Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suositelkaa korvatulppia
1 2
GrooverMan
19.01.2024 13:14:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
tällä hetkellä käytössä Alpine MusicSafe Pro:t, jotka kyllä leikkaavat sopivassa suhteessa taajuuksia, ainoa ongelma on, että se kovinkin vaimennusaste 22dB ei aina tunnu vaimentavan riittävästi. Olen myös miettinyt onko ongelmana se, että tulpat eivät istu riittävän tiukasti korvissa ja tulee "vuotoa" tulppien ohi. Kuitenkin perustuntuma on, että jos noihin sais n. 30dB vaimennuksen ni ois just hyvät.
 
Eli, näillä spekseillä, olisiko antaa suosituksia? Valetut tulpat mulla oli aikanaan ja ne oli kyllä hyvät, mutta eivät ylivoimaiset. Kiinnostaa kuitenkin missä niitä nykyään voi teettää ammattimaisesti ja kustannustehokkaasti.
 
Ja pahoittelut, tämä aihe liittyisi suorimmin varmaan osioon "bänditoiminta", mutta kyseisellä palstalla niin hiljaista että ehkä turha sinne kirjoittaa. Ja kyllähän nää asiat keskimäärin kitarakamoihinkin liittyvät, heh heh.
 
If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee
s151669
19.01.2024 14:04:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mulla on satunnaisia merkittömiä kuuusitulppia ollut niin joskus ne ei mene tarpeeksi syvälle vaan jää vuotamaan. Vaan kun pyöräyttää siitä karasta samalla kun laittaa korvaan niin asettuu paremmin.
 
Antikitarasankari. Siis basisti.
Entropia666
19.01.2024 19:14:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä tuohon oo vastaus ku valetut. Kaikki muut on vähä purkkaratkasuja jotka vaan vituttaa loppujen lopuks. Mulla on Elacinit, mutta jos nyt olisin hankkimassa niin kävisin Finfonicilta. Sit muita valmistajia on myös Orelo ja ACS.
 
Tein myös aiemmin tommosen vertailun mihin pistin Elacinin ja Alpinen mittaamat käppyrät vastakkain: https://www.dropbox.com/sh/xcjephnb … 19o4/AAAfd7b_LT5Ih2xLyEawKT8Va?dl=0
 
Aika raju erohan noissa valetuissa on kuusitulppiin.
 
Liity: Kitara Discordissa
"Sähkökitara ei ole akustinen soitin vaan psykoakustinen." Lunnu, 2023.
B-tone-flat
19.01.2024 21:44:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs olis muuten sellainen suositeltava vaimennus noihin valettuihin tulppiin? Mulla olis duunin puolesta mahdollisuus tettättää valetut ja niitähän vois sit bändisoitossakin hyödyntää. Mulla on jo valmiiksi kuulonalenemaa sen verran että kuulolaitteitakin on lääkäri suositellut ja siksi ajattelin 12db, max 15db vois olla passeli. Liikaa ei voi vaimentaa. Soittamani musa on ihan perus rokkia, ei mitään alavireräimettä.
 
"If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell
Jeszse
20.01.2024 00:29:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-tone-flat: Mikäs olis muuten sellainen suositeltava vaimennus noihin valettuihin tulppiin? Mulla olis duunin puolesta mahdollisuus tettättää valetut ja niitähän vois sit bändisoitossakin hyödyntää. Mulla on jo valmiiksi kuulonalenemaa sen verran että kuulolaitteitakin on lääkäri suositellut ja siksi ajattelin 12db, max 15db vois olla passeli. Liikaa ei voi vaimentaa. Soittamani musa on ihan perus rokkia, ei mitään alavireräimettä.
 
Mä käytän treeniksellä ja klubikeikoilla -25db ja välillä tuntuu tietyt pelliniskut tulevan vähän liikaa siitäki läpi. Toisille riittää 15 mutta itellä on sellaiset vaan ulkoilmakeikoilla.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
adretlan
20.01.2024 00:34:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Dreve-merkkiset valetut tulpat DM-suodattimilla ja istuvuus on kyllä surkea. Pysyy kunnolla paikalla n. minuutin ja sitten alkaa vuotamaan. Korvakäytävään menevä osa on todella lyhyt, noin 7 mm.
 
Kuusitulpista Crescendot ovat olleet parhaat mitä olen testannut, ja niihin menee heittämällä samat suodattimet kuin valettuihin ja pysyy ainakin omissa korvissa täydellisen tiiviisti. Minulla on ihan perus Crescendot DM-filttereillä, mutta Crescendo pro fcking loud lupaa -25dB. On käynyt korvassa myös alpine music safe prot, mutta ne ei kyllä tuntuneet vaimentavan ihan niin hyvin mitä lupasi. Kuusien materiaali oli niin pehmeää että eivät menneet kovin tiukasti kiinni joten ääntä vuosi ohi filtterin.
 
Antti1
20.01.2024 04:43:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä itse liputan valettujen puolesta 100 %. Omissa korvissa ei toimi mikään muu. Kunhan valut otetaan oikein, eikä leukoja kiinni puristellen. Muuten tulee vuotoja, varsinkin laulajilla ja muilla suuta aukovilla.
Mho
20.01.2024 05:17:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elacinit täällä ollut jo vuosia ja uudet harkinnassa kun alkaneet pikkaisen vuotaa joka on luonnollista kun korvakäytävä muuttuu vuosien varrella. Ero kuusitulppiin on valtava, keikoilla käytän kanssa. Vasen korva ehti jo vaurioitua paskoilla tulpilla rumpalin vieressa vuosia seistessä ja tinnitys, se vasta perseestä on. Nyt aika hyvin aisoissa.
 
askomiko
20.01.2024 14:55:48 (muokattu 22.01.2024 23:58:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elacin ja Finfonic valettuina. Hitsi myt en muista meneekö just väärinpäin, mutta Finfonic tais olla materiaalilta kovempaa ja kestvämmän oloista sekä myös isompi tulppana, siis pidemmälle korvaan sekä leveämmälle ulos asti korvan ulkopuolella. Elacin, paljon joustavampi materiaali, murtui käytössä filtterin ympäriltä, joskaan se ei käyttöä alkuun haitannut, mutta halkeama eteni ja vaihdoin Finfoniciin.
 
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Entropia666
20.01.2024 23:59:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B-tone-flat: Mikäs olis muuten sellainen suositeltava vaimennus noihin valettuihin tulppiin? Mulla olis duunin puolesta mahdollisuus tettättää valetut ja niitähän vois sit bändisoitossakin hyödyntää. Mulla on jo valmiiksi kuulonalenemaa sen verran että kuulolaitteitakin on lääkäri suositellut ja siksi ajattelin 12db, max 15db vois olla passeli. Liikaa ei voi vaimentaa. Soittamani musa on ihan perus rokkia, ei mitään alavireräimettä.
 
Mulla on -15db ja rumpali on yks suomen kovakätisimpiä, rimi lähtee ku tykin suusta. Mutta se on tosiaan vähän yksilöllistä että miten kovana sen metelin kokee ja ylipäätään millasta musaa soittaa ja missä lavalla seisoo. Elacineissa ja Finfoniceissa on samat filsut ja ne on vaihdettavat, eli se vaimennus ei oo kiveen kirjotettu ja sen vaihtamiseks ei tarvii ostaa uusia tulppia. Mulla on olemassa itelläni -9db filsut yleisössä olemista varten.
 
Liity: Kitara Discordissa
"Sähkökitara ei ole akustinen soitin vaan psykoakustinen." Lunnu, 2023.
Antti90
21.01.2024 09:53:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valetut tulpat best! Itellä on -15db vaimennus ja toimii raskaskätisen rumpalin kanssa oikein hyvin hevirokkihommissa. Suuremmilla vaimennuksilla tuppaa olee jo liikaa omaan makuun. Varmasti vaikuttaa vähän tulppien istuvuus ja oma fiilis, mutta ei noilla -15db tulpilla ainakaan kuulo ole lähtenyt alenemaan kun säännöllisesti työn puolesta testeissä käyn.
 
"Never give up."
askomiko
21.01.2024 14:46:31 (muokattu 21.01.2024 14:46:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla 15 on riittänyt muuten ihan ok mutta tuurasin muutamat reenit bändissä jossa toinen kitara soitti jollain Fender Twinillä tms ja niin kovaa että luulin tulevani kuuroksi, tinnitus kesti viikkoja. Eli ei riitä äärimmäiseen volumekisailuun.
 
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
GrooverMan
22.01.2024 11:14:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Eipä tuohon oo vastaus ku valetut. Kaikki muut on vähä purkkaratkasuja jotka vaan vituttaa loppujen lopuks. Mulla on Elacinit, mutta jos nyt olisin hankkimassa niin kävisin Finfonicilta. Sit muita valmistajia on myös Orelo ja ACS.
 
Tein myös aiemmin tommosen vertailun mihin pistin Elacinin ja Alpinen mittaamat käppyrät vastakkain: https://www.dropbox.com/sh/xcjephnb … 19o4/AAAfd7b_LT5Ih2xLyEawKT8Va?dl=0
 
Aika raju erohan noissa valetuissa on kuusitulppiin.

 
Joo noi käppyrät kyllä kertoo kaiken, Alpine tukkii saundia aivan merkittävästi. Oliko noi käppyrät siis molempien valmistajien ilmoittamat vai jotenkin itse mitatut?
 
If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee
GrooverMan
22.01.2024 11:17:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista, Elacinit vaikuttais olevan näiden perusteella selkeä valinta jos haluaa parasta eikä budjetti ole liian tiukilla.
 
Onko suosittaa paikkaa mistä tilata, Elacinin sivuiltahan löytyy pääkaupunkiseudulle (jossa siis asun) useampia toimijoita. Hinnoissa tuskin isoja eroja voi olla?
 
If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee
discominister
22.01.2024 22:03:03 (muokattu 22.01.2024 22:16:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Eipä tuohon oo vastaus ku valetut. Kaikki muut on vähä purkkaratkasuja jotka vaan vituttaa loppujen lopuks. Mulla on Elacinit, mutta jos nyt olisin hankkimassa niin kävisin Finfonicilta. Sit muita valmistajia on myös Orelo ja ACS.
 
Tein myös aiemmin tommosen vertailun mihin pistin Elacinin ja Alpinen mittaamat käppyrät vastakkain: https://www.dropbox.com/sh/xcjephnb … 19o4/AAAfd7b_LT5Ih2xLyEawKT8Va?dl=0
 
Aika raju erohan noissa valetuissa on kuusitulppiin.

 
Oisko jotain perusteita miksi Finfocit Elacien sijaan? Pitäis itsekin hankkia ja mietin näiden väliltä.
 
Heitän vielä tähän ajatuksen: On myös myynnissä tällaisia filtterillisiä memory foam kuulosuojaimia. Luulisi, että sellainen samalla tavalla täyttää korvakäytävän tiiviisti ja jos filtteri vaan olisi laadukas, niin soundikin olisi hyvä. Miksi ei?
 
https://www.customsounds.fi/en/products/spectrum-filtered-foam-plugs
 
askomiko
22.01.2024 23:57:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ainakin Elacin hajosi aika nopeasti. Mutta siitä on jo aikaa, onhan ne saattaneet tuunata materiaalia.
 
Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
elon arska
23.01.2024 07:04:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

adretlan: Kuusitulpista Crescendot ovat olleet parhaat mitä olen testannut, ja niihin menee heittämällä samat suodattimet kuin valettuihin ja pysyy ainakin omissa korvissa täydellisen tiiviisti. Minulla on ihan perus Crescendot DM-filttereillä, mutta Crescendo pro fcking loud lupaa -25dB.
 
Onko muuten sinulla tai jolla kulla muulla kokemusta noista PRO malliston filttereistä? Huomasin, että mulla on crescendon Music 20 tms. tulpat ja kun katsoo valmistajan "käppyröitä" niin PRO mallisto olisi soundiltaan selkeämpi. Saattaisi osaltaan selittää myös hintaeron.
 
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
J4nTTi
23.01.2024 07:30:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elon arska: Onko muuten sinulla tai jolla kulla muulla kokemusta noista PRO malliston filttereistä? Huomasin, että mulla on crescendon Music 20 tms. tulpat ja kun katsoo valmistajan "käppyröitä" niin PRO mallisto olisi soundiltaan selkeämpi. Saattaisi osaltaan selittää myös hintaeron.
 
Mulla on käytössä Cresendot 15dB (acoustic) ja 25dB (fcking loud) filttereillä. Ovat parhaan kuuloiset kuusitulpat, joita olen kokeillut. Esimerkiksi noihin Music Safe Pro -tulppiin verrattuna on ääni selkeämpi ja ero vastaa aikalailla sitä mitä Cresendon sivuilla voi testikuunnella. Eli matalat äänet vaimenee myös tasaisesti toisin kuin Music Safe Prolla. 15dB vaimennusta käytän keikoilla yleisössä ja 25dB vaimennus on kova äänisiä treenejä varten.
 
elon arska
23.01.2024 07:39:42 (muokattu 23.01.2024 08:01:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J4nTTi: Mulla on käytössä Cresendot 15dB (acoustic) ja 25dB (fcking loud) filttereillä. Ovat parhaan kuuloiset kuusitulpat, joita olen kokeillut. Esimerkiksi noihin Music Safe Pro -tulppiin verrattuna on ääni selkeämpi ja ero vastaa aikalailla sitä mitä Cresendon sivuilla voi testikuunnella. Eli matalat äänet vaimenee myös tasaisesti toisin kuin Music Safe Prolla. 15dB vaimennusta käytän keikoilla yleisössä ja 25dB vaimennus on kova äänisiä treenejä varten.
 
Mikäli toi testikuuntelu on puoliksikaan totta niin onhan noissa Amplified 20:ssä ihan eri soundi kuin noissa Music 20:ssa. Kiitän infosta!
 
My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg
Entropia666
23.01.2024 10:30:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Joo noi käppyrät kyllä kertoo kaiken, Alpine tukkii saundia aivan merkittävästi. Oliko noi käppyrät siis molempien valmistajien ilmoittamat vai jotenkin itse mitatut?
 
Valmistajien omat. Alpinet on vaan esimerkkinä tuossa, käytännössä kaikki kuusitulpathan vuotaa bassoo ja hiljentää liikaa yläpäitä. Vaahtomuovitulpat on vielä pahemmat.
 
Liity: Kitara Discordissa
"Sähkökitara ei ole akustinen soitin vaan psykoakustinen." Lunnu, 2023.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «