Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ESP Guitars
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
sustain65
07.05.2016 09:40:52 (muokattu 07.05.2016 09:42:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tottumiskysymys tuo profiili. Jos skitta on muuten hyvä, niin älä anna profiilin hämätä :-)
 
Noin minäkin aattelen. Omissa kepeissä ovat Ibanezin super wizard -kaula ja Gibsonin LP 2015 mallin kaula varmaan ne ääripäät. Kummallakin pystyn soittamaan kaikki biisit mitä repertuaarin kuuluu, enkä oikeastaan pysty sanomaan että toinen olisi toista "parempi". Erilaisia kyllä. Ehkä asiassa vaikuttaa se, etten soita mitään äärinopeita juttuja. Ja se on tälläisen viisikymppisen vasta muutaman vuoden soittaneen realismia, ei kaulan profiilista kiinni.
 
Gabe
07.05.2016 09:58:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Tottumiskysymys tuo profiili. Jos skitta on muuten hyvä, niin älä anna profiilin hämätä :-)
 
En ihan täysin allekirjoita tätä väitettä.
 
En ihan älyttömän nirso ole kaulojen suhteen. Kaiken muotoiset profiilit (C, D, U, V) menee ilman ongelmia mutta ohuita kauloja en voi sietää enkä niihin ole tottunut vaikka olen yrittänyt. Fenderin modern C mulla oli aika pitkään käytössä mutta en vain sopeutunut siihen. Olen sitten miettinyt että miksi pitäisikään, kun sopiviakin kauloja on kerran olemassa. :)
 
"Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug
hallu
07.05.2016 11:03:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: En ihan täysin allekirjoita tätä väitettä.
 
En ihan älyttömän nirso ole kaulojen suhteen. Kaiken muotoiset profiilit (C, D, U, V) menee ilman ongelmia mutta ohuita kauloja en voi sietää enkä niihin ole tottunut vaikka olen yrittänyt. Fenderin modern C mulla oli aika pitkään käytössä mutta en vain sopeutunut siihen. Olen sitten miettinyt että miksi pitäisikään, kun sopiviakin kauloja on kerran olemassa. :)

 
No juu. Olihan tuo vähän kärjistetty tuo mun heitto saattaahan sitä itsellekin tulla vastaan joskus keppi jonka profiili ei vaan kertakaikkiaan istaha. Itse soitan kitaraa ja bassoa ja tunne kavereita jotka vetele vielä mandoliinilla ja ukulelella tai banjolla noiden lisäksi, niin aika monenlaisille kauloille ja otelaudoille ne sormensa vaan saa taipumaan kun oikein asiakseen ottaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
07.05.2016 11:05:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TTV: Paitsi että ei aina ole tottumiskysymys vaikka kuinka yrittäisi ;-) Joskus sormitus ja sormien pituuudet vaan yksinkertaisesti ei sovi yhteen jonkun kaulaprofiilin kanssa. Tämän koin ite just äsken, kun ostamani Caparison Angelus vaan ei taipunut tahtooni (tai oikeastaan minä en taipunut hänen tahtoonsa), vartin soiton jälkeen otelauta kädestä meni puristusvoima ja oli kipeä. Ei auttanut, vaikka koitin pitää kitaraa eri korkeudella... Mut joo, useimmiten tottuu ja siksipä itellänikin on nyt 13 sähkistä tuossa näpelöintivuoroaan odottamassa, on wizardia, thin-U:ta, 60's,... kaulaprofiileja ja ne menee onneksi just kivuttomasti mun speksiin :-)
 
No joo unohdin, että jotkut vetää ihan limitillä ja toki joissakin äärimmäisissä venytyksissä ja ultravaikeissa sormituksissa saattaa millin kymmenesosatkin ratkaista :-).
 
Itse soitan tosi suoraviivaisesti, niin unohtuu välillä että on monenlaisia soittotarpeita.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
TTV
07.05.2016 11:09:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: No joo unohdin, että jotkut vetää ihan limitillä ja toki joissakin äärimmäisissä venytyksissä ja ultravaikeissa sormituksissa saattaa millin kymmenesosatkin ratkaista :-).
 
Itse soitan tosi suoraviivaisesti, niin unohtuu välillä että on monenlaisia soittotarpeita.

 
Heh, kuulun myös tuohon suoraviivaiseen kastiin, mutta muutamasta millin osasta se kaulan sopivuus oli nytkin kiinni :-) Soittajia ja tyylejä piisaa, onneksi kitarakamoissakin on jokaiselle jotakin...
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
nakedzen
07.05.2016 11:32:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hoho. Alle sivu niin meni jo raiteiltaan aihe.
 
Niin olisiko kenelläkään kokemusta noista ESP:n Tele- ja Stratocaster-malleista? (Throbber ja Snapper).
zedder
25.09.2016 00:23:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten ESP:n mallimerkintöjä "luetaan"? Sisältyykö niihin samalla tavalla yksiselitteisiä tietoja kuin esim. Jacksonin nimikkeisiin? Siis että Soloist=neck thru, Dinky=bolt on, T=TOM-talla jne.
 
Nuo Horizon ja M-II -mallit etenkin hiukan hämmästyttävät, niitä kun vaikuttaisi olevan kumpiakin pulttikaulaisina ja kaula läpi rungon- versioina.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Lifelover
25.09.2016 00:45:38 (muokattu 25.09.2016 00:52:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Miten ESP:n mallimerkintöjä "luetaan"? Sisältyykö niihin samalla tavalla yksiselitteisiä tietoja kuin esim. Jacksonin nimikkeisiin? Siis että Soloist=neck thru, Dinky=bolt on, T=TOM-talla jne.
 
Nuo Horizon ja M-II -mallit etenkin hiukan hämmästyttävät, niitä kun vaikuttaisi olevan kumpiakin pulttikaulaisina ja kaula läpi rungon- versioina.

 
M-sarjalaisissa roomalainen numero taitaa ilmaista kuinka monta mikkiä siinä on.
 
Horizon on kaarevakantinen ja Mirage tasakantinen kitara. Eipä niistä muuta taida saada selville nimen perusteella.
 
One who treats difficulties as the normal state of affairs will never be discontented.
trih
25.09.2016 11:45:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Miten ESP:n mallimerkintöjä "luetaan"? Sisältyykö niihin samalla tavalla yksiselitteisiä tietoja kuin esim. Jacksonin nimikkeisiin? Siis että Soloist=neck thru, Dinky=bolt on, T=TOM-talla jne.
 
Nuo Horizon ja M-II -mallit etenkin hiukan hämmästyttävät, niitä kun vaikuttaisi olevan kumpiakin pulttikaulaisina ja kaula läpi rungon- versioina.

 
Jacksonin Soloisteja on pulttikaulaisenakin, Dinky tarkoittaa pienikokoista suomeksi, "dinky" on jotain jenkkislangia tuolta ajalta eli Dinky on pienempirunkoinen.
 
ESP:llä Mirage oli aika lailla kopio Jacksonin Soloistista. Lapa ilmeisesti muistutti liikaa jaskaa niin modasivat sen ja laittoivat reverseksi ja se on Mirage II, niiku esim. Hammettilla. Tähän tyyliin muistelen menneen suurpiirteisesti.
 
zedder
25.09.2016 12:08:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Jacksonin Soloisteja on pulttikaulaisenakin, Dinky tarkoittaa pienikokoista suomeksi, "dinky" on jotain jenkkislangia tuolta ajalta eli Dinky on pienempirunkoinen.
 
Vaikka mennäänkin hiukan aiheesta sivuun, niin voitko esittää esimerkin pulttikaulaisesta Jackson Soloistista?
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
trih
25.09.2016 19:30:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Vaikka mennäänkin hiukan aiheesta sivuun, niin voitko esittää esimerkin pulttikaulaisesta Jackson Soloistista?
 
Mulla meni mallinimet ja rungot sekaisin eli Soloist-nimellä ei ole pulttikaulaa. Ajattelin niitä runkoja eli Soloist-runko = täysikokoinen ja Dinky = pienennetty versio. Muuton sitten on ollut Soloist-mallista runkoa pulttikaulalla, mutta eri mallinimellä.
 
zedder
25.09.2016 19:49:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Mulla meni mallinimet ja rungot sekaisin eli Soloist-nimellä ei ole pulttikaulaa. Ajattelin niitä runkoja eli Soloist-runko = täysikokoinen ja Dinky = pienennetty versio. Muuton sitten on ollut Soloist-mallista runkoa pulttikaulalla, mutta eri mallinimellä.
 
Lisää off-topiccia:
 
Ei se taida ihan noinkaan olla, Soloistien ja Dinkyjen runkojen mahdolliset pienet kokoerot johtuvat lähinnä yksilöiden/mallisarjojen välisistä eroista.
 
"Strat"-runkoiset pulttikaulaiset joita tehtiin firman alkuvuosina olivat täysikokoisen stratocasterin rungolla. Tietääkseni Dinky ja Soloist eroavat toisistaan siis vain kaulan kiinnityksen osalta.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Mescalero
25.09.2016 19:54:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Tietääkseni Dinky ja Soloist eroavat toisistaan siis vain kaulan kiinnityksen osalta.
 
Näin muistelisin itsekin. Ainoa malli, jossa tuo dinky viitannee kokoon, lienee Dan Spitzin dinky RR:t?
 
Muerte9
25.09.2016 20:19:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Vaikka mennäänkin hiukan aiheesta sivuun, niin voitko esittää esimerkin pulttikaulaisesta Jackson Soloistista?
 
Tuli vaan tässä mieleen, että vuoden -87 katalogissa oli custom soloist pulttikaulalla.
Ei muuten mutta muistikuva historian hämäristä vaan heräsi tätä keskustelua lukiessani.
 
http://support.jacksonguitars.com/catalogs/us/Jackson1987_catalog.pdf
 
Sivulla 16.
 
Ennen nettiä tuli katalogitkin opittua ulkoa.
 
"Kotoo töihi!"
Savage Land
25.09.2016 20:19:59 (muokattu 25.09.2016 20:21:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon omistanut 4 ESPtä ja n. 15 LTDtä enkä edes harkitse enää hommaavani muita merkkejä. ESP kaulaprofiilit sopii lapaseen kuin viina juopolle. Työn jälki myös aina ollut hyvää ainakin omissa yksilöissä.
 
Tällä hetkellä löytyy:
 
LTD KH-WZ White Zombie
LTD DV8-R Dave Mustaine
LTD JH-600
 
Joku kerran kysyi, että Olenko niin iso fanipoika kun kaikki nykyiset kepit signatureja. Vastasin, että olen jossain määrin, mutta nuissa olevat speksit sopii mulle paitsi KH:n floikan ja JH:n kahlerin tilalla vois olla tonepros kiinteä talla ja lukkovirittimet.
 
trih
25.09.2016 23:54:06 (muokattu 26.09.2016 07:03:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Lisää off-topiccia:
 
Ei se taida ihan noinkaan olla, Soloistien ja Dinkyjen runkojen mahdolliset pienet kokoerot johtuvat lähinnä yksilöiden/mallisarjojen välisistä eroista.
 
"Strat"-runkoiset pulttikaulaiset joita tehtiin firman alkuvuosina olivat täysikokoisen stratocasterin rungolla. Tietääkseni Dinky ja Soloist eroavat toisistaan siis vain kaulan kiinnityksen osalta.

 
Runkojen koot suurimmasta pienimpään: Stratocaster, Soloist, Dinky. Kaikki on olleet omistuksessa, niin helppo sanoa :)
 
Soloist oli joillekin liian iso, siksi http://www.urbandictionary.com/define.php?term=dinky
 
Niin ja jos vielä jotain topikkiin liittyvää, niin ESP M II on mielestäni lähempänä Dinkya kuin Soloistia rungon koolta.
 
Lisäys: Asia alkoi kiinnostaa ja google kertoo molempia tarinoita Soloist/Dinky-rungon koosta. Eli mahdollista on että on muutettu vuosien varrella molempia. Uusista USA-versioista selkeä ero muodossa ja kaulan kiinnityksessä on että Soloistin runko liittyy kaulaan ylhäältä nauhalta 19-20 ja alhaalta nauhalta 23 http://www.jacksonguitars.com/guita … imer-ebony-fingerboard-slime-green/
 
Dinkyn runko kiinnittyy ylhäältä 18-19 ja alhaalta 22 -kohdilta http://www.jacksonguitars.com/guita … tion-dinky-ebony-fingerboard-solar/
 
Molemmat siis kaula läpi rungon -versioita tässä tapauksessa.
 
zedder
26.09.2016 11:33:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lienee niin että säännön vahvistavia erikoisuuksia ja poikkeuksia löytyy joka asiaa koskien... :)
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
zedder
17.10.2016 17:51:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksiköhän ihmeessä ESP:llä on usein tapana laittaa R2-lukkosatula kitaroihin joiden kaulan leveys on satulan kohdalla 43,5mm? Tuolloin "vajaakokoinen" satula on ajettu korkeamman e-puolen reunaan ja matalalle puolelle jää "hyllylle" miltei 2mm tyhjää tilaa. Aika hölmön näköistä, sanoisin.
 
Mikähän idea tuossa oikein on, onko kapeammasta kielivälistyksestä leveähköllä otelaudalla jotakin hyötyä jossakin tilanteessa? Jos sillä pyritään estämään kielen lipsahtaminen pois otelaudalta niin mielestäni tuo on jo liioittelua. Mistään yksittäistapauksista tai vahingoista ei liene kyse. Myöskin eräässä 80-luvun lopun Squierissani on samanlainen "vika".
 
Ilmeisestikin tuollaiseen kitaraan "kuuluisi" R3-satula, mutta sen vaihtaminen vaatisi hiukan askartelua koska R3 on paksumpi ja kiinnitysruuvien reikien väli on eri.
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
ibnz
17.10.2016 17:55:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikanaan omassa M-II:ssa oli 43mm kaula satulan kohdalta, mut R2 -satula (41 mm ja risat). Johtui ehkä siitä, että nauhojen päitä ei oltu hiottu jyrkästi katkeamaan otelaudan reunaan, vaan jotenkin loivasti viistoon. Laitoin kokeeksi Gotohin* 43mm satulan, joka olisi leveyden puolesta hyvä, mutta kielet alkoivat sitten lipsua helpommin otelaudalta ohi.
 
Omissa on about oikean kokoiset satulat, ei gäppiä reunoilla.
 
* Schallerin R3 on liian korkea
 
zedder
18.10.2016 13:18:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttäisi tosiaan nuo nauhojen päät loivemmin katkotuilta kuin esim. Jacksoneissa. Ero ei kuitenkaan ole niin suuri että mitään vakavampaa lipsuntaa osaisi etukäteen epäillä jos E-e -väli muuttuu 35mm > 36,5mm, sen verran runsaasti on tyhjää tilaa reunoilla.
 
Eli onko Gotoh GHL-2 "heittämällä" oikean kokoinen kunhan vain täyttää vanhat ruuvinreijät ja porailee uudet?
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «