Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkökitaran soittamisen aloittaminen
1 2 3 4 512 13 14 15 16
sustain65
19.09.2013 17:16:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nopeat jutut kannattaa harjoitella ensin hitaasti, esim. 50% aluksi, niin että sujuu. Ja sitten toistoja, toistoja ja toistoja. Ja kun sujuu, niin lisäät nopeutta. Eli tarvitset mahdollisuuden hidastaa biisiä ilman että sävelkorkeus muuttuu. Tai mahdollisuuden hidastaa tabia/nuottia, mutta esim. Guitar Pro:ssahan se on ihan helppoa. Huom, en itse osaa mitään todella nopeaa, kun olen jo vanha setä ja vasta pari vuotta soitellut.
 
yannara
14.11.2013 00:13:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllästyin Ultimate Guitar Tabseihin, ja siirryin Songsteriin. Ehkä helpotti se, että jokaisesta biisistä on tarjolla vain yhdet tabit, joita ruvettava soittelemaan, eikä tarvi vääntää ohjelman ja eri tabitiedostojen kanssa. Mulla on lähinnä semmoinen tyyli nyt, että saatan tunnin aikana hyppiä biiseistä biiseihin, ja opetella helppoja cooleja riffejä. Kokonaisia biisejä ei tässä vaiheessa ole kiinnostusta soittaa, eikä vielä rumpujen kanssa, vaan ihan itsekseen haen rytmin kohdalleen ja soitan vain tiettyjä pätkiä. Tänäänkin tunnin sisällä rämppäsin Eye of the tigeria, for whom the bell toolssia, smell like teen spirittiä, ja yllätys oli melkoinen, että pystyin aika nopeasti soittamaan Master Of Puppetsin. Siis se oikeasti kuullosti hyvältä!
 
Mulla on vissiin joku selvä kehitysvaihe nyt menossa tän sähkökitaran kanssa, kun homma alkaa toimia. 1,5v takana aktiivista jokapäivästä soittamista. Ennen Songsterriä soitin tosi paljon omia juttuja ja kehitin lähinnä käsiä ja rytmitajua. Nyt toimii! :P
 
sustain65
16.11.2013 08:30:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onneksi olkoon, yannara! Jos Master of Puppets alkaa sujua noin nopeasti, niin olet ilmeinen lahjakkuus sen lisäksi että olet motivoitunut treenaamaan. Minulta keski-ikäiseltä sedältä siihen biisiin (kompit/riffit levytempoon) menisi varmaan ainakin pari viikkoa.
 
Suosittelen kyllä kokonaisten biisien haltuunottoa yksittäisten riffien lisäksi myös.
 
yannara
23.11.2013 14:50:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No jaa, lahjakkuudesta en tiedä, mutta on tuota Metallicaa tullut aikoinaan niin perkeleesti kuunneltua, että noi melodiat on vähän selkärangassa jo. Oikeastaan tavoite on nyt saavutettu, kun oli halu just oppia soittamaan jotain Metallican perusmättöä :D
 
En mä muuta osaa, kun voimasoinnuilla soittaa ja se mitä noi tabit näyttää. Rytmiä pääosin vedän, jotain leadia olen kokeillut. Olisi mielenkiintoista kuulla täällä, miten muut ovat kehittyneet, mistä ovat lähteneet liikkeelle...
 
yannara
21.12.2013 15:03:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh, rupesin treenaamaan noita voimasointuja 3-kielellä, aikaisemmin ohitin vaikeudet soittamalla vain 2 kieltä kolmesta (ymmärrätte varmaan).
 
No nyt esim:
 
D=9
A=9
E=7
 
..soitan niin, että D kielen otan pikkurillillä ja A nimettömällä. Se pikkurilli ei aina pysy mukana ja paketti hajoaa. Treeniä treeniä.... vissiin :)
 
..myös ihan cool kun voi soittaa tolla tekniikalla jopa 4 kieltä, kun ottaa E:n vapaana ja soittaa A,D,G.... (kommentoikaa jos olen pihalla).
 
Groke
27.12.2013 19:54:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Huh, rupesin treenaamaan noita voimasointuja 3-kielellä, aikaisemmin ohitin vaikeudet soittamalla vain 2 kieltä kolmesta (ymmärrätte varmaan).
 
No nyt esim:
 
D=9
A=9
E=7

 
Joskushan se kahden kielen versio on tietenkin oikeampi versio, joten ei siinä aina mistään fuskaamisesta ole kyse. Varmaan aika moni Black Sabbathin juttu vaikuttaa juuri niin soitettuna oikeimmalta.
Oikeampi on tietenkin aina se juttu, joka tekijän/soittajan mielestä kuulostaa oikeammalta, täysin nuottien määrään katsomatta. Netin tabeista puhuttaessa varmaan yli puolessa on useampiakin virheitä, varsinkin jos ovat jonkun anonyymin tekemiä. Taso ainakin vaihtelee suuresti.
 
Alla lienee tuo mainitsemasi voimasointu tab-tagien väliin aseteltuna ( < + tab + > tabit tähän väliin < + /tab + >). ASCII-editoreilla tai tekstinkäsittelyssä tasavälistä fonttia (esim. Courier) käyttämällä noita on mukavampi editoida. Tai sitten jossain GuitarPro:ssa, ilmaisella TuxGuitar:lla tms. tabulatuuri-editorissa. Ja alla B = H.

E |----------|
B |----------|
G |----9-----|
D |----9-----|
A |----7-----|
E |----------|
 
      E5  (eli nuotit: E-B-E)

 

 
yannara: ..soitan niin, että D kielen otan pikkurillillä ja A nimettömällä. Se pikkurilli ei aina pysy mukana ja paketti hajoaa. Treeniä treeniä.... vissiin :)
 
Meikäläisestä ei soitonopettajaksi ole, joten sanon vain, että eiköhän se tuosta pikkuhiljaa ala toimimaan. Itse otan em. kolmen kielen voimasoinnuilla joskus alimman nuotin etusormella ja kaksi muuta pikkurillillä. Silloin täytyy varoa ottamasta pikkurillillä vielä ylimääräinen neljäskin nuotti mukaan.
Joten joskus otan myös nimettömän mukaan. Ja eri soinnuissa sitten taas eri tavalla, aina tilanteen mukaan. Sillä joskus sama sointu on fiksumpaa ottaa eri sormituksella, jotta jonkun tietyn riffin tms. soittaminen tuntuisi mukavalta.
Sehän se kait lopulta se oikea tekniikka on, joka itselle toimii ja tuntuu kussakin tilanteessa luontevammilta. Ainakin sitten aikanaan. Aluksihan yhtään mikään ei ole luontevaa... :-p
 
Alla G-duuri, joka karsitaan G5-voimasoinnuksi ja lopulta vain pelkäksi nuotiksi G. Tuo ensimmäinen ja varsinkin toinen G5:n muoto taitavat olla aika suosittuja ainakin AC/DC:n biiseissä. Toki he muitakin käyttävät.
Mutta joskus tuo kahden kielen versio on siis kuitenkin se oikeampi, kun haetaankin paksumpaa, tummempaa ja karumpaa soundia. Varsinkin jos on paljon säröä. Mutta kitaran ja vahvistimen soundikin aina vaikuttaa, makuasiat ovat makuasioita, soittoergonomiakin vaikuttaa jne.
 

E |-----3------|-----3------|------------|------------|------------|------|
B |-----3------|-----3------|-----3------|------------|------------|------|
G |-----0------|-----0------|-----0------|--------0---|------------|------|
D |-----0------|-----0------|-----0------|---5----0---|--------0---|------|
A |-----2------|------------|------------|---5--------|---5--------|------|
E |-----3------|-----3------|-----3------|---3----3---|---3----3---|--3---|
 
    G-duuri         G5           G5 *          G5           G5     nuotti G
 
   G-B-D-G-D-G   G-D-G-D-G     G-D-G-D       G-D-G         G-D        G

 
* Tälle voimasoinnulle keksin ainakin kaksi eri tilanteissa itselleni parasta sormitusta:
 
1.) Keskisormi ottaa alemman nuotin (6. kieli), nimetön ylemmän (2. kieli). Samaiset sormet samalla estävät 1. ja 5. kieliä soimasta. Antaen kuitenkin 3. ja 4. kielen soida vapaasti. Etenkin AC/DC:n biiseissä kannattanee varmaankin tästä versiosta lähteä liikkeelle. Varsinkin jos kavereina on avoimia kieliä käyttävät voimasoinnut A5, D5 ja E5 yms.
 
2.) Eräästä Led Zeppelinin opetusvideosta pongasin. Eli sormet tekevät saman kuin yllä, paitsi että nyt alemman nuotin nappaakin peukalo ja ylemmän etusormi. Ihan vain siksi, että ko. biisissä tarvittavien juttujen soitto on näin helppoa ja em. tyylillä puolestaa turhan kimuranttia.
Muutenhan kyseessä on täysin makuasia. Itselläni oli aluksi ongelmana täysin turha "Death Grip", siis rennon otteen sijaan.
 

 

 
yannara: ..myös ihan cool kun voi soittaa tolla tekniikalla jopa 4 kieltä, kun ottaa E:n vapaana ja soittaa A,D,G.... (kommentoikaa jos olen pihalla).
 
Empä kyllä itsekään juuri mitään teoriasta tiedä. Tosin tuollaisia juttuja löytää kyllä ihan yritys/erehdys-menetelmälläkin. Oletan, että tarkoitat sitä, että otat tuon em. voimasoinnun ja sitten vielä yhden tai useamman avoimen kielen sille kaveriksi. Ja toimiihan se, vaikkei yhtään tietäisikään mitä tuli teorian suhteen tehneeksi. :-p
 
Jatkoa tuolle on se, että liikutat voimasointua ylös ja alas otelautaa. Kuulostellen, että onko riitasointu, vaiko kenties joku muu. Enin osa niistä soinnuista ei ole voimasointuja. Ihan jo siksikin, että niissä esiintyy enemmän kuin kaksi eri nuottia. Tälläisiä nimiä GuitarPro ehdottelee, menevät ainakin minulle täydestä. :-p

E |----0----|----0----|----0----|----0----|----0----|----0----|----0----|----0----|
B |----0----|----0----|----0----|----0----|----0----|----0----|----0----|----0----|
G |----2----|----4----|----6----|----7----|----9----|---12----|---14----|---16----|
D |----2----|----4----|----6----|----7----|----9----|---12----|---14----|---16----|
A |----0----|----2----|----4----|----5----|----7----|---10----|---12----|---14----|
E |----0----|----0----|----0----|----0----|----0----|----0----|----0----|----0----|
 
     Esus4    Esus2       E6       E7sus4     E5        Em7     Esus4      Esus2  

 

 
Näissä kaikissa 1., 2. ja 6. kieli soivat aina vapaina.
Eli vain tuo kolmen kielen voimasointu liikkuu.
 
Ja tuo E5 yllä on tosiaan 6 kielen voimasointu, koska
siinä esiintyy vain kahta eri nuottia, jotka ovat tietyn
intervallin päässä toisistaan (E-E-B-E-B-E).
 
D'oh!
Sotmest12
07.01.2014 14:40:37 (muokattu 10.01.2014 08:56:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Kappalejakoja joo.
 
Jamawala
08.01.2014 00:56:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Huh, rupesin treenaamaan noita voimasointuja 3-kielellä, aikaisemmin ohitin vaikeudet soittamalla vain 2 kieltä kolmesta (ymmärrätte varmaan).
 
No nyt esim:
 
D=9
A=9
E=7
 
..soitan niin, että D kielen otan pikkurillillä ja A nimettömällä. Se pikkurilli ei aina pysy mukana ja paketti hajoaa. Treeniä treeniä.... vissiin :)
 
..myös ihan cool kun voi soittaa tolla tekniikalla jopa 4 kieltä, kun ottaa E:n vapaana ja soittaa A,D,G.... (kommentoikaa jos olen pihalla).

 
Itse olen nyt omistanut skitan n. Seitsemän vuotta ja siitä puolet soittanut aktiivisesti 5-12h päivässä... (kun en muuta osaa, muuta kuin rakentaa/soittaa kitaroita... Edes pelata mitään GTAita kunnolla)
Kuitenkin.... Nuo vuodet olen oppinut yksin nurkassa soitellen. Olen aina käyttänyt vain kolmea sormea (liekö ongelma se kun pikkurilli ei muutenkaa koskaan sen korismatsin jälkeen toipunut) ja kyllä hyvin on sujunut. kaikki(tarvittavat) soinnut olen hokannu miten niitä voin käyttää vain kolmea sormea painellen... Tietenkin pikkurilli on joissain soinnuissa pakollinen ja sen painan sitten niin väkisin kuin pystyn...
 
Soolo kitaristin uraa tässä odotellen joskos bandimme SinderSide, joskus rakkaan pallomme kartalle pääsee.
 
Metallicaa olen välttänyt nämä soittovuodet, mutta nyt menin Helvetin puolelle, kun piti tämän uuden bandin kanssa päästä samalle tyylitasolle...
Seuraavaksi varmaankin Avenget Sevenfoldttia, jos innostusta riittää...
 
Voin heittää nyt jonkun pikaisen soittokatsauksen omasta soittotyylistäni jos jaksan nauhottaa...
Kyllä jaksan :-)
 
mutta jos soittaminen/musiikki on veressäsi ja tiedät että se on osaomistettu sinulle, niin pääset siinä vaikka kuinka pitkälle, jos vain haluat...
 
Mutta opetuksen sana: Perusta bandi/Mene bandiin, se oli minun pelastukseni skitan soitossa!
:)
 
Kiitos
 
...Ja niin Devil loi Rock'n Rollin...
yannara
08.01.2014 00:57:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groke:
 
E |-----3------|
B |-----3------|
G |-----0------|
D |-----0------|
A |-----2------|
E |-----3------|

 
Kun mä näen jotain tälläistä, niin mun tekee mieli heittää kitara seinään :D
 
Ei noi monen kielen soinnut ole mua varten, kun sormet pitää vääntää ihme asentoihin. Myös perus hevi-rytmi osuuksissa on harvoin noita akustisia sointuja. Yritin useampaankin kertaan ottaa akustisen käteen ja tarttua opettelemaan noita, mutta nopeasti alkaa v*****aan.
 
Kokeilin myös noita 4 kielten vitos-sointuja, mitä Groken kanssa kirjoiteltiin tuossa, ja tulin siihen tulokseen, että 3 kielellä tulee parempi ääni kuin 4:llä. Voi olla että mun sormet ei vaan osaa....
 
Mutta jos aiheesta kukkaruukkuun, niin olen huomannut semmosen asian, että kun mä soitan, niin lähes kaikki kuullostaa perkeleen hyvältä, ja olen ihan fiiliksissä. Mutta sitten kun pari kaveria on tullut kylään (eivät soita itse mitään, toinen kuuntelee kyllä heviä), niin jengi lähinnä toteaa, että "jaa, toi taas rämpyttää". Mun on edes vaikeata kuvitella, miltä mun soitto kuullostaa sivustakuulijalta, eli ilmeisesti aika karsealta. Ovatko muut huomanneet saman, että vaikka itse kuullostaa omasta mielestältä ihan rock-rock, niin oikeasti olet perseestä?
 
Toinen tosi jännä juttu on, että mulla menee vähän vaihtelulla, välillä opettelen jotain uutta riffiä, ja välillä taas soitan omia juttuja. Ja nämä täydentää toisiaan. Joko keksin jotain omaa sen jälkeen, kun olen opetellut jotain riffiä (vaikka se ei nyt menisikään ihan oikein), tai sitten kun palaan jonkun bändin riffiin, mitä olen takonnut pari kuukautta sitten tuloksetta, se yhtäkkiä onnistuukin vaivatta. Näitä tilanteita tulee koko ajan uudestaan ja uudestaan ajan kanssa. Ja sitten saatan ottaa kitaran käteen samaan aikaan kun katon telkkaria, sormet liikkuu, tekee jotain ja sitten yhtäkkiä tulee joku hyvä oma combo tai riffi, mitä alkaa kehittää pidemmälle.
 
ps. skaaloista ja duureista en tiedä mitään, katon vaan, mitä otteita Metallica ja kumppanit yleensä käyttää...
 
Groke
08.01.2014 17:11:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sotmest12: Semmosta...
 
Pliis, laita kappaleenjakoja mukaan, sillä eihän tuota pysty se kuuluisa Erkkikään lukemaan. Eli nyt voi jäädä viestisi jopa täysin lukematta... :-p
 
Tässä kohtaa esimerkiksi on tälviisii yksi tyhjä rivi välissä. Ihan 2 x Enteriä painelemalla noita saa aikaiseksi. Ja jos painaa vain 1 x Enteriä, niin sitten vain
rivi vaihtuu tälviisii,
eli ei tule noita tyhjiä rivejä väliin.
 

 
Ja jos on oikein pitkiä viestejä tai muuten vain halua pidemmän välin, niin 3 x Enter tekee tuollaisen kolmen rivin suuruisen välin. Selkeyttävät kummasti pitkiä viestejä.
 
D'oh!
Groke
08.01.2014 17:46:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jamawala: Olen aina käyttänyt vain kolmea sormea (liekö ongelma se kun pikkurilli ei muutenkaa koskaan sen korismatsin jälkeen toipunut) ja kyllä hyvin on sujunut. kaikki(tarvittavat) soinnut olen hokannu miten niitä voin käyttää vain kolmea sormea painellen... Tietenkin pikkurilli on joissain soinnuissa pakollinen ja sen painan sitten niin väkisin kuin pystyn...
 
Onhan se ikävä homma, jos eivät kaikki sormet kunnolla pelaa. Joskus varmaan jonkunlainen fysioterapia auttaa, kenties joku operaatiokin. Jos nyt kuitenkin sattuu omaamaan jotakuinkin terveet sormet, niin eiköhän pikkurillin käytön opi sillä, kun soittaa sellaisia kappaleita, joissa pikkurilliä on vain pakko käyttää. Koska muuten ei vain millään ylety, tai ei pysty soittamaan tarvittavaa sointua. Toisaalta, onhan niitä useampia kuuluisuuksiakin, joilla on ollut jotain pientä lisähaastetta urallaan. Esim.
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Django_Reinhardt
 
* "Hän oli aikansa suurin jazzkitaristi ja merkittävin eurooppalainen muusikko jazzin historiassa."
* "Reinhardt kehitti uuden jazzkitaran soittotyylin, joka teki suuren vaikutuksen häntä seuranneisiin kitaristeihin. Nuotteja lukematon Reinhardt sävelsi useita jazz-standardeja"
* "18-vuoden iässä Reinhardt loukkaantui... ...Hänen oikea jalkansa halvaantui ja vasemman käden nimetön ja pikkurilli paloivat pahoin.
Veli Joseph, joka oli myös kitaristi, osti Djangolle uuden kitaran, jota hän opetteli nyt soittamaan uudella tavalla. Nimetön ja pikkurilli eivät osallistuneet enää sooloiluun, joskin niistä oli yhä apua sointujen soittamisessa."
 

 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeff_Healey
* "...menetti 1-vuotiaana näkönsä retinoblastooman takia. Hän aloitti sokeudesta huolimatta kitaran soittamisen 3-vuotiaana ja kehitti oman, uniikin soittotyylinsä. Healey soitti kitaraa istualtaan, pitäen soitintaan sylissään kuin kanteletta tai steel kitaraa"
 

 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rick_Allen
* "Hän on kuulunut vuodesta 1978 lähtien Def Leppardin kokoonpanoon ja oli mukana jo yhtyeen esikoisalbumilla On Through the Night (1980).
31. joulukuuta 1984 Allen loukkaantui auto-onnettomuudessa ja hänen vasen kätensä jouduttiin amputoimaan. Hän jatkoi kuitenkin rumpalina opetellen käyttämään vasenta jalkaansa korvaamaan vasemman kätensä aiemmin soittamia ääniä."
 
No joo, rumpalihan tuo viimeinen on, mutta muusikko kuitenkin. Ja hyvä esimerkki yhtäkkiseltään täysin toivottomasta tilanteesta, josta on sitkeydellä ja kekseliäisyydellä hämmentävän hyvin selvitty.
 
D'oh!
sustain65
08.01.2014 17:51:23 (muokattu 09.01.2014 05:42:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Kun mä näen jotain tälläistä, niin mun tekee mieli heittää kitara seinään :D
 
Ei noi monen kielen soinnut ole mua varten, kun sormet pitää vääntää ihme asentoihin. Myös perus hevi-rytmi osuuksissa on harvoin noita akustisia sointuja. Yritin useampaankin kertaan ottaa akustisen käteen ja tarttua opettelemaan noita, mutta nopeasti alkaa v*****aan.

 
Kyllä tuo avoin G (G:n "rokkiversio") kantsii opetella, on ihan tarpeellisimpia sointuja. Ja minusta kyllä helpoimmasta päästä. Etusormi A-kielelle, keskisormi paksulle E-kielelle, nimetön B-kielelle ja pikkurilli E-kielelle. (Normaalilla E-vireellä.) Muitakin tapoja taatusti on, mutta noin ei vaadi minulta erityisempää sormiakrobatiaa. Mutta nämä on tietty aika henkilökohtaisia juttuja, kun on eroja käsissä ja sormissa.
 
Ja mikä nyt sitten lasketaankin heviksi... ainakin AC/DC:n soittamisessa tuolla otteella on paljonkin käyttöä.
 
Ja vain siirtämällä etusormen irti kielistä ja keskisormen B-kielen kakkosnauhalle saat D5-soinnun, kun jätät paksun E-kielen, A-kielen ja ohuen E-kielen soittamatta (ja/tai demppaat ohuen E:n pikkurillillä).
 
laakeri
08.01.2014 22:00:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Mutta jos aiheesta kukkaruukkuun, niin olen huomannut semmosen asian, että kun mä soitan, niin lähes kaikki kuullostaa perkeleen hyvältä, ja olen ihan fiiliksissä. Mutta sitten kun pari kaveria on tullut kylään (eivät soita itse mitään, toinen kuuntelee kyllä heviä), niin jengi lähinnä toteaa, että "jaa, toi taas rämpyttää". Mun on edes vaikeata kuvitella, miltä mun soitto kuullostaa sivustakuulijalta, eli ilmeisesti aika karsealta. Ovatko muut huomanneet saman, että vaikka itse kuullostaa omasta mielestältä ihan rock-rock, niin oikeasti olet perseestä?
 
Oma soitto kuulostaa suorituksen aikana helposti paremmalta kuin se onkaan, joten äänittämällä kitarointiaan saa paremman kuvan siitä miltä se oikeasti kuulostaa. Tulokset saattavat masentaa jos ne mahtiriffit kuulostavatkin haparoivalta pörinältä jälkikäteen kuunneltuna, mutta jatkossa soittotaito tulee kyllä paranemaan kun tarttuu ongelmakohtiin ja jatkaa treenausta. Ei puolen vuoden soittohistorialla tarvitsekaan kuulostaa ammattilaiselta.
 
Kun mä näen jotain tälläistä, niin mun tekee mieli heittää kitara seinään :D
 
Ei noi monen kielen soinnut ole mua varten, kun sormet pitää vääntää ihme asentoihin. Myös perus hevi-rytmi osuuksissa on harvoin noita akustisia sointuja. Yritin useampaankin kertaan ottaa akustisen käteen ja tarttua opettelemaan noita, mutta nopeasti alkaa v*****aan.

 
Kyllähän nuo avosoinnut ovat hankalia aloitellessa, mutta ei niitä ole tarkoituskaan oppia yhdeltä istumalta. Jos asenne on sellainen että luovutat kun homma ei ala muutamassa minuutissa toimimaan, niin ei mikään ihme jos tuskastuttaa. Itsekin muistan kiroilleeni aikoinaan monien sointujen vaikeutta, mutta nykyään sormet napsahtavat paikoilleen ilman minkäänlaista vaivannäköä. Pikkaisen treeniä joka päivä ja pian tuokin sointuote onnistuu vaikka silmät kiinni.
 
yannara
09.01.2014 00:03:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko se sitten tämä, mikä pitäisi opiskella, ennen kun lähtee noita "välimuotoja" miettimään?
 
http://s3.hubimg.com/u/1850238_f520.jpg
 
Jos viitsitte heittää jonkun kuvan mistä lähteä edes liikkeelle soinnuissa? Kiitos etukäteen.
 
laakeri
09.01.2014 01:04:51 (muokattu 09.01.2014 02:26:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Olisiko se sitten tämä, mikä pitäisi opiskella, ennen kun lähtee noita "välimuotoja" miettimään?
 
http://s3.hubimg.com/u/1850238_f520.jpg
 
Jos viitsitte heittää jonkun kuvan mistä lähteä edes liikkeelle soinnuissa? Kiitos etukäteen.

 
En tiedä mitä tarkoitat "välimuodoilla", mutta täältä löytyvät yleisimmät soitossa käytettävät molli-, duuri ja septimisoinnut (sekä sus- soinnut sun muut, mutta varsinkin nuo seuraavan sivun 15 ensimmäistä sointua F-sointuun asti kannattaa haltuun) http://www.justinguitar.com/en/CH-000-Chords.php
 
Järkevintä lienee jos opettelet soinnut siinä järjestyksessä kuin ne opetetaan beginner's course-osiossa, johon on linkki tuolla sivulla. Kannattaa vilkaista niitä opetusvideoita ainakin ongelmatilanteissa, luultavasti muutenkin.
 
edit: myös sivulla myöhemmin opetettavat barre-soinnut ovat ihan yhtä tärkeitä kuin aiemminkin opetettavat, mutta ne kannattaa melkeinpä opetella vasta kun avosoinnut (open chords) ovat hallussa.
 
edit 2: jos tarkoitit noilla välimuodoilla jotain useamman kielen variaatioita voimasoinnuista, niin en tiedä kuinka hyödyllistä noiden sointujen opetteleminen on niiden oppimisen kannalta. Muuten noiden sointujen opettelu on kyllä hyödyllistä jos haluat esim. opetella sen puhtaan osion siitä treenaamastasi Master of Puppetsista pelkkien metalliriffien sijaan. Tämä nyt yksittäisenä esimerkkinä niistä miljoonista biiseistä joissa eivät pelkät voimasoinnut välttämättä riitä.
 
yannara
09.01.2014 11:12:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos neuvoista. Mitä eroa on X:llä ja O:lla noissa kuvissa? 0 skipataan ja X dempataan?
 
Numb
09.01.2014 12:17:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Kiitos neuvoista. Mitä eroa on X:llä ja O:lla noissa kuvissa? 0 skipataan ja X dempataan?
 
Juu, x tarkoittaa ettei kyseinen kieli soi.
 
Tämä on myös kätevä sointusivusto kitaralle. Näyttää miten jokin sointu otetaan, ja kertoo mikä sointu on kyseessä kun kertoo otelaudan avulla missä sormet ovat: http://www.all-guitar-chords.com/
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
laakeri
09.01.2014 14:57:32 (muokattu 09.01.2014 15:26:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Kiitos neuvoista. Mitä eroa on X:llä ja O:lla noissa kuvissa? 0 skipataan ja X dempataan?
 
O tarkoittaa avoimena soitettavaa kieltä, eli kieli kyllä soitetaan mutta sitä ei paineta mistään kohdasta otelautaa. X tarkoittaa sitä että kieltä ei soiteta lainkaan. Numerot taas ilmaisevat millä sormilla sointu kannattaa soittaa (1. etusormi, 2. keskisormi jne.). Suosittelen että katsot ainakin tuon ensimmäisenä opetettavan D-soinnun opetusvideon läpi jotta et opettele sointuja väärällä tekniikalla. On esimerkiksi tärkeää soittaa kielet tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta sormenpäillä eikä siten, että sormet lähes makaavat otelaudalla. Tämä on ymmärtääkseni yleinen virhe aloittelijoilla.
 
juhakuus
11.01.2014 12:31:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yannara: Olisiko se sitten tämä, mikä pitäisi opiskella, ennen kun lähtee noita "välimuotoja" miettimään?
 
http://s3.hubimg.com/u/1850238_f520.jpg
 
Jos viitsitte heittää jonkun kuvan mistä lähteä edes liikkeelle soinnuissa? Kiitos etukäteen.

 
Itsellä alkoi sointujen opettelu näistä. Ja jokaisesta molliversiot.
Siitä sitten pikkuhiljaa aukes ylennetyt ja alennetut soinnut, ja myöhemmin tajusinki miten ne samat soinnut löytyy loogisessa järjestyksessä koko otelaudalta.
 
Nyt tuntuu että tuli aloitettua vaikeamman kautta. Ehkä helpompi olisi ollu ensi aloittaa noilla barre-otteilla ja helpommilla kappaleilla. Aluksi soittelin pääasiassa iskelmän ja suomipopin kaltaista ja nyt kun maku on mennyt raskaampaan suuntaan, tuntuu että taidotkin nousivat kohisten, selityksenä pidän että raskaampi rock/metalli on vain helpompaa...
 
yannara
22.01.2014 19:46:41 (muokattu 22.01.2014 19:47:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E |---------------|
B |---------------|
G |------------5-7|
D |--------5-7----|
A |--7-7----------|
E |--5-5----------|
 
p.m. p.m pull
E |------------------------------|
B |------------------------------|
G |------------------------------|
D |------------------------------|
A |--------------2-3-------------|
E |-0-0--2´0--0-------3->--------|
 
E |------------------------------|
B |------------------------------|
G |------------------------------|
D |-7----------------------------|
A |-5-7---7-5-7-8-7--------------|
E |---5---5-3-5-6-5--------------|
 
Innostuin vähän omia tabeja kirjoittamaan omista keksimästäni riffeistä, katotaan miten näkyvät täällä sitten....
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 512 13 14 15 16

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «