Muusikoiden.net
07.06.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Saako suomirock- coverbändillä keikkaa?
1 2
Jabe
10.07.2003 10:53:37 (muokattu 10.07.2003 10:56:12)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muita asioita mitkä pitää muistaa jos coverbändiä perustaa?
 
Jos tekee huttukeikkaa (häitä, firmabileitä yms.), niin silloin joutuu tekemään vähän muutakin kuin puhdasta muusikon työtä. Jonkun bändistä on kuunneltava ja toteuttava järjestäjän toiveita juhlan etenemisestä, spiikkauksista yms. Kaikkeen hölmöön ei tarvi suostua, mutta puhtaasta "minä olen suuri taiteilija" -asenteesta on luovuttava. Huttukeikoilla on niinkuin viihdyttäjäduunissa.
 
Yleiscoverbändissä on myös oltava laaja repertuaari. Pitää osata paljon tunnettuja biisejä. Bändissä on myös hyvä olla jengiä, joka osaa lukea nuotteja prima vista. Niiden, jotka ei osaa lukea, on oltava hyviä soittamaan korvakuulolta.
 
Bändissä on hyvä olla monipuolinen, varma, ja eri tyylejä handlaava laulaja. Tai sitten 2-3 laulajaa, joista kukin handlaa yhden tyylin (ja äänialan) hyvin.
 
Ja olipa tyyli mikä tahansa, niin kannattaa muistaa, että on oltava toimivat kamat. Kaikiltahan joskus hajoaa jotain, mutta luotettavat, helposti roudattavat kamat on hyvä lähtökohta. Ja kaikki tärkeimät varaosat ja pienet työkalut pitää kulkea mukana (sulakkeet, putket, piuhat jne.).
 
Sitten tulee mieleen se, että firma- ja bilekeikkoja ennen kannattaa sopia mahdollismman selvästi aikataulusta, roudauksista, tauoista ja tarjoiluista. Ei niin, että keskellä yötä aletaan neuvottelemaan, että "vedättekö vielä kaksi settiä" tms., vaan roudaus- , aloitus- ja loputusajat sovitaan selvästi etukäteen.
 
Pienen määrän keikkoja (n. 20/vuosi) hoitaa mielestäni kaikkein parhaiten itse ilman välikäsiä (varsinkin jos bändissä on joku asiallinen ja raha-asoiita ymmärtävä liideri tai "asioidenhoitaja"). Jos keikkoja on paljon, niin voisi olla helpompaa siirtyä ohjelmatoimistolle, joka myy keikat, ja maksaa bändin liksat, päivärahat ja kilometrikorvaukset. Tuon pienen määrän firmakeikkoja esim. mun bändi tekee niin, että me ollaan aina asiakkaan palkansaajina: me viedään verokortit, ja firma maksaa kaikille liksat ja hoitaa ennokonpidätykset ja pakolliset työntekijä- ja työnantajamaksut. Isojen, luotettavien firmojen kanssa tämä on toiminut erinomaisesti. Kertaakaan ei ole jäänyt liksat saamatta. (Eikä ole ketään viemässä omaa siivuaan välistä.) Jos jollain yksittäisellä keikalla asiakas haluaakin vaan yhden laskun maksettavaksi, niin sitten me käännytään tuttavan firman puoleen. (Yksittäiskeikoista hänen siivunsa on kyllä aika iso - laskun loppusumma on asiakkaalle aika muhkea, kun me emme liksoistamme tingi).
 
Tämmöisiä juttuja mulle tuli ekana mieleen. Nuo laajaa repertuaaria ja huttukeikkahömpää koskevat kommentit ei tietenkään ole kovon tärkeitä, jos erikoistuu yhteen juttuun, ja keikkailee vaan ravintoloissa. Tietyst ravintolakeikkailuunkin siältyy omat kommervenkkinsä ja ihanuutensa, mutta siitä joskus toiste ...
 
Häät ilman tansseja on kuin kusellakäynti ilman pierua.
Jokkeri
10.07.2003 12:04:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän esittäjä niitä maksa, vaan tapahtuman järjestäjä tahi ravintola. Tietty prosentti per myyty pääsylippu Teostolle. Esittäjän pitää vaan toimittaa biisilista Teostoon.
 
Tai artisti itse voi tehdä esiintymis ilmoituksen. Nykyään se käy jo kätevästi netin välityksellä.
 
Aikoinaan lähdettiin B'karas keikoille soittamaan omia biisejä. Aika äkkiä otettiin kuitenkin mukaan myös muutamia cover biisejä. Omaksi ja yleisön iloksi. Fiilistähän tutummat biisit nostattavat helpommin. Kannattaa kuitenkin pitää huoli siintä että jos omaa meinaa soittaa niin ei päästä niitä cover biisejä jyräämään. 50/50 vielä menee mut jos lainaa on enemmän kuin omaa niin hommasta katoaa hohto.
 
Sittemmin on tullut soiteltua ihan pelkästään cover pändeissä Suomi voittoisesti.
Kalja kuppiloita kiertelen akustisen kanssa suomi cover meinigillä ja se toimii kyllä "aina". Keikkaa on enemmän kuin nyt kerkee tekemään. Mukavaa puuhaa mutta kun on muutakin elämää.
 
Seuraava projekti on sitten Juicen tuotantoon erikoistunut cover bändi Slam Slam. Vielä ei ole keikoista ja niiden menestyksestä mitään tietoa mutta kiinnostus ainakin ohjelmatoimistoilla on ollut kovaa.
 
p.s. Humppa projekti on sitten varmaan seuraava ja sitten kuolema :)
Jabbe
10.07.2003 12:59:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaistas liksaa noista saa firmoilta, häissä, baareissa..? Minkä mukaan laskutatte, ajan, settien määrän..? Laitatteko kaikki kulut myös laskuun mukaan, onko muita ehtoja sopimukseen liittyen, miten vero-asiat? Jabehan noita jos listaili mutta mitenkäs muut?
 
Äh.
Jabe
10.07.2003 15:49:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaistas liksaa noista saa
 
Tuolta voi katsoa liiton minimiliksat: http://www.musicfinland.com/sml/liksalista.html#R_MUUS Mutta esim. mun coverbändissä tienaa huomattavasti paremmin - nuo on liiton minimiliksoja. Palkan lisäksi sitten kilometrikorvauksia, jos kauemmaksi ajellaan keikalle.
 
(Hääkeikat on tietysti juttu erikseen: niistäkin tienaa hyvin, mutta ei siitä sen enempää julkisella foorumilla.)
 
Häät ilman tansseja on kuin kusellakäynti ilman pierua.
Jabe
10.07.2003 15:51:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humppa projekti on sitten varmaan seuraava ja sitten kuolema :)
 
Ai silleen Eläkeläiset -tyyliin? Eikös ne ainakin dokaa aika rajusti? Semmoinen onkin vaarallista.
 
Häät ilman tansseja on kuin kusellakäynti ilman pierua.
Jäärä
16.07.2003 12:34:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaistas liksaa noista saa firmoilta, häissä, baareissa..
 
Firmoilla tuntuu olevan eniten rahaa käytössä ja järjestelyt ovat yleensä viimeisen päälle. Häissä olen jonkun joskus jossain sivulauseessa mainittuna seikkana kuullut palkkion maksetun pimeänä, itselläni ei tästä ole luonnollisestikaan kokemuksia :o).
 
Coverbändissä tienaa helvetisti paremmin kuin jossain tuntemattomassa omaa musiikkia soittavassa bändissä. Mun mielestä se on hyvä keino tienata ne siihen rokkipumppuunkin vaadittavat kamat ym. Ja noilla cover/hääkeikoilla on aina jo valmiiksi iloinen meininki yleisöllä. Kaikkien kunnianhimolle se homma ei sovi ja niinkuin Jabe tuossa totesi, se Suuri Taiteilija-egon voi ripustaa naulakkoon kotiin ennenkuin lähtee keikalle. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteikö biisejä voi sovittaa hyvällä maulla hieman uudestaan ym.
 
Itsellä ja omalla bändillä kuitenkin luisui käsistä hieman takavuosina kun alettiin tekemään sitä viihdekeikkaa ja siitä sai ihan hyvin sitä fyffeä ja meinasi oman musan vääntäminen jäädä taka-alalle. Ja jäikin, tai oikeastaan siihen se kaatuikin. Mutta ei se mitään, kunhan soittaa vaan saa.
 
Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «