Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä tulee hyvä biisi
1 2
diibadaaba
03.04.2003 21:18:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka suuri osa hyvän biisin tekemisestä on
 
-(harjoitettavissa olevaa) taitoa
-hyvää tuuria
-synnynnäistä lahjaa
-jotain muuta?
 
NORTON
04.04.2003 03:54:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka suuri osa hyvän biisin tekemisestä on
 
-(harjoitettavissa olevaa) taitoa
-hyvää tuuria
-synnynnäistä lahjaa
-jotain muuta?

 
Mä luulisin että lähes 100 prosenttisesti riippuvaista tekijän persoonasta. Tekijällä pitää olla näkemystä ja tarvittava soittotaito. Sen biisin syntyminen on kuitenkin aika mystinen juttu. Sitten kun omaa nuo edellämainittavat ominaisuudet, niin ei auta kuin rämpytellä ja odottaa. Joskus yllättäen ne biisit sitten haluaa tulla ilmoille.
 
haist vittu sit
04.04.2003 12:33:33 (muokattu 04.04.2003 12:43:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mä taas oon sitä mieltä että se kaikki riippuu lähes pelkästään siitä että kuin paljon niitä biisejä tekee. tekijä vaikuttaa (lähes) pelkästään siihen että minkä tyylisiä biisejä tulee sitten lopulta.
 
erit: siis selvennös:
 
harjottelu nostaa biisin tasoa, ja sällin luonteesta riippuu se millaista musaa siittä tulee.
 
bändin sivu: kohtu.tk oma kotisivu: aarninvirallinenkohtufanisivu.cjb.net
Vilhelmus
04.04.2003 12:38:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen ehdottomasti sitä mieltä että paasiallisesti kyky tehdä hyviä biisejä on synnynnäistä. Kuitenkin opiskelulla voi saavuttaa myös sellaisen taidon. Eivät kaikki.
 
Born of black wind, fire and steel
noir
04.04.2003 12:51:03 (muokattu 04.04.2003 16:45:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Multa ei ainakaan irtoa tällä hetkellä mitään. Ainakaan sitä mitä yritän. Melodia päässä, jossain siellä, mutta iskevän kompin aikaansaanti on yhtä tyhjän kanssa. Mutta asiaan...
 
Uskaltaisin väittää, että kyseinen taito on kiinni kokemuksesta. Niin säveltämisen, elämän, musiikin, kuin minkä tahansa muun saralta. Täytyy silti kuitenkin tietää mitä tekee, jos haluaa päästä pidemmälle, joten tietopuolikin kannattaa hioa kuntoon.
 
EDIT: Mainitsen nyt vielä, että irtosihan se lopulta. Kahvi se on, ja tuo jäljessä mainittu perspiraatio.
 
Popmusiikki on Saatanasta, eikä siltikään hyvää.
jPekka
04.04.2003 16:14:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen ehdottomasti sitä mieltä että paasiallisesti kyky tehdä hyviä biisejä on synnynnäistä. Kuitenkin opiskelulla voi saavuttaa myös sellaisen taidon. Eivät kaikki.
 
Minä taas en erityisemmin usko synnynnäisiin tai muihinkaan jostain korkeammalta lahjaksi saatuihin kykyihin. Itse pitäisin biisintekolahjakkuutta jonkinlaisena päähänpinttymän ja pakkomielteen välimuotona. Mutta lahjakkuuden muuntaminen niiksi hyviksi biiseiksi vaatii kyllä ne klassiset 1 % inspiraatiota ja 99 % perspiraatiota.
 
.
 
- SOITTAKAA 4'33"!!!!!!!!
eRZu
04.04.2003 18:19:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku sano et ku on fiilikset pinnassa nii syntyy parhaat biisit... (esim. surullisena.) en sit tiiä.. eipä oo hirveesti omakohtasta kokemusta.. :)
 
Music is the power of my life!
Hermanni
05.04.2003 02:10:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyl hyvän biisin tekemisen voi oppiakin. mun mielestä sovittaminen ja tuottaminen on semmosta touhua sit et sitä ei voi opetella, siihen tarvitaan luontaista tyylitajua. ja paskankin sävellyksen saa hyvin sovittamalla ja tuottamalla kuulostamana hyvälle=P
 
JCM
05.04.2003 03:22:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen ehdottomasti sitä mieltä että paasiallisesti kyky tehdä hyviä biisejä on synnynnäistä. Kuitenkin opiskelulla voi saavuttaa myös sellaisen taidon. Eivät kaikki.
 
Olen samaa mieltä, itse voin myöntää että mulle ei ole suotu sitä lahjaa, mikä bändimme toisella kitaristilla on.
Kaveri vääntää biisejä aivan liukuhihnalta, toinen toistaan parempia. Uusia oivalluksia, hienoja melodioita, nerokkaita rytmityksiä, eri sävellajien/rytmitysten välille täysin saumattomia hienoja siltoja, sanoituksia, sovituksia... you name it.
Eikä ole opiskellut musiikkia päivääkään muuten kuin soittamalla, soittamalla ja soittamalla.
 
Itselläni inspiraatio iskee harvemmin kuin kaverilla, mutta silloin kun iskee niin biisi kyllä syntyykin ja kohtuullisella prosentilla olen biiseihini tyytyväinen. Mutta paljon tyytyväisempi olen kaverini tekemiin biiseihin ja niihin mitkä olemme yhdessä tehneet.
 
Itsellekin aukeaa uusia ulottuvuuksia kun saa tehdä biisejä yhdessä tuollaisen hyvän biisinikkarin kanssa, aivan eri maailma kuin yksin biisejä väsätessä.
 
Hyviä biisejä voi oppia tekemään, loistavia biisejä synnytään tekemään.
ForSakeN
07.04.2003 14:12:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten usein kuuleekaan aina ihmisten sanovan kun ovat kuulleet jonkun hyvän biisin, että tossa ja tossa kuulosti sen ja sen kappaleen/bändin juttuja.
Kai ne hyvät biisit tulee sieltä alitajunnan syövereistä, jonne on iskostunut ajan mittaan idean poikasia, joita sitten onnistuneesti yhdistellään ja sovitellaan yhteen.
Itse kyllä olen myös sitä mieltä, että se taito joko on tai sitä ei ole. Turha sitä on väkisin yrittää jos ei luonnistu.
 
Lyhyemmin pitemmittä puheitta, biisejä voi tehdä ainoastaan kuuntelemalla biisejä.
 
Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ! (siis se plugi) :o
Wuf
07.04.2003 15:15:30 (muokattu 07.04.2003 15:22:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka suuri osa hyvän biisin tekemisestä on
 
-(harjoitettavissa olevaa) taitoa
-hyvää tuuria
-synnynnäistä lahjaa
-jotain muuta?

 
Voisinhan tuota alkaa tietty selittämään niinkuin osa jengistä joka musiikkia kirjoittaa, jotta biisin melodiat ja riffit ovat jumalallisen voiman ilmentymiä jotka välähtävät taivaalta nimenomaan minun päähäni ja ne on sitten heti pakko päästä kirjoittamaan muistiin tms. Tätähän se on pahimmillaan, heittoarvauksena 99% porukasta väittävät etteivät tiedä mistä heidän biisinsä tulevat, biisejä vaan ilmestyy päähän pyörimään jonka jälkeen ne kirjoitetaan muistiin.
 
Tottahan tuossa varmasti osa on, mutta ei se *aina* voi niin toimia. Ei mulla ainakaan tavallisesti pyöri päässä mitään muuta kuin että mitä tekisin viikonloppuna, biisini syntyvät lähes poikkeuksetta niin että kokeilen kaikkea, teen uuden syntikkasoundin, keksin hienon riffin jonka nauhoitan ja käytän myöhemmin tai jopa niin että soitan tutun melodian väärin josta assosioituu edelleen nippu uusia ideoita.
 
Väittäisin että suurin osa 'säveltämisestä' on oikeaa asennoitumista siihen mitä on tekemässä (ei edes yritä kuvitella alkavansa nyt tekemään hienoa säveltaidetta ja kauniita melodioita, sillä tavalla ei takuulla saa mitään aikaiseksi, helpoimmin kaikki onnistuu jos ajattelee vain pitävänsä hauskaa, siinä kaikki). Yksi osa on soittotekniikka, oman soittimensa hallitseminen niin että kun keksii jotain niin pystyy sen myös toistamaan, nauhoittamaan tai vaihtoehtoisesti kirjoittamaan sen nuoteille. Tuuriakin sikäli että sattuu painelemaan niitä oikeita nappuloita, tahallaan tai vahingossa kokeilemaan hyvää riffiä, sointua tai mitä tahansa.
 
Lahjakkuudesta en osaa sanoa mitään (kukin määritelköön tavallaan), mutta kaikilta homma ei välttämättä onnistu, syystä tai toisesta.
 
Edit: Typo.
 
NORTON
08.04.2003 00:41:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Voisinhan tuota alkaa tietty selittämään niinkuin osa jengistä joka musiikkia kirjoittaa, jotta biisin melodiat ja riffit ovat jumalallisen voiman ilmentymiä jotka välähtävät taivaalta nimenomaan minun päähäni ja ne on sitten heti pakko päästä kirjoittamaan muistiin tms. Tätähän se on pahimmillaan, heittoarvauksena 99% porukasta väittävät etteivät tiedä mistä heidän biisinsä tulevat, biisejä vaan ilmestyy päähän pyörimään jonka jälkeen ne kirjoitetaan muistiin.
 
Tottahan tuossa varmasti osa on, mutta ei se *aina* voi niin toimia. Ei mulla ainakaan tavallisesti pyöri päässä mitään muuta kuin että mitä tekisin viikonloppuna, biisini syntyvät lähes poikkeuksetta niin että kokeilen kaikkea, teen uuden syntikkasoundin, keksin hienon riffin jonka nauhoitan ja käytän myöhemmin tai jopa niin että soitan tutun melodian väärin josta assosioituu edelleen nippu uusia ideoita.
 
Väittäisin että suurin osa 'säveltämisestä' on oikeaa asennoitumista siihen mitä on tekemässä (ei edes yritä kuvitella alkavansa nyt tekemään hienoa säveltaidetta ja kauniita melodioita, sillä tavalla ei takuulla saa mitään aikaiseksi, helpoimmin kaikki onnistuu jos ajattelee vain pitävänsä hauskaa, siinä kaikki). Yksi osa on soittotekniikka, oman soittimensa hallitseminen niin että kun keksii jotain niin pystyy sen myös toistamaan, nauhoittamaan tai vaihtoehtoisesti kirjoittamaan sen nuoteille. Tuuriakin sikäli että sattuu painelemaan niitä oikeita nappuloita, tahallaan tai vahingossa kokeilemaan hyvää riffiä, sointua tai mitä tahansa.
 
Lahjakkuudesta en osaa sanoa mitään (kukin määritelköön tavallaan), mutta kaikilta homma ei välttämättä onnistu, syystä tai toisesta.
 
Edit: Typo.

 
Tähän mä voin yhtyä. Siinä on vaan se outo juttu että aina kun sä rupeat ränkkäämään, niin ei synny mitään. Joskus se vaan osuu kohdalleen. Ei se mun mielestä kuitenkaan johdu tuurista tai teknisestä osaamisesta. Sun sisälläs on hautunut joku juttu ja sitten kun se on valmis, se tulee yhtäkkiä pihalle. Mutta kyllä mä uskon niihin yliluonnollisiinkin voimiin. En vain jaksa alkaa jauhamaan koska ei niitä pysty rationaalisesti todistamaan. Etupäässä ne vaikuttavat siihen sun näkemykseen ja ymmärryksen syvyyteen. Tällöin nousee olennaiseksi seikaksi musiikin tekemisen motiivi. Sitä ei enää tehdä musiikin itsensä tähden, vaan sillä on joku korkeampi ja kaukaisempi päämäärä.
 
arancia
10.04.2003 19:31:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni hyviä biisejä voi harjoituksen tuloksena oppia tekemään lähes kuka tahansa, mutta toisille se on helpompaa ja toisille vaikeampaa. Mutta kukaanhan ei ole seppä syntyessään...
 
On muuten hassua ja juuri minun tuuriani, että hyvät melodiat tulevat päähän juuri sillä hetkellä kun ei ole lähettyvillä mitään soitinta. Monta kertaa on tullut juostua bussipysäkiltä kotiin basson luo. :)
 
Jos et itse tiedä niin ei sitä kukaan puolestakaan päätä...
waldemarx
11.04.2003 11:39:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä hyvä biisi syntyy taas vahingossa, kun ottaa esim. kitaran käteen nii rupee vaan soittaan jotain kummallisa, joka kuulostaakin hyvältä ja sit siitä syntyy biisi.
 
time has come
Jabe
15.04.2003 09:39:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä biisin tekemiseen liittyy paljon ihan opiskeltavissa olevaa tietotaitoa. Säveltämisen perusasioita voi ihan hyvin opiskella, ja pop/rock -sanoittamisestakin järjestetään kursseja ja koulutusta. Useimmiten rockbiisin tekijät on tietenkin itseoppineita, mutta biisin värkkäämiseen liittyy monta säännönmukaista juttua, joita voi ihan hyvin opettaa ja opiskella. Ja kyllä se itseopiskelukin on oikeastaan muilta oppimista. Kovimmatkin rokkarit ja boheemeimmatkin taiteilijat ovat kuitenkin kuunnelleet muiden teoksia, ja aloittaneet kopioimalla niitä .. eli siis oikeastaan opiskelleet biisntekoa :-)
 
Lahjakkuuskin varmaan liittyy asiaan jotenkin :-) Mutta mitä se lahjakkuus sitten on? Itse ajattelen jotenkin niin, että lahjakkuus on sitä, että ihmisen sisällä on jotain originaalia sanottavaa ja palava halu ilmaista sitä muille. Se, että sen saa sitten rutistettua vaikkapa loistavan rockbiisin muotoon, vaati harjaantumista (itseopiskelua, harjoittelua, muilta oppimista ...).
 
Harjaantumisesta vielä ... olikohan se Sting joka sanoi, että kun on tehnyt kymmenen biisiä, niin voi saada aikaan yhden kelvollisen. Sitten kun on tehnyt sata biisiä, niin voi saada aikaan jo yhden loistavan, jos kaikki natsaa kohdalleen ... Eli tekemällä oppii.
kimurantti1
17.04.2003 23:51:53 (muokattu 17.04.2003 23:53:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki ottavat vaikutteita jostain!
Ja tämä kuuluu kaikkien musiikissa - KAIKKIEN!
 
Minä teen paljon sellaista ns. "soolokitara musiikkia" vert. Satriani, MacAlpine jne.
 
Ja lähes kaikki leadit joita teen, on aivan puhtaan improvisoinnin tulosta!!!
 
KooAa
19.04.2003 12:03:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain ne vaan tupsahtaa mieleen, ja yleensä aina silloin kun ei ole kitara käsissä, Ja jos kitara ei ole lähellä niin sitten ne myös unohtuu. Tiedä sitten onko ne hyviä muitten kuin omasta ja muutaman muun mielestä. Myös vanhemmat biisit sattaa saada samalla tavalla uusi piirteitä ja ihan varma on että yhtäläisyyksiä kuulemaani musiikkiin löytyy.
Oon siis harrastelija enkä mikään "oikea" musiikin tekijä.
 
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
kimurantti1
24.04.2003 21:06:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No näytä niitä joillekkin puolueettomille kuuntelijoille...
minä tein sama (hieman peläten, ettäminkälaista palautetta tulee), ja hämmästyin todella kun suurinosa piti jopa kappaeistani... aina kannattaa koittaa!!!
 
fovelinan
25.04.2003 01:09:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hmm.. itselläni biisit syntyvät niin että alussa ei ole kuin riffi/sointukulku. Se nauhalle ja loopille pyörimään ja soittamaan/laulamaan siihen päälle. Jossain vaiheessa tulee keksittyä jotain makeeta ja siinävaiheessa se biisin sielu syntyy, loppu tulee siihen päälle aikalailla itsestään. Bändimme biisit syntyvät niin että joku alkaa jammailla jotain ja jengi tulee megeen. Sitten vaan jamitetaan ja sovitetaan kunnes biisi on muotoutunut. Tämä johtaa tosin usein biisien hylkäämiseen ennenkuin ne on valmiita.
 
Wk
25.04.2003 15:23:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitään hyvän biisin kaavaa ei ole olemassa.
Jamisessiot tuottaa usein hyviä ideoita, mutta niissä
on vaikea tehä koko biisiä valmiiksi...Siltä ainkaki tuntuu omassa bändissä...Jokaisella on oma kuva siitä mitä tehään, kitaristi haluaa sooloja joka tahtiin ja rumpali haluaa näyttää että saa sekuntiin niin ja niin monta iskua, mutta basisti on hiljaa...hehe...On siis ehkä hyvä, jos bändissä on vaan yksi liideri, joka päättää mitä tehään, mitä enemmän porukkaa sitä enemmän mielipiteitä...(Ottakaa kantaa tähän asiaan: onko hyvä, jos bändissä on yksi liideri?) Hyvä biisi on ehjä paketti, usein siis juuri yhden ihmisen näkemys...
Hyvä biisi on mun mielestä persoonallinen, niin omassa setissä kuin muiden bändien biiseihin verrattuna. Biisissä pitää olla jotain tunnetta, musiikin pitää ehdottomasti sopia sanoihin.
Näin mä sen näkisin...
 
Wk
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «