Muusikoiden.net
04.05.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Shure SM57 hiljainen äänenvoimakkuus ja suhina
1 2
Sax-pappa
29.06.2010 11:53:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Viisseiska on suunniteltu koviin äänenpaineisiin. Eli se on tarkoituksella epäherkkä, ettei esim. virvelin mikityksen kanssa jouduttaisi suuriin yliohjausohjelmiin tyypillisten mikrofonien kanssa. Näin ollen kotiäänittelyissä se antaa lähestulkoon käyttökelvottoman matalan signaalitason.
 
Eipä se niin paljon epäherkempi ole kuin esim. SM58 etteikö normaaleilla mikkietusilla hyvin pärjäisi: SM57 1.6mV, SM58 1.85mV @94dB SPL.
 
rintapek
29.06.2010 12:08:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Viisseiska on suunniteltu koviin äänenpaineisiin. Eli se on tarkoituksella epäherkkä, ettei esim. virvelin mikityksen kanssa jouduttaisi suuriin yliohjausohjelmiin tyypillisten mikrofonien kanssa. Näin ollen kotiäänittelyissä se antaa lähestulkoon käyttökelvottoman matalan signaalitason.
 
Kylläpä kyllä, mut silti tommoisella on äänitetty ihan kotioloissa niin puhetta, laulua, akkaria haittaria ja huuliharppua.
 
Jotain outoa asiassa on, mut mä en osaa sanoa mitä.
 
One kind of music only - the good kind
aimotuska
29.06.2010 12:52:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Kylläpä kyllä, mut silti tommoisella on äänitetty ihan kotioloissa niin puhetta, laulua, akkaria haittaria ja huuliharppua.
 
Jotain outoa asiassa on, mut mä en osaa sanoa mitä.

 
Impedanssi? Kuun asento? Kananluut pöydällä? Kanada? :)
 
Se on pojat sillälailla, että me on hävitty tää peli.
JDA
29.06.2010 13:18:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: mitä noihin m-audion (avid) äänikortteihin tulee, niin ne etuset on alunperin suunniteltu äänimittauskäyttöön ja ne ovat tekniseltä suorituskyvyltään parasta mitä rahalla saa. Jos joku toinen kuulostaa ns. paremmalta, niin kyseessä lienee mitä suurimmalta osalta vääristymä, josta henk. koht. pitää.
 
No hyvä tietää, ettei tässä ketjussa täysin lytätty M-Audion Fast Track Pro olekaan siis ihan täysin käyttökelvoton. :)
 
Kyllähän tuolla SM57:lla nyt äänittelee, kun vain laittaa voluumia vähän reilummin vahvariin. Ainut huono puoli tässä on, että yöllä ei voi sähkökitaroita käytännössä äänitellä naapurisovun pitämiseksi. Noh, silloin sitten akustinen, basso, koskettimet, jne. :)
 
viny
04.07.2010 15:24:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JDA: No hyvä tietää, ettei tässä ketjussa täysin lytätty M-Audion Fast Track Pro olekaan siis ihan täysin käyttökelvoton. :)
 
Kyllähän tuolla SM57:lla nyt äänittelee, kun vain laittaa voluumia vähän reilummin vahvariin. Ainut huono puoli tässä on, että yöllä ei voi sähkökitaroita käytännössä äänitellä naapurisovun pitämiseksi. Noh, silloin sitten akustinen, basso, koskettimet, jne. :)

 
Olen äänitellyt sm57->fast track usb yhdistelmällä sähkökitaran akustista perkussiivista soittoa onnistuneesti(tosin siinä piti jo olla gaini aika täysillä ja konkkamikillä sit onnistu paremmin mutta siitä ei ole nyt kyse). Että hä...mun mielest siin on jotain vikaa ehkä.
 
JDA
05.07.2010 11:54:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viny: Olen äänitellyt sm57->fast track usb yhdistelmällä sähkökitaran akustista perkussiivista soittoa onnistuneesti
 
Muistan yhden käyttäjän maininneen M-Audion foorumeilla, että Fast Track USB toimii paremmin SM57:n kanssa kuin Fast Track Pro. Itse en ole Fast Trackiä käyttänyt, joten en voi tuohon ottaa kantaa, mutta näin siellä joku kertoi.
 
Reddie
19.07.2010 20:06:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on epäilys siitä mistä on kyse:
 
1. Mä veikkaan et sulla on vähän hakusessa (korjaa jos oon oikeassa) miten rakennetaan oikeaoppinen gainistruktuuri äänitykseen. Tarkotus ei oo dissata, tuli vaan tämmönen fiilis noista sun sanamuodoista. Eli siis lyhyesti: Oikea gaini asetetaan siten, että laitat äänimateriaalia huutamaan mikrofonista läpi, laitat mikserin kanavasta pfln, solon, tms. päälle ja ruuvaat gainia niin paljon ylös, et mikserin tasot pomppii suunnilleen 0dB-tasossa (kun puhutaan analogitiskeistä). Ja nyt ku nostat kanavan faderin vielä samaan nollatasoon, niin tiskin omakohina on pienimillään, mutta signaali ei kuitenkaan mene särölle. Tolleen nopeesti selitettynä, netistä löytyy lisää hakusanalla "gain structure". Oliko tää homma tuttua?
 
2. Veikkaan myös, koska puhut yöllä äänittämisessä tms. et sun äänilähtees (vahvari, tms.) on liian hiljaisella rehelliseen äänityskäyttöön. Tää tavallaan on ton äskeisen kohdan, gainistruktuurin, ensimmäinen kohta. Tän ratkaisuhan on sit yksinkertaisesti äänitellä päivällä ku voi luukuttaa, tai sit jonkun mallintavan mulinexin / -softan läpi.
 
Tai sit mun molemmat epäilykset on täysin pielessä. :D
JDA
20.07.2010 12:30:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Reddie: MOikea gaini asetetaan siten, että laitat äänimateriaalia huutamaan mikrofonista läpi, laitat mikserin kanavasta pfln, solon, tms. päälle ja ruuvaat gainia niin paljon ylös, et mikserin tasot pomppii suunnilleen 0dB-tasossa (kun puhutaan analogitiskeistä).
 
Näin olen hommaa yrittänyt saada ja oikeastaan saanutkin toimimaan kohtuullisen hyvin tuota uutta USB-mikrofonietusta käyttäen. Suurin ongelma on se, että gain on jo lähes maksimissa, ja vahvistin huutaa kovalla, mutta silti äänitysvoimakkuus on vähän vaimeahko konkkamikkeihin verrattuna ja taustakohinaakin enemmän, sitä saa tosin digitaalisesti vaimennettua jälkikäteen.
 
Onhan tuolla nyt äänitellyt, mutta luulenpa että vaihdan sen sittenkin laajakalvoiseen mikkiin, joku Röde NT1-A tai vastaava. Taitaa konkkamikit sopia paremmin omaan käyttööni ja pienikalvoisia onkin pitkään jo tullut käytettyä akustisen kitaran kanssa. Toisaalta suurin osa sähkökitaran äänityksestä tulee muutenkin tehtyä liittämällä efekti-/säröpedaali suoraan äänikorttiin ja lisäämällä efektit jälkikäteen softalla.
 
rintapek
20.07.2010 18:04:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JDA: mutta silti äänitysvoimakkuus on vähän vaimeahko konkkamikkeihin verrattuna
 
Kas kummaa...
 
Oikeesti. Jos sulla on mikkietunen joka systeemissäsi toimii, ni anna olla.
 
Sit taas oikeesti, 57/58 ny vaan on jokseenkin käytetyin vehjes tällä planeetalla. Jos Miffe sanoo, et toi etunen on alunperin suunniteltu vaik mihin, ni uskoa voi, mut se ei takaa sitä, et toi vahjes ois suunniteltu ylipäänsä mihinkään. Jos se ei pelitä dynamikkien kans, ni sit se ei pelitä.
Sit jos oikeesti homma on kiinni siitä, et pitäis keskellä yötä kerrostalon makuuhuoneessa äänittää skittaa, ni tohon hommaan mä suasittelen vaik tonelabia, joku muu suasittelee jotain muuta. Se ny sit missään tapauksessa ei tu toimimaan mikitetyllä kombolla. Ei vaik seisois päällään.
 
