Aihe: SM57 ja mikin sijainnin vaikutus soundiin | |
---|
|
Vuorossa kaappitestiä. Kuinka kaappi vaikuttaa soundiin? Vastaus on yllättävän paljon. http://haje.fi/kaappitesti/ Kaapit: Carvin Legacy 412 w/ V30 Slant ENGL Pro 212 w/ V30 Slant Harley Benton 412 w/V30 Slant Kitara: Jackson AT Soloist Pro w/ Lundgren M6 Nuppi: Soldano SLO100-klooni Spedulaudassa: Line 6 XDV75 langaton--->Korg Pitchblack--->Joyo TS808-klooni Mikki: SM57 Asettelu: Pölykupin reunalla, etäisyys 7cm, kohtisuoraan Signaaliketju: SM57--->Focusrite Scarlet 2i4---->Logic X pro---->normalisointi--->bounce Tuo on aika pitkälti meikän livesoundi millä työstän menemään. Kuten huomataan, niin erot on kohtuullisen isoja vaikka elementit on kaikissa samat ja ne on sisäänajetut. | |
Socialite: Täällä vielä yksi ihmettelijä! Suurin osa äänimiehistä tosiaan laittaa sen shuren aivan keskelle, en tajua. Paras saundi omaan makuun irtoaa kun mikki on hieman kartiosta sivussa ja n. 45 kulmassa kohti kartion keskustaa, sentti tai pari irti kankaasta. Vanhaan aiheeseen mutta so what. Täällä kolmas ihmettelijä. Täysin samaa mieltä mikin sijoittamisesta. Oltiin juuri keikalla kelpo mestassa jonne mixaajalle laitettiin kanavalistaa ja pyyntö oli ehdottomasti SM57. No eikös ääniseppo tyrkänny e906 roikkumaan keskelle tuhkakuppia. Oli pakko sanoa -homma on niin että minä tarjoon lähtösoundin ja sulle jää mixaaminen-, tämän takia mulla on aina 57 povitaskussa. Ja kyllä, tilasta/paikasta riippumatta mikin positio on aina sama. | |
Ei ne livemiksaajat kokeile että mikä nyt olisi se paras paikka mikille, ei sellaiseen ole mitään mahdollisuuta. Pointti on se että tarvitaan yksi tapa, joka toimii riittävän hyvin kaikissa tilanteissa, kaikilla kajareilla ja ylipäätään aina (oikeasti se olisi Kemper). Ei siis haeta mitään optimaalista tai parasta vaan nopeaa ja varmaa ja riittävän hyvää. Kun Sm57 osoittaa keskelle niin siihen on käytännöllisiä syitä paljon: kitarasoundissa ei pahemmin alakertaa kaivata, sitä varten on basso. Jos kitara on botnekas se alapää leikataan joka tapauksessa pois heti ekaksi. Siispä kirkkaanpuoleinen soundi on valmiimpaa kamaa miksausta ajatellen. Totta on että oiikeasti sijoittelussa pienetkin erot tuottavat isoja eroja soundissa mutta sitä varten tiskissä on nappuloita ja miksaajalla korvat. Siis kysymys ei ole 'onko tämä paras lähtösoundi' vaan 'saako tästä tehtyä riittävän ok:n?' Jos 57 osoittaa keskelle niin yleensä saa. Tilanne tietysti vähän muuttuu jos soittaja on itse miettinyt ja kehitellyt näitä ja ehkä itsekin äänitellyt ja miksaillut. Silloin on hänelläkin erilaiset korvat ja kehittynytn näkemys ja varmasti löytyy kajarikaapin kankaasta merkintä missä sen mikin kuuluu olla. Sitten jos on oma miksaaja niin yhdessä ajan kanssa löytyy vakioitu ja vakaa lähtösoundi ja siitä miksaaja sitten rakentaa jotain olipa sali ja akustiikka mikä tahansa. Kimmo Aroluoma on kirjoittanut aiheesta järkeviä lähinnä Kemper -näkökulmasta, sehän ratkaisee lähtösoundipulmia aika pätevästi. | |
Entropia666: Vuorossa kaappitestiä. Kuinka kaappi vaikuttaa soundiin? Vastaus on yllättävän paljon. http://haje.fi/kaappitesti/ Kaapit: Carvin Legacy 412 w/ V30 Slant ENGL Pro 212 w/ V30 Slant Harley Benton 412 w/V30 Slant Kitara: Jackson AT Soloist Pro w/ Lundgren M6 Nuppi: Soldano SLO100-klooni Spedulaudassa: Line 6 XDV75 langaton--->Korg Pitchblack--->Joyo TS808-klooni Mikki: SM57 Asettelu: Pölykupin reunalla, etäisyys 7cm, kohtisuoraan Signaaliketju: SM57--->Focusrite Scarlet 2i4---->Logic X pro---->normalisointi--->bounce Tuo on aika pitkälti meikän livesoundi millä työstän menemään. Kuten huomataan, niin erot on kohtuullisen isoja vaikka elementit on kaikissa samat ja ne on sisäänajetut. Kyllä omasta mielestäni kaappi vaikuttaa enenmmän perussoundiin kuin vahvistin. Vahvistimesta kuin vahvistimesta saa ruuvattua vaivalla aika lähelle samankaltaiset soundit, mutta kaappi muuttaa perusluonteen täysin. | |
Vosiko tähän ketjuun lisätä hyväksi havaittuja mikki ständejä kaapille? esim halvat jotka ajaa homman ja/ tai sitten jotain vähän "parempia" myös. ota kitara älä eukkoa | |
Mikä tahansa K&M:n täysmetallinen mikkiteline on perushyvä valinta. Maksaa muutaman kympin ja rauhallisessa käytössä kestää koko elämän. | LaMotta 16.11.2021 14:21:31 (muokattu 16.11.2021 14:25:59) | |
|
Kotelon kylkeen kiinnitettävä pumpputeline on kätevä. https://www.musamaailma.fi/fi/aanen … es/audio-stands/audix-cabgrabber-xl (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
LaMotta: Kotelon kylkeen kiinnitettävä pumpputeline on kätevä. https://www.musamaailma.fi/fi/aanen … es/audio-stands/audix-cabgrabber-xl Mölyn määrästä, kaapista ja mikistä riippuen noilla saa aikaiseksi vähän ylimääräistä resonointia, joka kuuluu hitusen muhjuisempana lopputuloksena. Käsittelyäänille herkät mikit kannattaa laittaa jonkinlaiseen vaimennettuun kehtoon, jos noita käyttää. | |
Antti1: Mölyn määrästä, kaapista ja mikistä riippuen noilla saa aikaiseksi vähän ylimääräistä resonointia, joka kuuluu hitusen muhjuisempana lopputuloksena. Käsittelyäänille herkät mikit kannattaa laittaa jonkinlaiseen vaimennettuun kehtoon, jos noita käyttää. Mä oon ite käyttäny Gravityn tommosta kaappiständiä E906:n kanssa livenä ja treeniksellä. Ihan kelvosti asiansa ajaa ja on pragmaattinen. Oon äänitelly demoja kohtuu paljon reeniksellä eikä oo pistäny ständi korvaan tai että siellä mitenkään merkittävästi ois ylimäärästä. | pitk 14.01.2023 12:16:24 | |
|
Ääniteknikon näkökanta asiaan: Kaikki asialliset mikit kelpaa livemikitykseen, 57, 421, 609 jne ajaa aina maaliin. LÄhtökohtaisesti laitan mikin lähelle ämyriä vuotojen minimoimiseksi. Sijoitus johonkin 2/3 matkaan sisältä ulospäin. Tuo paikka on oman empiirisen tutkimuksen perusteella suhteellisen hyvä. Jos kaappiin on teipattu paikka mikille, laitan sen siihen ja siirrän, jos tarvitse, Harvemmin on tarvinnut. Joskus on kiva hifistellä esim kahdella mikillä, olen käyttänyt mm. MD409 (vintagedynaaminen) ja AT 4035 (laajakalvokonkka) yhdistelmää varsin hyvällä menestyksellä roots-osaston (Mad Professor...) mikityksessä. En lähtisi esim metalliin moista tuuppaamaan, vaan vetäisin jollain perusvarmalla (57) lähestymisellä. Äänittäessä on paras soundi harvoin ihan häkärin vieressä, mutta livetilanteessa ei mikkiä voi laittaa mihinkään metrin päähän, jos haluaa saada mitään järjellistä informaatioa ilmoille. Siinä joutuu vähän tinkimään ehkä ihan "parhaasta" soundista, mutta oleellista on kuitenkin saada instrumentti ensinnäkin kuulumaan. Lisäksi livemöyhän seassa usein joutuu muutenkin kaventamaan soundia, että istuu kokonaissoundiin. Yksinään kuunnellessa soundi saattaa olla jopa aika haika, mutta kun päälle lasautetaan säröbasso, toinen kitara ja joku kiipparivalli, niin se yllättäen onkin juurikin hyvän kuulloinen. | |
pitk: Ääniteknikon näkökanta asiaan: Kaikki asialliset mikit kelpaa livemikitykseen, 57, 421, 609 jne ajaa aina maaliin. LÄhtökohtaisesti laitan mikin lähelle ämyriä vuotojen minimoimiseksi. Sijoitus johonkin 2/3 matkaan sisältä ulospäin. Tuo paikka on oman empiirisen tutkimuksen perusteella suhteellisen hyvä. Jos kaappiin on teipattu paikka mikille, laitan sen siihen ja siirrän, jos tarvitse, Harvemmin on tarvinnut. Joskus on kiva hifistellä esim kahdella mikillä, olen käyttänyt mm. MD409 (vintagedynaaminen) ja AT 4035 (laajakalvokonkka) yhdistelmää varsin hyvällä menestyksellä roots-osaston (Mad Professor...) mikityksessä. En lähtisi esim metalliin moista tuuppaamaan, vaan vetäisin jollain perusvarmalla (57) lähestymisellä. Äänittäessä on paras soundi harvoin ihan häkärin vieressä, mutta livetilanteessa ei mikkiä voi laittaa mihinkään metrin päähän, jos haluaa saada mitään järjellistä informaatioa ilmoille. Siinä joutuu vähän tinkimään ehkä ihan "parhaasta" soundista, mutta oleellista on kuitenkin saada instrumentti ensinnäkin kuulumaan. Lisäksi livemöyhän seassa usein joutuu muutenkin kaventamaan soundia, että istuu kokonaissoundiin. Yksinään kuunnellessa soundi saattaa olla jopa aika haika, mutta kun päälle lasautetaan säröbasso, toinen kitara ja joku kiipparivalli, niin se yllättäen onkin juurikin hyvän kuulloinen. Hevihommissa ja raskaassa rokissa on ihan perusteltua käyttää kahta mikkiä jos pystyy, esim. 57 ja 420 on ihan helvetin hyvä ja paljon käytetty kombo, varsinkin levyllä. Kaks 57:aa Fredman-tyyliin toimittaa myös komeesti. Sijoitushan on lähes kiinni grillissä, kauaks laitettuna häviää purevuus mikä on sähkissoundissa oleellissta kun on säröö. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|