Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähköviulun muuntaminen vasenkätiseksi
1
Mozarella
29.03.2022 12:28:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain halvalla hankittua myyjälle ylimääräiseksi käyneen sähköviulun, joka siis oikeakätinen Olen pienen hetken soittanut vasenkätistä viulua, niin haluaisin jatkaa samoin päin sähköviulullakin. Leukatuki minulla jo on sähköviulua varten vasemmanpuoleinen. Ongelmana on viritystappien paikka, kun tuo yksi tappi tulee isojen käsien tielle kun soittaa kaulan alkupään nuotteja. Kysymys on siis, että onko kellään ehdotuksia tämän viritystappi-ongelman ratkaisemiseksi.
 
basisti1971
31.03.2022 07:52:22 (muokattu 31.03.2022 07:53:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Mozarella: Ongelmana on viritystappien paikka, kun tuo yksi tappi tulee isojen käsien tielle kun soittaa kaulan alkupään nuotteja. Kysymys on siis, että onko kellään ehdotuksia tämän viritystappi-ongelman ratkaisemiseksi.
 
Halpaa ja helppoa ratkaisua tuohon ei ole, mutta jos itselle tulisi moinen vastaan -olettaen että viritystapit ovat perinteiset- tapittaisin viritystappien reiät tappikotelon kyljissä ja poraisin+kalvaisin uudet reiät toisen kätisesti oleville tapeille.
 
TEORIASSA voi tapauskohtaisesti olla mahdollista tapittamattakin selvitä jos käyttää alttoviulun tai sellon paksumpivartisia viritystappeja, mutta tappikotelon ennestäänkin vaatimaton lujuus saattaa kärsiä liikaa.
Virittämisestäkin tulee paksumpivartisilla viritystapeilla aiempaakin epätarkempaa/"kantikkaampaa", eli vaatii hienovirittimillä varustetun kielenpitimen.
 
Viulun viritystappien kalvaimia saa alan liikkeistä.
Mutta koska käyttökoulutusta ei, pitää olla joko käsistään näppärä, harjoitella testipalikoihin tai ulkoistaa toimenpide.
E: Joissain tappisarjoissa tulee kalvain mukana, ei kaikissa.
 
T:Samuli
 
Mozarella
14.04.2022 13:39:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juttelin tänään erään viulurakentajan kanssa ja kuulin, että voisi olla mahdollista tehdä sellainen vitritystappi, joka olisi kaksi-osainen niin ei jäisi käden tielle, kun virityksen jälkeen siis ottaa sen toisen osan pois.
Katsotaan onnistuuko tuo tappi-idea, vai päädynkö toisenlaiseen ratkaisuun.
Itse en lähtisi noita kolvaimia käyttämään, tai viulu olisi useammassa osassa aika suurella todennäköisyydellä.
 
basisti1971
15.04.2022 06:34:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Mozarella: Juttelin tänään erään viulurakentajan kanssa ja kuulin, että voisi olla mahdollista tehdä sellainen vitritystappi, joka olisi kaksi-osainen niin ei jäisi käden tielle, kun virityksen jälkeen siis ottaa sen toisen osan pois.
 
Mielenkiintoinen idea, ja ehdottomasti kokeilemisen arvoinen.
 

 
Mozarella: Katsotaan onnistuuko tuo tappi-idea, vai päädynkö toisenlaiseen ratkaisuun.
 
Ainakaan itse en keksi syytä miksei onnistuisi.
Puisena ehkä rahtusen haastavaa saada tarpeeksi tukevaa lukittuvaa ja voimaa välittävää liitosta viulukokolouokkaa olevaan viritystappiin aikaiseksi, mutta metallisena jopa yksinkertainen koska kaikenlaisia lukittuvia liitoksia löytyy valmiina työkaluista.
Täytyykin pitää mielessä tuo idea jos tuollaisen tarve joskus tulevaisuudessa tulee vastaan.
 
Tosin jos omasta olisi kyse, vaihtaisin joka tapauksessa melko varmasti kitaran/basson virityskoneistoille :O.
 

 
Mozarella: Itse en lähtisi noita kolvaimia käyttämään, tai viulu olisi useammassa osassa aika suurella todennäköisyydellä.
 
Totta, tuohan noissa tappikoteloon kajoamisissa on aina vaarana.
Tosin rikkominen onnistuu mainiosti luistavaa viritystappiakin kartioreikiinsä väkisin runttaamalla, ja etenkin jos moisilla viritystapeilla varustettu soitin putoaa tai "vähän hipaisee" johonkin niin että viritystapin pää ottaa ensimmäisenä voiman vastaan.
 
Muutaman viritystapin halkaiseman tappikotelon (selloista) olen vuosikymmenten saatossa korjannut, eikä ole lainkaan yksinkertainen korjaus kuten arvata saattaa.
Tuosta syystä ehdotinkin puuhan ulkoistamista vaihtoehtona.
 
Toivottavasti jaat ratkaisun tässä viestiketjussa, oli se sitten mikä tahansa.
Varmasti hyötyä muillekin vasenkätisille.
 
T:Samuli
 
Mozarella
15.04.2022 08:42:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopea ratkaisu oli ostaa yösordiino akustiseen viuluun, joka on täysin vasenkätinen.
Vaimentaa sen verran, että kehtaa naapureita häiritsemättä harjoitella.
Vasenkätisiä perinteisiä viuluja kyllä olen löytänyt netistä selailemalla ihan hyvinkin.
 
Mozarella
17.04.2022 08:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyi ratkaisu joka on hieman ontuva, mutta yksinkertainen ja nopea. :)
 
Sahasin sen tielle tulevan tapin poikki, niin että siitä tapista jää virittäessä ulkopuolelle juuri sen verran, että siitä saa pihdeillä otteen.
Viritys tapahtuu pihdeillä kääntäen.
 
basisti1971
17.04.2022 14:18:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Mozarella: Sahasin sen tielle tulevan tapin poikki, niin että siitä tapista jää virittäessä ulkopuolelle juuri sen verran, että siitä saa pihdeillä otteen.
Viritys tapahtuu pihdeillä kääntäen.

 
:D
 
Ihan noin HC ratkaisua en tullut ajatelleeksi, mutta mikäjottei jos moinen riittää :).
 
Veikkaan kyllä että tapin pää rispaantuu verraten nopeasti, joten metalliholkin tai -tulpan kyllä askartelisin käyttöikää ja -mukavuutta parantamaan.
Tulppaan saisi pienellä vaivalla ruuvarinkolonkin aikaiseksi, yksinkertaisimmin juottamalla sopivankokoisen ruuvinkannan tapin ulkohalkaisijaan sopivan vesijohtokuparin päähän.
 
T:Samuli
 
Mozarella
19.04.2022 08:35:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut ajatuksena, että jos tuohon tapin päähän saisi kuusiokolo mutterista sen pään. Se olisi tukeva vääntää.
En vain oikein tiedä miten sen pään saisi pysymään siinä.
Kesän aikaan saatan kokeila liimauksella ratkaisua, jos ei onnistu, niin pitää miettiä jotain muuta.
 
Kefiiri
21.04.2022 22:44:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sähköviuluissakin aina perinteinen kitkalla toimiva viritystappisysteemi? Kun värkki on muutenkin toimintaperiaatteeltaan tätä päivää niin eikös kannattaisi laittaa ihan kitaran virityskoneistot tuommoiseen?
 
En ole musiikin asiantuntija.
Mozarella
22.04.2022 10:13:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen nähnyt netissä kyllä erilaisellakin virityssysteemillä varusteltuja viuluja, myös sähköisiä. Jos tämä minun kuusiokolo ratkaisu ei ota kipinää, niin voihan sitä miettiä tuollaistakin ratkaisua.
 
Mozarella
07.05.2022 10:32:17 (muokattu 07.05.2022 10:33:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin kaiken varulta tapin päähän kuusiokoloruuvista kannan, ettei rispaannu kun pihdeillä vääntää..
Ei ollut sopivaa poraa, että olisi saanut sen ruuvin sinne tapin sisään, niin sahasin sen vain poikki ja hyvin tuntuu pitävän. Ainakin jo reilun viikon toiminut ongelmitta.
Jos tämä ei pidä, niin sitten ehkä poraan reiän ruuville ja tursotan sen liimaa täyteen.
Loctiten liimaa käytin.
 
Manteloa
02.07.2023 16:49:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei pitänyt pitkään minun liimaukset ja annoin viulun pois oikeakätiselle viulistille.
Lojumaan oli jäänyt minulla vielä puoliakustinen viulu, jossa sama vaiva.
Ensin ajattelin opetella soittamaan niin, että käsi oppisi varomaan tuota G-kielen viritystappia, mutta muutin taas mieleni.
Tällä kertaa en tehnyt kuusiokolo-virityksiä, vaan ihan nopean ratkaisun, joka ehkä toimii jopa paremmin.
Sahasin sen nupin vääntöhelan (vai mikä se tapin pää nyt on nimeltä, mistä sitä väännellään) poikki ihan juuresta ja viilalla viilasin tappin pätkän päähän tasaiset vääntökohdat lenkki-avaimelle. Viilatessa mittailin lenkillä, ettei tule liikaa otettua.
Virittäminen on ihan ok-helppoa näin ja ne tapit on suht kovaa puuta, niin saattaa tämä ratkaisu kestääkkin vähän pidempään.
Minulla on akustinen vasenkätinen Geva Ideale - viulu, joka on kai ihan ok aloittelijan peli.
Mutta tässä Kiinan-ihmeessä, eli puoliakustisessa on jotenkin enemmän korviani miellyttävä ääni ja kun eivät olleet tallaa säätäneet mitenkään ja se oli jäänyt todella pahasti liian korkeaksi, jouduin itse viilaamaan.
Lopputulos on varmasti ammattilaiselle kauhistus, mutta kun tein tallasta aavistuksen pyöreämmän, verrattuna Gevassa olevaan tallaan, tuntuu soitto paljon helpommalta.
Siis jousen käyttö on sillain helpompi, että ei soi vahingossa montaa kieltä samanaikaisesti.
Koska olin niin tyytyväinen tähän, piirsin kulta-tussilla kiinan viuluun Sydämen,Tähden, G-avaimen ja pari 8-osa nuottia.. Aiemmin olin vahingossa lohkaissut tappirasian melkein kahtia ja jouduin sen liimaamaan. Siitä jäi pahat jäljet, jotka peitin pinkillä maalitussilla. Niin että koko kaulanpään kierukka ja tappirasia ovat pinkkejä.. :D
Pidän jopa jousestakin enemmän, mikä tuli tämän puoliakustisen mukana.
Gevan hiilikuitujousesta tuli minulle vara-jousi, koska ei istu niin hyvin käteen, mitä tämä Kiinasta tilaamani.
En sano, että halpa Kiinalainen viulu olisi parempi, mutta on lojunut jo varmaan 2 vuotta ja on yhä kasassa ja minun korvaan mukavasti pehmeämpi tai täyteläisempi ääni.
Gevan terävyys särki alussa korviani, nyt olen jo vähän tottunut, että sitäkin pystyy soittamaan.
 
Manteloa/Mozarella
Manteloa
02.07.2023 17:01:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin lisään vielä, että leukatuki oli sen mallinen, että tuntui kuin olisi nojannut kakkosnelosen terävään kulmaan. Muuten leukatuen malli on silmää miellyttävä.
Hiomapaperilla tein siitä pyöreämmän ja nyt istuu hyvin.
 
Manteloa/Mozarella
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «