Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teceasterin kautan "shimming"
1
kite
26.04.2024 05:15:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko koskaan tehneet teleen/stratoon/jazzmasteriin jne ns shimmingin eli nostanut kaulaa laittamassa jonkun palan esim ohut pahvinpala tai jokin muu vastaava kaulan alle?
 
Miten se kannattaa tehdä?
 
Mikä vaikutus on sillä laittaako palan kaulan etu- tai takaosaan?
 
basisti1971
26.04.2024 06:15:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
kite: Oletteko koskaan tehneet teleen/stratoon/jazzmasteriin jne ns shimmingin eli nostanut kaulaa laittamassa jonkun palan esim ohut pahvinpala tai jokin muu vastaava kaulan alle?
 
Kyllä olen, kuten myös muunmallisiin pulttikaulainstrumentteihin.
 

 
kite: Miten se kannattaa tehdä?
 
Koululuntia on lukuisia, itsestä/asiakkaasta kiinni miten tuo olennaisesti pulttikaulainstrumentteihin liittyvä säätö suoritetaan.
 
Itse suosin puista täysshimmiä, eli kaulataskun kokoista kiilaa.
Teen shimmini itse mutta noita löytyy kyllä valmiinakin jos ei halua askarrella tai ei löydy työvälineitä joilla tuollainen syntyy.
 
Koska kaulan kosketuspinta bodyyn kasvaa tuolla tapaa, sustain saattaa tapauskohtaisesti kasvaa liikaa jonkun makuun.
 
Osashimmi on parempi laittaa kiinnitysruuvien väliin niin että shimmi on lähellä korotustarvetta lähempänä olevia ruuveja, tai niin että shimmissä on reiät joiden läpi korotustarvetta lähempänä olevat ruuvit menevät.
 
Materiaalivaihtoehtoja on lukuisia, tuokin on puhtaasti makuasia.
Kuten sekin jos askartelee Fenderin Micro-tilt tyylisen avainsäätöisen ratkaisun.
 

 
kite: Mikä vaikutus on sillä laittaako palan kaulan etu- tai takaosaan?
 
Jos laittaa etuosaan, kaulakulma pienenee tai menee negatiiviseksi.
Suhteellisen harvinaista mutta matalilla talloilla ja/tai matalilla kaulataskuilla ja paksuilla kaulan tyvillä tuohonkin turvautumaan joutuminen on mahdollista.
Italia/itäblokki instrumenteista ja Höfnereistä löytää joskus tuollaisia rakenteita, etenkin jos tallan syystä tai toisesta vaihtaa matalammaksi.
 
Tuokaan tapa ei sinänsä ole väärin, mutta jopa Fendereiden ~asteen kaulakulmalla on yllättävän suuri vaikutus soittotuntumaan, ja jos menee nollaan tai negatiivisen puolelle voi nopsakkaasti tuntua hyvinkin oudolta.
 
Jos laittaa takaosaan kuten yleensä on tapana, kaulakulma kasvaa, eli saa korkealla tallalla/tallapaloilla laskettua kieliä lähemmäs otelautaa.
 
T:Samuli
 
Otustelija
26.04.2024 09:56:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen käyttänyt. Pahvinen käyntikortti ja siitä sopiva palanen.
 
Lähinnä floikallisiin kitaroihin, jotta floikan saa ylemmäksi mutta kielten korkeus ei nousisi liikaa. Floikalla pitää g-kieli saada kvartin ylös, niin on sopiva mun makuun.
 
McNulty
26.04.2024 11:30:10 (muokattu 26.04.2024 11:51:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Todella monta erilaista ratkaisua olen vuosien saatossa nähnyt pulttikaulaisen kitaran kaulakulman muuttamiseen (shimmaus)... tai siis monenlaista korokepalana käytettyä artikkelia.
 
Todella yleinen on muovinen, jostain vanhasta pankki- tai luottokortista leikattu lirvake. Hyvää siinä on se, että siinä on usein pyöristetyt kulmat, eli istuu aika hyvin Telen tai Straton kaulataskuun, mutta muutoin muovi tuolla välissä ei ole paras mahdollinen ratkaisu. Mikäli runko- tai kaulapuu on hieman pehmeämpää matskua, voi muovi "painautua" ajan saatossa puuhun. Näin on käynyt varsinkin silloin kun shimminä kaulan ja rungon välissä on ollut esim. plektra, pieni kolikko tms.
 
Tulitikkurasian kansista tai muista paperisista/pahvisista leikeltyjä siivuja ja suikaleita näkee myös, mutta niillä voi olla soittimen sointia demppaava vaikutus, kun kaulatasku ei ole tiivis eikä riittävän kiinteä liitos kaulan ja rungon välillä.
 
Paras tapa shimmata Straton tai Telen kaula, on hankkia kaulataskun kokoinen, viistetty (esim. 0,5-asteinen) puinen shimmilevy. Puu puuta vasten sekä kaulan, että rungon osalta. Silloin kaularuuvien kiristäminen jakautuu tasaisesti koko kaulataskun alueelle, eikä aiheuta painaumia tai muita ei-toivottuja ominaisuuksia.
 
Jos omistaa yläjyrsimen, niin tapauksesta riippuen kaulataskun voi myös jyrsiä sopivaan kulmaan. Silloin ei tarvitse käyttää shimmilevyjä tai muita patenttiratkaisuja rungon ja kaulan välissä.
 
Itselläni on yksi 80-luvulta peräisin oleva jaappanilainen superstrato, jonka kaula oli shimmattu edellisen omistajan toimesta ja räpelletty lievästi persiilleen. En tykännyt ratkaisusta koska se rajoitti soittimen säätämistä, vaan teetätin kitarasepällä ratkaisun, jossa kaulatasku korjattiin oikeaan kulmaan. Kaulatasku jyrsittiin tasaiseksi, sitten liimattiin palanen laadukasta puuta siihen ettei kaulataskusta tullut liian syvä. Viimeiseksi sitten uusi kaulatasku jyrsittiin sopivaan kulmaan, jotta säätövara tallassa toimisi oikein. Tuli todella hyvä, enkä jäänyt kaipailemaan halpoja muovilärpyttimiä sinne kaulaliitoksen väliin.
 
Edit: Muistin juuri... onhan minulla yksi Aria Pro II:n kaulakin, jonka kaulakulma on fiksattu poistamalla pieni kaistale puuta, johon oli jäänyt pienestä shimmistä painaumia. Nyt tilalla liimattu suikale vaahteraa ja se viimeistelty tasaiseksi. Liittäisin kuvan, mutta ei tämä foorumi vieläkään tue liitetiedostoja. Katsotaan jaksanko räveltää linkkiä jonnekin kuvapankkiin.
 
moving in stereo
vaikeamuistaa
26.04.2024 12:43:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitarapajalta saa valmiita "shimmi-paloja" eri asteisina, ehkä helpompi ratkaisu kuin ruveta itse tuhertamaan - ainakin jos on tarkoitus saada tarkasti koko kaulataskun täyttävä palanen.
 
If you don't have ability, you wind up playing in a rock band.
Bertrand
26.04.2024 13:20:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaikeamuistaa: Kitarapajalta saa valmiita "shimmi-paloja" eri asteisina, ehkä helpompi ratkaisu kuin ruveta itse tuhertamaan - ainakin jos on tarkoitus saada tarkasti koko kaulataskun täyttävä palanen.
 
Samanlaisia puusta tiettyyn kulmaan veistettyjä levyjä saa myös esimerkiksi Ebayn kautta Kiinasta. Niitä tietysti joutuu odottamaan muutaman viikon, mutta hinta ei ole paha. Tilasin itselleni varastoon niitä muutamia, kun tasaisen harvakseltaan niille tuntuu löytyvän käyttöä eikä tullut kalliiksi.
 
Laulava Kylätohtori
26.04.2024 18:25:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tuo shimmauksen tarve ilmenee? Itse en ole koskaan tehnyt, mutta nyt mietin, että olisiko ollut aihetta?
 
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
peteihis
26.04.2024 22:14:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tuo shimmauksen tarve ilmenee?
 
No ainakin sillä tavalla, että tallassa ei riitä säätövara joko ylös tai alas päin. Sopivalla palalla kaulan asentoa voi "tiltata" (hitsi, kun inhoan näitä anglismeja) ... kallistaa joko eteen tai taakse päin tai sitten vaan nostaa tasossa.
 
Toinen syy voi ilmeiseti olla sustain ongelmat, jos liitos on "vähän sinne päin". Siitä minulla ei ole käsitystä.
 
Täytelevyn hyvä puoli on, että sen voi myöhemmin poistaa ja palauttaa soittimen entiselleen. Jos sen sijaan menee mestaroimaan liitospintoja ja tekee sen pieleen niin harmittaa huomattavsti enemmän.
 
Mutta oikeastaan syy, miksi rupesin kirjoittamaan, menee vähän ohi aiheen: Kerran minulle tuotiin basso, jossa oli joku ongelma -- Olikohan, että se ei pysynyt viressä soittaessa... No huomasin, että kaulan liitos liikkuu ja rupesin tutkimaan, että miksihän.
 
Liitoksen välissä oli suunnilleen sentin levyinen hiomakankaan pala poteron perällä. Ihmekös, jos ei liitos pysynyt paikallaan. Kyllähän se hiekkapuoli piti kiinni, mutta kangaspuoli tietenkin luisteli edestakaisin vaikka kuinka kiristi ruuveja. Eikä siinä vielä kaikki: Potero oli koneistettu pieleen niin, että siinä oli keskellä patti lähempänä lavan puoleiseta päätä. Ehkä 0.2 milliä, jos sitäkään mutta se toimi saranapisteenä, jonka ympäri kaula pääsi nitkumaan. Tuollaisena se oli tullut tehtalta. Kiinalainen korjaus, etten sanoisi. Montako tuollaista lienee laitettu maailmalle, ei varmaan saada koskaan tietää.
 
Otin puukon, vuolin yhden lastun tai ehkä pari (ei tarvittu sen hienompia vehkeitä) niin että liitos otti ruuvien kohdalta kiinni ja ruuvasin kaulan pakoilleen. Problem solved.
 
Bertrand
26.04.2024 23:43:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Miten tuo shimmauksen tarve ilmenee? Itse en ole koskaan tehnyt, mutta nyt mietin, että olisiko ollut aihetta?
 
Tarve voi ilmetä sitenkin, että kaulaliitoksen kohdalta eli ylänauhoilta kielet eivät soi kunnolla vaan ovat tukossa. Varsinkaan venytetyt äänet eivät soi kunnolla tai lainkaan. Kuitenkaan nauhoista ei löydy vikaa eli mikään nauha ei ole kohollaan. Kaulakaan ei ole liian suora eikä liikaa notkolla. Tallaa joutuu nostamaan korkealle, jotta ylänauhojen äänet soivat kunnolla.
 
Tällöin vika on siinä, että kaulan kulma (eli "tilt") on negatiivinen. Nyt kaulataskun etureunaan (eli kaulan puoleiseen päähän) pitää laittaa korotusta. Tällöin satula nousee suhteessa tallaan eivätkä kielet enää kinnaa ylimpien nauhojen kohdalta.
 
73nd3r
27.04.2024 12:02:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen näitä Mastery- ja muita high end talloja shimmaus oli se kikka millä Jaguarin, Jazzmasterin tai vaikka Mustangienkin tallaongelmia ratkottiin, ideana siis saada kielen kulma tallan yli jyrkemmäksi ja kieliä painamaan tallaa vahvemmin alaspäin. Puuläpykkä olisi toki edelleen luomumpaa kuin uuden tallan hankinta ;)
 
Jonkun koulukunnan mielestä on hyväksi soundille että tallapalat on säädetty korkealle, ja sen saa shimmillä mukavasti aikaan niin että kielikorkeus kaulan kohdalla pysyy hallinnassa. Roy Buchanan vaikka, en kyl tiedä oliko shimmiä Nancyssä.
 
Itse käytän koko kaulataskun kokoista viilua, Fenderin vintagekitaroissa on tehtaan jäljiltä ollut silloin aikanaan aika pieni suikale. Nämä ja kaikki välimallit sopii kokeilla. Joku on pikashimmannut plektrallakin, laiskuri.
 
Asiasta monenteen: aika usein on tullut vastaan että kaulataskun pohja on melko rypyliäisesti viimeistelty, jopa niin että siellä on tosiaan noita edelläkuvattuja kantamaan jääneitä patteja, puusta tai maaliroippeista.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «