Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 582 83 84 85 86
wilo
22.01.2004 14:44:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä minä niitä oikeita pultteja säädän. Sepäs tässä niin eriskummallista onkin. Kitaran entisellä omistajalla kaikki oli kunnossa, miksiköhän nyt sitten ei... Enkä edes tätä entistä omistajaa saa kiinni joka varmaan osaisi säätää kitaran kohdilleen...
 
Katsoppa noita ohjeita, erityisesti kohtia 1 ja 2.
http://www.jemsite.com/tech/t_1setup.htm
 
Zebu
09.03.2004 14:08:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko nuo kaularaudan kääntämissuunnat varmasti kaikissa kitaroissa samat, eli löyseneekö kaula aina käännettäessä ruuvia vastapäivään.
 
Timesby
30.03.2004 13:33:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko väliä säätääkö kaularautaa vanhoilla kielillä vai uusilla?
 
Tä-mä on ta-vu-tus-ta
ollisal
11.04.2004 04:34:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säädä se niillä kielillä millä sen haluat olevan oikein ... tämä pätee myös kaikkiin muihinkin kitaran säätöihin.
 
J_Mikkonen
19.04.2004 17:44:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus saattaa säätövara loppua, eli tallapalaa ei saa siirrettyä tarpeeksi eteen tai taakse. Tällöin joudut irroittaman tallapalan päällä olevan kuusiokoloruuvin ja siirtämään sen toiseen kohtaan (floikkatalloissa on kaksi paikkaa, johon ruuvin saa kiinni).

 
Mitäs sitten kun tuokin on jo tehty ja vielä pitäisi saada säädettyä?
Kitara on ESP mh-300.Kitarassa on helkkarin vanhat kielet(en tiedä vaikuttaako asiaan,toivottavasti)ja talla näyttäisi olevan hieman(=todella vähän) etukenossa.Auttakaa ny joku
 
Niskamies
19.04.2004 20:37:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs sitten kun tuokin on jo tehty ja vielä pitäisi saada säädettyä?
Kitara on ESP mh-300.Kitarassa on helkkarin vanhat kielet(en tiedä vaikuttaako asiaan,toivottavasti)ja talla näyttäisi olevan hieman(=todella vähän) etukenossa.Auttakaa ny joku

 
Avaa lukot, löysää kielet, avaa floikkarin luukku, ja löysää jousia. Viritä oikeeseen vireeseen. Kato tilanne. Jos etukenossa, löysää jousia, jos takakenossa, kiristä. Siis jos on floikkari.
 
Jos on tavallinen vibratalla, niin kiristä vaan jousia tai lisää niitä.
 
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
J_Mikkonen
19.04.2004 22:17:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Avaa lukot, löysää kielet, avaa floikkarin luukku, ja löysää jousia. Viritä oikeeseen vireeseen. Kato tilanne. Jos etukenossa, löysää jousia, jos takakenossa, kiristä. Siis jos on floikkari.
 
Jos on tavallinen vibratalla, niin kiristä vaan jousia tai lisää niitä.

 
Jep on floikka.
Mutta pitäisikö tuon vaikuttaa siihen intonaatioon?Se on vaan se e-kieli joka on 12-nauhan kohalta alavireessä.Ja on säätövara loppunut eli ei saa enää tallapalaa mikkiä lähemmäs.Jos oon nyt oikein tajunnu tuon intonaation säädön.
 
J_Mikkonen
28.04.2004 17:13:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei oikein kehtaisi pistää kolmatta kirjoitusta, mutta pakon edessä pistän.
Elikkäs, vieläkin on intonaatio-ongelma esp:ssä. E-kieli on 12. nauhalta alavireessä ja talapalaa on työnnetty niin lähellä mikkiä kuin mahdollista. Mutta vieläkin on alavireessä. Onko vanhat kielet syynä?
Kertokaahan edes joitain vinkkejä.
 
arskipiippa
12.05.2004 15:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

voiko "musiikkikorvan" taso vaihdella päivästä toiseen?
 
-kun välillä löytää pianon kanssa ihan saman sävelen, mutta sit toisina päivinä ei mene millään kohdalleen.
 
-onko se vaan kiinni keskittymisestä?
 
(täytys varmaan ostaa sellanen viritin, missä olis mikki)
 
"on kovia poikia turtlesitkin, mutta syödä täytyy niidenkin"
Niq
20.06.2004 14:04:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

4. Sujauta hienohieno lukituspalikkasi ankkuripalkin ja kitaran rungon väliin, tuonne:


5.Ota keskimmäinen jousista pois, jolloin palikka lukittuu tiukasti palkin ja rungon väliin:

 
Itse lukitsin myös jousien puolelta puupalikalta. Eli ½milliä paksumpi puupalikka mitä on se rako bodyn ja blokin välissä jousten puolelta ja sitten vaan kevyesti muovivasaralla naputellen palikka sinne. Eli jacksonin lisenssifloikan blokki on nyt kahden puupalikan välissä tiukasti. Soi _huomattavasti_ paremmin. Ennen lähes mitäänsanomaton sustain on nyt huomattavasti parempi.
 
I have a cunning plan
rockitsb
13.07.2004 11:24:41 (muokattu 13.07.2004 11:25:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs pitää tehdä kun intonaation säädössä ei riitä tallapalojen liikkumavara? Pitääkö siihen kaularautaan koskea nyt? Pitäisi siis saada kieltä "pidemmäksi". Tune-o-matic-talla.
 
"Life sucks and then you fuckin' die." -Ozzy Osbourne
kulmahiomakone
13.07.2004 12:14:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitäs pitää tehdä kun intonaation säädössä ei riitä tallapalojen liikkumavara? Pitääkö siihen kaularautaan koskea nyt? Pitäisi siis saada kieltä "pidemmäksi". Tune-o-matic-talla.
 
Oletko kääntänyt jo sen tallapalan "väärinpäin"?
 
Ostan EL84 pääteputkella varustetun putkiradion, toimivan tai rikkinäisen. Aasialaisten kitaroiden originaalimikejä ostan myös (Tokai, Yamaha yms.)
rockitsb
13.07.2004 21:07:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko kääntänyt jo sen tallapalan "väärinpäin"?
 
En, mutta punotuilla kielillä tallapala on juuri noin väärinpäin ja silti pitäisi vielä vähän saada lisää pituutta. No, pitää sitten tehdä ainakin tuo operaatio, mutta kyllä tää olis kiva saada ihan kunnon vireeseen.
 
"Life sucks and then you fuckin' die." -Ozzy Osbourne
Kassu
16.07.2004 18:03:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanokaas muuten että mitä mä teen ku E-kielen (sen läskimmän) hienovireen säätöruuvin vara loppuu kesken.
 
Ja akustisen kaularautaa ei saa riittävän löysälle, vaihdanko vain paksumpiin kieliin?
 
Kärpäsruoska
18.07.2004 17:46:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja akustisen kaularautaa ei saa riittävän löysälle, vaihdanko vain paksumpiin kieliin?
 
Onko muka muita vaihtoehtoja?
 
Kääntänyt takkini? tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
Kassu
19.07.2004 14:16:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muka muita vaihtoehtoja?
 
Eipä varmaankaan. Voi harmi, toi kymppisetti tuntui niin hyvältä.
 
Wolffie
21.07.2004 12:20:05 (muokattu 21.07.2004 13:04:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanokaas muuten että mitä mä teen ku E-kielen (sen läskimmän) hienovireen säätöruuvin vara loppuu kesken.
 
No ei tuossa mitään muuta kuin pistät hienosäätöruuvin taas "puoleenväliin (että on parhaat säätöominaisuudet), lukot auki ja virität kielen kohdalleen sitä kautta.
 
Tää on kyllä aivan paska FaQ. Kaikki oleellinen on unohdettu ja kirjoitettu hösösti.
 
Omasta mielestäni tämä on aivan loistava FAQ , asiat on selkeästi esitetty ja perustiedot löytyy kätevästi. No, mielipiteensä tietysti kullakin.
 
Ja olisin muuten erittäin kiitollinen jos tähän FAQ:iin saisi myös tietoa miten Kahler Pro tallaa huolletaan? Säädöt ja voitelut jne. Jos täällä joltain kokemusta kyseisestä tallasta löytyisi niin mukava olisi jos jotain vinkkejä jaksaa kirjotella, mulle kyseinen talla on vielä uusi tuttavuus kun vasta pari päivää sitten mulle tuli :)
 
No jaa...
serious
06.08.2004 18:03:25 (muokattu 06.08.2004 18:03:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei tuossa mitään muuta kuin pistät hienosäätöruuvin taas "puoleenväliin (että on parhaat säätöominaisuudet), lukot auki ja virität kielen kohdalleen sitä kautta.
 
Mitä noi lukot tossa on? Virittimiä vaiko jotain tallassa?
 
Wolffie
07.08.2004 02:35:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä noi lukot tossa on? Virittimiä vaiko jotain tallassa?
 
Lukot ovat kaulassa, eli ne siis pitävät virettä samana. Ja nuo hienosäätövirittimen sijaitsevat siis kelluvan tallan tallassa. Helposti selviää kun katsot vaikka jonkun floikallisen kitaran kuvaa tai käyt musaliikkeessä katsomassa.
 
Iban Artstar myynnissä jos jotain kiinnostaa
serious
08.08.2004 13:25:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lukot ovat kaulassa, eli ne siis pitävät virettä samana. Ja nuo hienosäätövirittimen sijaitsevat siis kelluvan tallan tallassa. Helposti selviää kun katsot vaikka jonkun floikallisen kitaran kuvaa tai käyt musaliikkeessä katsomassa.
 
Siis mulla on Les Paul - mallinen kitara, ei floikallinen. Ongelma on siis, kun intonaatiota säätäessäni tallassa olevat hienosäätöruuvit loppuvat kesken (eli ei enää liiku minnekkään) eikä intonaatio ole vielä kohdallaan. Pitäisikö suoraan viedä jollekkin prolle säädettäväksi?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 582 83 84 85 86

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «