Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Auttakaa selvittämään ongelma Yamaha sähköpianon suhteen
1
Anna.Jaskari
04.09.2020 18:22:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka. Meillä perheessä syntyi riita isäni, isän kaverin ja minun välillä. Auttakaa selvittämään se.
 
Tyttäreni aloitti pianon soittamisen. Kukaan perheestä ei ole soittanut ikinä mitään soitinta aijemmin. Ongelma syntyi silloin, kun palautin ostamani käytetyn Yamaha sähköpianon kahdella polkimella isäni kaverille takaisin. Palautin pianon, koska siinä ei toiminut tai ei ainakaan tullut mitään ääntä neljästä korkeimmasta koskettimesta (oikealta neljä valkoista ja kolme mustaa). Pianoista en itse ymmärrä mitään, mutta pidin sen rikkinäisenä ja onneksi sain palauttaa sen.
 
Nyt isäni kaveri ja isäni ovat minulle vihaisia, koska purin kaupan täysin toimivasta pianosta. Heidän mukaansa niiden ei kuulu toimiakkaan. Pianossa oli laskelmieni mukaan 7 oktavia plus yksi musta lisää.
 
Voiko joku asiantuntevampi selittää minulle, miksi siinä ei kuulu toimia ne neljä kosketinta. Minulle selitettiin, että ne kyllä toimii jossain tietyissä tilanteissa, mutta en ymmärtänyt missä. Piano on vanha noin yli 20 vuotta sitten ostettu. Onko olemassa sellaisia malleja, joissa ei koskettimista tule mitään ääntä?
 
konvehti
04.09.2020 20:22:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko olemassa sellaisia malleja, joissa ei koskettimista tule mitään ääntä?
 
On. Rikkinäisiä.
 
Toki soitin voi olla kelpoinen tästä huolimatta aloittelevan pianistin harjoitussoittimeksi, kun ei niitä ylimpiä koskettimia ihan heti tarvita.
 
Rikkinäiset koskettimet pitää kuitenkin huomioida hinnassa, ja varautua vaihtamaan soitinta taitojen kasvaessa ja repertuaarin laajentuessa.
 
Henri Henri Olavi
04.09.2020 20:25:11 (muokattu 04.09.2020 20:26:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisko olla, että siinä on ollut asetuksena oktaavit tapissa, jolloin äänenkorkeus on niin korkea, ettei niistä kuulukaan tulla ääntä? En tunne kys. soitinta, sillä informaatiosi oli vähäistä. Usein koskettimista saa nostettua ja laskettua oktaavia erillisestä napista tai asetuksista.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
Anna.Jaskari
04.09.2020 20:42:11 (muokattu 04.09.2020 20:46:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista! En osaa enempää sanoa pianon mallista ja ominaisuuksista. En huomannut ottaa siittä valokuvaa. He sanoivat, että ne eivät ole soineet ikinä, että koskettimet kuuluvat olla tuomoiset äännettömät. Väänsin muutamaa nuppia ylöspäin, mutta koskettimista ei kuitenkaan kuullunut mitään. Muita nappeja en koskenut.
 
Siinä oli vielä sellainen, että viides korkein kosketin soi lujempaa painaessa, kun muut.
 
Kyllähän se periaatteessa olisi käynyt alkavalle soittajalle, mutta olimme ostamassa täysin toimivan pianon. Kukaan ei puhunut, että siinä ei toimi jotain. Luotin isäni kaveriin. Onneksi se on nyt palautettu ja ensikertaa tarkastan paremmin pianon kuntoa. Omapa vika oli.
 
Halusin vain itselleni saada tietoa, ihan uteliaisuudesta.
 
Henri Henri Olavi
05.09.2020 12:52:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jos ne eivät ole koskaan soineet ja joku kosketin antaa huomattavasti kovemman äänen kuin muut, niin sitten ovat yksinkertaisesti hajalla. Kaupan purku oli siis täysin aiheellista.
 
Kiimassa kontrapunktiseen satsiin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «