Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä kitara mulle?
1
chienne
01.03.2024 22:38:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
 
Olen jonkinverran soitellut edullisilla (pilipali) sähkö ja akustisilla kitaroilla enkä kovin aktiivisesti. olen pienikokoinen ja pienikätinen nainen ja mun ongelma on, etten jaksa painaa sormilla kitaran kieliä, niin että soivat kauniisti. Haluan ostaa kunnollisen, (mahdollisimman edullisen,) elektroakustinen kitaran, joka on KEVYTSOITTOINEN, eikä kovin iso. Tarkoitus ois että sen kanssa kävis ihan keikkaakin vetämässä, että kertokaapa.
 
-Sweet Child-
nisumaka
02.03.2024 11:43:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noin nopeasti ajatellen arvelen, että joudut säädättämään kitaraa asiantuntijalla. Elektroakustinen yleensä lähtee keveimmillä tatseilla 0.011 kielistä eli aika paksut kuvaamasi verrattuna. Tutkailepa, jos puoliakustinen sähkis 0.010 kielillä toimisi sulle. Toki soundikysymyskin tulee eteen.
 
Einherjar
04.03.2024 12:17:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamahan APX-sarja on sähkökitaramaisella tatsilla varusteltu sarja. Se ei ole ihan niin jäykkä, kun perinteinen iso akkari. Toki kielivalinnoilla siihen voi vaikuttaa lisää.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Sabbathologist
04.03.2024 14:08:47
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen puoliakustista ns. Wesmont Gomery-kitaraa.
 
peteihis
06.03.2024 10:10:17 (muokattu 06.03.2024 15:02:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kevytsoittoisuus ei ole kiinni kitaran merkistä tai hintalapusta vaan siitä, että kitara on säädetty soittajalle sopivaksi.
 
Ensimmäinen tarkistettava asia on satulan korkeus. Tehdaskitaroissa satula on melkein aina jätetty "kaiken varalta" liian korkeaksi. Kun kieliurat ovat riittävän syvät, helpottuu alimmilta nauhoilta soitto jo huomattavasti.
 
Seuraava asia on kaulan notko ja tallan korkeus. Näitä pitäsi aina katsoa yhtaikaa. Kaularautaa kiristämällä kielet tulevat lähemmäs otelautaa mutta vaikutus on suurempi alemilla nauhoilla. Tallaa madaltamalla soittaminen helpottuu selvemmin otelaudan puolivälin yläpuolelta.
 
Akustisissa kitaroissa tallan säätäminen tapahtuu tallan luuta hiomalla ja aika helposti ekasta luusta tulee harjoituskappale.... Mutta aika tyypillistä tuntuu olevan, että kaula on kiristetty liian kireälle, niin että vapaiden kielten soinnut särisevät ja talla on liian korkea, niin että ylemmiltä nauhoilta soitto sattuu sormiin.
 
Bassopuoli jätetään korkeammalle kuin ohuen E:n puoli. Kaikkia kieliä pitäisi pystyä soittamaan suunnileen samalla voimalla. Kieleten paksuus ei myöskään ole ollenkaan ainoa ratkaiseva tekijä keyven tuntuman kannalta. Ohuemmat kielet joutuu jättämään korkeammalle etteivät rämise. Paksummatkin saa kevyiksi, mutta säätö ja otelaudan kunto vaativat enemmän tarkkuutta.
 
Jos etsit nylon kielistä elektroakustista, 7/8 kokoinen voisi olla hyvä vaihtoehto. Noita olen vähemmän nähnyt Suomen kivijalkakaupoissa, mutta nettikaupoissa on valikoimaa. Tuo "7/8" ei tarkoita kitaran todellista kokoa, se on vain tapa sanoa, että tämä on pikkuisen pienempi. Typillisesti 7/8 klasarin skaala on suunnilleen 630 mm. Näissä kannattaa katsoa satulan leveys, koska se vaihtelee merkistä toiseen, jotkut ovat täysikokoisen levyisiä (nut width 52 mm).
 
Tuossa voisi olla yksi mahdollinen, suht siedettävällä hinnalla: https://www.thomann.de/fi/la_mancha_rubinito_lsm_63_cen.htm (nut width 47 mm). Itse en ole tietenkään kokeillut, enkä tiedä millaista laatua tuo merkki tekee mutta verrokisi selailuun.
 
Samassa hintaluokassa on myös teräskiellisiä elektroakustisia mutta niitä on sitten sen miljoona kappaletta, että en tähän osaa nyt laittaa mitään ehdokkia. Kokoa joutuu tihrustamaan kunkin kitaran kuvauksista eikä esim. kopan koosta välttämättä ole sanottu mitään.
 
Ja sitten ne isokoppaiset jazz-kitarat, jollainen esim. Wes Montgomeryllä on kuvissa, on sen alan spesiaalityökaluja. Ehkä ny ei ihan ekaksi omaksi kuitenkaan.... :)
 
EDIT:
 
Tuommoinen tuli selaillessa vastaan: https://www.thomann.de/fi/guild_jumbo_junior_reserve_maple.htm Tämä on selvästi pienempi (scale 603 mm) kuin tavalliset teräskieliset.
 
Tuo edellä mainittu Yamaha APX sarja, esim: https://www.thomann.de/fi/yamaha_apx_600_natural.htm menee myös (no, miten sen ottaa, ei näitä ole kiveen kirjoitetu) 7/8 kokoisesta. Skaala on 634 mm.
 
Einherjar
06.03.2024 11:36:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

peteihis: Kevytsoittoisuus ei ole kiinni kitaran merkistä tai hintalapusta vaan siitä, että kitara on säädetty soittajalle sopivaksi.
 
Kyllä sillä merkillä ja mallilla on väliä. Esim. tuossa Yamahan kattauksessa Apx-sarja on tehty enemmän sähkökitaran spekseillä ja kaulat ja kropat on siksi pienempiä ja eri tavalla muotoiltuja perinteiseen nähden. Niillä on sitten Cpx-sarja ja se on perinteisempi tapaus kokojen jne. suhteen.
 
Setupilla on toki merkitystä, mutta jos ne kitaran speksit ei lähtöjään tule sitä kevytsoittoisuutta, niin ei siitä sellaista setupillakaan tule.
 
Nylonkieliset hylkäisin jo lähtöjään, ellei sellainen ole erikoisesti hakusessa.
Wes Montgomeryt lienee enemmänkin vitsi hakuspeksien perusteella.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
peteihis
06.03.2024 11:57:55 (muokattu 06.03.2024 23:45:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sillä merkillä ja mallilla on väliä. Esim. tuossa Yamahan kattauksessa Apx-sarja on tehty enemmän sähkökitaran spekseillä ja kaulat ja kropat on siksi pienempiä ja eri tavalla muotoiltuja perinteiseen nähden. Niillä on sitten Cpx-sarja ja se on perinteisempi tapaus kokojen jne. suhteen.
 
Tottakai kitaran pitää olla sopivan kokoinen soittajalle ja soittajan käsille ja se on soitettavuuden kannalta aivan oleellinen asia -- Ja sellaistahan tässä oltiin hakemassa, siksi kaivoin tuon 7/8 vaihtoehdon esille (aloittaja ei eritellyt, minkälaista akustista ja viimeksi kun katsoin, myös klasarit ovat kovasti akustisia...).
 
Kyllä minä silti "kevytsoittoisuuden" ymmärrän nimenmaan soittotuntumana. Se on se asia, joka yleensä on pielessä ja se ei riipu kitaran koosta. Olen kokeillut .013 setillä kielitettyä sähkökitaraa, joka tuntui kevyemmältä kuin oma .010:llä varustettu siihen asti kunnes kunnes yritti venyttää... Missä lienee laitettu, mutta tarkkaa työtä oli tehty.
 
EDIT: Niin ja tarkemmin lukien myös aloittaja mainitsee kevytsoittoisuuden ja soittimen koon eri asioina. :)
 
pappasfin
18.03.2024 19:34:30 (muokattu 19.03.2024 19:17:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liian lyhyt tai tyhjä kirjoitus!
 
PappaSFin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «