Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Huonot" bändit
1
Bonham
30.05.2003 13:44:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa toisessa otsikossa puhutaan huonoista keikan järjestäjistä ja ajttelin laittaa kaiken uhallakin aidan toiselta puolelta kertovan aiheen.
 
Itse olen vuosikausia toiminut promoottoripuolella, eli siis järjestelen niitä keikkoja, isoja ja pieniä. Vuoden aikana keikan saa minun kauttani n. 60-70 yhtyettä.
 
Eikä se bändien kanssa toiminen aina mitään herkkua ole.
 
Homman vaikeudet alkaa jo bändille soittaessa; puhelimeen vastataan "haloo" tai "joo". Siinä saat sitten tivata, että kukahan siellä huhuilee. Sinänsä pieni asia, mutta kun soittelet työksesi monelle kymmenelle bändille vuodessa, alkaa homma vituttumaan. Pahimmassa tauksessa tälläiselle bändille ei viitsi soittaa enää koskaan. Useasti bändin yhteyshenkilöksi on sitten vielä valittu se jamppa, jolta saa repiä vastaukset hohtimilla. Langan toisessa päässä mumistaan tai ei sanota mitään. Tulee oikein nolo olo, että mitä mä tässä keikkaa kehtaan tarjota.
 
Keikkapaikalla ei olla sovittuna aikana. Kukaan ei tervehdi tai käy esittäytymässä. Bändillä on ravintolassa omat viinat mukana. Ollaan hyvin humalassa koko esiintymispaikalla olemisen ajan. Vittuillaan henkilökunnalle. Kamoja ei kerätä pois keikan jälkeen (jos niin on sovittu). Jälkikäteen ei oteta yhteyttä ja pureta keikan onnistumista tai epäonnistumista..
 
Kaikkia edellämainittuja seikkoja on tullut vastaan ja tulee jatkuvasti. Ei toki aina.
 
Vuosien saatossa monelta bändiltä on loppunut yhteistyö minun kauttani.
 
En jaa mitään "mustaa listaa" toisille keikkajärjestäjille, mutta jos joku kysyy suoraan, kerron miten bändi toimi minun kanssani.
 
Tämä ei siis ole mitään yleistystä tai vittuilua, vaan omien kokemusten jakamista, toivoa asioiden parantumisesta ja keskustelun avaus tässä foorumissa.
 
Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Gallahan)
Teijo K.
30.05.2003 14:22:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikä se bändien kanssa toiminen aina mitään herkkua ole.
 
Me ollaan joskus aika vekkuleita me popparit.
 
Keikkapaikalla ei olla sovittuna aikana. Kukaan ei tervehdi tai käy esittäytymässä. Bändillä on ravintolassa omat viinat mukana. Ollaan hyvin humalassa koko esiintymispaikalla olemisen ajan. Vittuillaan henkilökunnalle. Kamoja ei kerätä pois keikan jälkeen (jos niin on sovittu). Jälkikäteen ei oteta yhteyttä ja pureta keikan onnistumista tai epäonnistumista..
 
Meillä on aika simppelit säännöt bändin sisällä. Ajoissa tullaan keikalle. Minä käyn aina itse esittäytymässä henkilökunnalle, ja keikan jälkeen kun kaikki kamat on roudattu pois, käyn vielä kättelemässä baarin keikkavastaavan ja portsarin. Ja koska me keikkailemme omilla kamoilla niin aina kerätään ne itse keikanjälkeen pois. Ja selvinpäin, aina.
 
Jäkikäteen ei ole kyllä tullut ikinä otettua yhteyttä keikkapaikalle paitsi mahdollisen seuraavan keikan tiimoilta. En ole osannnut ajatella että ketään kiinnostaa käydä läpi näitä asioita.
 

Vuosien saatossa monelta bändiltä on loppunut yhteistyö minun kauttani.
 
En jaa mitään "mustaa listaa" toisille keikkajärjestäjille, mutta jos joku kysyy suoraan, kerron miten bändi toimi minun kanssani.

 
Meillä on mennyt yhteistyö poikki parin keikkajärkkärin kanssa. Toinen pölli kaikki rahat, legendaarinen tapaus, yeah. Toinen ei saanut järkättyä yhtään keikkaa. Rehellistä ja toimivaa keikkajärkkäriä ollaan etsitty koko ajan, ei vain tunnu löytyvän. Järkätään sitten itse kunnes löytyy.
 
Kyllähän niitä syyllisiä löytyy "aidan molemmin puolin" ei siinä mitään. Yksisilmäisyys on aina pahasta, tarkasteli mitä asiaa tahansa.
 
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Nelikielipiru
02.06.2003 12:27:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo kyllähän se asia noinkin, meillä on myös päämääränä saapua keikka paikalle ajoissa ja sopia muitten bändien kanssa kuka tuo mitäkin kamoja niin ettei keikan järjestäjän tartte juurikaan "sekaantua" asiaan.
 
Jos kerran olet useamman vuoden jo tehnyt tätä työtä niin voinen kysyä asiaan liittyvän kysymyksen.
 
Mistä/miten löytää aktiivisen keikka myyjän?
 
Kun tuntuu ainakin ohjelmatoimistoa todella vaikea saamaan ajamaan asiaa. Ollaan orkesterin kanssa lähetetty todella useaan levy-yhtiöön ja ohjelmatoimistoon demoja. Viime viikolla viimeksi uusin demo soi Radio Cityssä.
 
Kuunnellaan mielellään ammattilaisen neuvoja.
 
Bonham
02.06.2003 12:39:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo onkin se ikuinen oravanpyörä; jos ei ole levy-yhtiötä takana, on vaikeaa saada keikkamyyjiä kiinnostumaan. Jotta saisi oman bändin mahdollisimman hyvin esille pitäisi olla keikkamyyjä.
 
Mitään helppoa vastausta ei liene. Kaikkien alalla toimivien kiinnostuksen saa aikaan radiosoitolla. Mutta mistä sitä sitten saa?
 
Aina välillä joku toimittaja ottaa asiakseen jonkun bändin tehokkaan nostamisen. Näitä tapauksia ei yhteen vuoteen kovin montaa kerrallaan mahdu.
 
On myös surullisia esimerkkejä bändeistä, jotka otetaan ison ohjelmatoimiston listoille ja keikat loppuvat siihen. Ennen aktiivisesti keikkailut bändi laitetaan hinnastoon niin korkealle, että kaikkapaikkojen kiinnostus lopahtaa siihen. Toisaalta tämän ymmärtää, sillä ohjelmatoimistoilla on omat kiinteät kulunsa ja bändien pitää tuottaa niille.
 
Ahkera keikkailu ja sitä kautta "oikean" nosteen luominen on kai se perinteinen ja kivinen tie, jota on kuljettava. Omien kannattajien laittaminen pommittamaan medioita saattaa myös tuottaa tulosta. Vanhan Jyrkin aikoina muutamakin bändi pääsi televisioon kymmenien postien ja soittojen ansiosta.
 
Valitettavasti kaikki edellä mainitut seikat ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Toisaalta yhdenkin hyvän oven aukeaminen saattaa avata kaikki muutkin. Hommat ovat kuitenkin aika harvan ihmisen kädessä, sisäpiiriä riittää.
 
Karua se on vierestä katsoa, kun erittäin hyvät bändit eivät pääsee edes kotikaupungin ulkopuolelle keikalle. Keikkamyyjän tehtävä ei ole maailman helpoin tai kiitollisin, joten harrastuksena sitä ei voi suositella - kulut karkaavat helposti käsistä.
 
Ei muuta kuin keikkailemaan, vaikka väkisin!
 
Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Gallahan)
Nelikielipiru
02.06.2003 12:59:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitään helppoa vastausta ei liene. Kaikkien alalla toimivien kiinnostuksen saa aikaan radiosoitolla. Mutta mistä sitä sitten saa?
 
Meidän tapauksessa kitaristi lähetti radion johonkin demo juttuun ja sitä kautta se tuli eetteristä.
 
On myös surullisia esimerkkejä bändeistä, jotka otetaan ison ohjelmatoimiston listoille ja keikat loppuvat siihen.
 
Tästä on hyvin läheinen koskus mulla, ei oma orkesteri mutta hyvän frendin bändillä kävi näin.
 
Teijo K.
02.06.2003 13:10:09
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin voisin rohkaistua kysymään, nyt kun on asiantuntijaksi tunnustautunut ihminen paikalla.
 
Kuinka yleistä on että ohjelmatoimisto hoitaa vielä kalustoakin paikalle? Minä aina olen kuvitellut että PA tulee aina bändin puolesta.
 
Nyt sitten kaveripiirissä on bändi jolla on jonkunlaista suurinpiirtein toimivaa ohjelmatoimistokokemusta, ja he kertoivat että toimisto järkkäsi aina kamat paikalle ja ne pois sieltä.
 
Siihen asti olin aina kuvitellut omien PA kamojen olevan myyntivaltti bändille ihan ohjelmatoimistoihinkin nähden, mutta onko asia näinkään? Toimistohan kai ottaa kamoista jonkun lisäprosentin pois liksasta? Ja jos bändillä on omat kamat niin sehän ei sitten onnistu, vai?
 
Toisaalta meidän bändi tarvitsee melko isot kamat, joten helpointa on ottaa ne omat mukaan. Ja kun meillä on oma miksaaajakin joka on meidän kamoihin jo tottunut ja me voidaan luottaa siihen niin... Onko tämä valmistautuminen nyt sitten hyvä vai paha asia, noin ohjelmatoimistoa ja sen rahavirtoja ajatellen? Pitäisikö ohjelmatoimistoille lähetettäviä saatekirjeitä ajatella vielä kerran uusiksi? Auttaako se mitään jos kertoo kaiken tuon etukäteistyön ja esim. PA kamojen olemassaolon? Pitäisikö niistä kuitenkin olla hiljaa?
 
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Bonham
02.06.2003 14:19:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sehän on lähtökohta, että ilmaisia PA kamoja ei ole. Jos tilaan bändin hintaan x, sopimuksessa lukee, että tilaaja toimittaa paikalle PA:n, joka sitten on bändin käytössä sovituin ehdoin. Jos tilaan bändin PA:n kanssa, hinta onkin jotain muuta.
 
Järjestäjän kannalta kannattaa miettiä mistä PA tulee. Ohjelmatoimisto saattaa toimittaa paikalle erittäin kalliin setin, koska hinta kuitenkin lisätään bändin liksan päälle.
 
Jos bändi tulee kauempaa, järjestäjän kannattaa melkein aina hoitaa PA esiintymispaikkakunnalta, sillä kilometrit raksuttavat lisää hintaa.
 
Monasti törmää myös siihen, että bändin käsitys PA:sta onkin vanhat ruppaset laulukamat, jotka eivät riitä alkuunkaan. Tai sitten toisin päin, että hilataan monen kilon settiä johonkin kulmakuppilaan.
 
En oikein usko, että omien kamojen omaaminen vaikuttaa ohjelmatoimistojen buukkauksiin, koska aina kamat voi vuokrata tapauskohtaisesti. Toki omien kamojen kanssa liikkuvan bändin myötä ohjelmatoimisto pääsee muutamaa soittoa vähemmällä. Oman miksaajan palkka taitaa olla sitten bändin ja miksaajan välinen asia, ei ohjelmatoimisto sitä varmasti erikseen korvaa.
 
Monasti näkee myös sitä, että vaikka esiintmyispaikalla on PA, bändillä kulkee oma setti joka tapauksessa autossa mukana.
 
Mitähän muuta piti vielä jorista...
 
Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Gallahan)
kivi
02.06.2003 14:25:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auttaako se mitään jos kertoo kaiken tuon etukäteistyön ja esim. PA kamojen olemassaolon? Pitäisikö niistä kuitenkin olla hiljaa?
 
Totta kai se auttaa että sen kertoo, varsinkin jos te kuulostatte sen PA:n kautta edes jonkinlaiselta. Kyllä sitä omaa tekniikkaa aina joskus tarvitsee. Samoin oma auto auttaa - nuo kaikki laskee sitä pistettä missä kulut on maksettu ja niin ollen toimisto voi myydä halvempaa keikkaa samalla katteella - hih:-D
 
Ohjelmatoimisto voi järjestää teille vaikka kuun taivaalta, mutta se on liksasta pois. Hotellimajoitus ja listahintainen vuokratekniikka ovat toimistolle helppoja järjestää, mutta nappaavat per keikka hyvinkin toistatuhatta euroa päältä, jos pahasti sattuu - onko teidän liksanne niin iso että siihen on varaa?
 
Uskomatonta mutta totta - kulukorvauksilla ja pikkupakulla lähikaupunkeja kiertelevä ryhmä, joka pääsee nukkumaan kaverien lattialle, voi hyvinkin saada loppupeleissä enemmän käteen kuin ison lavan 3000-4000 euron ryhmä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Bonham
02.06.2003 14:29:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi on ihan totta, mitä Kivi sanoo. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Laskettiin kerran kaverin kanssa Ultra Bran keikkaliksoja ja mahdollisia kuluja, ei siitä paljon per nuppi tainnut käteen jäädä...
 
Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Gallahan)
kivi
02.06.2003 14:36:58 (muokattu 02.06.2003 14:45:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monasti näkee myös sitä, että vaikka esiintmyispaikalla on PA, bändillä kulkee oma setti joka tapauksessa autossa mukana.
 
Ja hyvästä syystä:-) - useimmilla kattauksilla tarvitaan mac Gyverin taidot äänen ulos saamiseen, ellei äänentoiston suunnitellut ihminen ole itse paikalla kertomassa mikä on jutun juoni.
 
Sopimuksessa tosiaan voi lukea ja lukeekin useimmiten, että ohjelman tilaaja järjestää paikalle PA:n ja henkilön, joka osaa kertoa miten se toimii; muita yleisiä sopimuspykäliä ovat valot, apukantajat, lämmin ruoka, kaljakori takahuoneeseen ja majoitus.
 
Mutta vaikka ohjelman tilaaja ne hoitaa, loppupeleissä se on kumminkin artisti joka maksaa. Harva 'promoottori' (pistetääs heittomerkkeihin, koska vaikka joka pitsaisäntä kutsuu itseään promoottoriksi, ei niitä oo suomessa kuin puoli tusinaa, muut on järkkäreitä) tekee työtään hyväntekeväisyydestä.
 
Aina siellä katetta laskiessa pyörii vähintään se, onko omat vai vuokrahanat...
 
(EDIT: ei ollut sulle henk koht tuo promoottoriheitto, Bonham. Mistä mä tiedän kuka Merimaa tai Santalahti siellä nimen takana piilee:-)
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Teijo K.
02.06.2003 14:56:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Järjestäjän kannalta kannattaa miettiä mistä PA tulee. Ohjelmatoimisto saattaa toimittaa paikalle erittäin kalliin setin, koska hinta kuitenkin lisätään bändin liksan päälle.
 
Jos bändi tulee kauempaa, järjestäjän kannattaa melkein aina hoitaa PA esiintymispaikkakunnalta, sillä kilometrit raksuttavat lisää hintaa.

 
Toisaalta me ei pärjätä missään kovin pienillä kamoilla ihan soittimista johtuen.
 
Monasti törmää myös siihen, että bändin käsitys PA:sta onkin vanhat ruppaset laulukamat, jotka eivät riitä alkuunkaan. Tai sitten toisin päin, että hilataan monen kilon settiä johonkin kulmakuppilaan.
 
Meillä siis on 24 kanavainen mikseri ja parin kilowatin kaapit joista pudotetaan pienimmissä kuppiloissa puolet (eli kilowatin subbari) pois. Järkevää? Ja liian isoja kamoja ei mielestäni ole, on vain "huonoja miksaajia" (tm). Ei niitä ole pakko pitää aina täysillä.
 
Kanavia tarvitaan aika paljon koska aina kaikki menee PA läpi. Basso, kitara, kiipparit, viulu, 4-laulua ja basari. Näitä ei ihan pikkumikseriin laiteta. Ollaan todettu lavavolumen kannalta hyväksi toimia näin. Ja koskaan ei ole tullutkaan valituksia että oltaisiin soitettu liian lujaa.
 
Oman miksaajan palkka taitaa olla sitten bändin ja miksaajan välinen asia, ei ohjelmatoimisto sitä varmasti erikseen korvaa.
 
En kuvitellutkaan, sillä vain että kun on omat kamat joihin on tottunut niin? Meillä miksaaja on ikäänkuin bändin jäsen eli saa saman kuin bändin muutkin jäsenet. Jaetaan se liksa mitä saadaan tasan kaikille.
 
Monasti näkee myös sitä, että vaikka esiintmyispaikalla on PA, bändillä kulkee oma setti joka tapauksessa autossa mukana.
 
Niinkuin meillä. Liian usein on se järkkärien mainostama PA osoittautunut 6-kanavaiseksi mikserivahvariksi ja 1*12 kaapeiksi. Kaapit voisi vielä riittääkin mutta mikseri ei.
 
Mutta oletko sitä mieltä että näitä kannattaa mainostaa ohjelmatoimistoille? Onko se hyvää politiikkaa mainostaa että meillä on ns. valmis paketti jota me myydään? Kun joskus tulee tunne että etsitään vain helppoja välistävedettäviä.
 
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Teijo K.
02.06.2003 15:16:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivi
 
Totta kai se auttaa että sen kertoo, varsinkin jos te kuulostatte sen PA:n kautta edes jonkinlaiselta.
 
Tässähän se tuli se syy siihen "promoottorin" tai "keikkamyyjän" hommaamiseen. Jos olisin nyt vähänkin kyvykkäämpi markkinoija kehuisin kuinka hienolta... ja... äh, en saa edes leikilläni sanottua sitä. Kai me kuulostetaan hyvältä. Mikään ei ole niin vaikeaa kuin itsensä kehuminen. Tästä syystä olen aina yrittänyt bändeissä ottaa itselleni sen virallisen kamafriikin viitan. Jos joku muu sitä markkinointia rupeisi niin... Mutta kun pitäisi myydä itseään sille myyjällekin ensin että saisi pään auki.
 
Tosta syystä minulla ei ole täälläkään ääninäytteitä tai linkkiä sillä bändin kotisivulle. Miksihän se muuten onkin niin vaikeaa? Ei varmaan kannata kaupalliselle alalle ruveta. Hoho.
 
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Bonham
02.06.2003 15:48:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta me ei pärjätä missään kovin pienillä kamoilla ihan soittimista johtuen.
 

 
Meillä siis on 24 kanavainen mikseri ja parin kilowatin kaapit joista pudotetaan pienimmissä kuppiloissa puolet (eli kilowatin subbari) pois. Järkevää? Ja liian isoja kamoja ei mielestäni ole, on vain "huonoja miksaajia" (tm). Ei niitä ole pakko pitää aina täysillä.
 
Kanavia tarvitaan aika paljon koska aina kaikki menee PA läpi. Basso, kitara, kiipparit, viulu, 4-laulua ja basari. Näitä ei ihan pikkumikseriin laiteta. Ollaan todettu lavavolumen kannalta hyväksi toimia näin. Ja koskaan ei ole tullutkaan valituksia että oltaisiin soitettu liian lujaa.
 

 
En kuvitellutkaan, sillä vain että kun on omat kamat joihin on tottunut niin? Meillä miksaaja on ikäänkuin bändin jäsen eli saa saman kuin bändin muutkin jäsenet. Jaetaan se liksa mitä saadaan tasan kaikille.
 

 
Niinkuin meillä. Liian usein on se järkkärien mainostama PA osoittautunut 6-kanavaiseksi mikserivahvariksi ja 1*12 kaapeiksi. Kaapit voisi vielä riittääkin mutta mikseri ei.
 
Mutta oletko sitä mieltä että näitä kannattaa mainostaa ohjelmatoimistoille? Onko se hyvää politiikkaa mainostaa että meillä on ns. valmis paketti jota me myydään? Kun joskus tulee tunne että etsitään vain helppoja välistävedettäviä.

 
Eihän tosta haittaakaan ole, jos esimerkiksi itseäni ajattelen, niin kyllähän bändi antaa pro-kuvan itsestään - viitsii nähdä vaivaa soundiensa eteen.
 
Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Gallahan)
Teijo K.
02.06.2003 16:05:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän tosta haittaakaan ole, jos esimerkiksi itseäni ajattelen, niin kyllähän bändi antaa pro-kuvan itsestään - viitsii nähdä vaivaa soundiensa eteen.
 
Eli vanhaan malliin laitetaan promokirjeet. Kiitoksia kuitenkin neuvoista, ja sori että taisi mennä alusta asti vähän offtopiciksi, taisi olla meikän vika. Oli toisaalta rohkea veto tunnustaa olevansa keikkajärkkäri, täällä kun on miljuuna bändiä jotka etsivät kaikki keikkajärkkäreitä. Ainakin jos eivät etsi basistia.
 
"You have to give some skin to get some tone.": Will Lee
Bonham
02.06.2003 16:22:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tietysti sillä erotuksella, että mä en myy bändejä, vaan ostan niitä. Eli olen tapahtumajärjestäjä (varotaan sitä promoottori sanaa, josta Kivikin mainitsi. Varsinkin ettei kukaan käy kurkkuun kiinni, kuten kävi Juvoselle Tampereella syksyllä Musiikki & Mediassa, her her). Ostamisen lisäksi teen siis ihan omia klubeja ja keikoja ja silloin suunnittelen koko ohjelman tiettyjen bändien tai tyylisuuntien mukaan.
 
Mutta samojen asioiden kanssahan tässä painiskellaan, siksi kyseinen sivusto onkin äärimmäisen toimiva - oppii katsomaan asioita myös "vastapelurin" näkökulmasta. Täällä voivat oppia kaikki!
 
Opinons are like assholes, everybody's got one. (Harry Gallahan)
Marzi
16.06.2003 14:18:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo.
Paikalle mennään ajoissa, check loppuu ajoissa. Laitteisto ja lava on asiallinen, ukot sen verran minkä pystyvät.
Ollaan fiksusti ja kätellään ja kiitellään poistuessa. Ja valitellaan edes muodon vuoksi hotellihuoneeseen syntynyttä sotkua. :)
 
Bisnekset hoidetaan selvinpäin, vapaa-ajalla saa kukin tehdä mitä huvittaa. Kaverin isäukko opetti jo kun oltiin pikkupoikia, että "fiksuus ei maksa mitään".
 
Niin ja siitä pa-kymysyksestä:
 
Kaikki kulut on liksasta pois, sen takia se "mistä halvimmalla saadaan" -ajattelumalli lienee niin yleinen. Me soditaan sitä vastaan. Me tehdään persnetolla :D Mutta jos siis myyt keikkaa, muista laskea kaikki kulut siihen myyntihintaan. Semmoinen "ai niin joo tuo PA:kin pitäs olla ja se-hän mak-saa...." -meininki ei vetele. :)
 
Joku mainitsi nosta kaapit ok, mutta mikseri paska -osastosta. Ratkaisu siihen on oma etupää. Oma tuttu tiski, oma tuttu master-eq ja omat efektit. Oma kaukokaapelikin voi olla mukana. omat mikitkin joskus. Nopeuttaa. Eikä tuu liian kalliiksi, ainakaan välttämättä. mm. Kwanilla on mukanaan kaikki muu paitsi kaapit. omat tiskit ja kaapelit sekä nappiosasto. Ei oo paha. Mutta noissa tapauksissa pitää ollä ne järjestäjän kaapit ja muu tekniikka, eikä sekään ole ilmaista.
 
Oma miksaaja/vlomies/bussikuski/backlineroudari -kombinaatio on myös mukava. Jos sille tulee outo mikseri ja talon ukko on sen kanssa sinut, niin tekee sitten vaikka valoja tai virittää kitaroita. Onpahan tukena ja turvana siellä tien päällä.
 
Tarvis muten backlinevastaava syksyllä. Anyone? :D
 
Pidän ääntä, olen.
jussiohman
16.06.2003 16:36:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää menee vähän off topic mutta:
Jos esim. keikalla on rummut mikitetty 7 mikillä, niin meneekö ne kaikki mikit mikseriin eri kanavina? Eli näin ollen veisivätkö rummut jo 7 kanavaa mikseristä. Valaiskaa ku en ole ihan perillä näistä jutuista. Kiitos.
 
Jos katsoo pöydällä olevaa kahvikuppia tarpeeksi kauan ja miettii että se alkaa liikkumaan, voi sen todella nähdä liikkuvan.
kivi
16.06.2003 19:12:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos esim. keikalla on rummut mikitetty 7 mikillä, niin meneekö ne kaikki mikit mikseriin eri kanavina?
 
Kyllä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «