Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaikki mitä olet halunnut tietää efektilaudasta=pedalboardista
1 2 3 4 5 6 7128 129 130 131 132
Lord of the strings
18.02.2004 20:54:34 (muokattu 18.02.2004 20:57:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ihan pellen näköstä jos laudassa on vain 2 pedaalia, kehtaako laitta?
 
Mitä söpömpi eläin, sitä lujempaa se puree.
Volle
18.02.2004 22:04:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ihan pellen näköstä jos laudassa on vain 2 pedaalia, kehtaako laitta?
 
Kaksi pedaaliahan kantaa vaikka taskussa. Mun mielestä laudan idea on, että siinä voi kantaa kaikki efektit samassa enemmän tai vähemmän näppärässä paketissa, eikä joka kerta tarvitse viritellä johtoja esim. 5-10 efektin väliin (tällöin tietenkin kannattaa käyttää muuntajaa, etteivät patterit tyhjene). Salkkumallinen lauta myös suojaa pedaaleita roudatessa.
 
Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu.
Exhausted
19.02.2004 12:10:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko ihan pellen näköstä jos laudassa on vain 2 pedaalia, kehtaako laitta?
 
oon nähny tyyppejä joilla on yhden pedaalin boardi :P
goose
22.02.2004 01:19:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fortunelle vielä lisäys tohon laukku hommaan.. Eli aivan oikein, niistä tarjoustalossa myytävistä aselaukuista tulee ehdottoman hyviä pedalboardeja!
 
Mutta asian saa vieläkin helpommaksi niiden saranoiden suhteen kun niissä on semmonen perus tappi, jonka saa vedettyä ulos. Tein itse niin että vedin tapit ulos ja taivutin toisen pään 90 asteen kulmaan sentin matkalta ja vielä pieni mutka kulman viereen, jotta kun tapin työntää takaisin saranoihin se lukittuu sopivasti. Kulma on sitä varten että se tappi helppo poistaa sormin kun kantta irroitetaan. Mielestäni toimiva ratkaisu ja ei tarvitse saranahommiin ryhtyä.
 
Ja ei muuta kuin kannesta pehmusteet pois ja silikonitassut kannen alle niin lauta on valmis. Ja materiaalina toi vaneri/alumiini on erittäin kestävä.
 
...toivotaan parasta varotaan varasta..
Dumb
23.02.2004 11:02:23 (muokattu 23.02.2004 14:25:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka tuossa aiemmin liputinkin reikäpeltinauhan puolesta pedaalien kiinnityksessä, aion uuden laudan myötä kääntää kelkkani ja käyttää tarranauhaa. Vaikka reikäpeltinauha onkin mielestäni paras tapa pitää pedaalit jämerästi kiinni laudassa, ajaa tarranauhan tuoma kätevyys pedaalien irroittamiseen ja vaihteluun tällä hetkellä ohi tärkeysjärjestyksessä.
 
Uuteen lautaan on tulossa aika lailla samoja pedaaleita, kuin vanhassakin oli (tällä hetkellä kaikki on irtonaisina), mutta ei kokonaan. Line6 DL4 Delay Modeler ja EX-1 Expression Pedal sekä FM4 Filter Modeler (ei ole ollutkaan laudassa kiinni aiemminkaan, mutta kuitenkin) jäävät pois ja nuo korvaa BOSSin DD-3 Digital Delay (myöhemmin ehkä Ibanezin DE-7 Delay/Echo) sekä Ibanezin LF-7 Lo-Fi Filter. Totesin, etten välttämättä tarvitse montaa delayta (vaikka ne kivoja ovatkin olla olemassa) ja filtterimallintajastakin käytin enimmäkseen Q-Filter -soundia, jonka saan nyt tuon Lo-Fi:n avulla. Lautaan tulevat kiinni siis Digitech XP-100 Whammy/Wah, Ibanez LF-7 Lo-Fi, Danelectro Cool Cat, Line6 MM4 Modulation Modeler sekä BOSS DD-3 Digital Delay. POD Prota ohjaan edelleenkin Line6 Floor Boardilla.
 
Noista helppoja kiinnittää tarranauhalla ovat kaikki muut paitsi Whammy. Siinä kun on pienet kumitassut pohjassa, joita en haluaisi repiä pois, sillä irtonaisena kumitassut pitävät pedaalin mukavan tukevasti paikallaan. Onko muilla vastaavia kokemuksia vai oletteko vaan kylmästi repineet tuollaiset tassut pois? Ruuvikiinnitteiset jalat olisikin helppo ottaa irti ja laittaa takaisin tarvittaessa (olettaen, että pedaalin pohjalevy olisi kuitenkin erillisillä ruuveillä kiinni), mutta tuossa Whammyssa ne kumitassut ovat kai liimattu kiinni tms.
 
Näillä näkymin sähkötyksen aion hoitaa monipaikkaisella (kahdeksan tai enemmän) roikalla ja erillisillä muuntajilla. Vaikka omistankin kaksi Mascotin hyvää muuntajaa, eivät ne pysty hoitamaan kaikkien pedaalien virroitusta. Vaikkakin Mascotit (toinen 18V, toinen 9V) pystyisivätkin yhdessä hoitamaan DD-3:sen, LF-7:n sekä Cool Catin, joutuisin kuitenkin käyttämään MM4:lle ja Whammylle erillistä muuntajaa. Jos Cool Cat söisi 9V:a 18V:n sijaan, voisi jo ollakin jotain järkeä käyttää noiden 9VDC-pedaalien virroittamiseen Mascotia ja noille kahdelle erikoisemmalle sitten erillisiä. Pitäisi vaan löytää joku monipaikkainen roikka, johon muuntajat menisivät nätisti, eli ei ihan tuollainen tavallinen joka kaupassa myytävä.
 
Miten muuten olette maalanneet lautojanne, jollette ole suoraan mustaa vaneria löytäneet? Itselläni on iso pala viininpunaista vaneria, josta olen tehnyt aiemmat lautanikin (ensimmäistä ei maalattu), ja aion tehdä tulevankin, mutta tuo väritys vaan häiritsee. Viimeksi hioin hieman hienolla hiomapaperilla laudan pintaa ja maalasin mustalla spraylla, mutta ei oikein tullut pitkällä tähtäimellä hyvää jälkeä. Ei ole kauhean kestävä maalipinta. Varsinkin nyt, kun aion siis alkaa tarranauhaa käyttämään ja niitä laudassa kiinni olevia paloja tulen jossain vaiheessa luultavasti kuitenkin irroittamaan, pitäisi maalipinnan olla todella kestävä. Ei kauheasti naurata, jos maalipinta lähtee irti tarranauhan mukana!
 
LISÄYS: Löysin muuten tänään tuollaisen 10-paikkaisen roikan, jossa on vielä tarpeeksi väliä pistokepaikkojen välillä, joten kaksi muuntajaa menee vierekkäin (ei ole ne pistokepaikat samalla tavalla vinossa, kuin suurimmassa osassa jatkojohdoista nykyään, vaan ikään kuin 90 asteen kulmassa, vaikea selittää) ihan hyvin. Nyt on siis tuo puoli hoidossa.
 
Reddie
23.02.2004 11:44:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noista helppoja kiinnittää tarranauhalla ovat kaikki muut paitsi Whammy. Onko muilla vastaavia kokemuksia vai oletteko vaan kylmästi repineet tuollaiset tassut pois?
 
Morleystäni oon kylmästi repiny pois, koska ajattelin että jos joskus revin ton tosta laudasta pois niin Biltemasta/Etolasta saa uusia ja jopa pitävämpiä kumitassuja ostettua kyllä.
 
Miten muuten olette maalanneet lautojanne, jollette ole suoraan mustaa vaneria löytäneet?
 
HA! Mun boardi on vanhan kaapin hyllylevy, eli valkoiseksi maalattua lastulevyä! ;)
 
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Exhausted
23.02.2004 12:59:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla oli aikanaan parketista tehty pedalboard. Se oli aika tyylikäs B)
Fortune
23.02.2004 16:45:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
Ja ei muuta kuin kannesta pehmusteet pois ja silikonitassut kannen alle niin lauta on valmis. Ja materiaalina toi vaneri/alumiini on erittäin kestävä.

 
Eivätkö ne aselaukut olleet jotakin muovia eivätkä vaneria?
 
"Look behind you, a three-necked guitar!"
goose
23.02.2004 23:23:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eivätkö ne aselaukut olleet jotakin muovia eivätkä vaneria?
 
Kyllä ne jotain vanerijohdannaista on. Alumiini niitattu päälle. Yllättävän siistiä työtä.
 
...toivotaan parasta varotaan varasta..
Sammakko
24.02.2004 10:33:39 (muokattu 24.02.2004 10:41:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kyllä yhtään ymmärrä sua dumb. jätät käyttämättä siitä podista asian missä se on omimmillaan. eli efektit. Otatko sä niinq siitä podista säröt?
 
Mutta ei mun onneks tartte kaikkee ymmärtääkkään.
 
Mä oon kanamiekka jos sä oot häpyruoska.
Dumb
24.02.2004 11:05:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En kyllä yhtään ymmärrä sua dumb. jätät käyttämättä siitä podista asian missä se on omimmillaan. eli efektit. Otatko sä niinq siitä podista säröt?
 
Kyllä PODista (Pro) joitain efektisoundejakin tulee. Pääasiassa se kuitenkin on puhtaan ja särösoundin lähde. Clean-soundi on sama kaikissa (Line6 Clean, muistaakseni) ja säröä on tarjolla kolmea erilaista; Rectoa (pääsärö), JCM-800:sta (vähän kevyempi) ja Fuzzia. Efektejä on pääasiassa puhtaiden soundien kaverina (flanger/delay, reverb/delay, rotary, chorus/delay), ainut särön kanssa oleva efekti taitaa olla delay yhdessä muistipaikassa. Pitäisi tässä jossain välissä jaksaa järjestellä tuota soundipalettia hieman uusiksi ja tehdä joitain uusiakin (särö+delay/swell, särö+tremolo, särö+rotary jne.).
 
Toki mulla on POD Pron muistissa muitakin soundeja, mutta ne on joitain tiettyjä juttuja varten (esim. Kotiteollisuus-pankki jne.). Kotona olevassa POD2:ssa onkin sitten paljon enemmän efektisoundeja muistissa kun kotona ei ole mahdollisuutta juurikaan käyttää modulaatioefektejä (ainoastaan XP-100:ssa on chorus, mutta sitäkin tulee käytettyä aika harvoin).
 
Mutta ei mun onneks tartte kaikkee ymmärtääkkään.
 
Tuo tieto helpottaa monesti elämää. 8-)
 
Fortune
24.02.2004 15:07:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne jotain vanerijohdannaista on. Alumiini niitattu päälle. Yllättävän siistiä työtä.
 
Perhana, puusilmä olen. No hyvä vain, hylkäsin jo ostopäätöksen luullessani niitä muovisiksi -> ei kiva pakkasella pidemmän päälle, ei kestä.
 
Pitänee investoida, jos löytää pienemmän od-pedaalin jostakin. Drivemaster ei sovi siihen, jää sentistä kiinni :/
 
"Look behind you, a three-necked guitar!"
goose
25.02.2004 20:14:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perhana, puusilmä olen. No hyvä vain, hylkäsin jo ostopäätöksen luullessani niitä muovisiksi -> ei kiva pakkasella pidemmän päälle, ei kestä.
 
Pitänee investoida, jos löytää pienemmän od-pedaalin jostakin. Drivemaster ei sovi siihen, jää sentistä kiinni :/

 
Hetkinen... siis Marshallin Drivemaster? Syvyys vai korkeus jää vajaaksi? Ei mun muisteloideni mukaan kyllä. Kyllä mä sanon et pitäis mahtua.
 
...toivotaan parasta varotaan varasta..
BenGlenton
26.02.2004 02:10:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta asian saa vieläkin helpommaksi niiden saranoiden suhteen kun niissä on semmonen perus tappi, jonka saa vedettyä ulos. Tein itse niin että vedin tapit ulos ja taivutin toisen pään 90 asteen kulmaan sentin matkalta ja vielä pieni mutka kulman viereen, jotta kun tapin työntää takaisin saranoihin se lukittuu sopivasti. Kulma on sitä varten että se tappi helppo poistaa sormin kun kantta irroitetaan. Mielestäni toimiva ratkaisu ja ei tarvitse saranahommiin ryhtyä.
 
Kävin tänään itsekin hommaamassa kyseisen laukun. Vaikuttaa oikein hyvältä tarkoitukseen. Voisitko selittää tarkemmin miten teit ton sarana jipon, esim millä vedit tapin ulos?
 
lisäkyssäri: Millä nimikkeellä esim Biltemasta löytyy noita kumitassuja? oon yrittänyt monilla eri nimillä etsiä kuvastosta mutta ei ole vielä natsannut :)
 
http://www.supremecourtband.fi
Sammakko
26.02.2004 09:22:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistäkää joku kuva tommosesta tarjoustalon asesalkku-boardista. Haluun nähdä!
 
Teissä ei oo mitään muuta positiivistä ku HIV.
goose
26.02.2004 13:07:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otan pari kuvaa teille kun ehdin.
Tapit saa pois vaikka nahkamiehellä tai sveitsiläisellä päästä työntämällä ja toisesta vetämällä pihdeillä kun pää näkyy. Ne on yleensä aika löysässä.
 
Ja nyt kun oikeen innostutte niin kannattaa siis jättää siihen paksumpaan puoliskoon kaikki vanut paikalleen (Ne tukee pedaaleja hyvin kun boxi on kiinni ja jos se ei mene kiinni niin ohentaa siitä korkeimmasta kohdasta niitä tyynyjä nyppimällä). Ohuesta kannesta mihin efektit tarroitetaan kannattaa luonnollisesti ottaa koko vanu pois. Sekin on hyvä ottaa kokonaisena. Niistä paloista voi rakentaa vaikka studion kun ostaa tarpeeksi monta asesalkkua =)
 
...toivotaan parasta varotaan varasta..
Fortune
26.02.2004 14:34:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hetkinen... siis Marshallin Drivemaster? Syvyys vai korkeus jää vajaaksi? Ei mun muisteloideni mukaan kyllä. Kyllä mä sanon et pitäis mahtua.
 
Ei kun pinta-ala ei riitä kaikkien pedaalieni tarpeisiin, kun on tuo isokokoinen midipedaali ja Morleyn wah.
 
Kyllä se muuten sopisi.
 
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Tomtom
26.02.2004 14:38:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äkkiäkös me sahataan sun midipedaalista pari namiskaa pois!? ;) hoidetaan homma kuntoon vaikka sunnuntaina?
 
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Pyronius
26.02.2004 14:53:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkö kukaan, että löytyykö noita aselaukkuja tai vastaavia jostain Turun lähistöltä edullisesti?
 
goose
26.02.2004 16:01:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kun pinta-ala ei riitä kaikkien pedaalieni tarpeisiin, kun on tuo isokokoinen midipedaali ja Morleyn wah.
 
Kyllä se muuten sopisi.

 
Ainiin sulla on se rolandi.
Sinuna harkitsisin joko kahden boxin ostoa tai sitten sitä 150 senttistä. Siinä riittäis reserviä. Voi paino nousta vaan helposti liian kovaks.
 
Mullakin on kaks kapsäkkiä. purkit tässä uudessa 81 senttisessä ja Gt6 toisessa itse modatussa boxissa (150 cm sahattu kahtia ja tehty uudet päädyt).
 
...toivotaan parasta varotaan varasta..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7128 129 130 131 132

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «