Aihe: Putkivahvistimen tehoista ja impedansseista | |
---|
toxic 17.05.2004 15:03:14 (muokattu 17.05.2004 15:03:34) | |
|
Riittää, ihan kevyesti. Varmastiko? Ei ainakaan mikään laneyn tf:ä riitä. Edit: Tiedän, se ei ole putki pälli. |
|
Varmastiko? Ei ainakaan mikään laneyn tf:ä riitä. Edit: Tiedän, se ei ole putki pälli. 30 wattisella voi tappaa eläimiä. Aivan varmasti riittää, tai ainakin ihmettelen jos ei riitä. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. |
|
30 wattisella voi tappaa eläimiä. Aivan varmasti riittää, tai ainakin ihmettelen jos ei riitä. Kyllä,pienemmät eläimet (esim.hiiret) kuolee kun heittää niitä vahvarilla. Classic 30 riittää ainakin hyvin bändisoittoon. |
|
On harhaan johtavaa keskustella riittääkö 30W bändikäyttöön. Riippu nimittäin enemmänkin muista seikoista kuin tuosta watti määrästä. Ensinnäkin treenikämpän tilan muoto, koko ja seinä materiaalit, rumpalin käsivoimat, vahvistimen sijoitus ja suuntaus, kaiuttimien herkkyys ja määrä ynnä muut seikat vaikuttavat yhtä lailla vahvistimen tehon kanssa siihen kuuluko se rumpujen yli vai ei. Esimerkkinä 5W putkiradiovahvistin ison kaapin kautta riitti yhden rumpalin kanssa tietyssä tilassa mainiosti, taas Fenderin 50W 4*10" riitti vaivoin toisessa tilassa toisen rumpalin kanssa. Mikko |
|
On harhaan johtavaa keskustella riittääkö 30W bändikäyttöön. Riippu nimittäin enemmänkin muista seikoista kuin tuosta watti määrästä. Ensinnäkin treenikämpän tilan muoto, koko ja seinä materiaalit, rumpalin käsivoimat, vahvistimen sijoitus ja suuntaus, kaiuttimien herkkyys ja määrä ynnä muut seikat vaikuttavat yhtä lailla vahvistimen tehon kanssa siihen kuuluko se rumpujen yli vai ei. Esimerkkinä 5W putkiradiovahvistin ison kaapin kautta riitti yhden rumpalin kanssa tietyssä tilassa mainiosti, taas Fenderin 50W 4*10" riitti vaivoin toisessa tilassa toisen rumpalin kanssa. Mikko Niin, mutta riittääkö sellainen "keskimäärin" :D Ja onhan noilla elementeillä märgitystä. |
jari 28.05.2004 20:42:23 | |
|
jos ei 30w riitä bändikäyttöön,kyseessä ei ole mun bändi:) |
|
Muuttuuko kaapin tehonkesto kun sen johdottaa sarjaan (alunperin 2x90W rinnan - 180W)? Soolot on perseestä. |
|
Ei muutu. |
|
Jos kaiutinkuorma alennettaisiin 4 ohmiin mutta pidettäisiin vahvistimen impedanssivalitsin edelleen 8 ohmissa, voidaan (yleensä) odottaa että taajuusvaste kapenee ja teho putoaa (vaikka onkin parhaimmillaan sama). Kaiutinkuorman kasvattaminen suhteessa impedanssivalitsimen arvoon taas mahdollistaa teoriassa paremman taajusvasteen ja tehonlisäyksen, vaikkakin pienempi ulostuloteho on todennäköisempi. Saattaa kuullostaa omituiselta tuo viimeinen lause, mutta on mitattu että "käyttäytyminen" on Yleisesti voidaan ajatella että mikä tahansa muutos (putkityyppi, kaiutinkuorma) vaikuttaa tehonsiirtoon ja jokainen poikkeama "nimellisarvoista" tuottaa yleensä myös alemman tehon ja/tai kapeamman taajuuskaistan. Tällä tavalla putket ovat siis itse-sääteleviä tehonkuljettajia. Putket eivät yritä puskea liikaa tehoa kytkettyyn kuormaan. Tästä syystä myöskään impedanssikytkimen valinnan muuttaminen tehonpuolitustapauksen yhteydessä ei ole mitenkään välttämätöntä vahvistimen turvallisen käytön kannalta. Se on lähinnä saundikysymys. Ok, jos jatketaan tätä tästä hieman, niin kuinkas tämän tulisi sitten vaikuttaa soundiin? Otetaan esimerkiksi vaikka mun Twini, 4kpl 6L6GV (?) putkilla, joista otin toisen parin pois. 2x12 elementit ja näpykkä 16 ohmin kohdalla. Periaatteessa siis voisi vaihtaa sen 8Ohmin kohdalle. Mitkä olisi siis "ohjekirjan" mukaiset soundierot näillä? Jos vahvistin kestää molempia, niin onko 8Ohm esim. putkien kannalta pitkäikäisempi? Kuinka eri volumetasot käyttäytyy tässä skenaariossa? Näitä tuossa mietittiin reeneissä eilen ja sormi meni suuhun (taas) aika nopeasti. "Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson |
|
Putket on 6L6GC. Ei ole mitään ohjekirjan mukaista soundi eroa. Kokeile ja totea itse. Turvallisin vaihtoehto on varmaan putkien iän suhteen laittaa 8 ohmin liitäntään 16ohmin kaiutin. Mikko http://www.uraltone.com |
|
Kertokaapas, jos vahvistimessa on tehonpuolitus, niin kytkeekö se toisen pääteputken pois päältä, jolloin toinen pääteputki kuluisi nopeammin? |
|
Kertokaapas, jos vahvistimessa on tehonpuolitus, niin kytkeekö se toisen pääteputken pois päältä, jolloin toinen pääteputki kuluisi nopeammin? Hei. Tehonpuolitus useimmissa tapauksissa kytkee toisen putkiparin pois päältä. Kahden pääteputken koneissa tehonpuolituksen virkaa toimittaa yleensä triodi- pentodikytkin. Siis kahden pääteputken vahvistimissa ei toista pääteputkea kytketä pois päältä. Kysymys siitä, kuluuko käyttöön jäävä putkipari enemmän kuin käyttämätön, on m.kiintoinen.Käytössä oleva putkipari tietysti kuluu enemmän kuin käyttämätön koska se on käytössä ja toinen pari ei. Mutta: kuluuko käytössä oleva pari myös suhteellisesti nopeammin kuin silloin, jos myös toinen pari olisi mukana kuvioissa? Mielestäni kuluu. Perustelen väitteen sillä että koska vahvistimen pääteteho (teoriassa) puolittuu, myös vahvistimen verkko-osan kuormitus puolittuu. Toisin sanoen käyttösähkön muodostava muuntaja- tasasuuntaus-suotoketju- rakennelma on tällöin kaksinkertaiseksi ylimitoitettu kuormaan nähden. Anodijännitteet nousevat ja samoilla biasasetuksilla pääteputken anodihäviöteho kasvaa ja pääteputket käyvät kuumempana. Tällöin putkien keston kannalta olisi viisasta vääntää biakset kylmemmälle joka taas nostaa anodijännitettä entisestään ja nimenomaan myös etuasteelta! Tonesta tulee kylmä, lasinen, soittajan tatsiin reagoimaton ja myöhemmässä vaiheessa säröytyvä! Siksi ajattelen että pääteputkiparin poisto ilman muita toimenpiteitä ei puolla paikkaansa tehonpudottajana j o s haetaan pienempää äänenpainetta, aikaistuvaa säröytymistä ja mehevää, lämmintä tonea. Päinvastoin. Jos halutaan esim. 100-wattisesta 50- wattinen. täytyisi myös käyttösähköpuolen kapasiteettia rajoittaa samassa suhteessa. Jaska |
|
Hei. Siis kahden pääteputken vahvistimissa ei toista pääteputkea kytketä pois päältä. No mutta...http://www.londonpower.com/faq.htm Siinähän asiasta on mainittu ihan alkajaisiksi. On olemassa myös kerrassaan mainioita klippejä näistä yksiputkista marshalleista, mm. "VHoholic" (plexi palace/harmony-central) http://www.jasonjosephphotography.com/jamonetube.mp3. Mikko |
|
Kai te tajusitte että tarkoitin tehonpuolituksella tehonpuolituskytkintä? |
|
Kai te tajusitte että tarkoitin tehonpuolituksella tehonpuolituskytkintä? Err, niin? Kerro toki lisää. :) Arvaus...eli sellaista vahvistinta/tehonpuolituskytkintä ei ole vielä (kaupallisesti?) olemassa joka kytkisi kahdesta (fixed bias) pääteputkesta toisen pois? Mikko |
|
No mutta...http://www.londonpower.com/faq.htm Siinähän asiasta on mainittu ihan alkajaisiksi. On olemassa myös kerrassaan mainioita klippejä näistä yksiputkista marshalleista, mm. "VHoholic" (plexi palace/harmony-central) http://www.jasonjosephphotography.com/jamonetube.mp3. Mikko Hei. Olet oikeassa. Putkia voi vähennellä eikä vahvistin säry. Eikä muuntaja pamahda mutta jäljelle jäävä putki kuluu kuitenkin suhteellisesti nopeammin koska anodijännite kasvaa. Siis kuluu nopeammin j o s biassäädöissä tätä asiaa ei ole otettu ennalta huomioon. Yhdessäkään vastaan tulleessa skittavahvistimessa en ole kuitenkaan nähnyt tehdas- tai muunakaan asennuksena tehonpuolitustoimintoa jossa toinen p.putki poistettaisiin käytöstä. Sehän ei ole "soinnillisesti järkevää". Ihan pienellä volalla putki toimisi a- luokassa mutta jo vähän isommalla ohjauksella soundi alkaisi vääristyä., mutta makukysymyshän tämä on (siksi ne lainausmerkit) ja sallittua koettaa. Tällainen optio kyllä löytyy huippuharvinaisissa tupla-single-ended-koneissa (esim. Ural Tone Jr Suomessa) ja nimenomaisen kesäkuussa Hgissä klinikoineen London Power- miehen K. O´Connorin omassa StudioPower- vahvistimessa joka on kytkettävissä push- pulliksi, s-endediksi ym. ym. ja jossa on maanmainio pääteasteen sähköjä "kutistava" power scaling- systeemi. Tosi suositeltava ja soundimaailmaa rikastava systeemi keinokuormaan verrattuna, muuten. Mutta siinäkin vahvistimessa hän kuitenkin ottaa huomioon juuri sen edellä mainitun asian että kun kuorma pienenee, virtalähdettä pienennetään samassa suhteessa. Ja nimenomaan saundinäkökohdan takia. Hän on lisäksi sitä mieltä että biassähköt ylipäänsä vahvistimessa kuin vahvistimessa tulee mielellään vääntää huomattavasti sen "75% maksimianodihäviöarvon" alle. Ja nimenomaan putkien luotettavan ja pitkäikäisen toiminnan takaamiseksi. Hän toteaa, ettei se vaikuta soundiin sen ihmeemmin. Kaikki eivät ole siitä kyllä ihan samaa mieltä. Mutta perinteisissä koneissa parempi konsti "pudottaa" toinen putkipari pois pelistä on katkaista vain signaalin pääsy toiselle putkiparille. Silloin ollaan lähellä sitä "aitoa" tehonpuolitusta kun koko pääteputkirykmentille tulee kuitenkin kaikki (melkein, siis muut paitsi ohjaus)perussähköt normaalisti. Ja silloin varsinkaan ne jäljelle jäävät putket eivät kulu paljoa enempää kuin ne lepovuorossa olevat. Jaska |
|
Hei. Olet oikeassa. Putkia voi vähennellä eikä vahvistin säry. Eikä muuntaja pamahda mutta jäljelle jäävä putki kuluu kuitenkin suhteellisesti nopeammin koska anodijännite kasvaa. Siis kuluu nopeammin j o s biassäädöissä tätä asiaa ei ole otettu ennalta huomioon. Yhdessäkään vastaan tulleessa skittavahvistimessa en ole kuitenkaan nähnyt tehdas- tai muunakaan asennuksena tehonpuolitustoimintoa jossa toinen p.putki poistettaisiin käytöstä. Sehän ei ole "soinnillisesti järkevää". Ihan pienellä volalla putki toimisi a- luokassa mutta jo vähän isommalla ohjauksella soundi alkaisi vääristyä., mutta makukysymyshän tämä on (siksi ne lainausmerkit) ja sallittua koettaa. Tällainen optio kyllä löytyy huippuharvinaisissa tupla-single-ended-koneissa (esim. Ural Tone Jr Suomessa) ja nimenomaisen kesäkuussa Hgissä klinikoineen London Power- miehen K. O´Connorin omassa StudioPower- vahvistimessa joka on kytkettävissä push- pulliksi, s-endediksi ym. ym. ja jossa on maanmainio pääteasteen sähköjä "kutistava" power scaling- systeemi. Tosi suositeltava ja soundimaailmaa rikastava systeemi keinokuormaan verrattuna, muuten. Mutta siinäkin vahvistimessa hän kuitenkin ottaa huomioon juuri sen edellä mainitun asian että kun kuorma pienenee, virtalähdettä pienennetään samassa suhteessa. Ja nimenomaan saundinäkökohdan takia. Hän on lisäksi sitä mieltä että biassähköt ylipäänsä vahvistimessa kuin vahvistimessa tulee mielellään vääntää huomattavasti sen "75% maksimianodihäviöarvon" alle. Ja nimenomaan putkien luotettavan ja pitkäikäisen toiminnan takaamiseksi. Hän toteaa, ettei se vaikuta soundiin sen ihmeemmin. Kaikki eivät ole siitä kyllä ihan samaa mieltä. Mutta perinteisissä koneissa parempi konsti "pudottaa" toinen putkipari pois pelistä on katkaista vain signaalin pääsy toiselle putkiparille. Silloin ollaan lähellä sitä "aitoa" tehonpuolitusta kun koko pääteputkirykmentille tulee kuitenkin kaikki (melkein, siis muut paitsi ohjaus)perussähköt normaalisti. Ja silloin varsinkaan ne jäljelle jäävät putket eivät kulu paljoa enempää kuin ne lepovuorossa olevat. Jaska Jaakko, olet oikeassa sinäkin. Muuten, hiffasin juuri että mehän olemmekin tavanneet siellä Kevinin seminaarissa. Lähetän sulle piakkoin postia koskien TADin tuotteita. Mikko |
|
En oikein ymmärrä. Oon ehkä ostamassa 400W - 8 ohm kaappia ja nuppia josta lähtee 4ohmiin 150W / speaker. Joten paljon sitä tehoa sitten tulee? Tuleeko silloin 300W kaapista ulos? |
|
Jos vahvistin on 150W niin siitä lähtee tehoa 150W. Jos se on stereo niin sitten 150W molempiin lähtöihin. http://www.uraltone.com |
|
Hmm. Pitkällisen pohdinnan jälkeen en vieläkään oikein ole itsestäni varma. Eli: Mulla on tossa Monsterissa kaksi kaiutinlähtöä, 4 ja 8 ohmin. No, enkös mä nyt voi kytkeä niihin kaksi 8 ohmin kaappia ilman ongelmia? Siis niin että molempiin lähtöihin 8 ohmin kaappi? Ja tehoa tulee ihan pirusti eikö? Emmä tajuu. "Tarkottaako toi Miss Sixty sitä että sä oot niinku 60?" |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|