei jopa ollenkaan?
 
Sama juttu lauluun.

 
Kuulostaa tietty bändin kanssa soitettaessa täydemmältä jos ainoassa kitarassa on kaikua, mitä enempi sen täydenpi. Onko se hyvä vai huono juttu, sen päättää kuulija. Levyllä on varmaan tarkotus tuoda ne olennaiset jutut esiin, joten rokkilevyllä (oletan et kyseessä on rokkilevy) kompeissa ei varmaan ihan hirveesti kannata kaikuja käyttää. Riippuu tietty matskusta, mut olettaen et jonkunnäköstä kitaravallia haetaan, niin kaiut pois (ja j:t samal siitä sanan välistä :)
 
Eli vedä about suurinpiirtein semmosella soundilla ja kaikumäärällä ku tykkäät, mut ite säästäsin sen kaikuosaston sitten liidimpiin juttuihin. Mielummin timmisti tuplattu komppikitara ja utuiset liidit, kuin kaikujen "korjaama" häiritsevä komppi ja.. no, ei se liidi sitten enää juuri auta :)
 
Reilut laulukaiut saa kans erehdyttävästi materiaalin ku materiaalin kuulostaa ihan ok:lta, tosin sillä seurauksella että joudut selittämään kuulijalle mitä solisti kussakin kohtaa sanoo. Kokeilemalla luulis selviävän, mutta mun mielestä molempiin semmonen ympäripyöreen kannustava vastaus vois olla, et mielummin liian vähän ku liikaa, ja tsemppiä!
 
saastara
23.12.2007 21:48:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reilut laulukaiut saa kans erehdyttävästi materiaalin ku materiaalin kuulostaa ihan ok:lta, tosin sillä seurauksella että joudut selittämään kuulijalle mitä solisti kussakin kohtaa sanoo. Kokeilemalla luulis selviävän, mutta mun mielestä molempiin semmonen ympäripyöreen kannustava vastaus vois olla, et mielummin liian vähän ku liikaa, ja tsemppiä!
 
Itselle taas aikoinaan opetettiin semmoinen hyvä neuvo kaikujen kanssa (pätee oikeastaan kaikkiin efekteihin), että laitetaan ensin sitä sinne niin paljon kuin hyvältä tuntuu, ja sitten tehdään vielä versio jossa on niistä effuista otettu vähäsen pois..
 
Nukutaan yön yli ja sitten kuunnellaan molemmat.. Yllättävän usein sitä päätyy (ainakin itse) siihen vähäeleisempään efektointiin.
 
-This is madness! -Madness? This is m.neeeeeeeeeeeet!!!!!!1
Fonisoul_
07.01.2008 11:58:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle taas aikoinaan opetettiin semmoinen hyvä neuvo kaikujen kanssa (pätee oikeastaan kaikkiin efekteihin), että laitetaan ensin sitä sinne niin paljon kuin hyvältä tuntuu, ja sitten tehdään vielä versio jossa on niistä effuista otettu vähäsen pois..
 
Nukutaan yön yli ja sitten kuunnellaan molemmat.. Yllättävän usein sitä päätyy (ainakin itse) siihen vähäeleisempään efektointiin.

 
Tää kuulostaa aika järkevältä. Oman kokemuksen mukaan vokalistit usein jostain syystä haluaa paljon kaikua ääneensä. Äskeisessäkin projektissa artisti pyysi melkein joka biisiin että "saisko tähän vähän lisää kaikua". Sit itteä harmittaa kun ne on tarkasti laittanut just niinkuin itestä hyvältä kuulostaa...
 
Lieneeköhän sitä, että artisti toivoo että virheet jotenkin peittyisi tuolla tavalla...
 
ps. Taisin salaa sit vähän laskee niitä takaisin. Paremmalta kuulostaa...
 
Soul with a capital "S"...
Daunt
07.01.2008 14:11:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos laulaja pyytää lisää kaikua, niin laittakaa delayta. Sitä se kuitenkin tarkoittaa :)
Lapari
10.01.2008 21:00:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus soittajalle tulee suorituspaineita,varsinkin jos on yritetty monta ottoa.Silloinhan on hyvä pitää pieni tauko.Tauon jälkeen voi pikkasen valehdella ja sanoa,että vedetään treeninä tää biisi ja sen jälkeen nauhotetaan.Äänittäjä tietysti äänittää
sen treeninkin.Monesti paras otto syntyy juuri niin,että soittaja luulee että nauha ei pyöri.
 
mun kompressori on pajalla.
PwrChordAccent
12.01.2008 10:23:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos laulaja pyytää lisää kaikua, niin laittakaa delayta. Sitä se kuitenkin tarkoittaa :)
 
Eikös se silloin pyydäkin ihan oikein? Vrt. kaiku---->delay, kaiunta---->reverb
 
Ei se haittaa, setä korjaa...
Kailis
15.01.2008 23:11:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös se silloin pyydäkin ihan oikein? Vrt. kaiku---->delay, kaiunta---->reverb
 
Delay = viive, reverb = kaiku(laite)
 
PwrChordAccent
16.01.2008 12:56:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Delay = viive, reverb = kaiku(laite)
 
Niinhän sitä luulisi. Vaan mihin kategoriaan sijoitat sanan "echo"
 
Muistaakseni Kivi aikoinaan selvitti hyvin käsitteiden eroavaisuuksia ja suomennoksia.
 
Perustuu siihen, että kaiku on se, minkä kuulet heijastuksena, myöhässä alkup. ääneen. Eli delay... Esim. huuda vuoren rinteeltä toiselle, sanat toistuvat yhä uudelleen..delleen..lleen..een...
 
Kaiunta, eli reverb taas viittaisi betonibunkkerissa soittamiseen, tai suihkussa laulamiseen, ääni kertaantuu kovaa heijastavilta pinnoilta täysin mössöksi...
 
Ei se haittaa, setä korjaa...
Kailis
18.01.2008 01:48:58 (muokattu 18.01.2008 01:49:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinhän sitä luulisi. Vaan mihin kategoriaan sijoitat sanan "echo"
 
Muistaakseni Kivi aikoinaan selvitti hyvin käsitteiden eroavaisuuksia ja suomennoksia.
 
Perustuu siihen, että kaiku on se, minkä kuulet heijastuksena, myöhässä alkup. ääneen. Eli delay... Esim. huuda vuoren rinteeltä toiselle, sanat toistuvat yhä uudelleen..delleen..lleen..een...
 
Kaiunta, eli reverb taas viittaisi betonibunkkerissa soittamiseen, tai suihkussa laulamiseen, ääni kertaantuu kovaa heijastavilta pinnoilta täysin mössöksi...

 
Echo on nimenomaan tuo uudelleen..delleen..leen..Reverb on enemmän käytetty laitteiden yhteydessä. Minä olen oikeassa =D
EDIT
Tämä on toistoa, myös jankkaamiseksi kutsutaan
 
Saikkonen
18.01.2008 14:15:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua kiinnostaisi kuulla lisää kokemuksia ja vinkkejä tuohon signaalin samanaikaiseen kuivana/vahvarin kautta äänittämiseen. Oletetaan siis että äänitän kitaran mikitetyn vahvistimen kautta yhdelle raidalle, ja sitten sama signaali jaetaan toiselle raidalle sellaisenaan. Myöhemmin, jos soundeja halutaan muuttaa, ajetaan tämä kuiva signaali kitaravahvistimen inputtiin ja ruuvataan haluttuja soundeja vaikka kuinka tarkkaan ja taas äänitetään. Onkohan iso ongelma, että tallennettu kuiva raita on vahvistimen kannalta kuitenkin aika eri asia verrattuna suoraan soittimesta tuleva (impedanssit, dynamiikat, jännitetasot jne?). Pitääpi tesmailla itse, mutta joku on varmasti harrastellut asiaa enemmänkin.
 
Lätkämailan irtolapaa kannattaa taivuttaa esim. kuuman lämmityspatterin välissä.
Halsu
18.01.2008 20:09:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitääpi tesmailla itse, mutta joku on varmasti harrastellut asiaa enemmänkin.
 
Tuohon väliin on olemassa tarkoitukseen tehtyjä laitteita, mutta tavallinen passiivinen DI -boksi nurinpäin kytkettynä kuulemma ajaa asian myös hyvin.
 
CU -- Eki
Daunt
19.01.2008 00:06:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä kirjoittamani re-amp-opas:
 
http://www.faderwear.com/guides/re-amp.shtml
PwrChordAccent
20.01.2008 19:36:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Echo on nimenomaan tuo uudelleen..delleen..leen..Reverb on enemmän käytetty laitteiden yhteydessä. Minä olen oikeassa =D
EDIT
Tämä on toistoa, myös jankkaamiseksi kutsutaan

 
"Niin kaiku vastaa, kun sille huudetaan" Mieti sitä ;)
 
Ja akustikko mittaa huoneen jälkiKAIUNTAA. Ei jälkikaikua.
 
Ahh, tässä ei taideta voittajaa saada. Hyvä niin, kunhan saa kiistellä :-D
 
Ei se haittaa, setä korjaa...
Saikkonen
21.01.2008 08:53:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä kirjoittamani re-amp-opas:
 
http://www.faderwear.com/guides/re-amp.shtml

 
Loistavaa. Kiitos!
 
Lätkämailan irtolapaa kannattaa taivuttaa esim. kuuman lämmityspatterin välissä.
HTMono
28.01.2008 13:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rummut äänitetty suoraan stereoraidalle ja selkeyttä pitäisi saada lisää?
 
Splittaa alapää, midsit ja yläpää eri raidoille (3-5 aluetta).
Esim. 0-100 Hz, 100-400, 400-1600, 3200-6400, 6400-22k.
Expandoi alimmat kaistat miedosti. 0-100 (tai 0-80) -alueen voi kompuroidakin.
 
Liian paksut crash-pellit voivat kihistä liian lujaa. 3200-6400-alueen limitointi auttaa.

 
Lienee vähän typerä kysymys mutta kuinka esim Cubasessa onnistuisi kätevämmin tämä raitojen splittaus taajuuksien perusteella?
 
Palatakseen takaisin laboratorioon erään pilkun kautta Ohnn huomasi olevansa kokonaan pilkkujen peittämä. Jokainen pilkuista osoittautui päteväksi siirtolaitteeksi ajassa ja avaruudessa.
JoKo
30.01.2008 12:26:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lienee vähän typerä kysymys mutta kuinka esim Cubasessa onnistuisi kätevämmin tämä raitojen splittaus taajuuksien perusteella?
 
Tee kopioita raidasta ja pistä eq:t perään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «