Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkivahvistimen tehoista ja impedansseista
1 2 3 4 5 644 45 46 47 48
kulmahiomakone
10.05.2005 22:45:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täm' on kans hyvää luettavaa, varsinkin muuntajaosa:
 
http://www.geofex.com/tubeampfaq/taffram.htm
 
Ylipäänsä nuo putkivahvistimet ovat ihan oma maailmansa.
 
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
päänahka
13.05.2005 10:36:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väitättekö tosiaan, että trankkuvahvistin käyttäytyy kuorman jakautuessa tehon suhteen eri lailla kuin putkipeli? Jos miettii ihan P=UI, ja kuormana on kaksi kaappia yhden sijaan, niin johan tuo virta jakautuu kahdella, ja niin myös kaapeille tuleva teho. Aika vaikea uskoa, että vahvistustavalla olisi mitään tekemistä tässä asiassa.
 
Soolot on perseestä.
kulmahiomakone
13.05.2005 18:15:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väitättekö tosiaan, että trankkuvahvistin käyttäytyy kuorman jakautuessa tehon suhteen eri lailla kuin putkipeli? Jos miettii ihan P=UI, ja kuormana on kaksi kaappia yhden sijaan, niin johan tuo virta jakautuu kahdella, ja niin myös kaapeille tuleva teho. Aika vaikea uskoa, että vahvistustavalla olisi mitään tekemistä tässä asiassa.
 
Mun on tunnustettava, etten tiedä mitään trankkuvahvistimista. En siis väitä, etteikö tuo teho puolittuisi. En väitä yhtään mitään trankkuvahvistimista.
 
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
dbv
14.05.2005 22:13:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väitättekö tosiaan, että trankkuvahvistin käyttäytyy kuorman jakautuessa tehon suhteen eri lailla kuin putkipeli? Jos miettii ihan P=UI, ja kuormana on kaksi kaappia yhden sijaan, niin johan tuo virta jakautuu kahdella, ja niin myös kaapeille tuleva teho. Aika vaikea uskoa, että vahvistustavalla olisi mitään tekemistä tässä asiassa.
 
Niin, ja P=U^2/R. Eli jos on vaik 230V ja 8 ohm, ni 230^2/8 = 6612,5W. Yksi nopea tapa laskea kahden rinnankytketyn kuorman yhteinen resistanssi on (ja siis vain kahden!!) R1*R2/R1+R2. Nyt kun lasketaan tehoa, joka edelleen on U^2/R niin saadaan yhtälö joka on muotoa U^2/ ((R1*R2) / (R1+R2)). Jos nämä kuormat ovat taas sen 8ohm niin watteja irtoaa tuon yhtälön mukaan 13225W, eli kaksi kertaa niin paljon kuin yhdelle 8ohm elementille.
Siitä en sitten tiedä miten trankku jaksaa kaappeja työntää, mutta tuossa teille sähkötiedettä.
 
päänahka
17.05.2005 14:41:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tottahan tuo on, vaikkakin vain ihanteellisella (= ei mahdollinen) jännitelähteellä. Eli jännitehän tuossa myös tippuu, kun kuorma pienenee.
 
Tarkoitin kuitenkin tilannetta, jossa kokonaisimpedanssi on sama yhdellä ja kahdella kaapilla, jolloin teho jakautuu kaappien kesken. Mökä tosiaan kasvaa hieman suuremman liikkuvan pinnan ansiosta.
 
Soolot on perseestä.
pjl
25.05.2005 20:03:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuluva sähköteho ja saatava äänenpaine ovat nyt siis eri asiota. Mutta kuten todettu (ketjua sen tarkemmin lukematta) niin watti on watti mutta saturaatiokäyrät on erilaisia.
 
Jos vahvistimen lähtöjännite notkahtaa kuorman pienentyessä tarkoittaa se liian pientä teholähdettä. Silloin tilanne ei enää ole vertailukelponen minkään kanssa.
jollyroger
30.05.2005 10:18:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse tarvitsisin vähän apua.Tuollainen Marshall JCM 800
vuosi mallia noin 84 löytyisi ja uudet electro harmonics
putket olisi tarkoitus asennuttaa.
mikäs mahtaa olla tämän vahvistimen bias arvo?ym. arvot?
että ovat sitten kohdallaan?
 
pjl
30.05.2005 11:18:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse tarvitsisin vähän apua.Tuollainen Marshall JCM 800
vuosi mallia noin 84 löytyisi ja uudet electro harmonics
putket olisi tarkoitus asennuttaa.
mikäs mahtaa olla tämän vahvistimen bias arvo?ym. arvot?
että ovat sitten kohdallaan?

 
Uraltonella on hyviä ohjeita: http://www.uraltone.com/bias.html
heikkiha
23.06.2005 12:16:42 (muokattu 30.06.2005 23:05:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katso alas
 
Aina ei voi voittaa
heikkiha
30.06.2005 23:04:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apua kaivataan!!
 
Soittelin aivan normaalisti tänään Karpoani ( Carvin Legacy 100w nuppi) puhtaammalla kanavalla. Ajattelin että on kyllä hieno vahvistin. Hyvältä kuulosta. Sitten päätin vähän leikkiä hevirokkaria ja vaihtaa kanavan siihen likaisempaan särö kanavaan, ja mitä kuulenkaan: Karpo kuulostaa aivan siltä kun sillä olisi hieman flunssaa... Kuulostaa melkein fuzzilta ja räkäisen nenän sekoitukselta. Ei ollenkaan samalta kuin ennen.
 
Hmm... Onko mitään neuvoja? Vastaavia kokemuksia muilla?
 
Itse epäilen että nuo V1-12AX7 ja V2-12AX7 preamp-putket kusevat koska eivätkö ne ole juuri ne putket tuossa Legacyssa jotka vaikuttavat Lead aka särö kanavaan?
 
Apu kaivataan pikaisesti... kiitos jokatapauksessa

 
Ongelma ratkesi ilman pidempää pohdintaa. Karpo on ollut niin aktiivisessa käytössä että päätin vaihtaa putket ja sehän toimii nyt oikein mainiosti... Sovtekin tilalle tupsahti JJ:t ja olen tyytyväinen...
 
Aina ei voi voittaa
Vainhaalee
07.08.2005 15:48:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän ENGLin Screamer oo katodibiasoitu laite?
Mitenkä kat.bias. tai fix.bias. laitteet eroavat käytännössä toisistaan?
 
Katso mitä panet suuhun...
punku
15.08.2005 11:51:25 (muokattu 15.08.2005 11:52:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tommonen 70wattinen 1970luvun lopun fenderin silverface proreverb 2x12 ja tehoa löytyy näin kotioloihin aivan liikaa. Kokeilin toisen pääteputken poistamista. Toimii mutta syntyi tosipaljon hurinaa, joten ei niin soitella voinut. Keinokuroma on varmaankin ainoa ratkaisu(?)
 
Mikko Kankaanpää
17.08.2005 08:58:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tommonen 70wattinen 1970luvun lopun fenderin silverface proreverb 2x12 ja tehoa löytyy näin kotioloihin aivan liikaa. Kokeilin toisen pääteputken poistamista. Toimii mutta syntyi tosipaljon hurinaa, joten ei niin soitella voinut. Keinokuroma on varmaankin ainoa ratkaisu(?)
 
Sääditkö biakset ja onko putket varmasti sovitetut ja puoliskot säädetty balanssiin...?
 
terv,
Mikko
 
http://www.uraltone.com
mhelin
24.08.2005 09:54:27 (muokattu 24.08.2005 10:30:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän ENGLin Screamer oo katodibiasoitu laite?
Mitenkä kat.bias. tai fix.bias. laitteet eroavat käytännössä toisistaan?

 
Screamer (samoin kuin Thunder) ovat kiinteästi biasoituja pääteasteeltaan. Pääteasteen kytkentä vastaa Fender Bassmania, mutta komponenttien arvoilla on eroa. Biasointi tehdään mittaamalla päätemuuntajan ensiöstä jännitehäviö, jonka pitäisi olla 1.6 - 2.2V (ENGL:in suositus kytkentäkaavioissa).
 
Tuontyyppisessä biasoinnissa pääteputkien hiloille tuodaan esim. noille ENGL:eillä 5881 putkilla -55V tasajännite jolla tyhjäkäyntivirta asettuu sopivaksi, eli tuonne 35 mA tienoille (taitaa olla että menee jopa hieman alle, ilmeisesti nuo ENGL:it on biasoitu aika kylmäksi, omaa vahvistintani en ole vielä ehtinyt mittailla). Katodibiasoidussa vahvistimessa tyhjäkäyntivirran asettaa katodivastus. Se lasketaan (triodeilla) kaavalla
Rg = ((Vb/Iq) -rp)/ (mu +1)
jossa Rg = katodivastus, Vb plate voltage, Iq = haluttu katodivirta, rp = plate resistance ja mu = putken vahvistuskerroin, kytkentä käytännössä katodiseuraaja.
 
Tuosta voi tulla negatiivinenkin arvo (jolloin putki ei sovi tuohon käyttöön), ja on selvää että jos putkea vaihdetaan toisen tyyppiseksi niin tuo katodivastus täytyy mitoittaa uudelleen. Tuo kaava pätee vain yksittäiselle triodille. Kahdelle push-pull pentodille voidaan laskea vastuksen arvo mittaamalla anodivirta päätemuuntajasta ja mittaamalla hilan ja katodin välinen jännite-ero. Tällöin R=U/(2*I) koska sama vastus on jaettu kahden putken kesken. Käytännössä riittää tietenkin anodivirran mittaus. Jos se on ok (35-40 mA ) ja soundi ok niin kaikki on kunnossa. Tuolla kaavalla voidaan laskea arvo jos halutaan muuttaa tyhjäkäyntivirtaa esim. 40 mA:sta 35 mA:han.
 
mungiisi
26.08.2005 12:51:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on varmaan kysästy tässä topikissa, lukasin nopeesti kaikki sivut niin en ainakaan huomannut, eli:
 
Ostin tuossa Marshallin JCM800 2205 nupin ja se tuli matkahuollossa tänään. Sunnuntaihin pitää odottaa että pääsen soittamaan sillä oman kaapin kanssa. Noh, tuossa marshallissa on takana impedanssikytkin(valitsin?), 4 ohmia tai 8 ohmia. Kaappina mulla on Behringerin BG412S, ja sen impedanssi on 8 ohmia monona, stereona 16 ohmia. Eli valitsen marshallista impedanssiksi 8 ohmia, ja valitsen kaapista mono, ja pistän piuhan kiinni ja rock?
 
Myykää mulle JCM800
SirElwood
29.08.2005 08:01:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli valitsen marshallista impedanssiksi 8 ohmia, ja valitsen kaapista mono, ja pistän piuhan kiinni ja rock?
 
Jep, rok rok! :)
 
JuniperThree
29.08.2005 10:52:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko etuasteputket vaihtaa erityyppisiin putkiin? Voiko vaikka kaikki putket olla erityyppisiä? Mun vaffarin valmistaja on lykänny koneeseen kiinni viisi 12AX7A -putkea ja manuaalissa puhutaan vain putkien korvaamisella samantyyppisillä... Aiheutanko vahvistimelleni sietämätöntä tuskaa, jos vaihdan putkien tyyppiä? Kyseessä oli siis etuasteputket...
 
Viikon verran olen omistanut Carvin Nomad 112 -combon, eli omaa tietoutta ei putkista juurikaan ole...
 
dbv
02.09.2005 10:33:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko etuasteputket vaihtaa erityyppisiin putkiin? Voiko vaikka kaikki putket olla erityyppisiä? Mun vaffarin valmistaja on lykänny koneeseen kiinni viisi 12AX7A -putkea ja manuaalissa puhutaan vain putkien korvaamisella samantyyppisillä... Aiheutanko vahvistimelleni sietämätöntä tuskaa, jos vaihdan putkien tyyppiä? Kyseessä oli siis etuasteputket...
 
Viikon verran olen omistanut Carvin Nomad 112 -combon, eli omaa tietoutta ei putkista juurikaan ole...

 
Voit vaihtaa laitteeseen mitkä putket haluat, tosin laite on suunniteltu käyttämään noita 12AX7A- putkia (täällä euroopassa puhutaan ECC83:a) . Mitään katastrofaalista ei tod. näk. käy, vaikka asentaisit ECC81- tai ECC82- putket. Soundi siinä vaan muuttuu. Ja tärkeintähän on se, että soundi miellyttää itseään!
Sitä en tiedä mitä tapahtuu, jos vaihdat kaikki putket erilaisiksi (siis keskenään). Varmaankin saat aikaan epästabiilit kanavakohtaiset gainit... Kysyppä asiasta herr Uraltonelta (www.uraltone.com).
Kannattaa myös pitää mielessä se, että yleensä ottaen ensiasennusputket ovat varsin laaduttomat. Jos vaihdat uudet samantyyppiset putket laitteeseen, on todennäköistä että soundi muuttuu paljon paremmaksi.
 
www.deadblue.net
Vainhaalee
12.09.2005 15:05:18 (muokattu 12.09.2005 15:05:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistän tännekin:
 
"Jos vahvarissa on kaksi 8 ohm lähtöä ja kaksi 16 ohm lähtöä, onko mahdollista ajaa yhdellä 8 ohmin ja yhdellä 16 ohmin kajarilla?
Tai vaikka kaksi 16ohm kaiutinta noissa 8ohmin lähdöissä ja vielä yksi 16ohmin kaiutin 16ohmin lähdössä..."
 
I´m smiling because they haven´t found the bodies yet...
Mikko Kankaanpää
12.09.2005 22:48:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistän tännekin:
 
"Jos vahvarissa on kaksi 8 ohm lähtöä ja kaksi 16 ohm lähtöä, onko mahdollista ajaa yhdellä 8 ohmin ja yhdellä 16 ohmin kajarilla?
Tai vaikka kaksi 16ohm kaiutinta noissa 8ohmin lähdöissä ja vielä yksi 16ohmin kaiutin 16ohmin lähdössä..."

 
Johtuu pitkälti vahvistimestasi. Elikkä tarkista asia laitteen manuaalista.
 
http://www.uraltone.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 644 45 46 47 48

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «