Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vasenkätinen viulisti ihmettelee
1
TuuKar
18.01.2023 16:43:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen soittanut viulua vääränkätisesti niin että alin kieli on lähimpänä sormia. Vasenkätisenä luonnollisesti lapsena otin jousen vasempaan käteen. Voiko tästä tulla soittotekniikan kannalta ongelmia?
 
basisti1971
18.02.2023 07:09:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Tervetuloa mnettiin.
 

 
TuuKar: Olen soittanut viulua vääränkätisesti niin että alin kieli on lähimpänä sormia. Vasenkätisenä luonnollisesti lapsena otin jousen vasempaan käteen. Voiko tästä tulla soittotekniikan kannalta ongelmia?
 
En ole viulisti, mutta koska kukaan muukaan ei ole vaivautunut vastaamaan...
 

 
Mun tietääkseni ainoa haaste viulun (ja muiden jousisoitinten) vasenkätisessä soittamisessa on soittimen rakenteellisten seikkojen lisäksi se että ovi sinfonia- tmv. orkestereihin sulkeutuu ymmärrettävistä syistä sooloa lukuunottamatta.
 
Vasenkätisiä jousisoitinten soittajia on ollut maailman sivu, ja tulee etenkin jatkossa olemaan koska asenteet vasenkätisyyttä kohtaan ovat pikkuhiljaa muuttumassa.
Ja vasenkätisten jousisoitinten tarjonta kasvaa koko ajan kysynnän myötä.
 
Ihan ei auennut soitatko vasen- vai oikeakätisesti kielitetyllä soittimella, mutta aivan kuten kitaraperheen instrumenttienkin kohdalla, oikeakätisesti kielitetyn soittaminen vasenkätisesti pakottaa perehtymään sormituksiin varsin perusteellisesti heti alkumetreiltä.
Ja toisaalta mahdollistaa sen että voit soittaa mitä tahansa oikeakätistä viulua, kun vasenkätisesti kielitetyllä soittavat puolestaan eivät voi soittaa kuin opettelemalleen tavalle kielitettyä.
 
Soittelun iloa.
 
T:Samuli
 
barclay
05.06.2023 12:05:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en ole viulisti enkä osaa viulua juurikaan soittaa, mutta olen väsenkätinen ja oikeakätisen viulun omistaja. Jousella harvemmin vingutan, useimmiten sormilla näppäilen jos ja kun soitan.
 
Mutta mulle on sanottu tai jostain olen kuullut, että joissain jutuissa oikeakätisen viulun G-kielen viritystapin sjainti voi haitata vasuriviulistin soittoa. Sen tarkemmin en osaa sanoa että miten ja miksi se ei oikeakätistä viuluistia haittaisi. Luultavasti olet itse soittanut viulua enemmän niin tiedät tämänkin paremmin.
 
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli: P. M. Kostiainen Project
Sax-pappa
05.06.2023 13:37:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

barclay:
 
Mutta mulle on sanottu tai jostain olen kuullut, että joissain jutuissa oikeakätisen viulun G-kielen viritystapin sjainti voi haitata vasuriviulistin soittoa. Sen tarkemmin en osaa sanoa että miten ja miksi se ei oikeakätistä viuluistia haittaisi. Luultavasti olet itse soittanut viulua enemmän niin tiedät tämänkin paremmin.

 
G-kielen viritystappihan on lähinnä otelautaa, joten kai se voi vähän olla otelautakäden tiellä vasenkätisesti soitettaessa. Vasurille vasenkätinen viulu lienee parempi. Tunnetuin vasenkätinen viulistimme lienee ollut Paavo Berglund, joka soitti RSO:ssa ja toimi myöhemmin sen kapellimestarina.
 
basisti1971
07.06.2023 06:35:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
barclay: Mutta mulle on sanottu tai jostain olen kuullut, että joissain jutuissa oikeakätisen viulun G-kielen viritystapin sjainti voi haitata vasuriviulistin soittoa.
 
Kenties tuosta ~vuoden takaisesta jäsen Mozarellan viestiketjusta sivun alalaidassa:
 
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=14&t=245910
 

 
barclay: Sen tarkemmin en osaa sanoa että miten ja miksi se ei oikeakätistä viuluistia haittaisi.
 
Siksi koska matkaa viritystappiin on oikeakätisellä enemmän, varmaankin juuri siksi noin päin ovat alunperin porrastetut.
 
Tuo on malliesimerkki asioista joita me oikeakätiset emme huomaa eikä juttu välttämättä edes aukea ennen kuin joku asian ottaa puheeksi.
 
En ole viuluperheen jousisoittimia vasenkätisiksi koskaan modannut, saati sitten alusta asti tehnyt, mutta jos olisin ennen tuota em. viestiketjua moiseen ryhtynyt olisin kyllä vaihtanut kannessa palkin ja pinnan paikan ja kääntänyt mahdollisen rombergin (viuluissa kait harvinaisempi kuin isommissa?), ja tietty sovittanut uuden tallan ja yläsatulan.
Mutta ellei asiakas olisi itse maininnut virityskoneiston mahdollisesta haasteesta, olisi tullut mieleenkään että asialla olisi jotain merkitystä
 
Maailma kun on (teko?)syystä jos toisestakin perinteisesti pakotettu oikeakätiseksi.
Nykyään ei sentään kait enää ainakaan länsimaissa pääsääntöisesti/julkisesti leimata kommunistiksi tai sairaaksi eikä lyödä linnaan vain siksi että on vasuri :).
Kehitys kehittyy.
 
T:Samuli
 
Manteloa
29.06.2023 21:00:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on vasenkätinen akustinen viulu nyt käytössä juurikin tuon viritystappi-ongelman takia, että jos kääntää oikeakätisen viulun vasuriksi jää se otelautaa oleva tappi ainakin minun mielestä hieman liian lähelle kättä ja välillä estää käden luontevan liikkeen.
Olen joskus tilannut internetistä vasenkätisen puoliakustisen viulun, joka perille saavuttuaan paljastui molempi kätiseksi niin, että muuten viulu on kyllä vasenkätinen, mutta kaulaksi on sattunut oikeakätinen ja sama tappi-ongelma tuossa.
 
Tein joskus tosiaan oikeakätiselle sähköviululleni niin, että käänsin kielet ja viilasin uuden tallan ja sahasin sen tielle tulevan viritystapin poikki, ettei tule tielle. Jouduin virittämään sen pihdeillä, joka oli työlästä. Sain hetkeksi liimattua tapin päähän kuusiokolo-ruuvin, jota sitten kääntelin avaimella virittäessä. Liimausta en saanut kuitenkaan kestämään.
 
Nyttemmin käänsin viulun oikeakätiseksi ja annoin ystävälle palkkioksi muuttoavusta.
 
Vajaan 2kk päästä Thomannille tulee erä vasenkätisiä sähköviuluja. Omani olen jo varannut maksamalla etukäteen.
 
Kysymyksesi kai oli voiko tuosta tulla ongelma soittotekniikan.tms. kannalta.
Tämä varmasti jakaa mielipiteitä. Itse näen, että kuhan jaksaa pysyä riittävän pitkään siinä kätisyydessä,yms. minkä on valinnut, niin tuskin suurempia. Tietysti jos sinulla on kieletkin oikeakätisesti, kuten minulla on aina ollut kaikissa kitaroissa, voi jotkut jutut olla vaikeampia, toiset taasen helpompia.
Ainakaan kitaralla en ole vielä löytänyt kappaletta jonka opettelu jäisi siitä kiinni, että minulla on kielet siinä ylösalaisin.
 
Kuitenkin suosittelen hankkimaan vasenkätisen viulun ainakin noiden viritystappien sijoittelun takia. Vaikka itse vielä yritänkin opetella myös puoliakustisellani, jossa on se tappi tiellä. :)
 
barclay
04.07.2023 17:05:06 (muokattu 04.07.2023 17:05:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Manteloa: ...
 
Sen verran tutunkuuloinen tarina, että jos olet sattumalta kirjoitellut Mikseri.nettiin tästä aiheesta viimeisen 5 vuoden aikana niin sinulta olen tuosta viritystappiongelmasta alunperin kuullut.
 
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli: P. M. Kostiainen Project
Manteloa
05.07.2023 23:22:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla, tai sitten ei.
Netti laaja, muisti lyhyt...
Mutta luulen, että muillakin vasuri-viulisteilla on ehkä joskus tullut eteen vastaavia ongelmia.
 
Manteloa/Mozarella
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «