Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Noise Gaten käyttö
1
kastei
08.11.2002 21:29:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tollanen Bossin Noise Gate -pedaali lojumassa nurkassa (no ei varsinaisesti, mut kuitenkin) kun ei sille ole ollut oikein mitään käyttöä. Kyllähän mä tiedän miten toi toimii, mutta mä haluaisin tietää että mikä olis sellainen tilanne missä tollanen pedaali olis ihan välttämätön tai edes hyödyllinen, vai onko se ihan turha kapistus ?
 
Fortune
08.11.2002 21:33:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin kun on signaalissa "noisea" niin sitä pitää "geitata".
 
Elikä jos hurisee, niin purkki väliin. Simple.
 
"Kun maailma tasapäistyy niin persoonat sivuun väistyy" -J.Leskinen
Tuolla on myös Norsuja!
PIM
09.11.2002 12:23:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kyseessä on se NS-2 niin siitä on hyötyä erityisesti kohisevien purkkien kanssa. Se on itse asiassa paljon fiksumpi värkki kuin pelkkä noise gate jos kohisevat efektit kuten esim. säröpurkit kytkee oikein sinne NS:n luuppiin. Esimerkki valaisee asiaa paremmin. Jos sulla on tavallinen NG ja laitat sen efektien jälkee viimeiseksi niin silloin efektien aiheuttama kohina haittaa geitin toimintaa pitämällä sitä auki turhan takia tai sitten geitti pitää säätää napsasemaan signaali poikki liian korkealta. Jos taas pistät NG:n ekaksi niin kaikki efektien aihuttama suhina pääsee esteettä vahvistimeen silloinkin kun geitti on kiinni. NS-2:ssa kitaran signaali ohjaa geitin sulkeutumista eli kun kitarasta ei tule ääntä niin NS sulkee myös luupin jälkeisen geitin ja näin ollen estää purkeista itsessään syntyvän kohinan pääsyn vahvistimeen. Delayt kannattaa tietysti laittaa vasta NS:n jälkeen, ellei halua että kaiut hiljenee kun kitaran signaali sammuu.
 
Lennu
09.11.2002 13:22:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kyseessä on se NS-2 niin siitä on hyötyä erityisesti kohisevien purkkien kanssa. Se on itse asiassa paljon fiksumpi värkki kuin pelkkä noise gate jos kohisevat efektit kuten esim. säröpurkit kytkee oikein sinne NS:n luuppiin. Esimerkki valaisee asiaa paremmin. Jos sulla on tavallinen NG ja laitat sen efektien jälkee viimeiseksi niin silloin efektien aiheuttama kohina haittaa geitin toimintaa pitämällä sitä auki turhan takia tai sitten geitti pitää säätää napsasemaan signaali poikki liian korkealta. Jos taas pistät NG:n ekaksi niin kaikki efektien aihuttama suhina pääsee esteettä vahvistimeen silloinkin kun geitti on kiinni. NS-2:ssa kitaran signaali ohjaa geitin sulkeutumista eli kun kitarasta ei tule ääntä niin NS sulkee myös luupin jälkeisen geitin ja näin ollen estää purkeista itsessään syntyvän kohinan pääsyn vahvistimeen. Delayt kannattaa tietysti laittaa vasta NS:n jälkeen, ellei halua että kaiut hiljenee kun kitaran signaali sammuu.
 
Tätäpä en tiennytkään. Ou jee, aina oppii.
 
www.lennu.tk
"they knew all the right people, they took all the right pills"
kastei
10.11.2002 18:55:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla on tavallinen NG ja laitat sen efektien jälkee viimeiseksi niin silloin efektien aiheuttama kohina haittaa geitin toimintaa pitämällä sitä auki turhan takia tai sitten geitti pitää säätää napsasemaan signaali poikki liian korkealta. Jos taas pistät NG:n ekaksi niin kaikki efektien aihuttama suhina pääsee esteettä vahvistimeen silloinkin kun geitti on kiinni.
 
Eli tarkoittaako tämä nyt sitä että tollainen tavallinen noisegate mikä mulla siis on (Boss NF-1) on ihan tarpeeton verme ?
 
Dumb
10.11.2002 19:50:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa tässä vain mieleen, kun mulla on noissa PODien särösoundeissa aina käytössä toi Noise Gate, että mitenköhän se on 'kytketty' signaaliketjuun? Hyvin se on ainakin toiminut, mutta kiinnostaisi vain tietää.
 
kivi
10.11.2002 22:16:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Eli tarkoittaako tämä nyt sitä että tollainen tavallinen noisegate mikä mulla siis on (Boss NF-1) on ihan tarpeeton verme ?

 
Ei - se on oikein hyvä ja tarpeellinen laite moneen käyttöön. Kaikkeen, missä muutenkin käyttäisit geittausta, aina kohisevasta kitarasäröstä philcollins-rumpusoundeihin.
 
Vanhahan se on, eikä kovin suosittu. Mä olen ostanut noita pari, tuollaiseen alle 10 euron hintaan, ja yhden saattaisin vielä tarvita. Tahdotko myydä?
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! So - bring me Haystack Balloon (?), bring me Eric Bloom - they all go under the thunder of Manitoba!" (Handsome Dick Manitoba)
kastei
11.11.2002 17:21:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen ostanut noita pari, tuollaiseen alle 10 euron hintaan, ja yhden saattaisin vielä tarvita. Tahdotko myydä?
 
Jos oisit sanonut, että siitä ei ole mitään hyötyä niin olisin voinut heti päättää myydä sen :)
Mä nyt vielä kuitenkin kattelen, josko sille sattuis tulemaan jotain käyttöä.
Rummuissa vois tosiaan kokeilla,
vaikka philcollins-soundi kuulostaa aika pahalta :o
 
kivi
11.11.2002 21:10:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Jos oisit sanonut, että siitä ei ole mitään hyötyä niin olisin voinut heti päättää myydä sen :)
Mä nyt vielä kuitenkin kattelen, josko sille sattuis tulemaan jotain käyttöä.
Rummuissa vois tosiaan kokeilla,
vaikka philcollins-soundi kuulostaa aika pahalta :o

 
Ok. Pistäpä postia, jos ei tarvetta löydy.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «