Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä te otatte/omaksutte inspiraation säveltämiseen
1 2
badcompany
02.04.2003 20:08:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin,itselläni on tälläinen suvanto vaihe menossa,vinkkejä
 
Dumb
02.04.2003 20:17:29 (muokattu 02.04.2003 20:18:33)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säveltämiseen inspiraatio tulee aika pitkälle kuunnellusta musiikista. Siis, jos vaikka kuulee jonkun hyvän biisin niin ottaa sen vaikka sellaiseksi lähtökohdaksi ja siitä sitten antaa mennä.
 
Se on kyllä vielä mainittava, että monesti sitä "inspiraatiota" haetaan myös siitä, että biisiin ei riitä pelkkä sanoitus.
 
aape
02.04.2003 20:36:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin,itselläni on tälläinen suvanto vaihe menossa,vinkkejä
 
Itse teen paljon sävellyksiä sillä tapaa, että lueskelen lyriikoita ja pikkuhiljaa alkaa kehittyä sellainen kuva minka tyyppinen biisin pitäisi olla. Sitten vaan kitara käteen, soittelen eri melodiota ja kun joku iskee niin sitten vääntämään sitä melodiaa sanojen kanssa yhteen.
 
-Kun soittotaito ja soundi on kohdallaan, on aika jäädä eläkkeelle-
noir
02.04.2003 23:55:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Usein katselen ikkunasta ulos. Kerran syntyi kaksi kipaletta samana päivänä, kun olin herännyt varattuna varatun naisen kainalosta, sillä fiiliksellä saisi vieläkin aikaiseksi.
 
Tunteesta se lähtee. Yksi hyvä on juuri tuo lyriikoiden lukeminen. Tuolloin mietin lähinnä minkä tyylinen kappale olisi kyseessä, tai sitten tunnelmaa.
 
Popmusiikki on Saatanasta, eikä siltikään hyvää.
ganesha
03.04.2003 12:56:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

get a life.
siitä se yleensä lähtee jos on lähteäkseen.
 
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
Tapani L
03.04.2003 19:25:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin,itselläni on tälläinen suvanto vaihe menossa,vinkkejä
 
Mulla lähtee yleensä sävellykset sillä tavalla, että rämpytän kitaraa vaan... sitten jos/kun joku sointu/pari sointua peräkkäin kuulostavat hyviltä, alan kehittämään loppua... Sanoittaminen saattaakin sitten lähteä jollain muullakin tavalla... neuvoa en osaa antaa, koska minä en ole löytänyt mitään keinoa alkaa säveltelemään suvantovaiheessa...
 
Anteeksi häiriö...
Micho
03.04.2003 20:16:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Usein katselen ikkunasta ulos. Kerran syntyi kaksi kipaletta samana päivänä, kun olin herännyt varattuna varatun naisen kainalosta, sillä fiiliksellä saisi vieläkin aikaiseksi.
 
Tunteesta se lähtee. Yksi hyvä on juuri tuo lyriikoiden lukeminen. Tuolloin mietin lähinnä minkä tyylinen kappale olisi kyseessä, tai sitten tunnelmaa.

 

 
täyttä totta...
eli vinkki: hommaa nainen, rakastu, tule rakastetuksi, tule jätetyksi, kaipaa.
tai sitten vaihtoehtoisesti: hommaa nainen, rakastu, tule rakastetuksi, elä onnellisena.
 
mutta siis tunteesta se lähtee.
 
NORTON
04.04.2003 10:36:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on siihen luontainen tarve. Ei tartte yrittää keksiä mitään. Kaikki menee itsestään ja tulee kun on tullakseen.
 
ForSakeN
07.04.2003 14:20:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla taitaa olla joku kompleksionglematsydeemi kun tuppaantuu noi biiselöt aina menemään instrumenttaalipuolelle. Kai sitä vaan on niin laiska, ettei oikein niitä lyriikoita jaksa väännellä. Tosin pöytälaatikko on vanhoja tekstejä pullollaan, mut nekin on sellasia raakileita ja pätkiä, et joutas niillä pyyhkiä persettä ja sen jälkeen niistää nenää ja vetästä toiletista alas...
 
Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ! (siis se plugi) :o
Jonte
07.04.2003 20:16:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niin,itselläni on tälläinen suvanto vaihe menossa,vinkkejä
 
Kerran tuli voimakas inspiraatio siitä, kun kaverille lupasin että neljä biisiä on settiin tulossa omia. Valmiina ei ollut mitään. Sitten oli pakko väkertää neljä omaa biisiä, ne ensimmäiset mitä ikinä. Niistä kaksi on hyviä ja yksi jäi elämään pitempään.
 
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
Lennu
07.04.2003 20:21:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Itse teen paljon sävellyksiä sillä tapaa, että lueskelen lyriikoita ja pikkuhiljaa alkaa kehittyä sellainen kuva minka tyyppinen biisin pitäisi olla. Sitten vaan kitara käteen, soittelen eri melodiota ja kun joku iskee niin sitten vääntämään sitä melodiaa sanojen kanssa yhteen.

 
Mulla se on alkanut kallistumaan myös tähän suuntaan. Sähköpostilaatikosta kolahti pari päivää sitten semmoinen nippu lyriikkaa, että on tyylissä valinnanvaraa.
 
On se kumma, miten tekstejä lukemalla alkaa hahmottumaan suunta mihin lähteä? Tää on mulle ihan uutta, mutta perkeleen hauskaa.
 
t: 3 sävelletty, ~15 jäljellä -)
 
Jos menee umpikujaan, niin ei muuta ku vanhoja vinyylejä pyörimään ja rippaamaan. Aikoinaan on kaikki jo keksitty, ei viiti alkaa pyörää uudestaan suunnittelemaan.
 
www.whoax.tk
"they knew all the right people, they took all the right pills"
Fortune
07.04.2003 20:23:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tarvitsisin nyt kipeästi sanoituksia kanssa, ei irtoa niin yhtään. Toisaalta minulla on kymmenkunta valmista biisinpohjaa, joihin tarvittaisiin vain ne "ei-niin-tärkeät" osat, eli lyriikat ja laulumelodiat ;)
 
Paha sanoittaa itse, kun ei osaa laulaa eikä riimitellä.
 
Ja vokalistikin on armeijassa.
 
"Blaeough!"-Sega Megadriven NHL95-pelin laitataklausääniefekti
Lisää kuvia!
Lennu
07.04.2003 20:37:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tarvitsisin nyt kipeästi sanoituksia kanssa, ei irtoa niin yhtään. Toisaalta minulla on kymmenkunta valmista biisinpohjaa, joihin tarvittaisiin vain ne "ei-niin-tärkeät" osat, eli lyriikat ja laulumelodiat ;)
 
Paha sanoittaa itse, kun ei osaa laulaa eikä riimitellä.
 
Ja vokalistikin on armeijassa.

 
Hiihii, mullapa kävikin tuuri. Oli sanoittaja, jolla ei ollut säveltäjää ja mulla toisiappäin.
 
Sanoittaminen on loppupelissä niin matemaattinen laji, ettei meikäläisestä ainakaan ole siihen. Pitää laskea tavuja ja soveltaa jotain riimialgebraa tai jotain whatever salatiedettä, että kuulostaa miltään.
 
Ei kaikkea tarvitse itse osata. Ei sanoittajatkaan usein musiikista "ymmärrä". Riittää, että jotenkin laulua aksentoimalla saa lyriikat muottiin ja ne on tavutettu edes sinnepäin.
 
(hirveä hehkutus, mutta kun mä oon niin innoissani)
 
www.whoax.tk
"they knew all the right people, they took all the right pills"
Fortune
07.04.2003 21:29:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Hiihii, mullapa kävikin tuuri. Oli sanoittaja, jolla ei ollut säveltäjää ja mulla toisiappäin.
 

 
Hitto kun löytyisi semmoinen, ihan mielenkiinnosta olisi hauska yrittää vääntää tilauksesta ralleja.
 
Varmaan onnistuisi, kun pääsisi vain yrittämään (nyt joku tietenkin laittaa bossanova-sanoituksensa maililla ja joudun syömään heti sanani, vrt. "13-sointu, mikäääh?")
 
Peijooni, kun sävellytyttää :)
 
Onneksi on 12-sivuinen sarjakuvaeepos työn alla...
 
"Blaeough!"-Sega Megadriven NHL95-pelin laitataklausääniefekti
Lisää kuvia!
Jabbe
07.04.2003 21:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onneksi on 12-sivuinen sarjakuvaeepos työn alla...
 
Jesh! Päätit sittenkin ruveta töihin.... mikä on aihe?
 
Olenko jos ajattelen, että en ole, vai onko ajatukseni vain ajatus, että en olisi, mutta koska kuitenkin ajattelen, että en ole, niin en voisi ajatella että en ole, ellen olisi...
Ben
10.04.2003 11:46:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse soitan rumpuja, mutta samanlaisia ongelmia varmasti on joskus myös meillä rumpaleilla (ja muillakin soittajilla), mutta ainakin itselläni auttaa sen tyyppisen musan kuuntelu mihin tarttisi sen groovaavan kompin, toimivan kokonaisuuden.
Esim. Kaveri on väsänny hianon jatsiballadin ja tarttisi demoonsa rummut. Jos ei samantien nappaa, niin pistetäämpä vaikka kevyempää Coltranea soimaan, niin kyllä Elvin sieltä pientä vinkkiä antaa.
 
Fortune
10.04.2003 11:55:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Jesh! Päätit sittenkin ruveta töihin.... mikä on aihe?

 
Tämä on tilaustyö, "Räntäkäärme vanhainkodissa".
 
http://www.rantakaarme.com
 
Hidasta tämä perhana on, kun huolella tekee, luonnoksiin meni 3 päivää ja nyt on vasta eka sivu tussauksen alla, hohhoijaa.
 
Kaupallisuus on ihkua!
Lisää kuvia!
kusve
10.04.2003 12:19:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musta kai tuntuu että jos kuutelen jotain musaa nii se imee kaiken inspiraation pois... ihan ku se musa mitä kuuntelee ois muka niin täydellistä ettei tarvis enää tehä muuta ku kuunnella sitä...
ja toiseksi ei tää onnellisena eläminenkään oo kovin hyvä inspiraation lähde...
 
...I think I have a headache, there are no more windows to break. I've done my party-life, now it is my time to die...!
Tympee Huttunen
10.04.2003 12:53:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän noi ihmissuhteet ole niin monimutkaisia sekä hyvässä, että pahassa.
 
If you wanna know how to play the blues
get yourself a woman
- Danko Jones
 
male supremacy
Kitarajeesus
12.04.2003 13:44:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mulle ainakin tunteita herättävä musiikki esim.Apocalyptica toimii inspiraation lähteenä noin niinku lyyrikkapuolella.
Toinen tärkeä juttu on hyvät leffat mitä oon natiaisena kattonu kuten Tanssii susien kanssa,Forrest Cump jne.
 
Musiikki on elämä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «