Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkuvat efektien muuntajat
1 2
jkiva
08.04.2024 19:20:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

huoh.. ostin efektille uuden muuntajan, Dunlopin. Verkkokaupan kuvassa oli iso jööti josta päättelin sen olevan perinteinen rautamuuntaja, mutta paketissa tulikin pieni SMPS muuntaja, joka arvatenkin vinkuu.
 
No eikai tuota palauttaakaan voi .. tai no periaatteessa kai vois ku verkkokaupasta ostettu, mut joo.. täytyy pohtia.
 
Täytynee ens kerralla mennä paikan päälle Tue Screamerin kans testaan.
 
Tai onko vinkkejä heittää hyvästä perinteisestä rautamuuntajasta mistä sais nykyään? Nuo vanha kunnon pedaalit ei oikein tykkää noista uusista "digimuuntajista".
 
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
mike tapping
08.04.2024 21:27:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omat field testit: Mooerin poweri vinkuu analogisäröjen kanssa. Bossin ja Rolandin powerit ei pidä ylimääräisiä ääniä.
 
Prostator
08.04.2024 22:58:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein pieneen alumiinikoteloon suotimen. Sisällä on 2,2mH kuristin ja 1 uF/63V konkka. Kuristimessa on läpivienti molemmille johdoille (ns pii-suodin). Hyvin se rauhoittaa sähköä.
2,1mm DC urosliittimet in-out.
 
Prostator
08.04.2024 22:58:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein pieneen alumiinikoteloon suotimen. Sisällä on 2,2mH kuristin ja 1 uF/63V konkka. Kuristimessa on läpivienti molemmille johdoille (ns pii-suodin). Hyvin se rauhoittaa sähköä.
2,1mm DC irosliittimet in-out.
 
basisti1971
09.04.2024 08:28:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
jkiva: No eikai tuota palauttaakaan voi .. tai no periaatteessa kai vois ku verkkokaupasta ostettu, mut joo.. täytyy pohtia.
 
Mun mielestä voi, ja pitääkin palauttaa.
Audiokäyttöön myydyn virtalähteen pitää audiokäytössä myös toimia.
 
Aikoinaan tuollaisia(kin) keräilleenä -ja parantumattomana teeseitseholistina jos jotain erikoisempaa kaipaa- en ole muutamaan vuosikymmeneen virtalähteitä uutena ostanut, mutta onko tosiaan niin ettei kumpaistakaan perinteistä Bossin seinäpaisetta ole enää saatavilla?
 
On täysin mahdollista suunnitella ja toteuttaa hakkurivirtalähde joka ei (pahasti ;)) audiokaistalle häiriöitä pukkaa, mutta on sen verran arvokasta puuhaa ettei tuollaisia juurikaan kaupan ole.
Ellei riitä se ettei itse kuule vinkunaa :D.
 
Lisäsuodattaminen saattaa laskea häiriöamplitudia juuri sen verran ettei omaa kuulokynnystä normikäytössä ylitä, mutta viimeistään äänitellessä huomaa purkkakorjaukseksi.
Yleensä joku parempikorvainen huomaa jo aiemmin.
Jos polte askarrella osoittautuu ylivoimaiseksi, ostaa vaikka "Starvin' Marvin" putkietuasteissa käytettävän AC seinä-/johtopaiseen ja askartelee reguloinnin ja suodon sellaisen perään.
 
T:Samuli
 
jkiva
09.04.2024 09:25:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mike tapping: Omat field testit: Mooerin poweri vinkuu analogisäröjen kanssa. Bossin ja Rolandin powerit ei pidä ylimääräisiä ääniä.
 
Kiitos vinkistä.
 
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
iec
09.04.2024 09:30:13
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jkiva: Kiitos vinkistä.
 
Paitsi Roland Microcuben 9v muuntaja pitää ihan hirveää mekkalaa, jos sitä käyttää pedaalien kanssa. Ilmeisesti osa suodatuksesta on Microcubessa itsessään ja tuossa kyseisessä muuntajassa on sitten säästetty häiriösuodatuksessa.
 
Siitä on kyllä kauan kun kotona oli Microcube, joten en nyt pysty enää testaamaan. Huomasin tuon asian vain kun testasin yhtä pedaalia oman vahvarin kanssa ja sattui vahingossa käteen Microcuben muuntaja.
 
Varmasti erikseen ostettavat Boss tai Roland -merkkiset muuntajat pedaaleille ovat oikein hyviä.
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
erty
09.04.2024 09:39:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boss PSA ja 1-Spot virtalähteet on ainakin mulla toiminu analogiefektien kanssa sirinöittä. Palauttaisin Dunlopin ja ottaisin Bossin tilalle. Tai oikeestaan hommaisin pienimmän Cioksin ja välttäisin myös tulevaisuuden virtalähdeongelmat ;o)
 
mike tapping
09.04.2024 09:41:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nämä mulla käytössä olevat mokkulat on mallinumeroiltaan seuraavat:
 
Boss: PSA-230S
Roland: PSB-1U
 
Einherjar
09.04.2024 10:11:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omien havaintojen mukaan nuo viimeisetkin oikealla muuntajalla varustellut virtalähteet putosivat pois tuotannosta, kun pedaalilautaan ruuvattavat isommat virtapalikat yleistyivät. Olihan se sikäli rasittavaa, kun ne raskaat muuntajat ravistelivat itsensä rikki aina roudatessa.
 
Nytkin on tosiaan näitä parempia digimuuntajia olemassa, mutta laadukkaammat ratkaisut on menneet sinne virallisempien virtalähteiden puolelle. Tai ainakin tuntuu ettei valmistajat viitsi enää panostaa niihin pienempiin.
 
Itsellä oli yhteen väliin kahden pedaalin "laudassa" ongelma toisen pedaalin kanssa. Siihen sitten hommasin Joyon filtterin (heräte-/vahinko-ostos) ja ainakin siihen se auttoi.
Jos nyt en ihan väärin muista, niin aiheuttaja oli TC:n viritin (ledit) ja ilmeni piippailemalla virityksen aikana eri korkeilta taajuuksilta.
Tuo oli melkoinen täsmäostos ja ratkaisija, mutta sikäli siitä palikasta jäi ihan hyvä olo, että saattaisi toimia moneen muuhunkin tapaukseen.
 
Tuommonen: https://www.thomann.de/fi/joyo_zgp_noise_blocker.htm
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
jkiva
09.04.2024 13:16:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

erty: Boss PSA ja 1-Spot virtalähteet on ainakin mulla toiminu analogiefektien kanssa sirinöittä. Palauttaisin Dunlopin ja ottaisin Bossin tilalle. Tai oikeestaan hommaisin pienimmän Cioksin ja välttäisin myös tulevaisuuden virtalähdeongelmat ;o)
 
Ei oo Bossia ko. putiikissa tarjolla. Tota 1-spottia oon harkinnut, mutta kun sekin on hakkuripeli, niin epäilyttää kaikesta markkinointihumusta riippumatta. Onko kellään aitoja kokemuksia, onko hiljainen vai vinkuuko?
 
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
jkiva
09.04.2024 13:19:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Einherjar:
 
Tuommonen: https://www.thomann.de/fi/joyo_zgp_noise_blocker.htm

 
Kiitos vinkistä. Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta. Täytynee tsekata.
 
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
Lego
09.04.2024 13:20:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jkiva: Ei oo Bossia ko. putiikissa tarjolla. Tota 1-spottia oon harkinnut, mutta kun sekin on hakkuripeli, niin epäilyttää kaikesta markkinointihumusta riippumatta. Onko kellään aitoja kokemuksia, onko hiljainen vai vinkuuko?
 
Ehkä mulla on ollut vain huono säkä mutta mulla on mennyt 2 kpl 1-spotteja rikki ihan itsestään. Kyllä ne joitain vuosia kuitenkin kesti mutta sitten vain yhtäkkiä kuoli, molemmat samalla lailla että mitään ei tule pihalle eikä pedaalit saa virtaa ja sellainen mekaaninen kiinni hirttämisen ääni kuuluu itse vekottimesta :D Boss on toiminut ihan hyvin kyllä.
 
Cioksin SOLin juuri tilasin, adamin omistin ennen eikä mitään ongelmia. SOL näyttää tarjoavan riittävästi mehua myös HX stompin + kaikkien muiden pedaalien ruokkimiseen mitä lautaan on tulossa. Jos jokainen pedaali pitäisi virroittaa omilla muuntajillaan niin pedaalilautaan ei muuta mahtuisikaan.
 
Rämppy
09.04.2024 14:11:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jkiva: Ei oo Bossia ko. putiikissa tarjolla. Tota 1-spottia oon harkinnut, mutta kun sekin on hakkuripeli, niin epäilyttää kaikesta markkinointihumusta riippumatta. Onko kellään aitoja kokemuksia, onko hiljainen vai vinkuuko?
 
Mulla 1-Spot aiheutti just sellaista hyvin korkeataajuuksista vinkunaa. Ongelma loppui kun hommasin pedaalilautaan Voodoo-Lab pedal power2:n. Tästä on kyllä aikaa jo yli kymmenen vuotta, en tiedä kuinka hyviä tai huonoja 1-sportit nykyään on.
 
Tulin, näin, soitin.
juici
09.04.2024 14:27:13 (muokattu 09.04.2024 14:27:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minullakin on 1-Spotteja hajonnut itsestään käytössä yksi ellei kaksikin. Mutta silti ne on hinta-laatusuhteeltaan ihan käyttökelpoisia ja minulla on niitä edelleen kaksi jatkuvassa käytössä. Toinen lähinnä toimii Zoomin äänittimen muuntajana, toisella satunnaisesti annan virtaa yhdelle pedaalille tai sitten Mooerin Firefly M4 -minilaudalle ja Mooerin efekteille. Vinkumisongelmalta olen välttynyt.
 
"Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe
Cosmic Ted
09.04.2024 14:37:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Ongelma loppui kun hommasin pedaalilautaan Voodoo-Lab pedal power2:n.
 
Tuo ratkaisi kaikki ihmeellisyydet entisellä treeniksellä, vanhalla meijerillä, jossa oli naurettavan huono sähkö. Vinkumista, ritinää ja rätinää. Ihme, ettei kukaan saanut siellä vakavampaa sähköiskua. Ilmeisesti 40-luvulla vedetty ja pelkästään amatöörit korjanneet ja parannelleet sen jälkeen.
 
jkiva
09.04.2024 15:19:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Mulla 1-Spot aiheutti just sellaista hyvin korkeataajuuksista vinkunaa.
 
Tätä mä vähän pelkään juu, siitä hakkurin pörinästä, joka vinkumisena ihmiselle ilmenee, on vaikea päästä eroon, reitit on mitä ihmeellisimpiä. Paljon haastavampi epeli kuin perinteinen verkkohurina.
 
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
erty
09.04.2024 18:32:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pedaalien hakkurivirtalähteet on kehittyny huimasti viime vuosina, onhan noi uusimmat ja kalleimmat systeemit (Gig-Rig, Strymon, Voodoo Lab) myös hakkureita. Mut halvalla ei saa oikein hyvää ellei sit löydä sopivaa muuntajapohjasta virtalähdettä. Noi rautakauppojen muuntajat on usein center positive, mut voihan sen piuhan katkasta ja kääntää polariteetin toisinpäin tai sit käyttää adapteria. Toki noita vanhoja muuntajapohjasia Bosseja ja EHX:iä löytyy useilta laatikon pohjilta, sellasen vois saada aika huokeella torilta jos ehdottomasti pitää olla vain ykspaikkanen virtalähde. Itellä on noi Bossit ja 1-Spotit tosin toiminut, mut ton hintaluokan vehkeissä voikin olettaa et joskus ne saattaa antaa periks. Löytyy muuten myös EBS:n hakkuri eikä siinäkään oo ilmennyt mitään sirinöitä. Ostin ekan 1-Spotin sillon ku ne tuli markkinoille ja se toimii vieläkin ilman häiriöitä vaikka oli aktiivikäytössä tosi monta vuotta. Ainoot pedaalit millä oon saanut noi sirittämään on ollut tap tempo digi delayt ja Bossin loopperi. Löytyy myös PP2+, joka on yhdessä laudassa kun se toimii samalla sopivana korokkeena takarivin pedaalille. Yks miinus noissa muuntajapohjasissa virtalähteissä on et kitaran mikit nappaa muuntajan hurinan jos vaikka pitää virtalähdettä työpöydällä tai vastaavasti wahin kela jos se on liian lähellä muuntajaa.
 
T-Matti
10.04.2024 10:20:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään kokemusta tuosta Mooerin isosta möhköstä?
Painoa on ainakin riittävästi - 1,82 kg :D
https://www.thomann.de/fi/mooer_macro_power_s12.htm
 
Miksi tyytyä olemaan vaikea, kun pienellä vaivalla voi olla täysin mahdoton?
jkiva
10.04.2024 23:26:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971: Moi.
 
Mun mielestä voi, ja pitääkin palauttaa.
Audiokäyttöön myydyn virtalähteen pitää audiokäytössä myös toimia.

 
Juu tänää kävin treeniksellä testaan isommalla kalustolla ja volalla, niin aivan toivoton... ei voi vetää... Pakko tuo on palauttaa
 
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «