Aihe: Tietoa kitaramikrofoneista | |
---|
|
Perza: Jou! Pitäs keksiä Jaskaan tallahumpparille (Duncan JB) kaveriksi kaulaan sinkku mikki. Tällähetkellä siinä on Duncanin SKT-1 jää kuitenki pahasti jalkoihin tuolle tallamikille, eikä setti oo mitenkään balansissa. Olisko, ehdotuksia suhteellisen kuumalle hurinattomalle sinkulle? Kinman hx sarjassa ainakin joku oli jolla oletettavasti pärjäisi j aovat pääsääntöisesti kai hurinattomia. kaikki paitsi on turhaa. | jhlamm 03.05.2021 17:44:04 (muokattu 03.05.2021 17:44:48) | |
|
Perza: Jou! Pitäs keksiä Jaskaan tallahumpparille (Duncan JB) kaveriksi kaulaan sinkku mikki. Tällähetkellä siinä on Duncanin SKT-1 jää kuitenki pahasti jalkoihin tuolle tallamikille, eikä setti oo mitenkään balansissa. Olisko, ehdotuksia suhteellisen kuumalle hurinattomalle sinkulle? Kuumat sinkut on helposti ehkä vähän herkkiä hurinalle vielä jos isommalla gainilla soittelee. Mä suosittelisin tsekkaamaan sinkkukokoisen humbuckerin. Näissä on potkua ja hurinattomuutta hieman enemmän. Se mikä sitten kuulostaa omaan korvaan hyvältä ja on balanssissa, niin on melkolailla makuasia. Volume-eroa voi säätää hieman korkeudella, joten tarkempi olisin äänen väristä (tonaalisuudesta, EQ:sta miten sen nyt sanoo). Tosin jos hakusessa on just singlecoil soundi, niin sitten viestini on turha. Pidempi lista Seymour Duncanin humppareista single koossa: https://www.seymourduncan.com/blog/ … -humbucker-guitar-pickups-for-strat Ja JB:lle jotenkin luonnollinen ehdotus olisi saman setin kaulaversio sinkkukoossa: https://www.seymourduncan.com/single-product/jb-jr-strat "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." | Larzes 19.05.2021 21:01:31 (muokattu 19.05.2021 21:57:08) | |
|
Netistä löysin hyvin sekalaista infoa siitä, sopiiko Duncanin Blackoutsit suoraan EMG:n tilalle / sekaisin molempia mikkejä. Varsinkin tietoa HSS-setin sekoittamisesta oli kovin vähän. No, torilta lähti sitten testiksi Blackouts humppari ja sinkku. Single coilin asensin EMG S/S/81 -settiin kaulamikin paikalle, jätin pinniin jumpperin joten potkii kovemmin. Ei jää lainkaan 81:n jalkoihin. Eihän se toki ihan humpparilta kuulosta, mutta ei juuri jää jalkoihin täysikokoiseen kaulahumppariin verrattuna. Puhdistuu myös hyvin volaa pudottamalla. Onhan tuossa tehoja, potkii ilman säröjä 81:stä kovempaa! Pitäisi vielä tuota Blackoutsin tallahumpparia kokeilla, sekä kytkeä jossain välissä kaulamikin jumpperin tilalle kytkin, niin saisi kaulasta vaihdettua ulostuloa tarpeen tullen. Paskaa soittoa jo syksystä 2008 | |
Sellaista vaan tulin kertomaan, että minulla on teoria. Olen sitä nyt empiirisesti itselleni todistellut kevään ja alkukesän aikana. Vanha kansa ja kaarti tämän toki tietää. Palataan ajassa 40-luvun loppuun ja 50-luvulle. Broadcaster, Nocaster, Telecaster, Stratocaster, Les Paul (P90-mikeillä). Kaikki yksikelaisilla mikeillä. Nykyään moni mikrofonivalmistaja tarjoaa esim. '54 Strato-settiä tai vaikkapa Blackguard Tele-settiä. Jes, moni meistä ajattelee tietysti, että niillä mikeillä saadaan se autenttinen vintage-soundi. Kunnes sitten ne vintage spekseihin käämityt palikat laitetaan kiinni kitaraan ja todetaan, että a) kuulostaapas ne ohuelta, ja b) onpas niissä treblekäs soundi. Kyllä, tämä on täysin totta. Mutta syy ei ole mikeissä. Eikä käyttäjän kuulossa. Eikä edes välttämättä siinä kitaran muussa elektroniikassa tai vahvistimessa. Toki moni 50-luvun puolivälin Strato tuli selkeämmästi isommalla tone-konkalla kuin nykymaailman vehkeet. Mä jäin pohtimaan tätä yhtälöä ja totesin että kaikki tuon ajan kitarankielet olivat täysnikkelipunoksella ja pyöreällä ydinlangalla. Että mitenkä että? Siis nykyään 99% kielistä on käytännössä kuusikulmaisella ydinlangalla (hexcore) ja punoslanka on vain nikkelipäällysteistä terästä. Nykykieli soi siis selkeästi kirkkaammin kuin vanhat 40-/50-/60-luvun kielet. Pelkästään pyöreä ydinlanka ja sen päälle täysnikkelipunos tuottaa huomattavasti tummemman soinnin. No, minähän otin kitaratelineestä Finlandia Instrumentsin eli Teemun veistämän '54 Stratocaster-replican, jossa on BKP:n vintagein Stratocasterin mikkisatsi ja tyrkkäsin siihen kiinni vuorotellen kasan erilaisia "pure nickelwound" kieliä. Oli D'Addariota, Ernie Ballia, Pyramidia, GHS:ää, Rotosoundia ja DR:ää. Mikäkö oli lopputulos? Aivan huikean mainio soundi ja soittotuntuma. Pehmeämpi bendata, pehmeämpi atakki, pyöreämpi ja lämpimämpi soundi. Se mahdollinen jääpiikki loisti poissaolollaan. Mutta, mikit eivät olleet tumput. Eikä tunkkaiset. Niissä oli kirkkautta ja yläkertaa, middleä jne. Nuo tummempisointiset kielet vain laittoivat kokonaisuuden balanssiin. No. Minähän kokeilin nikkelikieliä myös Gibson R7 Les Pauliin (siis '57 Goldtop VOS) jossa kiinni Monty's PAF mikit (kaulamikki 7,3k ja tallamikki 7,7-7,8k kun mun yleismittari vuorottelee näiden välillä). En tykännyt nikkelikielistä läheskään niin paljon kuin yksikelaisilla mikeillä. Ei huono, mutta tykkään esim. D'Addarion NYXL-kielistä huomattavasti enemmän humbuckerien (jopa mietojen sellaisten) kanssa. Johtopäätöksenä itsestäänselvyys, eli mikit ja kielet linkitityvät hyvin vahvasti yhteen. Tietysti, koska mikrofoni aistii kielen liikkeen magneettikentässään. Ts. mikit ja kielisetti ei pelkästään kannata, vaan pitää sovittaa yhteen... soittajan käytön ja muiden mieltymyksien mukaan. Kannattaa siis miettiä ennen mikkien vaihtamista, voisiko sitä yksikelaisten soundia lähestyä kielisettiä vaihtamalla? Toki jos nikkeliallergia on vakava tai sormet sille erityisen herkät, niin silloin vaihtoehtoja on ehkä vähemmän, mutta tuota kielten ja mikkien yhteensovittamista kannattaa miettiä tosissaan ja tarkemmin. Mulla taitaa jatkossa olla käytössä Stratoissa ja Telecastereissa (joissa vintage-henkiset singlecoilit) pyöreällä ydinlangalla olevat täysnikkelikielet. Täytyy vain muistaa, että kun roundcore-kieltä sivuleikkureilla katkaisee, siihen pitää tehdä ensin jyrkkä taitos, jotta punoslanka ei pääse karkaamaan pyöreän ydinlangan ympäriltä. Teoriani käännettynä lontooksi on siis tämä: "Vintage singlecoils, mellow strings!" Tätä voi toki lähestyä siten, että jos kielisetti on valikoitunut ja sitä ei haluta vaihtaa, niin sitten pitää sovittaa ne mikit ko. kielisetille ja soittajan mieltymyksiin. Ongelmaksi vain usein tulee se, että tummempisoundinen mikki on myös kuumempi, eli ulostuloa on enempi. Aina tämä kuumempi ulostulo ei ole haluttu seikka. Miltä tää sun mielestä kuulostaa? Onks järkee vai ei? moving in stereo | |
McNulty: Toki jos nikkeliallergia on vakava tai sormet sille erityisen herkät, niin silloin vaihtoehtoja on ehkä vähemmän, mutta tuota kielten ja mikkien yhteensovittamista kannattaa miettiä tosissaan ja tarkemmin. Liki kaikissa ruostumattomissa teräksissä on nikkeliä. Muun muassa kodin kattiloissa. Seos on kyllä sen verran vahva, että liukeneminen on tavallisesti minimaalista. Sitä vaaditaan jo EU:n alueella myytäviltä tuotteiltakin. Rannekellossa voi olla yli neljäsosa nikkeliä mutta se ei saa liueta kuin minimaalisesti: jatkuvassa ihokontaktissa tuotteesta saa irrota nikkeliä alle puoli mikrogrammaa / neliösentti / viikko. Kannattaa myös muistaa, että runsas hiki lisää liukenemista ja käsien kuivuus vähentää. poista tämä Altistusaika lienee täällä roikkuvilla ilmeisesti muutenkin vähäinen, vai? /poista tämä Todellisuudessa hyvin harva kärsii aidosta nikkeliallergiasta. Jos niin on, voi kokeilla päällystettyjä kieliä (Elixir et al.) ja vaihtaa niitä usein sekä pestä käsiä vaikka kuivaavilla alkoholipohjaisilla pesuaineilla. Jos siis iho kestää sen. | masterhat 06.08.2021 16:04:09 (muokattu 06.08.2021 16:14:31) | |
|
jaahans, jaahans, en tiedä lukeeko tätä palstaa kukaan kuinka aktiivisesti, mutta tarvisi uusia tallamikki vanhaan ibanezin rg-kitaraan, death/trash/djent/yms. metalliin, ja muuhun suuren gainin meininkiin, elikkäs kuumaa mikkiä droppiriffittelyyn hakusessa, kuitenkin, että pinch benditkin ulvahtaa kivasti :D elikkäs passiivinen tallahumbucker mättöön kielet 11-50 | |
masterhat: jaahans, jaahans, en tiedä lukeeko tätä palstaa kukaan kuinka aktiivisesti, mutta tarvisi uusia tallamikki vanhaan ibanezin rg-kitaraan, death/trash/djent/yms. metalliin, ja muuhun suuren gainin meininkiin, elikkäs kuumaa mikkiä droppiriffittelyyn hakusessa, kuitenkin, että pinch benditkin ulvahtaa kivasti :D elikkäs passiivinen tallahumbucker mättöön kielet 11-50 Noi on vähän eri genreistä eli hieman riippuen omasta musamausta ja siitä mitä haluaa painottaa. Ehdottaisin muuten SD:n distortionia, mutta djenttiin se on omaan makuun hieman liian kuuma, jolloin se tarkka erottelu hieman katoaa. Toisaalta tuo tarkkuus taas on loistava Lundgrenin M6:ssa, mutta se on kohtuullisen keskitehoinen. Vahvarista vaan siis enemmän gainia. Mun go-to mikki ollut jo pitkään. Tosin hieman hintava. Villinä korttina olisi sitten SD:n Blackwinter, joka oli itsellä yhdessä skebassa. Monet kehuneet ja ei se huono ollut. M6 oli vain enemmän omaan makuun. Jos puhdasta rässiä vetelee eniten niin sitten tarjoaisin ehkä vielä yhtenä vaihtoehtona BKP:n painkilleriä. Tuuttaa niin kiukkuisesti ja leikaten ettei mitään rajaa. Vinguttelu ja viheltely 10/10. Loppujen lopuksi mun mielestä mikit on kuitenkin vain yksi osa ketjua. Hyvillä all purpose hevimikeillä pärjää aina, kunhan muu signaaliketju on kohdillaan. Olettaen siis, että korvataan vanha peruspassiivi. Mikäli korkkia haistellaan, niin se on sitten oma taiteenlajinsa. "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." | masterhat 11.08.2021 13:35:20 (muokattu 11.08.2021 14:04:10) | |
|
jhlamm: Noi on vähän eri genreistä eli hieman riippuen omasta musamausta ja siitä mitä haluaa painottaa. Ehdottaisin muuten SD:n distortionia, mutta djenttiin se on omaan makuun hieman liian kuuma, jolloin se tarkka erottelu hieman katoaa. Toisaalta tuo tarkkuus taas on loistava Lundgrenin M6:ssa, mutta se on kohtuullisen keskitehoinen. Vahvarista vaan siis enemmän gainia. Mun go-to mikki ollut jo pitkään. Tosin hieman hintava. Villinä korttina olisi sitten SD:n Blackwinter, joka oli itsellä yhdessä skebassa. Monet kehuneet ja ei se huono ollut. M6 oli vain enemmän omaan makuun. Jos puhdasta rässiä vetelee eniten niin sitten tarjoaisin ehkä vielä yhtenä vaihtoehtona BKP:n painkilleriä. Tuuttaa niin kiukkuisesti ja leikaten ettei mitään rajaa. Vinguttelu ja viheltely 10/10. Loppujen lopuksi mun mielestä mikit on kuitenkin vain yksi osa ketjua. Hyvillä all purpose hevimikeillä pärjää aina, kunhan muu signaaliketju on kohdillaan. Olettaen siis, että korvataan vanha peruspassiivi. Mikäli korkkia haistellaan, niin se on sitten oma taiteenlajinsa. joo, ei mikään super erotteleva tarvitse olla,. mielummin liian kuuma kuin kylmä, rajulla noise gatella saa sitten vinkunat kuriin kyllä. ja pitää nuo uutkin vaihtoehdot tutkaista, jokaisella lienee parannus nykyiseen jokatapauksessa Nykyinen mikki toisaan 2000l uvun alun ibanezin Sz kitarasta, joka siis ibanez/duncan yhteistyön helmi, eikä mikään kummoinen luvalla sanoen. Testaan distortionia, ei mene varamsti ainakaan huonompaan suuntaan. styrkan gainit onkin jo täysillä, kuten asiaan kuuluu :D | |
masterhat: joo, ei mikään super erotteleva tarvitse olla,. mielummin liian kuuma kuin kylmä, rajulla noise gatella saa sitten vinkunat kuriin kyllä. ja pitää nuo uutkin vaihtoehdot tutkaista, jokaisella lienee parannus nykyiseen jokatapauksessa Nykyinen mikki toisaan 2000l uvun alun ibanezin Sz kitarasta, joka siis ibanez/duncan yhteistyön helmi, eikä mikään kummoinen luvalla sanoen. Testaan distortionia, ei mene varamsti ainakaan huonompaan suuntaan. styrkan gainit onkin jo täysillä, kuten asiaan kuuluu :D Vähän vielä aihetta sivuten. Mä olen huomannut että parhaat gainit saa vahvarista, jossa sitä gainia ei tartte täysillä vääntää. Eli on siis tehty jo riittävän säröisäksi alunperinkin se vahvari. Näin sinne jää vähän headroomia särönkin kanssa. Myös boostilla siinä edessä voi tehdä ihmeitä. Nämä siis siihen kamarunkutuksen jatkoksi kun mikki on vaihdettu ;) "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." | |
Olen vahvasti sitä mieltä, että humbuckereiden magneettien vaihdosta ja muista modauksista pitäisi puhua hiton paljon enemmän mitä niistä puhutaan. En olisi koskaan arvannut miten isoja eroja niillä saa aikaan. Tänään vaihdoin Gibson 490R mikistä A2 -> A3 ja lisäksi tein "half air" -modauksen. Modaus ei maksanut mitään ja itselle lähes käyttökelvottomasta mikistä tuli nyt ensitestien perusteella aika täydellinen. Ihan kuin mikin päältä olisi poistettu paksu peitto. Samaten 498T mikin piikikäs yläpää korvaantui A5 -> A2 vaihdolla. Olin jo varautunut vaihtamaan kitaraan mikit ja kaikki sähköt (piirilevy), mutta nyt ei tarvitse vaihtaakaan mitään. | ibnz 20.09.2021 07:53:21 | |
|
Erinomainen idea tässä yllä ja kannatan tiedon lisäämistä tällä saralla! Magneettien vaihtohan on jo varsin kaupallisesti hyväksi havaittu modi, mistä todistaa mm. Seymour Duncanin mallisto: - kääminä Custom, malli SH-5, magneetti keraaminen - Duncanin forumin näprääjien kokeilusta Customista syntyi malli SH-14, eli Custom 5 - magneettina A5 - Lisäksi löytyy Custom Custom, eli SH-11. Tässä on magneettina A2 - Bonuksena Full Shred, SH-10, jossa magneetin (A5) lisäksi on vaihdettu ruuvit kuusiokoloruuveiksi. Tämä, sekä ruuvien pituus, vaikuttaa saundiin ja tatsiin myös. Sama mikki, eri "modit" Huomenna sitten! | korvaoo 21.09.2021 08:44:43 (muokattu 21.09.2021 08:45:51) | |
|
Onko kellään ideaa näistä Yamaha kolmetonnisen spinexeistä, itellä alkanu kuulostamaan vähän tunkkaisilta ja ponnettomilta nuo, että uskaltaako nuo uudelleenmagnetisoida vapaasti ja itsellä kun ei oikein kunnon neodyymia ole, niin löytyykö esim. tamppereen seudulta ketään joka voisi moisen operaationin tehdä? Tulisi ainakin testattua ennenkun päätyy epätoivoisiin tekoihin ja turmelee originaalin 3-tonnarin jollain sutku BKP:llä :D kaikki paitsi on turhaa. | |
korvaoo: Onko kellään ideaa näistä Yamaha kolmetonnisen spinexeistä, itellä alkanu kuulostamaan vähän tunkkaisilta ja ponnettomilta nuo, että uskaltaako nuo uudelleenmagnetisoida vapaasti ja itsellä kun ei oikein kunnon neodyymia ole, niin löytyykö esim. tamppereen seudulta ketään joka voisi moisen operaationin tehdä? Tulisi ainakin testattua ennenkun päätyy epätoivoisiin tekoihin ja turmelee originaalin 3-tonnarin jollain sutku BKP:llä :D Nevalaisen Matille veisin itse uudelleenmagnetoitavaksi. | |
Olen laittamassa stratoon jazz/jb humpparimikitystä. Haluisin laittaa keskelle single coilin. Onko antaa suosituksia, että mikä ykskelainen sopisi jazz/jb parin kanssa kolmanneksi pyöräksi? | |
Kalkulaattori: Olen laittamassa stratoon jazz/jb humpparimikitystä. Haluisin laittaa keskelle single coilin. Onko antaa suosituksia, että mikä ykskelainen sopisi jazz/jb parin kanssa kolmanneksi pyöräksi? Huomasin just tuommoset mainiot mikit kuin Suhr V60LP. Ne ei ole niin kirkkaat vaan resonanssi on tuolla 6000hz, mikä sitten loadin alla laskee 3400hz:iin, kuten Kinmannilla. Tässä kuulee miten V60LP lisää Scofield soundia mukaan pure vintage kirkkaisiin ML Standard mikkeihin verrattuna: https://www.youtube.com/watch?v=L8X-iIbYem4 Kaveri oli pitänyt kummankin, mutta jättänyt ML tuohon kitaraan. Mulla on varmaan stereoissa jotain vikaa. | |
Itse en noin pienen eron vuoksi vaihtaisi mikkejä kun äänensävynsäätimillä saa aikaan eri desimaaliluokan eroja. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
Osittain ulkonäkösyistä kaavailen erääseen H-S -kitaraan kaulamikiksi rail-tyyppistä singlecoil-kokoista humbuckeria, osoittain ulkonäkösyistä. Tehoa täytyisi olla jonkin verran, koska tallamikiksi on asennettu SD TB-4. Nyt kaulamikkinä on perinteisen oloinen Jackson J-100, ja sen ulosanti ei kyllä piisaa. Niinpä vaihtoehdot voisivat olla: - SD Hot Rails eli SHR-1N - DiMarzio Cruiser Neck eli DP186 - Muu, mikä? Alun perin kitararassa on ilmeisesti ollut kaulamikkinä Jackson J-200R. Oletettavasti tuo on tyypiltään ja tehoiltaan suunnilleen samassa kategoriassa em. rail-humppareiden kanssa? Sellaisen hankkiminen ei kuitenkaan liene kovinkaan hyvä idis? Howdy Ho! | |
Havittelen lespauliin humppareihin kuoret, hopeiset. Kotoota löytyi yksi, eikä ole tietoa onko se nikkeliä vai kromia. Onkohan nuissa nikkelisissä ja kromisissa keskenään värieroa? | |
edebazz: Havittelen lespauliin humppareihin kuoret, hopeiset. Kotoota löytyi yksi, eikä ole tietoa onko se nikkeliä vai kromia. Onkohan nuissa nikkelisissä ja kromisissa keskenään värieroa? Onhan niissä värieroa, kuten kuvasta näkyy. https://www.es-335.com/2017/12/27/nickel-or-chrome-metallurgy-101/ Toisaalta on minulla ollut tuossa yhdessä kitarassani jo vuosia yksi molempia ilman ongelmia. Jotenkin kitara tulee sillä tavoin enemmän persoonallisemman näköiseksi. On kait se ihan sallittua, kun Slashillakin on siinä yhdessä lempikitaroistaan toisessa mikissä nikkelikuoret ja toinen on ilman kuoria mustilla keloilla. Tuli Slash sen takia mieleen, että tuli pitkästä aikaa viikonloppuna laitettua kolvi tulille. Vaihteeksi Slashin Alnico 2:t pääsi LP:seen Lollarin Impearialien paikalle. Soundi muuttui ihan merkittävästi, mutta ei ehkä kuitenkaan parantunut. Soitellaan nyt näillä ainakin muutamat kieltenvaihdot. | |
Oisko suosituksia PAF-tyylisestä mikistä, vintage tai vintage hot -voimakkuudella? Minkä sormet heittää, sen wahi peittää | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|