Muusikoiden.net
10.06.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5239 240 241 242 243 244 245 246 247 248
taunovallu
06.11.2018 18:42:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen alottamassa äänitysten tekemistä. Olen ajatellut äänikortiksi steinbergin Ur22.
Tarkoitus olisi saada äänitettyä akustista kitaraa cajonia ja laulua. Mahdollisesti myöhemmin sähkökitaraa.
 
Ongelma on etten oikein ole saanut kiinni mitä mikrofoneja tulisi käyttää. Budjetti on tietysti rajallinen. Itse olen ajatellut Rode NT1 ja kaveriksi mahdollisesti AKG c 1000 S.
Ainakin cajonille ja akkarille olisi hyvä olla kaksi mikkiä?
 
NT1 ajattelin cajonin taakse ja AKGn eteen. Akkarissa taas NT1 tallan seudulle ja AKGn otelautaa kohti. Entäs mites näillä mikeille sähkärin äänitys onnistuu?
 
Vinkkejä neuvoja ideoita?
 
oksatboys
07.11.2018 13:40:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

taunovallu:Ongelma on etten oikein ole saanut kiinni mitä mikrofoneja tulisi käyttää. Budjetti on tietysti rajallinen.
 
Mitä tahansa mikkejä voi käyttää mihin tahansa mutta tietyn tyyppiset mikit ovat vakiintuneet tietynlaiseen käyttöön ihan syystä. Kannattaa rohkeasti kokeilla kaikenlaisia mikkejä kaikkeen niin selviää.
 
Esim. virvelirummussa ja sähkökitaran vahvistimen edessä käytetyin lienee se shuren SM57 eli dynaaminen mikki. Kuitenkin aivan yhtä hyvin hommassa voi käyttää hyvällä menestyksellä esim. Roden NT1:stä.
 
Itse olen ajatellut Rode NT1 ja kaveriksi mahdollisesti AKG c 1000 S.
 
Varmasti ihan päteviä, tosin tuon c1000S:n vaihtaisin johonkin dynaamiseen että olisi selkeästi erilaiset mikit. Muusikoidennetin tori on täynnä päteviä mikkejä (57, 57beta, 58, audixia).
 
Ainakin cajonille ja akkarille olisi hyvä olla kaksi mikkiä?
 
Ei välttämättä. Toki esim cajonin kanssa on hyötyä jos ottaa sen "bassorummun" sieltä reiältä ja "virvelin" edestä mutta riippuu taas siitä mitä haluaa.
 
Akkarin kanssa taas voi koittaa kaikkia erilaisia stereomikityksiä (AB, XY, MS, ORTF...), monoa tai sitten tuota mitä ehdotitkin:
Akkarissa taas NT1 tallan seudulle ja AKGn otelautaa kohti.
 
Sähkistä voi menestyksekkäästi äänittää konkalla (vaikka tuolla NT1Alla) mutta tietyntyyppisen soundiin esim. sm57 tai sennheiserin e906 on varma valinta.
 
Vinkkejä neuvoja ideoita?
 
- Muita hyviä ja halpoja äänikortteja ovat Audientin i22 ja i14
- osta yks konkkamikki ja yks dynaaminen
 
Drummer-K
02.12.2018 19:49:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei-aloittelija kysyy:
Mulla on ollut iät ja ajat M-Audion Delta 1010LT-äänikortti, jonka 8 analogista inputtia toimii moitteettomasti. Tänään aloin pohtimaan tuon kortin SPDIF-inputtia. Tuossa on siis yksi stereokanava SPDIFiä ja tämä käy ilmi myös ajurin ohjauspaneelista ja Reaperin preferenceistä. Kysymys kuuluu, että voiko tuota SPDIFiä käyttää inputtina? Eli kun ynnää 8 analogista inputtia ja SPDIF left ja right, saisi yhteensä 10 inputtia. Tarviiko tuo jotain etuastetta, muuntajaa tms. eteen, koska nyt koitin nopsaa vaihtaa vain yhden analogisen inputin piuhan SPDIFiin, mutta Reaperiin asti signaali ei tullut. Onko kysymyksen tilanne (8 in+SPDIF L/R) mahdollinen?
 
www.facebook.com/secondinfinity Peaceful metallia Oulusta
Danko
02.12.2018 20:51:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drummer-K: Ei-aloittelija kysyy:
Mulla on ollut iät ja ajat M-Audion Delta 1010LT-äänikortti, jonka 8 analogista inputtia toimii moitteettomasti. Tänään aloin pohtimaan tuon kortin SPDIF-inputtia. Tuossa on siis yksi stereokanava SPDIFiä ja tämä käy ilmi myös ajurin ohjauspaneelista ja Reaperin preferenceistä. Kysymys kuuluu, että voiko tuota SPDIFiä käyttää inputtina? Eli kun ynnää 8 analogista inputtia ja SPDIF left ja right, saisi yhteensä 10 inputtia. Tarviiko tuo jotain etuastetta, muuntajaa tms. eteen, koska nyt koitin nopsaa vaihtaa vain yhden analogisen inputin piuhan SPDIFiin, mutta Reaperiin asti signaali ei tullut. Onko kysymyksen tilanne (8 in+SPDIF L/R) mahdollinen?

 
Tarttet ad-muuntimen josta saat S/PDIF:n ulos, esim. www.thomann.de/fi/behringer_ultramatch_pro_src_2496.htm
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Drummer-K
02.12.2018 21:15:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Tarttet ad-muuntimen josta saat S/PDIF:n ulos, esim. www.thomann.de/fi/behringer_ultramatch_pro_src_2496.htm
 
Kiitos vastauksesta! Ilmeisesti tuohon muuntajan ja äänikortin välille riittäisi yksi stereo-RCA-kaapeli. Vaikuttaisi ihan toimivalta systeemiltä.
 
www.facebook.com/secondinfinity Peaceful metallia Oulusta
Popilo
17.12.2018 18:13:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Kysyisin vinkkejä kitaroiden nauhoittamiseen, lähinnä tuplauksista, raitamääristä, yms.
 
Nauhoitellaan siis täyspitkää death/doom porukalle. Rumpunauhoitukset alkavat olemaan purkissa ja seuraavaksi kitaroiden kimppuun. Bändissä on kaksi kitaristia joista toinen soittaa pääasiassa liidit. Kitarat nauhoitetaan kaapit mikittämällä.
 
Miten äänittäminen kannattaa käytännössä toteuttaa, kun tavoitteena on massiivinen soundi? Rytmikitara tuplattuna ja sopivasti panoroituna? Entä liidikitararistin nauhoittaminen silloin kun hänkin soittaa rytmiosuuksia? Varsinaiset liidit lopuksi kaiken rytmikitaran päälle?
 
Onko tähän aiheeseen liittyen olemassa ketjua, jota en vain löytänyt?
 
Pieni näyte vielä musiikista, mikäli sillä merkitystä on. Näyte kitarademoilulta jossa kaksi kitararaitaa ja liverummut, toinen 75% L ja toinen 75% R: http://s000.tinyupload.com/?file_id=10553774025582382115
 
Jönssi Punainen
18.12.2018 08:39:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Popilo: Moi,
 
Kysyisin vinkkejä kitaroiden nauhoittamiseen, lähinnä tuplauksista, raitamääristä, yms.
 
Nauhoitellaan siis täyspitkää death/doom porukalle. Rumpunauhoitukset alkavat olemaan purkissa ja seuraavaksi kitaroiden kimppuun. Bändissä on kaksi kitaristia joista toinen soittaa pääasiassa liidit. Kitarat nauhoitetaan kaapit mikittämällä.
 
Miten äänittäminen kannattaa käytännössä toteuttaa, kun tavoitteena on massiivinen soundi? Rytmikitara tuplattuna ja sopivasti panoroituna? Entä liidikitararistin nauhoittaminen silloin kun hänkin soittaa rytmiosuuksia? Varsinaiset liidit lopuksi kaiken rytmikitaran päälle?
 
Onko tähän aiheeseen liittyen olemassa ketjua, jota en vain löytänyt?
 
Pieni näyte vielä musiikista, mikäli sillä merkitystä on. Näyte kitarademoilulta jossa kaksi kitararaitaa ja liverummut, toinen 75% L ja toinen 75% R: http://s000.tinyupload.com/?file_id=10553774025582382115

 
Itse ottaisin kaikista rytmi osuuksista vähintään tuplat, mielellään triplat (kaksi äärilaidoille panoroituna ja yksi keskelle pienellä). Sekä jos mahdollista niin D.I signaalit joka vedosta. D.I Jos tulee tarve reampata niin miksauksen aikana niin ei ainakaan jää siitä kiinni. Ainahan niitä raitoja voi jälkikäteen karsia mut säästyy mahdollisilta uusinta äänityksiltä miksausvaiheessa (olettaen että soitto on mennyt nappiin)
 
KaRa
21.12.2018 08:04:05 (muokattu 21.12.2018 08:04:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanon vain yleisesti että en ymmärrä mistä on lähtenyt oletus että tuplaamalla kitarat (soittokerrat) saa jotenkin paremman ja leveämmän kuuloista ääntä vaikka tosiasiassa se tekee miksausesta vain mössöä. Massiivista soundia kannattaa sen sijaan etsiä kaiuilla ja eqlla sopivasti eri raitakopioihin.. monona saattaa kuulua se massiivisuus -elementti paremmin.
 
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
Danko
11.01.2019 22:14:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaRa: Sanon vain yleisesti että en ymmärrä mistä on lähtenyt oletus että tuplaamalla kitarat (soittokerrat) saa jotenkin paremman ja leveämmän kuuloista ääntä vaikka tosiasiassa se tekee miksausesta vain mössöä. Massiivista soundia kannattaa sen sijaan etsiä kaiuilla
 
Itse en kyllä kitaravalliin lähtisi kaikua tarjoamaan, siitähän sitä mössöä vasta tuleekin :D jos quaddaa niin taimin kanssa saa natseilla, ja mielellään vaihtaa vähän soundia, ettei atakki kertaannu samalle taajuusalueelle.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
AnteroJokinen
20.01.2019 13:01:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KaRa: Sanon vain yleisesti että en ymmärrä mistä on lähtenyt oletus että tuplaamalla kitarat (soittokerrat) saa jotenkin paremman ja leveämmän kuuloista ääntä vaikka tosiasiassa se tekee miksausesta vain mössöä. Massiivista soundia kannattaa sen sijaan etsiä kaiuilla ja eqlla sopivasti eri raitakopioihin.. monona saattaa kuulua se massiivisuus -elementti paremmin.
 
Ihmiskorva kuulee vasemman ja oikean kanavan "erot" stereona, niinpä kun soitat kaksi kertaa saman homman (väkisinkin hieman eri tavalla), saat leveän stereosoundin. Efekti on isompi, jos tuplat on soitettu esim. hieman eri soundilla.
 
Jos laitat rytmikitaran keskelle kaiun kanssa, niin se vasta taisteleekin keskellä olevien laulujen, rumpubasarin, snaren ja basson kanssa. Niinpä rytmikitarat on parempi pitää sivuilla, niin tila jakaantuu paremmin = helpompi saada leveää massiivista soundia ilman tunkua.
 
http://www.twitter.com/antero_jokinen
aholap
21.01.2019 19:46:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys !
 
Voisiko joku hieman avata tätä juttua ?
Mikserinä MACKIE ONYX - 1640 ja Kompurana
 
aholap
21.01.2019 19:48:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisiko joku avata ?
 
Mikseri MACKIE ONYX - 1640 ja kompura COMPOSER PRO MDX 2200.
Kuinka on järkevintä tehdä kytkentä ?
 
Danko
22.01.2019 17:02:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aholap: Voisiko joku avata ?
 
Mikseri MACKIE ONYX - 1640 ja kompura COMPOSER PRO MDX 2200.
Kuinka on järkevintä tehdä kytkentä ?

 
Mihin kohtaan signaalitietä sen haluat, kanavakohtaisesti vai masterinserttiin?
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
oksatboys
22.01.2019 21:18:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aholap: Voisiko joku avata ?
 
Mikseri MACKIE ONYX - 1640 ja kompura COMPOSER PRO MDX 2200.
Kuinka on järkevintä tehdä kytkentä ?

 
Foorumit on toki kyselyä varten mutta noikin asiat on suurella todennäköisyydellä kerrottu kuvien kanssa laitteiden manuaaleissa.
 
Meinaan vaan että voi olla helpompi ymmärtää niitä.
 
anapena
22.01.2019 22:39:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mackien manuaalit oli ainakin ysärillä ihan huippuja, Behringerin nykyään lähinnä vitsi.
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
oksatboys
23.01.2019 15:27:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Mackien manuaalit oli ainakin ysärillä ihan huippuja, Behringerin nykyään lähinnä vitsi.
 
Tää on vissii vähä vanhempi behku ja manuska varsin kattava
http://onstagevisuals.com/rental/pdf/behringer-mdx2200.pdf
 
Marsalkka
03.02.2019 16:05:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla menee Rolandin FA-07:sta piuhat Steinberg UR22 mkII:een ja siitä tietokoneeseen. Ääni tulee kuulokkeista jotka ovat kiinni Steinbergissä. Monitoreja en omista koska asun kerrostalossa enkä osaa soittaa.
 
Ääni rätisee "liian pienilläkin" volumeilla ja peak-led syttyy. Tämä ei kuitenkaan tapahdu esimerkiksi sawtootheilla tai padeilla, vaan lähinnä piano- urku- ja kitarasoundeilla. Kun kiinnitän kuulokkeet suoraan synaan niin soundit ovat (yllätys, yllätys) hyvät ja kirkkaat.
 
Onko minulla nyt jotkut asetukset päin mäntyä?
Eikö koneen tehot riitä käsittelemään?
Onko vika interfacessa?
 
Marsalkka
03.02.2019 16:05:39 (muokattu 03.02.2019 16:06:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e: poistettu
 
tuli kahteen kertaan
 
Krice
08.05.2019 09:13:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marsalkka: Ääni rätisee "liian pienilläkin" volumeilla ja peak-led syttyy.
 
Etuasteessa gain-potikka lisää säröä, tai voi lisätä, joten sitä ei välttämättä kannata käyttää volumen lisäämiseen. Yleensä etuasteissa on erikseen level ja gain -säätimet tuota varten, en ole ihan varma miten toimii steinbergissä. Volumea saa lisää helpommin kun kääntää kiipparin tai muun sisääntulevan laitteen volumea isommalle.
 
anapena
08.05.2019 11:21:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Marsalkka: Minulla menee Rolandin FA-07:sta piuhat Steinberg UR22 mkII:een ja siitä tietokoneeseen. Ääni tulee kuulokkeista jotka ovat kiinni Steinbergissä. Monitoreja en omista koska asun kerrostalossa enkä osaa soittaa.
 
Ääni rätisee "liian pienilläkin" volumeilla ja peak-led syttyy. Tämä ei kuitenkaan tapahdu esimerkiksi sawtootheilla tai padeilla, vaan lähinnä piano- urku- ja kitarasoundeilla. Kun kiinnitän kuulokkeet suoraan synaan niin soundit ovat (yllätys, yllätys) hyvät ja kirkkaat.
 
Onko minulla nyt jotkut asetukset päin mäntyä?
Eikö koneen tehot riitä käsittelemään?
Onko vika interfacessa?

 
Millainen johdon liitin on Steinbergin päässä, olis hyvä olla plugi?
Gainit minimissä?
Onko soundi ruvella, jos kytket synan johonkin muuhun laitteeseen, esim. mikseriin tai aktiivikaiuttimiin?
Laske tarvittaessa volaa synan päästä.
Hmm, mikä johto sulla menee Steinbergista tietokoneeseen, usb?
 
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5239 240 241 242 243 244 245 246 247 248

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «