Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Komppirytinä kahdella säröpedaalilla
1 2
foliohats
02.05.2024 08:44:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: Jos mallinnus on päällä on varmaan juurikin niin. Vaan ainakin näistä edellä mainituista Mooerin pedaaleista voi vahvistinmallinnuksen kytkeä pois, jolloin se toimii pelkkänä säröpedaalina.
...
Mä en tiedä mikä on efektilenkki ja mikä on esivahvistin. Ja ei tarvii selittää niitä mulle, koska en tarvitse niitä tietoja.

 
Kyllä nuo tiedot voisivat olla tarpeen, niin ymmärtäisi paremmin sekä mitä on kysymässä, että mitä kysymyksiin vastataan. Esimerkiksi tässä tapauksessa heti lähtökohtaisesti tulee mutka matkaan: Sanottiin, että kaksi etuastetta peräkkäin ei ole hyvä idea, mutta tämä ei ole ongelma kun Mooerista saa vahvistinmallinnuksen pois päältä - paitsi ei saakaan. Kyseessä on etuastepedaali, jossa on KAIUTINmallinnus, jonka saa kytkettyä pois päältä, eri asia. Toki se vasta olisikin huono idea laittaa kaksi kaiutinmallinnusta peräkkäin, mutta kytkemällä sen pois päästään yhdestä erittäin huonosta ideasta toiseen huonoon ideaan.
 
Välissä oli paljon sepustusta, jonka korjaamiseen menisi hirveästi punakynää, mutta otetaan tuolta vaikka yksi nosto kaveriksi: Tubescreamer-allergian oireillessa pahasti, on huomioitava tällainen: ProCo RATilla ei ole oikeastaan mitään tekemistä TS:n kanssa (paitsi että otsikon mukainen näiden kahden ketjuttaminen on ihan klassikko.) Aivan tyystin erityyppiset ja eri soundiset säröpedaalit, joten huonot kokemukset yhden kanssa eivät kerro yhtikäs mitään toisesta.
 
samiko
02.05.2024 09:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

foliohats: Kyllä nuo tiedot voisivat olla tarpeen, niin ymmärtäisi paremmin sekä mitä on kysymässä, että mitä kysymyksiin vastataan. Esimerkiksi tässä tapauksessa heti lähtökohtaisesti tulee mutka matkaan: Sanottiin, että kaksi etuastetta peräkkäin ei ole hyvä idea, mutta tämä ei ole ongelma kun Mooerista saa vahvistinmallinnuksen pois päältä - paitsi ei saakaan. Kyseessä on etuastepedaali, jossa on KAIUTINmallinnus, jonka saa kytkettyä pois päältä, eri asia. Toki se vasta olisikin huono idea laittaa kaksi kaiutinmallinnusta peräkkäin, mutta kytkemällä sen pois päästään yhdestä erittäin huonosta ideasta toiseen huonoon ideaan.
 
Välissä oli paljon sepustusta, jonka korjaamiseen menisi hirveästi punakynää, mutta otetaan tuolta vaikka yksi nosto kaveriksi: Tubescreamer-allergian oireillessa pahasti, on huomioitava tällainen: ProCo RATilla ei ole oikeastaan mitään tekemistä TS:n kanssa (paitsi että otsikon mukainen näiden kahden ketjuttaminen on ihan klassikko.) Aivan tyystin erityyppiset ja eri soundiset säröpedaalit, joten huonot kokemukset yhden kanssa eivät kerro yhtikäs mitään toisesta.

 
Ymmärrän hyvin sellaista tulokulmaa että termit ja speksit ei kiinnosta, jos soundaa hyvältä niin ihan sama mitä on ketjussa. Tai ei ole.
 
Mutta sitä en ymmärrä että ollaan loikattu ns. kaninkoloon ja ollaan olevinaan kiinnostuneita kaikenmaailman piuhojen kapasitansseista mutta edes perusasiat eivät ole millään muotoa hanskassa.
 
Jos on kitarakamojen saloista ollut kiinnostunut edes yhden vuoden niin ei voi olla tietämättä mikä on (kitaravahvarin) efektilenkki. Eli tässä on mielestäni kaksi vaihtoehtoa: Joko a ei olla oikeasti kiinnostuneita kitarakamoista, kuha läpistään. Tai b vähän jekutetaan muita ja hihitellään popparikipon äärellä kun muut vastailee.
 
Antti1
02.05.2024 09:51:54 (muokattu 02.05.2024 09:53:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: Tuosta Metal Zonesta olen kuullut niin paljon ''pahaa'', että en edes harkitse sitä. Joskus kyllä harkitsin, mutta en kyllä suoraan sanottuna tiedä yhtä ainutta tunnettua kitaristia, joka kyseistä pedaalia käyttäisi.
 
Monet nyt on niin kovan luokan kamarunkkareita, että vehkeet kiertävät jatkuvasti ja on vaikea sanoa milloin on käytetty mitäkin. Varmasti on käynyt monenkin laudassa. Yksi varsin tunnettu esimerkki kuitenkin pitkän linjan käyttäjänä on Biffy Clyron Simon Neil. Sillä se on ollut laudassa kaiketi koko uran ajan, vaikka omien sanojensa mukaan on koittanut päästä siitä monesti eroon. Strato + Metal Zone (ja pari eri vahvaria päällekkäin) on ukkelin lempparisoundi, niin sillä mennään.
 
Mitä tulee noihin säröihin, niin mä lähtisin miettimään asiaa monipuolisuuden näkökulmasta. Kahta samankaltaista en laittaisi peräkkäin, vaan hommaisin jotain, joka tuo siihen nykytilanteeseen a) parannusta b) jotain uutta ja c) monipuolisuutta. Ensin pitäisi määrittää mitä nykyisestä sun mielestä puuttuu soundin kannalta ja sitten miettiä keino siihen pääsemiseksi.
 
Sivusta touhua seuranneena ehdottaisin säästämään hetken aikaa ja laita vaikka käytettynä JHS Pedals Packrat. Se on todella monipuolinen poljin jo itsessään ja toimii erinomaisena boostina Marshall-tyyppiselle vahvarisoundille. Hieman kallis joo, mutta 9 yllättävän erilaista ja hyvää suristinta samoissa kuorissa tekee siitä mun mielestä melko edullisen kuitenkin. Lähtee tiukkaa "modernimpaa" säröä, löysää fuzzia, paksua rokkisäröä, kevyttä reunasäröä ja kaikkea siltä väliltä.
Kefiiri
02.05.2024 10:26:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samiko: Tai b vähän jekutetaan muita ja hihitellään popparikipon äärellä kun muut vastailee.
 
Tämähän se Sabbathologistin motiivi lienee, mutta tuleehan samalla jakoon ihan yleishyödyllistä tietoa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Sabbathologist
03.05.2024 01:37:33 (muokattu 03.05.2024 01:59:35)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EDIT: Kaksi viestiä yhdistetty yhdeksi
 
Sabbathologist
03.05.2024 01:48:22 (muokattu 03.05.2024 02:00:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle nämä vehkeet on välttämätön paha, että voisi saada aikaan jotenkuten omaa korvaa tyydyttävää soundia. Ja se etten tiedä mikä on efektilenkki ei liene ihme, koska kuten sanoin, mulla on ollut vain combo-vahvistimia. Käsittääkseni efektilenkki on vain erillisissä nupeissa. Olen köyhä, mulla ei ole varaa ollut ikinä ostella mitään erilaisia vahvareita ja speduja kitaroista puhumattakaan. Periaatteeni muutenkin on aina ollut se, että musa on numero uuno ja sitä soitetaan vaikka sillä kuuluisalla pahvilaatikolla. Nyt kun kuitenkin multa ei periaatteessa puutu muuta kuin jonkun sortin overdrive-pedaali, niin haluaisin vain tietää, minkälainen kannattaisi hommata. Enkä mä tosiaan vieläkään tajua, miksei kahta samantyyppistä vahvistinta/säröpedaalia voisi parittaa. Tietysti jos ne olisi säädetty samalla tavalla, niin eihän siinä järkeä olisikaan. Vaan kun kahdesta täysin samanlaisesta(kin) pedaalista saa täysin erilaiset soundit jos ne potikat ruuvailee eri asentoihin. Ne ohmit ja impedanssit kun ei todellakaan mulle mitään sano. Jos niillä on tosiaan niin paljon merkitystä, niin voinhan mä hommata jonkun Tubescreamerin tai vaikka Boss SD-1.sen tai DS-1.sen.
Ja kyllä mä tiedän, ettei RAT ja sen kloonit ole TS-tyyppisiä. Tarkoitin vain, että sitä voi käyttää TS-tyyppisenä(kin).
 
Antti1:
Ensin pitäisi määrittää mitä nykyisestä sun mielestä puuttuu soundin kannalta ja sitten miettiä keino siihen pääsemiseksi.
 
Sivusta touhua seuranneena ehdottaisin säästämään hetken aikaa ja laita vaikka käytettynä JHS Pedals Packrat. Se on todella monipuolinen poljin jo itsessään ja toimii erinomaisena boostina Marshall-tyyppiselle vahvarisoundille. Hieman kallis joo, mutta 9 yllättävän erilaista ja hyvää suristinta samoissa kuorissa tekee siitä mun mielestä melko edullisen kuitenkin. Lähtee tiukkaa "modernimpaa" säröä, löysää fuzzia, paksua rokkisäröä, kevyttä reunasäröä ja kaikkea siltä väliltä.

 
Annoin plussaa asiallisesta vastauksesta.
 
Ongelma on se, että 005.sen soundi on liian ''löysä''. Liian löysä on kyllä kitarani soittotatsikin, mutta se nyt ei liity tähän aiheeseen millään tavalla. Lähinnä referenssinä sille, että kaikki ei vaan voi olla aina(kaan) täydellistä. Olen kyllä kokeillut sitä parilla OD-pedaalilla aikoinaan, ja se toimi hyvin. Ne spedut oli mulla vaan lainassa, enkä muista enää mitä speduja ne oli. Jotain OD-speduja kuitenkin.
 
En tarvitse monipuolista säröpedaalia, päinvastoin, tykkään enempi yhden tempun ihmeistä. Ja tykkään myös tuosta 005.sesta, sitä soundia pitäisi vaan saada tiukemmaksi.
 
Mistään pedaalista en ole valmis maksamaan yli 70 euroa. Niitähän saa OD-speduja ihan kolmella kympillä uutenakin, ja ovat kuulemma tosi hyviä. Ja niinhän ne varmaan nämä nykyajan vehkeet ovatkin.
 
Yhteen aikaan myös kovasti aprikoin, että olisiko parempi hommata distortion- vai OD-tyyppinen pedaali. Kai se OD olisi se juttu, koska tämä 005.han on tavallaan vähän niin kuin Metal Zone distortion ja joku Boss SD-1 vois olla hyvä. Tosin kun olen näihin minipedaaleihin mieltynyt, niin joku klooni siitä voisi olla. Mooerillahan on sellainen kuin Ultra Drive Mark II, joten olen miettinyt. Siinähän on kolme erilaista toiminta-asentoakin, joten siinä olisi monipuolisuuttakin, vaikka en erityisempää diversiteettiä tarvitsekaan. Käsittääkseni siinä on kuitenkin yhdistetty Bossin SD-1 ja DS-1 ominaisuuksia.
 
Mulle nuo pedaalit on myös fiilis-asia. Jotenkin tuntuu väärältä, jos ei ole säröpedaali ja OD-pedaali, kun omilla kitaristiesikuvillakin on sellaiset olleet käytössä.
 
Mulla on kuitenkin hyvin vahva näkemys siitä, minkälainen ''gear'' mulla pitäisi olla. Kitara - OD-pedaali, särö-pedaali ja vahvistin-pedaali. Ja nyt ei puutu enää muuta kuin tuo OD-spedu.
 
Mooer Hustle Driveakin mietin, mutta sanottiin että se on kuulemma p*ska eikä toimi kitaralla. Suositeltiin Mooer Green Milea. Mun mielestä tuo Hustle Driven väri on vaan parempi ja sopisi paremmin yhteen 005.sen kera, kun molemmat on valkoisia. Mulle on nämä esteettiset asiat myös erittäin tärkeitä.
 
samiko
03.05.2024 08:41:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: mulla on ollut vain combo-vahvistimia. Käsittääkseni efektilenkki on vain erillisissä nupeissa...
 
...niin haluaisin vain tietää...

 
Minkä takia se efektilenkki olisi erillisissä nupeissa muttei combovahvistimissa?
 
Sulla on kauhea tiedonhalu muttei ilmeisesti kauheaa halua selvittää oikeasti mitään. Suomeksi siis ei ole tiedonhalua vaan kyselyikä.
 
Mulle nämä vehkeet on välttämätön paha, että voisi saada aikaan jotenkuten omaa korvaa tyydyttävää soundia. Ja se etten tiedä mikä on efektilenkki ei liene ihme
 
Tuo efektilenkin tietämättömyys vaan paljastaa sen ettet ole yhtään käyttänyt aikaa kitarakamojen tutkimiseen. Ja vaikka sitä efektilenkkiä ei ikinä tarvitsisi niin mitään haittaa sen tietämisestä ei ole eikä tieto maksa mitään.
 
Annan sulla ihan vilpittömästi vinkin. Ala katselemaan vaikka Youtubesta kaikenlaisia kitarakamavideoita. Perusasiat alkaa selkiytymään ja voi tulla sellaisiin kysymyksiinkin vastauksia mitä et ole älynnyt edes itseltäsi vielä kysyä. Tiedonhalu on vain kyselyikää jos ei viitsi yhtään käyttää aikaa ja vaivaa siihen opiskeluun.
 
samiko
03.05.2024 08:53:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Ja vielä jatkoa edelliseen.
 
Nyt kun on kirjoiteltu tuosta efektilenkistä ja siitä ettei tiedetä mikä se on ja mistä vahvarista löytyy, niin itse olisin tiedonhaluisena perhana selvittänyt sen tässä samalla.
 
Kirjoitin "efektilenkki" Googleen ja tuli haussa ensimmäisenä Custom Boardsin linkki. Ja mikä parasta, samassa jutussa selviää mikä on esivahvistin.
 
Haeroe
03.05.2024 10:26:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist:
 
Mooer Hustle Driveakin mietin, mutta sanottiin että se on kuulemma p*ska eikä toimi kitaralla. Suositeltiin Mooer Green Milea. Mun mielestä tuo Hustle Driven väri on vaan parempi ja sopisi paremmin yhteen 005.sen kera, kun molemmat on valkoisia. Mulle on nämä esteettiset asiat myös erittäin tärkeitä.

 
Jaa-a, mulla oli laudassa pitkän aikaa Mooerin Hustle Drive, ja siitä sai varsin hyvät saundit, kun vahvistin oli jo valmiiksi vähän murolla. Lienee niitä kuuluisia makuasioita siis. Toisaalta Mooerin Green Mile oli mun korviini "huono" tai ei se ainakaan kuulostanut niin hyvältä kuin monet muut TS-kloonit. Mene ja tiedä...
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «