Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Epiphone S-600
1
juke4
25.01.2020 18:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moi olisin tarvinnut tietoa kyseisestä kitarasta olen harkinnut Epiphone S-600 ostoa mutta en tiedä kyseisestä kamppeesta mitään. jos täällä olisi joku joka osaisi kertoa tästä jotain?
 
zedder
25.01.2020 22:41:58 (muokattu 25.01.2020 22:42:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi Gibsonin yrityksistä tunkea halpamerkkinsä Epiphonen kautta lusikkansa 80-luvun superstratosoppaan..
 
Talla varsin erikoinen, jos siinä on vikaa niin saattaa olla hankala saada osia siihen. Toki jokin muu talla saattaa sopia sen tilalle. Runko mahdollisesti leppävaneria.
 
Jos tarkoitus on hankkia ihan oikea käyttösoitin parilla satasella niin en kyllä tuommoista valitsisi, jos taas nimenomaan tuommoinen sähkis pitää olla jostakin "muusta syystä" niin sitten en ota kantaa.
 
Hyvin resonoiva yksilö.
fox
25.01.2020 23:05:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: .. Runko mahdollisesti leppävaneria.
 
Mitä maailmalla on juttua noista, niin mainitaan tosiaan sen rungon olevan vaneria.
Tuolla on jotain infoa, tuo "Bennder"-talla on kyllä itselle vieras.
https://www.guitar-list.com/epiphone/electric-guitars/epiphone-s-600
 
Joitain noita "hockey stick"-lapasia Epeja oon laittanut, vaan en kyllä yhtään osaa sanoa onko ykskaaän ollut just tuo s-600.
Mutta, niinku Zedder totes, jos tuollaista haluaa, niin siitä vaan. Tuos linkissä on jokunen hintakin, missä nuo liikkuu. Pari sataa (tai alle) näkyvät olevan. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hullu_ukko
25.01.2020 23:26:38 (muokattu 25.01.2020 23:26:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuvia S-600:n rungosta löytyy kun vähän kaivelee:
 
https://images.reverb.com/image/upl … 1523646738/ahlerylbifkrjfzlm9g3.jpg
 
https://images.reverb.com/image/upl … 1523646920/hxnzt7yrrhaiiotmyqgg.jpg
 
Nykyaikana saa varmasti kivemmankin kitaran tuollaisen hinnalla, mutta jos juuri tällainen pitää olla niin saa siitä varmaan ihan soivan pelin. Ulkoisesti aika vastaava vehje kuin meikäläisen vanha Gibson U2, siinä mielessä kyllä oikein kiva.
 
Kappale kertoo maailmanlopusta, koska maailmanlopun tuoma loppu on mustattu eli blackened. -Wikipedia
Kefiiri
26.01.2020 08:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanerirunkoja kauhistellaan ihan turhan päiten... ei ole mitään todisteita että sellainen olisi sattumanvaraista umpipuuta huonompi.
 
En ole musiikin asiantuntija.
juke4
27.01.2020 00:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ok kiitos vastauksista. olisiko mitään ajatuksia mikä olisi suurinpiirtein samaan hintaluokkaan kitara mikä olisi hyvä vaihtoehto? kun en muutenkaan ole mikään huippu kitaristi vaan ihan tälläiseen koti soitteluun etsin.
 
hullu_ukko
27.01.2020 00:43:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melkein mikä tahansa käytetty superstrato torilta tuossa 200 euron hintaluokassa ajanee asian. Uutena jos haluaa ostella, alkaa Thomannilta saada ihan laadukkaita Harley Bentonin tuotoksia samaan rahaan.
 
Epiphone ajaa varmasti myös asian ja vanerirunko on kyllä sinänsä ihan pätevä ratkaisu, mitä nyt mahdollisesti vähän painava. Ennemmän tässä tapauksessa huolettais tuo tallaratkaisu, joka ei siis ole 1:1 minkään nykyaikaisen tallan kanssa eli jos jotain korkkaa, saattaa olla vähän hankala löytää varaosia ja sitä kautta korjata.
 
Kappale kertoo maailmanlopusta, koska maailmanlopun tuoma loppu on mustattu eli blackened. -Wikipedia
juke4
27.01.2020 01:10:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juu ei sen välttämättä strato tarvitse olla melkein käy mikä vaan järjellinen laitos..
 
juke4
27.01.2020 01:12:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

monet on moittineet noita harley bentonin tuotteita mutta olen minä niistäkin noita les paul tyylisiä katsellut..
 
Metalkallo
27.01.2020 07:01:12 (muokattu 27.01.2020 07:01:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juke4: monet on moittineet noita harley bentonin tuotteita mutta olen minä niistäkin noita les paul tyylisiä katsellut..
 
Bentonin 450plus ja 550 mallit les pauleista on ihan jees. Sitten jos mikit ei miellytä jossain vaiheessa, niin ne voi vaihtaa parempiin, jonka itse tein ja nyt 450plus malli on todella hyvä kitara 180e kitaraksi. 450plus mallissa mikkien puolitukset vol potikoissa.
 
Tietenkin kun on kyse silti halppis merkistä, niin en voi sanoa etteikö mikään niistä tulisi kotiin ilman vikaa, mutta Benton on kyllä petrannut paljon eivätkä kitarat vaikuta olevan enää rimpuloita.
 
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
basisti1971
27.01.2020 08:33:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Tervetuloa mnettiin.
 
Samaa mieltä muiden vastaajien kanssa tuosta mainitsemastasi Epistä, (maks. ~200€ jos talla on ehjä ja toimii muutenkin hienosti) ok kitara jos on pakko tuollainen saada, mutta huoltaa ja säätää pitää osata ihan toisella tapaa kuin modernimmissa.
Varmaksi en voi mennä sanomaan koska aikaa on himpun vierähtänyt, mutta ekan bändin kitaristilla taisi olla juuri tuollainen Bennder-tallainen kasarin lopulla.
Tuolloin tuosta nimestä ei tosin ollut mitään tietoa, oli vain yksi kymmenistä erilaisista Floikkakopioista.
 
Jälleenmyyntiarvoon/hintaan vaikuttaa noissa jonkinverran vuosimalli (/speksit) ja noissa kyseenomaisissa onko tallana Bennder vai Steinbergerin KB.
Koska varaosia ei ole oikeasti koskaan ollutkaan tarjolla kumpaankaan, kumpainenkin vaatii rikkinäisenä tai kuluneena taitoja ja koneistuskalustoa jollaista harvalta harrastelijalta löytyy.
Toisaalta ovat ehjinä irrallisenakin varsin arvokkaita (~200€ maailmalla, ~100€ täällä meillä) koska joku moisia aina haluaa.
 

 
juke4: olisiko mitään ajatuksia mikä olisi suurinpiirtein samaan hintaluokkaan kitara mikä olisi hyvä vaihtoehto?
 
Riippuu tietysti vahvasti siitä mitä Epistä pyydetään, mutta jos hintaluokkasi on suurinpiirtein 100-300€, ja mieluummin hintahaarukan puolessa välissä tai alle, Yamaha Pacifica lienee edelleen se ylivoimaisesti suosituin ja ehdotetuin.
Etenkin jos puhutaan aloittelijasta.
Tosin noita tuntuu olevan varsinkin kakkoskitaroina monilla pidemmällekin ehtineillä kitaravirtuooseilla.
Vaikka Fender Stratoperhe kaikkine kopioineen aiheuttaakin mulle lähinnä näppyjä, noissa on niin ergonomia kuin sounditkin sitä luokkaa ettei soittoharrastuksen jatkuminen ainakaan niistä jää kiinni.
 
Jos LP mallina puhuttelee enemmän (kuten mua ;)), eikä etenkin halpisten mahdollista pulttikaulaisuutta, kehnohkoa soittoergonomiaa ja kapeata soundivalikoimaa laske miinukseksi, menee herkästi tuon arvaamani hintahaitarin yläpäähän tai jopa hivenen yli että saa kokonaisuutena samantasoisen instrumentin kun vaikkapa tuo Yamaha.
 
Sellainen tosiasia on myös syytä pitää halpista -uutta tai käytettyä- ostaessa mielessä että erittäin suurella todennäköisyydellä säädöt ovat joko pielessä tai parhaimmillaankin vähän jotain sinne päin.
Joten säätöön on aiheellista varata joko 50-100€ rahaa tai viikko-pari aikaa opiskeluun ja opetteluun, ja joitain kymppejä työkaluihin jos ei satu ennestään moisia omistamaan.
 
Jos ostat instrumenttisi kivijalasta, säätötyö -ja sitämyöden kokonaiskustannus- on usein neuvoteltavissa varsin sopivan hintaiseksi verrattuna siihen että ostat netistä ja kiikutat säädettäväksi.
 

 
Kefiiri: Vanerirunkoja kauhistellaan ihan turhan päiten... ei ole mitään todisteita että sellainen olisi sattumanvaraista umpipuuta huonompi.
 
Äläs ny, fankka- tai laminoitu body ei pala läheskään niin savuttomasti ja helposti kuin umpipuinen... ;).
 
Leikki leikkinä, vaneriset ja laminoidut (joita nuo bodyt oikeasti yleensä ovat) ovat usein jopa "parempia" useallakin osa-aluella kun verrataan halpisinstrumentteihin lähes poikkeuksetta valkkautuvaan, osuvasti nimeämääsi sattumanvaraiseen umpipuuhun.
 
Se onko sähköinstrumentin body- ja/tai kaulamateriaalilla kuinkakin paljon vaikutusta soundiin, se on toisen keskustelun aihe se.
Ja jos aloittajaa aihe kiinnostaa, valmiita viestiketjuja on muiden muassa esimerkiksi:
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=228407&o=0
 
ja
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=227100&o=0
 
Aika nopsakkaasti selvinnee kuinka arasta ja tunteisiin menevästä aiheesta on kyse, kun ei päästä edes yhteisymmärrykseen siitä missä ketjussa pitäisi minkäkinlaista puukeskustelua suorittaa :D.
 
T:Samuli
 
hullu_ukko
27.01.2020 08:49:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juke4: monet on moittineet noita harley bentonin tuotteita mutta olen minä niistäkin noita les paul tyylisiä katsellut..
 
Harley Bentonilla on oma maineensa siltä ajalta kun halvat kitarat oli vielä aidosti kamalia vehkeitä. Itse omistan yhden 130€ maksaneen HB:n ja se on ihan hyvä vehje kaiken kaikkiaan. Mikit oli huonot niin vaihdoin ne vähemmän huonoihin ja vähän on ollut pientä laittoa esim. parin kohonneen nauhan kanssa. Ei kuitenkaan häpeä tuntumassaan noille muilta kotoa löytyville ritsoille ja kymmenen kertaa kalliimpiakin saa usein fiksailla ihan samalla tavalla. Kunhan sen verran osaa katsoa, että kaula on suora niin Benton on ihan turvallinen valinta.
 
Kappale kertoo maailmanlopusta, koska maailmanlopun tuoma loppu on mustattu eli blackened. -Wikipedia
bangerboi
28.01.2020 02:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, mun faijalla taitaa olla juuri tällainen S-600. Ihan kelpo kitara, kunhan on säädöissä. Tallan kanssa on hieman vireongelmia, mutta blokkaamalla siitä saa kyllä vallan hyvän soittimen.
 
Mikko1978
28.01.2020 16:03:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä nimenomaan budjettiluokan kitaroissa on tapahtunut merkittävä tason nosto 2000-luvulla. Mullakin roikkuu telineessä yksi reissukitara - Indonesiassa kasattu Cort superstrato. Kun vertaa tuohon 80-luvun halpiksia, niin ero on huomattava. Vähän käytettynä kiun ostaa kitaran, niin hinta on jo romahtanut, mutta käyttöarvo (nauhat, potikat, kytkimet, rautaosat) ovat vielä hyvässä kunnossa. Tuollaiseen 80-luvun halpikseen voi joutua vaihtamaan jo yhtä sun toista, jos joku ei sitä ole jo tehnyt.
 
mpekkanen
15.02.2024 20:22:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun kolmas sähkökitara oli tällainen Epiphone S-600 ja se oli huomattavasti paria aikaisempaa kitaraa parempi. Pysyi vireessä paremmin, mutta ei kestänyt juurikaan kammen käyttöä. Minun kitara oli metallihohto punainen ja siitä väristä en tykännyt, mutta silloin ei ollut liikkeessä muun värisiä.
 
Joku reilu kymmenen vuotta sitten olin Turussa ja kiertelin kitara liikkeitä. Yhdessä liikkeessä oli tällainen S-600 mustana ja ajattelin ostaa ihan nostalgia mielessä. Kokeilin kitaraa ja ei sitä voinut ostaa vaikka kunto oli todella hyvä ja hintaa vain 85€. Minä ostin aikoinaan tuon 1495 markalla ja alkoi tuntumaan pahalle kun noin huonon kitaran olin ostanut. Siihen oli kerätty pulloja pitkä aika ja laitettu kaikki raha säästöön mitä joskus mummokin saattoi antaa joitakin hiluja.
Tuo kitara oli kuitenkin niin huono, että en olisi ottanut sitä edes ilmaiseksi, koska olisi muistuttanut vain nuorena tehdystä huonosta kaupasta.
 
Jälkeenpäin olen miettinyt, että miten huonoja ne kaksi ensimmäistä strato kopiota mahtoi olla kun tämä S-600 oli tuntuvasti parempi. Oli tässä tietysti humbucker tallassa ja vire piti aikaisempia paremmin, ettei se sen kummempaa vaatinut.
 
Eräässä toisessa ketjussa oli keskustelua ensimmäisestä kitarasta, mutta päätin kirjoittaa tänne, kun kitara ei ollut ensimmäinen.
Toisekseen näistäkin jotkut yrittää nykyään pyytää jopa muutamia satasia ja se on ehdottomasti liikaa. Kitaran body on vaneria ja ovat painavia soittimia. En suosittele kenellekään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «