Muusikoiden.net
06.06.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Transistorivahvistimen korjaus
1
fridgebuzz
20.11.2002 09:28:07 (muokattu 20.11.2002 09:31:25)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko hengenvaarallista avata itse 50-watin transistorivahvistin ja kurkistella sinne sisälle? Tarkoitan tietenkin sitä, että onko siellä sisällä virtaa vaikka töpseli on pois seinästä ja virta on pois? Olisi käsissä tuollainen toimimaton 80-luvun Marshallin 5210, valo tulee virtakytkimeen mutta mitään ei kuulu. Sulake palanut? Onko näissä edes sulakkeita? Muita mahdollisen virhealttiita kohtia?
 
Ajattelin kokeilla itse "ehjätä", mutta näistä asioista ei suuremmin kokemusta löydy. Mitä olette mieltä? Kannattaako alkaa itse värkkäämään vai viedä suosiolla ammattiauttajalle? Eli siis stoori on tämä: viime keväänä bändisoitossa tuo vain meni mykäksi. Nyt sen viimeinkin ajattelin hommata kotiin (ollut entisellä asuinpaikkakunnalla säilytyksessä).
 
Ja ei, en aio ostaa uutta vahvistinta, tämä on minulle hyvin rakas, niin soundeiltaan kun muutenkin.
 
EDIT: Ja jos päädyn sen korjaajalle viemään, suositelkaa paikkoja (mahdollisimman läheltä JKL:ää).
 
1
viesti
saapunut
akiprkele
20.11.2002 09:33:42
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko hengenvaarallista avata itse 50-watin transistorivahvistin ja kurkistella sinne sisälle? Tarkoitan tietenkin sitä, että onko siellä sisällä virtaa vaikka töpseli on pois seinästä ja virta on pois?
 
Siellä on virtaa ja PALJON, konkat pitäs varmuudella tyhjentää ennen kun on täysin turvallista tunkee nokkansa sinne. Ite joskus avasin ja kaduin, enää en avaa enkä kadu.
 
fridgebuzz
20.11.2002 09:35:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siellä on virtaa ja PALJON, konkat pitäs varmuudella tyhjentää ennen kun on täysin turvallista tunkee nokkansa sinne. Ite joskus avasin ja kaduin, enää en avaa enkä kadu.
 
Näin ajattelinkin. Mites tuo konkkien tyhjäys onnistuu, vai onnistuuko mitenkään?
 
1
viesti
saapunut
Lennu
20.11.2002 09:36:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa kyllä sulakevialta, ja ne voi aivan vapaasti vaihtaa itse. Kunhan laittaa saman kokoisen.
 
Komponenttivioissa, ja jos piirilevyasteelle mennään, niin suosittelen ammattiapua. Niillä on oikeat mittarit ja vehkeet niiden vikojen etsimiseen.
 
Piuhat, liitokset ja selvät kytkennät voi itse tarkistaa yleismittarilla. Mutta mitään ei kannata alkaa vaihtamaan tai uudelleen piuhoittamaan, ellei ole aivan varma mitä tekee.
 
fridgebuzz
20.11.2002 09:48:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa kyllä sulakevialta, ja ne voi aivan vapaasti vaihtaa itse. Kunhan laittaa saman kokoisen.
 
Eli mistä uusi sulake? Ja osaatko yhtään sanoa mistä ne sulakkeet löytyy? Ilmeisesti tuossa ei ainakaan (en ole varma) ole missään ulkopuolella (takalevyssä yms.) mitään tuohon viittaavaa..
 
1
viesti
saapunut
T
20.11.2002 09:50:38
Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Ja jos päädyn sen korjaajalle viemään, suositelkaa paikkoja (mahdollisimman läheltä JKL:ää).
 
Tuo on niin "helppo" korjaus trankkukoneen ollessa kyseessä ja muutenkin kun on tuommoinen ihannevika ettei mitään kuulu niin voit viedä sen vaikka jollekin kodinkonekorjaajalle.
 
Halvimmalla pääsee jos viet sen johonkin ammattikouluun missä työ ei kait maksa mitään ainoastaan varaosat. luultavasti tosta on joku päätetransistori risa, no ne osat ei maksa paljoo oli mikä oli.
 
Ossi
20.11.2002 09:51:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko hengenvaarallista avata itse 50-watin transistorivahvistin ja kurkistella sinne sisälle? Tarkoitan tietenkin sitä, että onko siellä sisällä virtaa vaikka töpseli on pois seinästä ja virta on pois?
 
Putkivärkeistä poiketen transistorivahvistinten käyttöjännitteet jäävät kymmeniin voltteihin, joten niiden virtalähteissä on verkkomuuntajan ensiökäämi todennäköisesti ainoa vaaranpaikka. Ehkä virtalähteen suodatinkonkista voi pienen näpsyn saada mikäli menee sörkkimään välittömästi kun töpseli on nykäisty seinästä.
 
Baila Mi Hermana
fridgebuzz
20.11.2002 09:52:49
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..niin voit viedä sen vaikka jollekin kodinkonekorjaajalle.
 
Eipä olisi tullut mieleen.
 
Halvimmalla pääsee jos viet sen johonkin ammattikouluun missä työ ei kait maksa mitään ainoastaan varaosat. luultavasti tosta on joku päätetransistori risa, no ne osat ei maksa paljoo oli mikä oli.
 
Kuulostaa hyvältä.
 
1
viesti
saapunut
fridgebuzz
20.11.2002 09:53:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä virtalähteen suodatinkonkista voi pienen näpsyn saada mikäli menee sörkkimään välittömästi kun töpseli on nykäisty seinästä.
 
Mutta senkin voi siis välttää jos odottaa jonkun aikaa ennen kuin alkaa sörkkimään, vai?
 
1
viesti
saapunut
Lennu
20.11.2002 10:02:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Eli mistä uusi sulake? Ja osaatko yhtään sanoa mistä ne sulakkeet löytyy? Ilmeisesti tuossa ei ainakaan (en ole varma) ole missään ulkopuolella (takalevyssä yms.) mitään tuohon viittaavaa..

 
Noissa on yleensä niitä lasiputkisulakkeita, joita saa ihan elektroniikkaliikkeen huollosta. Yleensä ne on jossain siinä vahvistinpiirin (tunnistaa siitä jäähdytys"kammasta") läheisyydessä. Voi olla myös jossain sisäseinässä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «