Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kapok -sähkö"kitarat"???
1
paulinho
22.11.2002 18:03:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin... Ostan ensi viikolla Kapok -merkkisen sähkö"kitaran"... Kitara tulee palvelemaan minua noin. 2kk...
 
Niin sitten kysymyksiin... Olen jo huomannut, että Kapokit ovat perseestä... Mutta silti...
 
Mitenkä olette "päivittäneet" Kapokkejanne??? Congi kirjoitti jonnekkin, että saattaa kirjoittaa niistä jonkin artikkelin... Jos artikkeli on jo kirjoitettu (siis kapokin "virittelemissestä"), niin voisitteko heittää osoitteen tänne???
 
The founder of Cacophony (Our band...)
benny
22.11.2002 18:50:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anna ne rahat samantien minulle, niin voin juoda ne ja ne tulevat parempaan käyttöön ja mun maha on hyvä pankki ;)
 
Maailman huipulla kohdataan ja lopulta alas vajotaan.
Congi
22.11.2002 20:40:56 (muokattu 22.11.2002 20:45:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Congi kirjoitti jonnekkin, että saattaa kirjoittaa niistä jonkin artikkelin... Jos artikkeli on jo kirjoitettu (siis kapokin "virittelemissestä"), niin voisitteko heittää osoitteen tänne???
 
En kirjoittanut Kapok:ista vaan Williamsista. Ei se sinänsä ollut mikään artikkeli vaan pitkä tarina tuskallisesta viritys prosessista. Löytyy jos käyttää hakua ja kriteeriksi mun nimikerkki. Itse koin aikamoisen tuskan oman mikitetyn akustisen Williamsin kanssa. Sain siitä siedettävän yksilön kovan työn jälkeen. Jokainen yksilö on kuitenkin erilainen joten on paha kenenkään mennä arvioimaan tarvittavia "update" toimipiteitä. Varaudu ainakin seuraaviin.
 
- Kaula ei ole suorassa.
- Otelauta höylätty päin P*
- Satulan urat ihan miten sattuu
- Talla kusee
- Kielet lian korkealla
- Äärettömän huonot mikit
 
Tämä se vanha viesti:
Kitara on saapunut ja kaksi viikkoa sen kanssa leikitty. Nyt tulee sitä tarinaa!!!!
 
Kitara valmistettu Kiinassa. Kiinassa valmistetaan näinä päivinä ihan hyviäkin kitaroita mutta tämä Williams oli sydämmelle melkoinen isku.
 
Kaikukoppaan kun kurkkasin, liimaukset näytti aika häijyltä. Lisäksi puusiruja näytti olevan liimautunut vähän jokapaikkaan. Perus huolellisuus puuttuu kokonaan. Kopasta näki myös sen että koko kitara lienee olevan jotain halpaa vaneria.
 
Maalaus on mennyt pojilla vähän pieleen. Rajat eivät olleet selkeitä. Ois vaan pitänyt jättää kitaran maalaamatta. Olisi esteettisesti paljon mukavampi.
 
Virityskoneisto lienee olevan jonkun Groverin kopio joka ei laadultaan todellakaan ole sitä, mutta kyllä tälläkin kitaran virittää.
 
Mennään nyt siihen soitettavuuteen. Satulan urat olivat lähes olemattomat. Tämä luonnollisesti vaikuttaa kielten korkeuteen. Barresointujen kanssa tämä oli helvettiä. Kaiversin varovaisesti kunnon urat mittojen mukaan. Asia onnistui Leathermanilla ongelmitta.
 
Yritin vähän säädellä sitä kaularautaa. Jostain hämärästä syystä kaula rupesi rämisemään sitä mukaan kun kiristin sitä. Ei ole hajuakaan siitä miksi näin kävi, joten löysensin sen takaisin "alkuperäiseen" tilaan.
 
Sitten oli vuorossa Tallapala. Ei muuta kun puolitoista millä tallapalasta pois hiekkapaperilla joka on asetettu tasaiseen pöytään. Yksinkertainen prosessi. Yllätyksenä se että kielet 19-nauhan kohdalla alkoi rämistä tämän muutoksen jälkeen. Tämä johtui huonosti toteutetusta kaulalevystä. Viila käteen ja nauhoja hiomaan tarkistaen valillä työntömitalla kaulaa vasten että nauhat ovat kaikki samalla korkuudella.
 
Sain soitettavuudesta juuri sellaisen kun halusin, mutta kaikki oli kovan työn takana. Ääni ei ole mitään huomiota herättävää laatua mutta kelpaa nuotio-kitaraksi erittäin hyvin.
 
Tästäkö kitara aloittelijalle? Mielestäni tämä yksilö on nyt kaiken tämän kovan työn jälkeen mainio vehe aloittelijoille. Mutta kuinka moni aloittelija on valmis uhraamaan aikaansa kaiken maailman kikkailuun? Uskon että 100 Eurolla löytää hyvän käytetyn yksilön.
 
Kirjoitin jotain tuonne Harmony Central:iin. Jos kiinostusta on niin siitä vaan lukemaan.
 
paulinho
22.11.2002 21:26:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahaa.. Kirjoitit siitä electroakustisesta... No ostan kitaran (siis paremman kuin Kapok) sittenkin jo joulukuun alussa, mikäli mutkia ei tule matkaa... Pelottaa vähän tommoset nauhat, mihin sormet katkeilee...
 
The founder of Cacophony (Our band...)
N_Bates
22.11.2002 22:38:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

taidanpa miljoonannen kerran kertoa oman kapokkini tarinan...
 
Kaikki alkoi pari vuotta takaperin kun juuri olin alottanut soittamisen akustisella kitaralla.. Sitten sattui silmään tuo nettianttilan kapokmainos, ja kun rahaakin sattui olemaan hieman ylimäärästä niin tilasin moisen.. Tiesin tilaavani paskaa, ja oikeastaan idea oli osittain se, että koska kitara on noin halpa, voi sille tehdä mitä vaan. Mielessä pyörivät kaikenlaiset asiat seinäkoristeesta wannabeehendrix -touhuun, eli kitaran polttamiseen asti.
 
Kun kitara sitten saapui, olin oikeastaan hieman yllättynyt. Se nimittäin oikeasti muistutti oikeeta kitaraa!!! Kaikin puolin ihan stratocasterilta se näytti. Hupia herätti myös kitaran mukana tulleet mainiot käyttöohjeet, jotka ilmeisesti joku kiinalainen oli kirjoittanut sanakirjan avulla. joka toinen sana oli "Random". "do not tune strings at random" "do not put the cable in the amplifier at random" yms.. =) Kitaran mukana tuli myös erittäin halpa hihna, joka, ihme ja kumma, on edelleen ehjä. Niin joo, paketista löytyi myös piuha, joka kyllä hurisi niin maan perkeleesti. Tarkemmin kun sitä silmäilin niin huomasin siinä tekstin "Video Cable".
hoho.
 
No itse kitara sitten.. Kaula oli niin mutkalla että kielet eivät soineet yhtään kolmannesta nauhasta alaspäin. Nauhojen päät saivat sormet verille, ja muutenkin tuo kitara oli kaikkea muuta kuin soitettava. Tässä vaiheessa olin suorastaan innoissani, sillä projektiksi tuon kitaran olin hankkinutkin. Eipä muuta kun ruuvaamaan ja vääntämään. Nostin kielet niin ylös että sain kitaran jotenkuten soimaan, tartuin viilaan ja tasotin nauhojen päät soittokelpoisiksi. Eipä tuo oikein vielä soitettava ollut, mutta oli sitä paskan särön läpi hauska hakata. Kelpasi, kun en tiennyt paremmasta.
 
Sitten päätin pistää koko vehkeen niin osiin kuin mahdollista. Kaulan irrotettuani koin positiivisen yllätyksen, koska sieltä löytyi kaularaudan säätöruuvi. Olin jokseenkin varma ettei moista tuossa kitarassa ole. Ruuvailin sitä vähän miten sattuu, eikä sillä tuntunut juurikaan olevan vaikutusta. Tätä nykyä se koko ruuvi on niin löysällä kuin mahdollista, mutta kaula pysyy vinossa vaikka tunkisi 14-kielisetin kitaraan. Uskomaton tuo kaula!!
 
Noin puoli vuotta myöhemmin toteutin toisen suuren remontin kitaraan. Se huipentui siihen, kun hioin koko moskasta sen ällöttävän muovisen punaisen maalin pois. Yllätyin jälleen positiivisesti, kun maalin alta paljastui ihan oikea puu! 399mk kiinalainen strato oli tehty oikeasta materiaalista, ja silti 3000mk tokain bassoni on vaneria. Kyllä ne aasialaiset on ovelia!
 
Tuon maalauksen ansiosta kitaran ulkonäkö nousi aivan uudelle tasolle. Pikaisella vilkaisulla tuota ei halpiskitaraksi erota. Mm. entinen kämppikseni huoneeseeni ekaa kertaa kurkattuaan kysyi että onko aito amerikkalainen Fender!
 
Pintakäsittelyn lisäksi kitaraan vaihtui tallaan ibanezin humbuckeri, keskimikiksi mexicolaisen fenderin mikki, ja lisäksi viritysosat, tallapalat, sekä potikat ja muut sähköosat pistin kokonaan uusiksi.
 
Tätänykyä kitara on soitettava peli. Kyllä sillä vieläkin tulee toisinaan rämpyteltyä tuntikaupalla. Mukavaa vaihtelua tuolle puoliakustiselle epiphonelleni..
 
Voisin jatkaa tuota projektia vielä eteenpäinkin, mutta seuraava askel olisi uusi kaula. Bodyssa oleva kolo kaulalle on kuitenkin tehty niin pahasti päin hanuria että ei tuohon kallista uutta kaulaa kannata ostaa, ellei sitten uusi bodya myös. Ja sittenpä ei olisi enää mitään kapokkia jäljellä koko kitarassa, ja rahaakin palaisi jo ihan kohtalaisen stratocasterin verran, joten olkoot. Tuon fenderin mikin vois vaihtaa kaulamikiksi, jos vaan joskus jaksais pidentää sitä piuhaa..
 
Kaikenkaikkiaan tuo kitara on siis mainio harjoittelukohde, jos tahtoo oppia kitaraa huoltamaan. 399mk on aika halpa hinta kitarateknikon taidoista! hoho. Mutta älkööt kukaan soittotarkoitukseen moista ostako, varsinkaan aloittelijat. Jää kyllä soittamiset pariin tuntiin jos tuolla yrittää.
 
Noissa on kyllä erittäin isoja eroja yksilöiden välillä. Kaverini osti myös moisen samoihin aikoihin, ja hänen yksilönsä oli huomattavasti kelvollisempi kuin omani. Parempi kaulaliitos, suorempi kaula, eikä nauhatkaan raastanut sormia yhtä pahasti.
 
Joops.. Jotain varmasti unohtui, mutta samapa tuo.
Olen puhunut.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «