Aihe: Demoa menossa tekemään, mitä on unohtunut? | |
---|
|
Elikkä ens tiistaina meillä alkaa studiosessiot. Studiossa ollaan ti 17-21 ja ke 17-21. Tarkotus olisi saada kolme biisiä tehtyä päällekkäisottoina. Bändin kokoonpano on seuraava: 2x kitaristi 1x basisti 1x laulaja 1x rumpali Demolle ollaan päätetty ottaa yllättäen meidän kolme parasta biisiä. Järjestys ollaan mietitty siten että "se kovin" ja huomiotaherättävin biisi on heti ekana, toka on vähän rennompi, ja koko demo loppuu kunnon rytinään. Me ollaan vietetty viikonloppu ankarasti treenaten näitä biisejä. Kaikki kamat mitä aateltiin tarvita studioon on meikäläisellä. Näihin kuuluu: Kitarapiuhat efektit kitarat basso vahvarit Me käytetään studion rumpuja. Tänään nauhotettiin kaikista biiseistä semmoset raaka pohjat mitkä on klikissä ja joiden päälle voi rupee soittelee vaivatta. Meikäläinen tekee vielä kohta aikataulun että mitä tehdään missäkin vaiheessa studiossa. Demon kannet tehdään ensi viikolla. Kysymykseni kuulukin: Mitä me ollaan unohdettu? Mitä puuttuu? Vai ollaanko me valmiita menemään studioon? |
|
Valmiudessa ei välttämättä ole puutteita, mutta kiire taitaa tulla, jos meinaa kolme biisiä tempaista kahdeksassa tunnissa purkkiin niin että jälki on hyvää. Ja aikatauluthan kusevat aina. Viimeksi kun oltiin Wankersin kanssa studiossa, pistettiin äänittäen viisi biisiä ja aikaa kului tuollaiset 18 tuntia. Ja kaikki meni vieläpä ns. putkeen ilman viivytyksiä. "Lowriding appeals to bad dudes". - A todo madre, Suavecito! |
|
mutta kiire taitaa tulla, jos meinaa kolme biisiä tempaista kahdeksassa tunnissa purkkiin niin että jälki on hyvää. Tota oon itsekin miettiny. Mutta meillä ei kuitenkaan ole mitään järkyttäviä sovituksia vaan ihan jokainen instrumentti kertaalleen vaan narulle niin valmista on. Mut silti varmaan tulee kyl kiire. Miksaus ei kyl kuulu tohon aikaan. |
|
Hyvältähän tuo näyttää, mutta henk.koht. harkitsisin ehkä yhden biisin pois jättämistä. Kaksi kertaa neljä tuntia ei kuitenkaan ole pitkä aika ja jos jokin osasto ei mene ihan heti putkeen, paineet alkavat nousta nopeasti ja jälki on sen mukaista. Eikä kyse ole vain ajasta. Olen huomannut että aika harva soittaja pystyy pitämään yllä sataprosenttista keskittymistä useamman kuin kahden biisin ajan. Vaikka mikään ei erityisesti "kusisikaan" ja aikaa riittäisi, se kolmas biisi tuppaa usein jäämään vähän läpisoitetun tuntuiseksi. Mutta voin tietysti olla väärässäkin - enhän tiedä mitään teidän bändistänne ja tilanteestanne. Onnea matkaan, älkääkä puristako liikaa! Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
Reddie 09.11.2003 22:48:03 (muokattu 09.11.2003 22:48:20) | |
|
Tässä nyt herää semmoine kysymys että mitä tapaa suositte: 1. Työstetään biisi kerralaan, eli jokainen vuorollaan soittaa hommansa kyseiseen biisiin. 2. Työstetään soittaja kerrallaan, eli jokainen soittaa juttunsa jokaiseen biisiin ja sitten otetaan seuraava soittaja kehään. Itse ajattelin että tässä tapauksessa toi eka tapa olisi parempi koska siinä ainakin saa ne pari biisiä tehtyä valmiiksi jos siihen kolmanteen ei jää aikaa. |
|
Tässä nyt herää semmoine kysymys että mitä tapaa suositte: 1. Työstetään biisi kerralaan, eli jokainen vuorollaan soittaa hommansa kyseiseen biisiin. 2. Työstetään soittaja kerrallaan, eli jokainen soittaa juttunsa jokaiseen biisiin ja sitten otetaan seuraava soittaja kehään. Itse ajattelin että tässä tapauksessa toi eka tapa olisi parempi koska siinä ainakin saa ne pari biisiä tehtyä valmiiksi jos siihen kolmanteen ei jää aikaa. Nii-in... Mulle sopii ehdottomasti paremmin tuo tapa numero kaksi. Ja on kyllä vähän semmoinen perstuntuma, että tuo biisi kerrallaan tekeminen ei ole mikään takuuvarma ajansäästäjä. Ehkä kannattaisi harkita, onko se kolmas biisi välttämätön. Tietysti enempi biisejä purkkiin = kivampi, ja kolmen biisin demo on ainakin mun mielestä aika sopiva. Tsemiä sessioihin. "Lowriding appeals to bad dudes". - A todo madre, Suavecito! |
|
Ehdottomasti kolme biisiä on minimi. Kahden biisin demot ovat suoraansanoen ihan liian lyhyitä ja turhia. Mieluummin 4-5 biisiä, mutta studioajan ollessa noin lyhyt kolme biisiä on sopiva. Thrash and mosh 'til death! |
|
Ehdottomasti kolme biisiä on minimi. Kahden biisin demot ovat suoraansanoen ihan liian lyhyitä ja turhia. Mieluummin 4-5 biisiä, mutta studioajan ollessa noin lyhyt kolme biisiä on sopiva. Plääh, mieluummin kaksi vahvaa biisiä huolellisesti soitettuina ja hyvin tehtyinä lätylle kuin kolme hätäisesti paiskottua. Yhden loistavan biisin sisältävä demo on relevantimpi kuin 4-5 keskinkertaista rallatusta sisältävä "tehtiin nyt näin monta, ettei jää niin paljoa tallennusmediaa käyttämättä" -turhake. |
|
Tästä taisi nyt puuttua sellainen tieto, että mitä tarkoitusta varten demoa tehdään... (saatan olla jo myöhässä tämän jutun kanssa kun huomasine sen vasta nyt...)? Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
|
Tästä taisi nyt puuttua sellainen tieto, että mitä tarkoitusta varten demoa tehdään... (saatan olla jo myöhässä tämän jutun kanssa kun huomasine sen vasta nyt...)? Joo aivan siis eli tämän demon pääasiallinen tarkoitus olisi se että meillä olisi jotain kunnolista mitä pistää keikantarjoajille, bändikisoihin ja eri paikkoihin arvosteltavaksi. Mutta mikä ettei, jos plätty on tarpeeksi hyvä niin levy-yhtiöihinkin. Mutta se ei ole siis tavoite nro 1. |
|
Joo aivan siis eli tämän demon pääasiallinen tarkoitus olisi se että meillä olisi jotain kunnolista mitä pistää keikantarjoajille, bändikisoihin ja eri paikkoihin arvosteltavaksi. Mutta mikä ettei, jos plätty on tarpeeksi hyvä niin levy-yhtiöihinkin. Mutta se ei ole siis tavoite nro 1. Kyllä mä lähtisin noin lyhyen ajan kanssa tekemään kahta biisiä paremmin... ei kukaan työkseen demoja kuunteleva kuitenkaan ehdi/halua kuunnella montaa biisiä. Biisien valinnasta sen verran, että kannattaa valituttaa tutuilla niitä biisejä. Joskus kun bändien omat valinnat eivät olekkaan "maallikoiden" mielestä ne parhaat. Maallikon näkemys on kuitenkin se ostavan kansanosan näkemys... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
|
Tässä nyt herää semmoine kysymys että mitä tapaa suositte: 1. Työstetään biisi kerralaan, eli jokainen vuorollaan soittaa hommansa kyseiseen biisiin. 2. Työstetään soittaja kerrallaan, eli jokainen soittaa juttunsa jokaiseen biisiin ja sitten otetaan seuraava soittaja kehään. Itse ajattelin että tässä tapauksessa toi eka tapa olisi parempi koska siinä ainakin saa ne pari biisiä tehtyä valmiiksi jos siihen kolmanteen ei jää aikaa. Tapa 2. On kokemuksien mukaan nopeampi. Varsinkin jos studiossa ei ole mahdollisuus tallettaa presettejä ja yleensä loppuu mikitkin jossain vaiheessa kesken. |
kivi 10.11.2003 14:50:18 | |
|
2. Työstetään soittaja kerrallaan, eli jokainen soittaa juttunsa jokaiseen biisiin ja sitten otetaan seuraava soittaja kehään. Tapa 2. on verrattomasti nopeampi. Jos soundimaailma ei kauheasti muutu biisien välillä, saatte ehkä sen kolmannenkin biisin soitettua - mutta älkää jättäkö huonoa versiota älkääkä miksatko kiireessä. Paree tosiaan tehdä kaksi biisiä kunnolla. Studiossa palaa aikaa ihan niin paljon kuin sitä tahtoo polttaa. Olen vasta aikuisiällä rohkaistunut kokeilemaan studiossa (joskus) ihan samojakin soundeja kuin keikalla, ja yllättäen ne ovat olleet ihan toimivia ja säästäneet rutkasti aikaa. (Aikaisemmin olin vuosikaudet sitä mieltä, että studiossa täytyy aina tehdä kaikki ne ihmeviritykset, joita ei muuten voi eikä saa.) Varatkaa päälaululle aikaa. Parempi äänittää se ennen sooloja, ettei aika lopu kesken.
|
|
Plääh, mieluummin kaksi vahvaa biisiä huolellisesti soitettuina ja hyvin tehtyinä lätylle kuin kolme hätäisesti paiskottua. Yhden loistavan biisin sisältävä demo on relevantimpi kuin 4-5 keskinkertaista rallatusta sisältävä "tehtiin nyt näin monta, ettei jää niin paljoa tallennusmediaa käyttämättä" -turhake. Yhden biisin demoilla ei tee mitään. Oletko koskaan lukenut demoarvioita yhden biisin demoista? Miinusta tulee ja reilusti. Ja jos tosissaan vaikka levy-yhtiöille lähettää, niin tuskin kahdella biisillä sopimusta irtoaa. Tottaha toki niiden kaikkien biisien pitää olla hyviä, enhän minä sitä ole väittänytkään. Tehdään niitä biisejä reilusti, treenataan kunnolla, valitaan 3-5 parasta ja eikun nauhalle. Thrash and mosh 'til death! |
|
Yhden biisin demoilla ei tee mitään. Oletko koskaan lukenut demoarvioita yhden biisin demoista? Miinusta tulee ja reilusti. Ja jos tosissaan vaikka levy-yhtiöille lähettää, niin tuskin kahdella biisillä sopimusta irtoaa. Tottaha toki niiden kaikkien biisien pitää olla hyviä, enhän minä sitä ole väittänytkään. Tehdään niitä biisejä reilusti, treenataan kunnolla, valitaan 3-5 parasta ja eikun nauhalle. Biisien määrästä en sen kummempaa mainintaa demoarvioissa ole nähnyt kuin että niitä yli viiden kappaleen demoja ei jaksa kukaan töikseen demoja kuunteleva läpi kuunnella. Turhaan rupeat saivartelemaan, nyt oli kyseessä rajallinen aika nauhoituksiin ja tuossa ajassa ei rennosti saa vedettyä 4-5 biisiä nauhalle, vaikka kuinka treenaisi. Ainakaan kunnolla. Murphyn laki toimii varmasti, jos lähdet vetämään aikatauluja liian tiukalle. Mieluiten ne kaksi biisiä edelleen. |
|
Yhden biisin demoilla ei tee mitään. Oletko koskaan lukenut demoarvioita yhden biisin demoista? Miinusta tulee ja reilusti. Ja jos tosissaan vaikka levy-yhtiöille lähettää, niin tuskin kahdella biisillä sopimusta irtoaa. Jos ne levy-yhtiössä jaksavat kuunnella edes ekan biisin loppuun asti niin se on jo puoli voittoa. Ja jos ne kahden biisin jälkeen jäävät kaipaamaan lisää niin kyllä ne sitten ottavat yhteyttä ja pyytävät. Useamman kuin kolmen biisin äänittäminen kerrallaan demotarkoituksiin on aika kyseenalaista. Monesti olen ollut messissä niin soittajana kuin äänittäjänä/apurina demosysteemeissä joissa bändi on yrittänyt ahnehtia kasaan viittä tai kuutta biisiä parissa päivässä. Ja aina on käynyt niin että suurin osa on jäänyt raakileiksi ja vain yksi tai kaksi biisiä on loppujen lopuksi laitettu demolle. Ja nekin olisivat varmasti onistuneet paremmin, jos alun perin olisi keskitytty vain niihin. Soittamisenkin kannalta hirveän monen biisin niputtaminen samaan syssyyn on turhauttavaa. Jos kitaroilla on useita osuuksia ja sooloja, niin tarvittavien vetojen määrä nousee helposti toiselle kymmenelle. Yritä siinä sitten soittaa inspiroituneesti ja vapautuneesti, kun mielessä pyörii ne 14 seuraavaa kitararaitaa, jotka pitäisi saada iltakymmeneen mennessä valmiiksi. Ja kun pompitaan ehkä hyvinkin erilaisten biisien ja tunnelmien välillä niin fiilis on aika skitsofreeninen ja se pieni mutta ah niin tärkeä biisin "oma juttu" jää saavuttamatta. Lopputuloksena kaikki rallit kuulostavat samalta. Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
|
Komppaan edellisten kirjoittajien enemmistöä: mielummin pari biisiä hyvin kuin kiireessä 3-4 biisiä huonosti. Mutta sen vielä lisään, että kannattaa tehdä jo etukäteen alustava minuutti(!)aikataulu. Tyyliin 12:00 saavutaan paikalle, 12:30 kamat roudattu ja pystytetty, 13:15 rumpusoundit tsekattu, 14:00 muut mikitykset tsekattu ja valmiina ekaan ottoon. Minuuttiaikataulun päällimmäinen tarkoitus ei ole, että siinä pysytään :), vaan se kertoo hyvissä ajoin, ehditäänkö kaikki suunniteltu tekemään. Näin voitte mennä studioon ajatuksella "kolme biisiä, joista yksi voidaan jättää hylätä, jos tulee kiiru". Tämä voi tietty tuntua hankalalta, jos studioon mennään ensi kertaa. Kannattaa silti purkaa tuo aikataulu pienempiin osiin ja vaikka laittaa tähän, niin aikataulun epäilijät voivat paremmin osoittaa, mikä osa-alue todnäk myöhästyy. Wanha totuus on sekin, että "arvioi, paljonko aikaa studiossa kuluu ja kerro se sitten kahdella" (tai kolmella). Kummasti sitä siellä saa ajan kulumaan, vaikka kuinka hihat heiluisi. Ei tuo 3 biisiä mahdotonta silti ole, kun miksaus ei siihen kuulu. Paljonhan riippuu studiotyöskentelyn tehokkuudesta (ns. "voinko tehdä jotain muuta kuin löhöillä tässä") ja soittajien soittotaidon ja itsekritiikin suhteesta ;) |
|
Biisien määrästä en sen kummempaa mainintaa demoarvioissa ole nähnyt kuin että niitä yli viiden kappaleen demoja ei jaksa kukaan töikseen demoja kuunteleva läpi kuunnella. No vähän taidat olla arvioita lukenut. Katselepas vaikka vanhoja Soundeja, ja oho, yhden biisin demoille miinusta. Jos kaikki biisit toimii, eikä ns. täytebiisejä ole, niin vaikka 6 biisiä. Turhaan rupeat saivartelemaan, nyt oli kyseessä rajallinen aika nauhoituksiin ja tuossa ajassa ei rennosti saa vedettyä 4-5 biisiä nauhalle, vaikka kuinka treenaisi. Ainakaan kunnolla.
Äläpäs itse käy saivartelemaan, minä mistään 4-5 biisistä ole puhunut tuossa ajassa. Vaan kysyttiin, kaksi vai kolme biisiä, vastasin kolme. Jos olisi aikaa enemmän, ja hyviä biisejä niin vaikka sitten se neljä. Thrash and mosh 'til death! |
Reddie 11.11.2003 08:26:31 (muokattu 11.11.2003 08:30:04) | |
|
Hmm.. Kaiken tän jälkeen voisin ehkä ajatella että meillä tulee aika riittämään. Nimittäin meidän biisit on aika simppeleitä, korkeintaan kolme kitararaitaa/biisi noin suunnilleen. Tuplattu komppi ja leadi. Me ei sooloja harrasteta. =) Eli oonko oikeessa? Pitäskö kahdeksassa tunnissa saada kolme biisiä tolleen ihan kunnolla tehtyä? Ja vielä siis tarkennukseksi että siihen kahdeksaan tuntiin ei sisälly meidän miksaukset. kannattaa tehdä jo etukäteen alustava minuutti(!)aikataulu Olisin tommosen tehny mut sit kun rupesin miettimään että kannattaako tehdä just biisi kerrallaan vai soittaja kerrallaan. Mut sit me ajateltiin että kun meidän äänittäjä on aika pro että voidaan kysyä siltä että mikä sille sopii parhaiten ja mikä sen mielestä on paras vaihtoehto. |
|
Voisi olla järkevää miettiä varasuunnitelma; mietitte valmiiksi mitä aiotte tehdä ja jos se ei näytä paikanpäällä realistiselta, otatte käyttöön varasuunnitelman. Tämä voi pelastaa koko päivän... Tärkeää on kuitenkin muistaa, että ei ne ekat kerrat studiossa välttämättä mitään loistavaa jälkeä tuota (vaikka olisi millainen nero äänittämässä:)). Tällä palstalla on muuten jossain pitkäkin ketju aiheesta bändi ekaa kertaa studiossa... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|