Aihe: Tony Iommi | |
---|
Dropped C 27.03.2011 22:12:17 (muokattu 27.03.2011 22:13:39) | |
|
LesPaul70: "Tukevan", joo... mutta ei niinkään "jämäkkää" eikä erityisesti "tiukkaa". Soundissa on aina ollut läsnä tietynlainen löysyys, kuuluu erityisesti livenä selvästi (levyllä esim. Live At Last / Past Lives). Varmaan ohuet kielet + alavire = spagettilöysä vaikuttaa tuohon. Mutta tämä ei ollut moite. Omaan musatyyliinsä Iommin soundi on loistava, olen aina tykännyt. Hyvät saundit on aina ollu. Toimii. Ja ne sormenpäät tai niiden puuttuminen on se siis syy. Kuitenkin normijantterit vetää samanlaiset musat jollain 60-vaijereilla. |
|
"Dropped C: Toi 8-8-11-19-24-32 kielisetti on kyllä jotain aivan uskomatonta.... Niinpä ja ei edes perusvire kyseessä. Huhhuh miten tollaisilla voidaan soittaa.." Ei kannata miettiä miten se on mahdollista, Black Sabbath-soundi on jotain... |
|
LesPaul70: "Tukevan", joo... mutta ei niinkään "jämäkkää" eikä erityisesti "tiukkaa". Soundissa on aina ollut läsnä tietynlainen löysyys, kuuluu erityisesti livenä selvästi (levyllä esim. Live At Last / Past Lives). Varmaan ohuet kielet + alavire = spagettilöysä vaikuttaa tuohon. Mutta tämä ei ollut moite. Omaan musatyyliinsä Iommin soundi on loistava, olen aina tykännyt. Tykkään kans joo.. !! Tota Live At Last levyä kovasti jotku moittii soundien puolesta..mutta mun mielestä bändin & musastailin huomioiden just hyvänlainen ns tekemisen meining,eikä mtn 'turhaa hifistelyä/håmostelua'. http://www.recordsale.org/cdpix/b/black_sabbath-live_at_last(1).jpg Remaster painoksessa sit lienee jo saundia vähän muokattu paremmaks (?!). " You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns " |
|
Jii-Gee: Tykkään kans joo.. !! Tota Live At Last levyä kovasti jotku moittii soundien puolesta..mutta mun mielestä bändin & musastailin huomioiden just hyvänlainen ns tekemisen meining,eikä mtn 'turhaa hifistelyä/håmostelua'. http://www.recordsale.org/cdpix/b/black_sabbath-live_at_last(1).jpg Remaster painoksessa sit lienee jo saundia vähän muokattu paremmaks (?!). Tuotahan muistaakseni moitittiin nimenomaan bändin puolelta.Olikohan näin ,että oli levy-yhtiön vaihdosprosessi ja entinen lafka laittoi tuon pihalle ilman bändin lupaa? Mikäli oikein ymmärsin niin Past Lives-levyn toinen levy on juurikin tuo Live at Last parannelluin soundein (remaster jne.). Hieno on Iommin soundi niin levyllä kuin keikoilla.Persoonallinen soundi ja ISO kun ottaa huomioon ,että siellä on vaan yksi ukko.Yksi suurista - ei maha mittään! "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" |
|
On mahtava äijä! En oo tähän päivään mennessä kuullu niin heviä kitaristia. Ja siinä huomaa sen, et ei se särön määrä ja mahdollisimman matalata soitetut sävelet oo aina sitä raskainta. Mä oon aina jotenkin nähny ton Iommin riffittelyn hienouden pääosin sen soittotatsissa... Hemmetin löysä ja laidback, mut sit kuitenkin oikeissa kohdissa järjettömän tiukka. Ja oiskohan riffiensävellystaidollakin jotain osuutta asiaan? :) Mut se täytyy sanoa, että toi kielien ohuus kyllä yllätti?!? Kumisormien suorasta vaikutuksesta soundiin en ois niin varma, koska se on kuitenkin se otelaudan nauha, joka kielen soinnin pääosin määrää... Ja noin (yleensä) hidastemposessa riffittelyssä se sormenpäiden vaikutus näkyy, ainakin Iommilla, melko hienossa vibrassa. Toki ei voida väheksyä sitä, miten ne tekonakit on 60-luvun lopusta lähtien ollu mukana kehittämässä äijän soittotatsia. Kamat on varmaan kans aika merkittävässä osassa ja toi treble-boosteri on ilmeisen tärkee palikka sen signaalitiessä? Sama vekotin on ollu aina käytössä mm. Brian Maylla. Molemmat käyttää sitä mun tietääkseni isona osana perussoundia, eikä pelkästään pienenä lisämausteena. |
|
BaldieFarman: Kamat on varmaan kans aika merkittävässä osassa ja toi treble-boosteri on ilmeisen tärkee palikka sen signaalitiessä? Sama vekotin on ollu aina käytössä mm. Brian Maylla. Molemmat käyttää sitä mun tietääkseni isona osana perussoundia, eikä pelkästään pienenä lisämausteena. Ei se varmaan Iommilla enää niin merkittävässä roolissa oo 70-luvun jälkeen ollut. Dio-erasta eteenpäin soundissa on kuitenkin aika iso muutos verrattuna Ossin aikaisiin, varsinkin ihan alkupään levyihin. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
|
Varmasti esimerkiksi master volume -vahvistimien, muiden ei-fuzz-säröpedaalien ja isompitehoisten mikrofonien tuleminen markkinoille on vienyt käyttötarkoitusta treble boostereilta 70-luvun lopulla. |
|
PsychedelicWarlord: Tuotahan muistaakseni moitittiin nimenomaan bändin puolelta.. Olen mä tota kuullu moitittavan myös muusikoiden & ihan musan kuuntelijoidenkin toimesta tyyliin 'paskimmat live-soundit ever'..mutta mä melkein kääntäisin sen muotoon 'rankimmat soundit ever..!!'. tuo Live at Last Hieno on Iommin soundi niin levyllä kuin keikoilla Persoonallinen soundi ja ISO kun ottaa huomioon ,että siellä on vaan yksi ukko BaldieFarman: Kamat on varmaan kans aika merkittävässä osassa Livesoundiin osasyy lienee jätkien vahvariensäätöpolitiikka..nimittäin; Iommi (vai oliko se Geezer..?) kun totesi jossain haastattelussa että vaikka sen ajan hengessä yks sun toinen uhosi et mukamas vedetään lujaa,niin Black Sabbathilla oli ihan oikesti styrkkarit täysillä.. !! Asia on helppo todeta tolla Live At Last levyllä,Iommi kun avaa skitasta volan niin alkaa heti h'lvetinmoinen kierto & vinkuna ennen ku se ehtii kynsimään ekan riffin / biisin intron tai jtn.. " You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns " |
|
Wespa: Ei se varmaan Iommilla enää niin merkittävässä roolissa oo 70-luvun jälkeen ollut. Dio-erasta eteenpäin soundissa on kuitenkin aika iso muutos verrattuna Ossin aikaisiin, varsinkin ihan alkupään levyihin. Omasta mielestäni Mob Rules-levyllä on todella hienot soundit. Rummut kuulostavat luonnollisilta kitaran ja basson jyrätessä hienosti omilla tonteillaan. Myös Ozzy-ajan levyjen soundi oli todella hyvä, joskin siinäkin oli paljon vaihtelua Sabbath Bloody Sabbathin (Klipp?)-fuzzista treblebooster+Supergroup-rähinään. Nykyajan soundi on omaan mieleeni liian moderni hi-gain-särövalli. |
Alfauros 29.03.2011 22:39:04 (muokattu 29.03.2011 22:50:01) | |
|
Lastinen: Nykyajan soundi on omaan mieleeni liian moderni hi-gain-särövalli. Tässä sulle nykyajan särövallia! http://www.youtube.com/watch?v=O-gQAy-Bss0 Dion alkuspiikki osuva, ja kuunnelkaa mikä tilu 2:57 lähtee silkkaa hunajaa korville ja ihan muutenkin kaikki natsaa 110%. Dion äänikin vaan kypsynyt kuin hyvä vanha viini. Ja maailman parhaiten relikoitunut kitara, tuon saadakseen luovuttaisi jo sormia ja varpaita. Siis kyllä tämä on aitoa Sabbath saundia, päivitettynä vain tälle vuosituhannelle. Häikäilemättä minä sanoisin tämän herran uran soundihuipentumaksi ja samalla tietenkin "maailman parhaimmaksi sähkökitarasoundiksi", IMHO. Iommi: "We came to L.A. to record, and we stayed at a house in Bel Air. At the end of the day, it was all dope, booze, drugs, fucking chicks. Oh, dear, we had some fun in that house." |
|
Alfauros: Tässä sulle nykyajan särövallia! http://www.youtube.com/watch?v=O-gQAy-Bss0 Dion alkuspiikki osuva, ja kuunnelkaa mikä tilu 2:57 lähtee silkkaa hunajaa korville ja ihan muutenkin kaikki natsaa 110%. Dion äänikin vaan kypsynyt kuin hyvä vanha viini. Ja maailman parhaiten relikoitunut kitara, tuon saadakseen luovuttaisi jo sormia ja varpaita. Siis kyllä tämä on aitoa Sabbath saundia, päivitettynä vain tälle vuosituhannelle. Häikäilemättä minä sanoisin tämän herran uran soundihuipentumaksi ja samalla tietenkin "maailman parhaimmaksi sähkökitarasoundiksi", IMHO. Joo, ei pahalta tuossa kuulosta, mutta lähinnä mieleeni tuli levysoundit ja varsinkin tämä: http://www.youtube.com/watch?v=zOp-ZQzvcTE |
|
Alfauros: Ja maailman parhaiten relikoitunut kitara, Ton kepin tarina tais olla sellanen et se unohtui auringonpaisteeseen vastamaalattuna / maalit viel kosteana..ja aurinko sit hoiti loput. Siis kyllä tämä on aitoa Sabbath saundia, Häikäilemättä minä sanoisin tämän herran uran soundihuipentumaksi ja samalla tietenkin "maailman parhaimmaksi sähkökitarasoundiksi", IMHO. Mulla vieläkin jytää aivan kybällä se 'original Iommi soundi',tossa näytettä lokakuulta 1969 hätäisestä kahden pvän studiosessiosta. http://www.youtube.com/watch?v=YCjspyo-_aI Joutui viel vetään varakepillä elikkä SG'llä ku ykköskepistä = Stratosta hajos tallamikki kesken äänitysten.. 'voi harmi' !! :-D Tässä biisissä ehkä paras hard-rock riffi ever..?! Kohdasta 1;08 lähtee. " You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns " |
|
On kyllä täydellisyyttä hipovat soundit tuossa Alfauroksen linkittämässä Die Youngissa, prkl. Harmittaa kun tälläistä mahtavuutta ei päässyt, eikä tule pääsemään livenä todistamaan. Mutta silti meikälle on se Paranoid-albumin soundi se kaikista paras. Jotenkin niin karu, mutta niin lämmin. "Teenage angst has paid off well, now Im bored and old" |
|
Alfauros: Tässä sulle nykyajan särövallia! http://www.youtube.com/watch?v=O-gQAy-Bss0 Aivan käsittämättömän massiivinen soundi bändillä, jossa on vain yksi kitaristi. Hieno soundi ja hieno bändi (oli). |
|
Wradlin: Aivan käsittämättömän massiivinen soundi bändillä, jossa on vain yksi kitaristi. Hieno soundi ja hieno bändi (oli). Jep. Oikein oppikouluesimerkki meille kitaristeille miten suuri rooli hyvällä basistilla on bändin kokonaissoundissa. "Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!"
- Joe Lynn Turner |
Alfauros 30.03.2011 17:14:09 (muokattu 30.03.2011 17:19:32) | |
|
Wespa: Jep. Oikein oppikouluesimerkki meille kitaristeille miten suuri rooli hyvällä basistilla on bändin kokonaissoundissa. Mhh hurjaa komppia Iommin loppusoololle :) Kai tuolla jossain backstagella joku Scott Warren välillä on vähän taustakitaraa rimputtanut, pääasiallisesti koskettimia. Ja joo, kuunnelkaa vaikka alkuperäistä Sabbath Bloody Sabbath -riffiä, helvetin raskasta thanks to Geezer. Iommillahan ei juurikaan ole bassoa soundissaan. Iommi: "We came to L.A. to record, and we stayed at a house in Bel Air. At the end of the day, it was all dope, booze, drugs, fucking chicks. Oh, dear, we had some fun in that house." |
|
Mitkähän kamat oli Vol 4:lla käytössä ? Tietenkin LA coke cola companyn kamat poislukien, joita kansilehdissäkin kiitetään, heh. On aika evilit doom soundit, särön määrä on optimaalinen ja tone on paras. http://www.youtube.com/watch?v=_6G9R7CFQsQ valitettavasti kämänen laatu tossa youtube videossa. |
Alfauros 30.03.2011 17:25:02 (muokattu 30.03.2011 17:35:38) | |
|
Hehhee ja tässä taas aivan toisenlaiset tonet verraten edelliseen postaukseen :D http://www.youtube.com/watch?v=sEawt270iGI Hurjat kasari soolosärö SIRKKELIT! Tylyä! On se monipuolinen heppu. Iommi: "We came to L.A. to record, and we stayed at a house in Bel Air. At the end of the day, it was all dope, booze, drugs, fucking chicks. Oh, dear, we had some fun in that house." |
Dropped C 30.03.2011 18:05:15 (muokattu 30.03.2011 18:08:53) | |
|
nypdjaz: Mitkähän kamat oli Vol 4:lla käytössä ? Tietenkin LA coke cola companyn kamat poislukien, joita kansilehdissäkin kiitetään, heh. On aika evilit doom soundit, särön määrä on optimaalinen ja tone on paras. http://www.youtube.com/watch?v=_6G9R7CFQsQ valitettavasti kämänen laatu tossa youtube videossa. Laney Klipp ja Laneyn 4x12 skobet? Joku viisaampi voipi tietää tarkemmin.... Cornucopia:ssa on ton levyn parhaat saundit. Just oikeenlainen pörinä. |
|
Wespa: Jep. Oikein oppikouluesimerkki meille kitaristeille miten suuri rooli hyvällä basistilla on bändin kokonaissoundissa. Kyllä, Geezer on ainakin mulle melkeinpä yhtä tärkeä vaikutin kuin Iommi. Joskus uppoudun kuuntelemaan melkein pelkästään Butlerin bassolinjoja, jotka on toisinaan suorastaan nerokkaita ja mikä parasta, ne parhaat levyt on tehty maailmanaikana jolloin basso sai kuulua myös keskialueeltakin olematta mitään uminaa taustalla. Vaikka Sapatti on raskas ja pitkälti tiilimuurimaisille riffeille perustuva bändi, silti se groovaa, toisin kuin monet muut heavy bändit. Sabbathin grooveen kuuluu nimenomaan basson, kannujen ja kitaran sopiva keskinäinen diversiteetti; Butler ei seuraa Iommia orjallisesti vaan taiteilee tyylikkäästi rumpujen ja kitaran välissä nivoen koko homman yhteen ja toisinaan leikittelee koko bändillä. Ja kun homman pohjaa vielä Wardin semikömpelöllä ja rönsyilevällä pseudo-jazz-rumpaloinnilla, niin paketti on valmis. Ai nii ja Ozzy! Ja Dio tietty hyvänä kakkosena... Sen takia Sabbath on ehkä kaikkien aikojen kovin. Oho! Kirjoitin pitkästä aikaa m.netiin... :O |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|