One kind of music only - the good kind
JDA
20.07.2010 19:49:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Sit jos oikeesti homma on kiinni siitä, et pitäis keskellä yötä kerrostalon makuuhuoneessa äänittää skittaa
 
Enemmänkin hommassa on kyse siitä, että omat korvat kestäisi niitä vahvarin suuria äänenvoimakkuuksia. :)
 
Kunhan nyt tästä ehdin hakea jonkin suurikalvoisen mikin, niin pääsee vertailemaan. Aina oppii jotain uutta.
 
miffe
21.07.2010 01:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Jos Miffe sanoo, et toi etunen on alunperin suunniteltu vaik mihin, ni uskoa voi, mut se ei takaa sitä, et toi vahjes ois suunniteltu ylipäänsä mihinkään.
 
Noi mittamikit tuppaa olemaan aika herkkiä konkkia, joten eivät tartte pahemmin vahvistusta. Mulla itelläkin on kalibrointi tehty gain minimissää ja padi päällä, jolloin 0dBFS on 145,1dB äänenpainetta. Ja toikin on saatu ruvelle... Toki myös mikki alkanut hannaamaan vastaan jo aikapäivät ennen.
 
turkulainen
JDA
12.09.2010 14:07:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Röde NT2-A tuli hankittua. Jotain voisi kommentoida tähän SM57 dynaaminen vs. NT2-A suurikalvoinen.
 
NT2-A sopii hyvin pienikalvoisen Röde M3:n pariksi akustista kitaraa äänitettäessä. Miksaan molempien mikkien äänet yhteen ja kahden mikin kanssa on enemmän valinnanvaraa, miten esim. stereokuvan ja pannaukset toteuttaa. Tähän käyttöön (M3:n pariksi) en saanut SM57:aa kovin hyvin sopimaan.
 
SM57:lle löysin hyvät EQ-asetukset, joilla sain nuo äärimmäisestä gainista johtuvat taustapörinät ja häiriöt suodatettua pois. Koska kyseessä on kitaroiden ja varsinkin soolojen äänitys, voi high-pass filtterin säätää aika korkeaan taajuuteen ja vetäistä koko ala-alueen pois muutenkin. Olen tullut toisiin ajatuksiin tuosta SM57:n myynnistä, sillä pidempään sillä äänitettyäni olen aika tykästynyt sen äänenlaatuun. Soolojen korkeatkin nuotit soivat erittäin terävästi. Lisään sooloraitaan digitaalisesti jälkeenpäin vielä yleensä vähän flangeria ja reverbiä ja mielestäni lopputuloksena saamani kitarasoundi on todella kirkas.
 
Myös NT2-A sopii erinomaisesti kitaravahvistimen äänitykseen. Voluumit voi tällöin pitää hieman matalammalla, koska kyseessä on huomattavasti herkempi mikrofoni. Taustamelut ja -häiriöt ovat NT2-A:lla lähes olemattomat, mutta tämä johtuu tietysti myös pienestä gainin tarpeesta. SM57:n (lähietäisyys) ja NT2-A:n (kauempana) yhdistämällä olen myös saanut paremmalta kuulostavaa rytmikitaraa äänitettyä kitaravahvarista. Vaihdettava suuntakuvio antanee jatkossa vielä lisää valinnanvaraa NT2-A:n käyttömahdollisuuksissa.
 
Tällä mikkikolmikolla (M3, NT2-A, SM57) näyttäisikin nyt siltä, että seuraava panostus on huoneakustiikkaan. En usko, että joudun näistä mikeistä vaihtamaan yhtäkään. Jos ongelmia vielä on, ne johtunevat muista asioista kuin mikkien laadusta. Tilasin T-kaupasta mm. T.Bonen Micscreenin, joten katsotaan onko tuolla mitään vaikutusta, vai menikö rahat täysin hukkaan (epäilen, että meni). Samaten mukaan tarttui Behringerin B2030A-aktiivimonitorit ja Milleniumin BS-500 jalat niille. Ensi viikolla pääsee näitä sitten testaamaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «