Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vox MV-50 Clean
1
holma
29.01.2024 18:37:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voiko Vox Ac15 tai Ac10 käyttää kaappina otsikon esivahvistimella.
 
McNulty
29.01.2024 19:00:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

holma: Voiko Vox Ac15 tai Ac10 käyttää kaappina otsikon esivahvistimella.
 
Voi, mutta ei kovin helposti.
MV-50 sisältää myös digitaalisen päätteen ja siinä on ulostuloina ainoastaan kuulokelähtö/linja ja kaiutinliitäntä.
 
Periaatteessa voit kytkeä MV50 kiinni kaiutinjohdolla (toisessa päässä plugi, toisessa päässä kaiuttimen laattaliittimiin sopivat "abico" liittimet) AC10:n tai AC15:n kaiuttimeen, mutta tässä on haasteena se, että combosta pitäisi purkaa takapaneeli pois. Ei siis kovin käyttäjäystävällistä, ellet modifioi AC10 tai AC15 comboa siten, että teet takapaneeliin "Speaker In" liittimen ja siitä johdot kaiuttimelle.
 
Lisäksi riskinä on, että kyseisten combojen kaiutinelementit eivät vastaa tehonkestoltaan tuota MV50:n ulostulotehoa. Käytännössä 8 tai 16ohm impedanssilla tuo AC15:n Greenback kyllä toimii MV50:n kaverina (MV50 ulostuloteho on 25W 8ohm ja puolet siitä 16ohm), mutta AC10:n pienempi kaiutin voi olla kovilla, jopa sopimaton kyseisille tehoille. Varsinkin jos se pienempi kaiutin on 4ohm, jolloin MV50 tuuttaa täydet 50W RMS tehoa (piikkiteho jopa 100W). En siis itse miettisi tuota AC10-vaihtoehtoa lainkaan.
 
Koska missään näistä vahvistimista ei ole erillistä efektilooppia, niin pelkän etu- tai pääteasteen käyttäminen on melko hankalaa, ellei jopa mahdotonta. Ainoastaan tuo yhdistelmä MV50-nuppina ja jonkin toisen vahvistimen kaiutin sitten "kaappina".
 
moving in stereo
holma
29.01.2024 19:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin vähän arvelinkin. Täytyy hommata erillinen kaappi kun saan MV-50:sen.
Kiitos vastauksesta.
 
McNulty
30.01.2024 14:59:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

holma: Näin vähän arvelinkin. Täytyy hommata erillinen kaappi kun saan MV-50:sen.
Kiitos vastauksesta.

 
Ehdottomasti kannatettava ajatus. Esim. jokin 1x12" kaappi, jonka sisällä on >50W tehonkestolla oleva kaiutinelementti. Torilla näytti juuri nyt olevan yksi Framus 2x12" kaappi vain 80 eurolla. Se ei ole enää kallis.
 
Muutoin hintareferenssinä esim. Thomannilta HB:n 1x12" kaappi: https://www.thomann.de/fi/harley_benton_g112.htm
 
moving in stereo
holma
30.01.2024 22:56:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on jemmassa Warehouse 12" G12C 16ohm 75W.
Kaverilla on tyhjä kaappi. Kokeillaanpa alkuun näillä.
 
McNulty
31.01.2024 01:00:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

holma: Mulla on jemmassa Warehouse 12" G12C 16ohm 75W.
Kaverilla on tyhjä kaappi. Kokeillaanpa alkuun näillä.

 
Tuohan on erinomainen tilanne. Ei muuta kuin kasaamisen iloa ja lisää mökää Voxista pihalle ;)
 
moving in stereo
holma
31.01.2024 13:06:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, näin teemme.
 
Matias.
27.02.2024 15:03:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en olisi huolissani noiden combojen kaiutinelementin tehonkestoista jos haluaa kokeilla tuon pikkuvahvarin soundeja niiden kautta. Minulla oli tuo Clean vahvistin ja hankin sitten Rikstonen tekemän AC-15 kloonin. Kyllä se putkivehjes tuuttaa ainakin saman verran tehoa kaiuttimeen kuin tuo pikkuinen MV-50 Clean. Sinällään ok ja puhdikas vahvistin tuo pikkupurkki mutta kun kuuli ekan kerran tuon Rikstonen yläpään soundin niin se oli sitten siinä.....
 
McNulty
27.02.2024 17:22:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matias.: Itse en olisi huolissani noiden combojen kaiutinelementin tehonkestoista jos haluaa kokeilla tuon pikkuvahvarin soundeja niiden kautta. Minulla oli tuo Clean vahvistin ja hankin sitten Rikstonen tekemän AC-15 kloonin. Kyllä se putkivehjes tuuttaa ainakin saman verran tehoa kaiuttimeen kuin tuo pikkuinen MV-50 Clean. Sinällään ok ja puhdikas vahvistin tuo pikkupurkki mutta kun kuuli ekan kerran tuon Rikstonen yläpään soundin niin se oli sitten siinä.....
 
EL84-putket tuottavat tuollaisessa AC15-vahvistimessa push/pull-parina n. 15W tehon. Tämä siis silloin kun putkien plate-jännite on 340V, jollaiseksi AC15/4 esim. suunniteltiin. Kyseisen vahvistimen piikkiteho voi olla tuplaten tuo ilmoitettu 15W eli 30W. Käytännössä siis matalatehoiset Celestion Blue ja hieman enemmän tehoa kestävä 20W tai 25W Greenback kestävät tuon AC15-vahvistimen jatkuvan tehon (RMS), mutta myös piikkitehon. Ts. lähes jokainen markkinoilla oleva kitarakäyttöön suunniteltu kaiutin kestää AC15-vahvistimen jatkuvan ja piikkitehon.
 
Mutta jottei totuus unohtuisi tai hämärtyisi, niin watti on watti. Oli se tuotettu putki- tai millä tahansa tekniikalla. 50W "putkitehoa" on sama kuin 50W "digipäätetehoa". Siksi välttäisin itse tuollaista "putkivehje tuuttaa ainakin saman verran tehoa"-yleistyksiä. Ei nimittäin tuota. 15W AC-klooni ei tuota samaa tehoa kuin 50W trankku- tai digipääte.
 
Vox MV-50 Clean -vahvistimen digitaalisen päätevahvistimen ulostuloteho on 50W RMS (4 Ohm) ja 25W (8 Ohm). Itse en ainakaan tuota 25W jatkuvaa (ja mahdollista 50W piikkiä) ajaisi esim. 8 Ohm Celestion Blue Alnico -kaiuttimeen, jossa jatkuva tehonkesto on 15W ja piikki 30W. Pahimmassa tapauksessa tuo 25W RMS ja 50W piikki rikkovat arvokkaan kaiutinelementin. Epätodennäköistä ehkä, varsinkin kun hiljaisella volumella soittaa, mutta en sokeasti suosittele sitä.
 
On turvallisempaa suositella testikäyttöön esim. edullisempaa 50W (RMS) keraamisella magneetilla varustettua kaiutinelementtiä. Se on tehty kestämään vahvistimen tuottaman tehon. Ei tarvitse arvuutella, epäillä eikä varsinkaan pelätä, että omasta kytkennästä voisi aiheutua pahimmillaan useiden satasien vahinko.
 
moving in stereo
holma
29.02.2024 20:21:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Tuohan on erinomainen tilanne. Ei muuta kuin kasaamisen iloa ja lisää mökää Voxista pihalle ;)
 
No niin, sain MV-50:sen ja testasin Warehousella. Ei paha. Vertasin sitä AC15:teen ,jossa on Alnico Blue 12"15ohm. Mielestäni AC15:ssä oli parempi soundi.
Mutta niinhän siinä sitten kumminkin kävi, että pitää testata MV-50:llä Alnico Blue myös.
Laitoin AC15:teen speaker in liittimen. Nyt tuntuu, että MV-50:ssä on parempi soundi kuin AC15:ssä. Saapa nähdä kauanko.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «