Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikin aloittaminen, DAW/Laitteisto/- Metalli/Darkwave -
1
ReverendRevenant
15.01.2024 15:01:16 (muokattu 15.01.2024 15:02:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Mä näkisin, että musiikkia lähtee tekemään kolmenlaisia ihmisiä.
 
Niitä joista on vaan hauska soitella yhdessä porukalla,
 
Niitä jotka haluaa vaan tehdä musiikkia, vaikka sitten yksin, jos ei porukkaa löydy.
 
Ja niitä jotka on tarpeeks onnekkaita, että oikeesti hyvä porukka löytyy, ja siitä itse musiikin tekemisestä tulee jotain.
 
Minulla ei ole porukkaa löytynyt, ja olen mennyt muutenkin aika "introvertiksi", joten haluaisin nyt aloittaa ihan täältä omalta pöydältä, en vain oikein tiedä mistä aloittaa?
 
Jotain metallia, black/death/gothic tyyppistä, mikä olis kuitenkin mahdollista tehdä ilman live-instrumentteja jonkinlaisella syntetisaattorilla? /MIDI-keyboardilla. Sitä mä tässä nyt ihan ensimmäisenä siis mietinkin, että tyyppi joka ei tajua näistä juuri hirveesti mitään, mistä se voi lähteä liikkeelle? Katselin siis näitä mainitsemiani soittimia alkuun. Pohjaskillssinä on se, että osaan jonkinlaisia "rääkynä/murina" vokaaleja esittää, mutta enpä mä oikein edes tiedä millä/missä mä äänittäisin vokaalit tällä hetkellä, mitään erillistä treenistä ei ole, ja asun kerrostalossa.
 
FL-studion tiedän teinivuosiltani, versio 9, sem käytöstä en paljoa muista. Mutta ajattelin että uusimman version voisin ostaa + siihen sitten oikeesti joku soitin kuten Korg Minilogue tai ihan FL-studiolle tarkoitettu FL-keys? ASM hydrasynth niminen laite näytti oikein laadukkaalta, mutta oli hieman tyyris. Ennestään en osaa siis soittaa mitään, ja laitteistosta multa löytyy vaan, noh PC ja Zoom H4n ääninauhuri, jälkimmäisestä en oikeastaan ole varma mitä varten sen edes ostin... Mutta olen miettinyt, että voihan sillä tehdä vaikka podcastia, jos ei muuta.
 
Olen 30 vuotias (vaikka ei varmaan siltä vaikuta), ja jo varhais-teinistä asti halunnut tehdä musaa, mutta vasta nyt tajusin, että jos ei muuten, niin pitää itseä lähteä jostain liikkeelle. Se vaan, että mistä? laitteisto, ohjelmisto? nimenomaan "metallimusiikkia" varten, vaikkei se just niin genrestä ole kiinni, se on vaan jonkinlainen "lähtökohta".
 
Mikähän siinäkin on, että ukrainalaiset tekee parasta black metallia? niillä on varmaan joku salaisuus tähän musiikkitaiteeseen, mutta ei välttämättä taloudelliseen menestykseen, ja itselläkin tässä on tietenkin taide edellä, rahaa tästä tulis varmaan korkeintaan tsägällä, sen ymmärrän.. Ja liekö sekin sitten sekoittaa kuvioita lisää, jos jotain rahaa tulisi?
 
Muuten, tiedän, että tää kirjotus rönsyilee, mutta tällänen mä olen.. Sitä vaan, että tarviikohan toi Korgin minilogue jonkun lisälaitteen, että sen voi edes yhdistää PC:lle, midi keyboardiksi, toi FL keyes on vaan niin "halvan näkönen", että en haluais kuitenkaan mitään lasten versiota ostaa, vaikka en kyllä maksaakaan itteeni kipeeks heti alussa.
 
Vähän pidempänä lisäkysymyksenä:
 
Olen kova stressaamaan kaikenlaisia tekijänoikeus asioita, kun en niistä mitään ymmärrä, miten kun näissä syntetissaattoreissa ja ohjelmistoissa on näitä "ääniä" valmiina, saako niitä sitten käyttää omissa biiseissä, vai pitääkö ne kaikki äänet muokata jollain tietyllä prosessilla? enhän mä voi jokaista grand pianon näpytystä korvata jollain nauhottamallani jääpuikkojen hinkkaamisen äänellä tjsp, kuitenkaan. Muutenkin, metallibandit, pop bandit, electro bandit, jne kaikki tuntuu käyttävän samalaisia humppakomppeja, joten jotain en tässä tekijänoikeus/copyright jutussa ymmärrä. Jotkun on kuitenkin saanu rutkasti paskaa niskaan, ja ymmärtääkseni musiikkibusineksessa ollaan kovia haastamaan oikeuteen? siksi kuumotan, parempi kysyä tyhmiä, kun olla vaan tyhmä. (Katselin esim jonkun videon, missä jotain artistia syytettiin ns "samplejen" käyttämisestä, mutta en ole ihan varma mistä tuossa sitten on kyse, eise tainnut ihan oikeuteen tosin mennä)
 
Mmh, sekavaa on, kuvastaa hyvin mitä asiasta ymmärrän. Kirjotin tän jo kerran kokonaan uusiks, joskus on pakko vaan painaa "lähetä" ja hävetä myöhemmin.
 
Kysymys sen verran pitkä, siksi en postannut "Jelppikerhoon" muutenkin, tämä keskustelu tässä voi hieman elää, jospa oppisin jotain, jahka joku nyt ensin vastaa.
 
Henri Henri Olavi
15.01.2024 15:50:30 (muokattu 15.01.2024 15:53:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Homma menee niin, että hommaat sen midikoskettimiston, mikin ja interfacen. Ja toki tarvittavat piuhat yms. Ja kuulokkeet tai monitorit. MIDI menee nykyään USB:llä ja mikki menee interfacen kautta koneelle. DAW voi olla mikä vaan. Joissakin tulee mukana erilaisia synia ja soundeja. Ne ovat täysin vapaasti käytettävissä ilman mitään muokkausta. Samoin jos ostat samplekirjastoja tai -paketteja. Jos taas rippaat jonku toisen biisistä kohtia, eli samplaat, niin niiden käyttämiseen omassa musassasi tarvitset luvan, jos sitä julkaiset. Periaatteessa. Netti on myös täynnä ilmaisia sampleja ja niiden kohdalla on usein erilaisia Creative Commons lisenssin alla määritettyjä rajoituksia. Osaa saa käyttää vapaasti miten ja missä vain, osaa vain ei-kaupallisessa tuotoksessa jne.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
ReverendRevenant
15.01.2024 17:05:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Homma menee niin, että hommaat sen midikoskettimiston, mikin ja interfacen. Ja toki tarvittavat piuhat yms. Ja kuulokkeet tai monitorit. MIDI menee nykyään USB:llä ja mikki menee interfacen kautta koneelle. DAW voi olla mikä vaan. Joissakin tulee mukana erilaisia synia ja soundeja. Ne ovat täysin vapaasti käytettävissä ilman mitään muokkausta. Samoin jos ostat samplekirjastoja tai -paketteja. Jos taas rippaat jonku toisen biisistä kohtia, eli samplaat, niin niiden käyttämiseen omassa musassasi tarvitset luvan, jos sitä julkaiset. Periaatteessa. Netti on myös täynnä ilmaisia sampleja ja niiden kohdalla on usein erilaisia Creative Commons lisenssin alla määritettyjä rajoituksia. Osaa saa käyttää vapaasti miten ja missä vain, osaa vain ei-kaupallisessa tuotoksessa jne.
 
Hei, kiitos vastauksesta. Miksi MIDI-keyboard on mielestäsi ehdottomasti parempi? Tarvitseeko tuossa syntsassa jotain lisälaitteita, jotta se toimii koneella DAW:n kanssa? ymmärrän kyllä kantasi, siksi mä tätä jäin itse miettimään, että toki olisi hienoa jos olisi instrumentti mikä toimii tarvittaessa myös ilman konetta, molempia en oikein juuri tähän hätään taida saada hankittua.
 
Nojuu... Toisen biisistä rippaaminenhan olisi aika paha, eriasia sitten, jos vahingossa oma musiikki kuulostaa jonkun muun musiikilta, tietyissä genreissä monetkin biisit on usein, hmm, keskenään samankaltaisia.
 
Kuulokkeita onneks sentää löytyy valmiiksi, ei välttämättä mitään "high end" mutta on muuten äänenlaadultaan hyvät budjettikuulottimet nämä Superlux HD-Evo 662:set. mitä nyt johto pitänyt tässä jo kerran vaihtaa, ja tuo "nahka panta" katkesi tuosta, sentään näihin voi vaihtaa johdon...Oli mulla senheisseritkin jossain, mutta hukkasin ne =). ja Kossin "klassiset matkamallit" menee aina rikki tosta vaan.
 
Samaan henkäykseen, voisi ylistää Mackie "Mackie CR4-X" monitorikaijuttimia... Maksoivat "vaan" satasen, ja aivan mahtavat musiikin kuunteluun (omalla standardillani ainakin). Eli muille tässä samalla vinkkinä, jos budjettikuulottimia ja monitoreita kaipaa, niin itselleni ainakin nämä kelvanneet hyvin.
 
Meni taas vähän sivuteille,
 
No mutta, tästä se taas etenee.
 
Arkka
15.01.2024 17:16:11 (muokattu 15.01.2024 17:19:05)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReverendRevenant: Miksi MIDI-keyboard on mielestäsi ehdottomasti parempi? Tarvitseeko tuossa syntsassa jotain lisälaitteita, jotta se toimii koneella DAW:n kanssa?
 
MIDI on siitä hyvä, että sillä voi ohjata softainstrumentteja DAW:ssa, eli saundeja on loputtomasti. Tossa miniloguessa näyttäis olevan molemmat analoginen audio ja MIDI. MIDIä käyttäessä tarvit todennäköisesti vain USB-johdon ja jos haluat äänittää audion, tarvit tosiaan audio interfacen väliin (voit kokeilla ilmankin, mutta todennäköisesti tulee latenssiprobleemia, eikä äänenlaatu ole yhtä hyvä).
 
Daweista mm. Reaper on hyvä ja halpa:
https://www.reaper.fm/
 
E: Niin ja voithan sä kokeilla ohjelmoida musaa ihan hiirelläkin nuotteja piirtelemällä DAWiin, niin pääset heti vauhtiin.
 
ReverendRevenant
15.01.2024 17:24:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: MIDI on siitä hyvä, että sillä voi ohjata softainstrumentteja DAW:ssa, eli saundeja on loputtomasti. Tossa miniloguessa näyttäis olevan molemmat analoginen audio ja MIDI. MIDIä käyttäessä tarvit todennäköisesti vain USB-johdon ja jos haluat äänittää audion, tarvit tosiaan audio interfacen väliin (voit kokeilla ilmankin, mutta todennäköisesti tulee latenssiprobleemia, eikä äänenlaatu ole yhtä hyvä).
 
Daweista mm. Reaper on hyvä ja halpa:
https://www.reaper.fm/
 
E: Niin ja voithan sä kokeilla ohjelmoida musaa ihan hiirelläkin nuotteja piirtelemällä DAWiin, niin pääset heti vauhtiin.

 
Hei, kiitos tästäkin vastauksesta.
 
Huomautan muuten vielä, että tuo Korg Minilogue, on lähinnä sellainen esimerkki... Vaikutti hyvältä videolla missä sitä esiteltiin, eikä ole kuitenkaan kaikkein kalleimmasta päästä, kalliimmassa "xd" mallissa olisi vissiin enempi ominaisuuksia toki.
 
Vasta alkanut näihin "kunnolla tutustumaan" niin, sikäli ei ole hirveästi vertauskohteita.
 
Ymmärrän kyllä tuonkin, että voisin periaatteessa aloittaa vaikka heti, tavallaan yritän tehdä jotenkin toisin - kun mitä tein viimeksi kuin "aloitin" tekemään musiikkia, eli selvitän taustatiedot hyvin, kun en nuorempana kai ehtinyt tajuta, että niinkin voi tehdä.
 
Arkka
15.01.2024 17:37:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei muuten, eikös tuo Zoomin nauhuri toimi audio interfacenakin? Kannattaa ainakin kokeilla jos vaikka pärjäätkin sillä. Tiedä sitten kuinka käytännöllinen se siinä hommassa on.
 
Henri Henri Olavi
15.01.2024 17:41:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReverendRevenant: Hei, kiitos tästäkin vastauksesta.
 
Huomautan muuten vielä, että tuo Korg Minilogue, on lähinnä sellainen esimerkki... Vaikutti hyvältä videolla missä sitä esiteltiin, eikä ole kuitenkaan kaikkein kalleimmasta päästä, kalliimmassa "xd" mallissa olisi vissiin enempi ominaisuuksia toki.

 
Se toimii myös midi-ohjaimena.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
ReverendRevenant
15.01.2024 17:42:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Hei muuten, eikös tuo Zoomin nauhuri toimi audio interfacenakin? Kannattaa ainakin kokeilla jos vaikka pärjäätkin sillä. Tiedä sitten kuinka käytännöllinen se siinä hommassa on.
 
Hyvä vinkki tosta Zoomista, en tiedä itse ollenkaan! Heh, olen vasta muutaman kerran kokeillut koko laitteen käyttämistä, vaikka se mulla jo vuodesta 2020 lojunutkin, täytyy yrittää etsiä netistä, että toimiiko miten.
 
Muuten,
 
Viittasin aijemmalla "taustojen selvityksellä" siis siihen, että tosiaan joskus teininä minulla oli joku versio FL studiosta, olisiko ollut kuitenkin vaan demo tjsp, millä ei voinut edes tallentaa biisiä - jos sen sulki välissä. Ja ajattelin silloin, että "tämä on liian vaikeaa, ja monimutkaista" mutta nyt jos sijoitan tähän rahaa, ja opettelen asian ensin kunnolla, se varmasti kantaa pidemmälle. (Kyllä minä tuolloinkin muutaman lyhyen "kappaleen" onnistuin tekemään, mutta aika räpellystä se oli).
 
Eli jos aijemmalla yrityksellä asenne oli se, "haluan vain örisemään johonkin bandiin, ja olemaan esillä" nyt se on, että minä haluan tehdä sitä musiikkia, ja katsotaan mihin se johtaa, heh.
 
Vähän sama, kuin se, että halusin ensimmäisenä instrumenttina teininä sähkökitaran, vaikkei se sovi minun aivoilleni abaut ollenkaan, se vain näyttää coolilta. Toinen hauska juttu asiaan liittyen, on että mulle sanottiin ainakin kerran "sulla on kitaristin sormet" tjsp, taisin miettiä sillon, että mitäköhän tuokin tarkoittaa, heh, ei ainakaan pelkät sormet riittäneet.
 
Eli hyvä, että tässä tulee nyt eri aspekteja käytyä läpi.
 
Henri Henri Olavi
15.01.2024 17:43:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Hei muuten, eikös tuo Zoomin nauhuri toimi audio interfacenakin? Kannattaa ainakin kokeilla jos vaikka pärjäätkin sillä. Tiedä sitten kuinka käytännöllinen se siinä hommassa on.
 
Toimii kyllä. En nyt muista millaiseksi sen kanssa sai latenssit, mutta eiköhän silläkin alkuun pärjää.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
ReverendRevenant
15.01.2024 17:43:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Se toimii myös midi-ohjaimena.
 
Ahaa, eli juuri "xd" malli toimii MIDI-ohjaimena, mutta tavallinen Minilogue ei?
 
Henri Henri Olavi
15.01.2024 17:44:02 (muokattu 15.01.2024 17:44:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReverendRevenant: Ahaa, eli juuri "xd" malli toimii MIDI-ohjaimena, mutta tavallinen Minilogue ei?
 
Eiku ihan se tavallienkin. Siis tämä:
 
https://www.thomann.de/fi/korg_minilogue.htm
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
Henri Henri Olavi
15.01.2024 17:50:55 (muokattu 15.01.2024 17:52:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zoomillahan sä voit äänittäää myös korinoitasi ja kähinöitäsi. Se on stereomikki, mutta sen saa myös äänittämään monona. Tai sit hommaat jonkun halvan dynaamisen, kuten Sm58 ja äänität sillä. Tai sitten äänität Zoomilla stereona, etkä välitä :) Siinä on vaan se, että ne Zoomin konkat ottaa aika herkästi kaiken talteen, eli tilan pitää olla tosi hlljainen.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
ReverendRevenant
15.01.2024 17:51:53 (muokattu 15.01.2024 17:53:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Eiku ihan se tavallienkin. Siis tämä:
 
https://www.thomann.de/fi/korg_minilogue.htm

 
Aivan juu, tuo olikin vielä hetki sitten F-musiikilla tarjouksessa, hivenen alle 400euroa, mutta ei ole näköjää enää. Harmi sinänsä, että se oli yksi syy miksi tuo houkutteli. Voi olla, että se kallistuu nyt sinne Midi-Keyboardin puoleen, mutta senhän näkee vasta sitten kun on varsinainen "ostospäivä" että mihin suuntaan mieli kallistuu, hehheh.
 
Edit: vastaus tuohon zoomilla äänittämiseen, olenkin sillä kokeillut aijemmin äänittää, kyllähän se Shuren mikki varmasti siihen tekisi vähän sopivamman saundin, suurin ongelma tällä hetkellä on, että missä äänittää. Treenikämpät ja sellaset, on oma sijoituksensa, varsinkin "sooloprojektia" varten.
 
Henri Henri Olavi
15.01.2024 17:56:14 (muokattu 15.01.2024 17:58:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReverendRevenant:
 
Edit: vastaus tuohon zoomilla äänittämiseen, olenkin sillä kokeillut aijemmin äänittää, kyllähän se Shuren mikki varmasti siihen tekisi vähän sopivamman saundin, suurin ongelma tällä hetkellä on, että missä äänittää. Treenikämpät ja sellaset, on oma sijoituksensa, varsinkin "sooloprojektia" varten.

 
Kyllä kotonakin saa hyvät vokaalit (ja konsonantit) talteen, jos pystyy hieman huoneen mahdollista kaikua demppaamaan. Tai jonkun paksun viltin sisällä pistää menemään. Siksikin se dynaaminen mikki on parempi tuollaisissa olosuhteissa, koska se ei poimi huonetta niin paljoa, eli ei ole niin herkkä. Muuta ääntähän siitä musan tekemisestä ei muualle kuulu, jos käytät kuulokkeita, eikä tarvitse välittää miltä tila kuulostaa, kun et ole mikittämässä muuta kuin lauluasi. Tai näin käsitin.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
ReverendRevenant
15.01.2024 17:59:25 (muokattu 15.01.2024 18:00:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Kyllä kotonakin saa hyvät vokaalit (ja konsonantit) talteen, jos pystyy hieman huoneen mahdollista kaikua demppaamaan. Tai jonkun paksun viltin sisällä pistää menemään. Siksikin se dynaaminen mikki on parempi tuollaisissa olosuhteissa, koska se ei poimi huonetta niin paljoa, eli ei ole niin herkkä. Muuta ääntähän siitä musan tekemisestä ei muualle kuulu, jos käytät kuulokkeita.
 
Äänittämisestä,
 
Testi-äänityksen tein joskus... En muista milloin, laitteen ostin joko 2020 tai 2021, niin tuota, puolison sukulaisten omakotitalon "kellarissa", heheh, mutta se ei ole sellainen paikka nyt valitettavasti, mitä voisin helposti tähän sopivana hetkenä käyttää.
 
Jotkun on "suositelleet", että äänitä metsässä... Mutta minusta kuulostaa vähän hankalalta paikalta äänittää, ja varmaan häiritsee ihan luontoa/lenkkeilijöitäkin. Ennemmin toimisi joku autio jalkapallokenttä/muu hiekkakenttä tai pukukoppi, jos sellainen löytyisi.
 
Tuntuu tosin ylipäätään teennäiseltä laulaa ilman musiikkia, joten parempihan se on tehdä ne melodiat tms jne, ensin.
 
Jos jotain örinöitä lähtee kerrostalossa tekemään, niin se kyllä kuuluu naapuriin, samalailla kun naapurien koiranhaukkuminen kuuluu tänne... Se vain, että on vielä nolompaa että ihminen haukkuu. Eli se on tuota selvinpäin ainakin turhan kiusallista, heheh, eikä sitä aamua ajatellen kannata tehdä muutenkaan.
 
ReverendRevenant
15.01.2024 17:59:56 (muokattu 15.01.2024 18:00:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

E: Tämä tuli jostain syystä tuplana.
 
xerxes
15.01.2024 18:32:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Kyllä kotonakin saa hyvät vokaalit (ja konsonantit) talteen, jos pystyy hieman huoneen mahdollista kaikua demppaamaan. Tai jonkun paksun viltin sisällä pistää menemään. Siksikin se dynaaminen mikki on parempi tuollaisissa olosuhteissa, koska se ei poimi huonetta niin paljoa, eli ei ole niin herkkä. Muuta ääntähän siitä musan tekemisestä ei muualle kuulu, jos käytät kuulokkeita, eikä tarvitse välittää miltä tila kuulostaa, kun et ole mikittämässä muuta kuin lauluasi. Tai näin käsitin.
 
Kaveri aikoinaan äänitti laulut vaatehuoneessa. Jostain syystä niissä on sitä demppaavaa tavaraa...
 
Relax. Prediction is very difficult, especially about the future.
Henri Henri Olavi
15.01.2024 19:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xerxes: Kaveri aikoinaan äänitti laulut vaatehuoneessa. Jostain syystä niissä on sitä demppaavaa tavaraa...
 
Mä olen kerran äänittänyt yhden leffan voice overit uudestaan myös vaatekomerossa, kun aikaa ei ollut muuhun.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
ReverendRevenant
16.01.2024 20:42:45 (muokattu 16.01.2024 20:44:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutamia ajatuksia tuli yhä mieleen, missä te muut jaatte sitten kappaleitanne maailmalle?
 
Soundcloud? Bandcamp? ... Youtube on vähän tylsä musiikin kannalta, haluaisin, että ihmiset keskittyvät musiikkiin, eikä siihen mitä clickbaitteja kyseinen palvelu ehdottaa seuraavaksi.
 
Tänään sain jonkun eeppisen vision, että tohon H4N nauhuriinhan saa tietty kuulokkeet kiinni, ja sillä pystyy jo testaamaan, että miltä kuulostaa! kuulosti aika hyvältä ihan jollain halppis vara 15e sonyn kuulokkeillakin, ainoa vaan, että kaikki hengitykset ja muut kuuluu liiankin hyvin, kauempaakin... Tarvis joku sellanen suoja... Mikä tän nimi on? mitä reportteritkin pitää tossa päällä. Toki siitä saa sitä mic leveliä matalammaksi, mutta eise joka tilanteessa auta. Kätevää että adapterilla siihen saa jopa kahdet kuulokkeet kiinni, ties vaikka useammatkin, mä olen ostanut tuon laitteen joskus aika "harkitsematta", joten yllättynyt muutenkin miten paljon ominaisuuksia siinä on.
 
Onko muuten näissä mitää järkeä, mihin saa ikäänkuin mikrofonin tohon syntsaan kiinni? jotenkin epäilen, että minkälaatusta laulua tuolla voi suoraan äänittää. https://www.thomann.de/fi/korg_micro_korg.htm tuo laite kyllä näyttää muutenkin, kun se olisi jostain 1920 luvulta (no ehkä vähän liioitellusti sanottuna) joten, enpä tiedä sopiiko se tähän tarkoitukseen.
 
https://www.thomann.de/fi/novation_flkey_37_studio_prod._bundle.htm
 
Tässä oli tää syy... Miksi mä mietin tuota FL Key systeemiä, se näyttää vähän "muoviselta" mutta ei tulisi älyttömän kalliiksi, jos ostaisi tuon bundlen, mutta mä nyt harkitsen vielä. Tuskin vielä nyt tammikuussa teen lopullista ostopäätöstä, kyselin nyt kuitenkin hyvissä ajoin.
 
Tuossa FL studiossa on se hyvä puoli, että siitä olisi ainakin paljon opetusvideoita veloituksetta nähtävillä, yksi tuttukin käyttää tuota, ilmeisesti juuri tästä syystä... Minulla ja hänellä vaan aivan eri genre (Hän on kiinostunut enemmän rap/RnB musiikista) Siksi tässä vähän kyselin, että sopiikohan FL studio edes "metalli / gootti" musiikin tekemiseen. Tiedän kyllä että hän käyttää musiikkiinsa Arturian MIDI-keyboardia ja FL studiota.
 
Sivumainintana... Sitä mä ihmettelen, ettei useempiin kuulokkeisiin saa "velour" korvapadeja, sellaiset tekonahkaiset on erittäin hiostavia. https://www.thomann.de/fi/sony_mdr7506_kopfhoerer.htm näissä saattais olla vähän tasasempi ääni, kun nykyisissä kuulokkeissa, mutta noi nahkatyynyt... saakohan ne vaihdettua? löytyykö sopivaa velour tyynyä
 
? nykyiset kuulokkeet on kyllä itse kuunteluun erinomaiset. Puolisolta voin tietty AKG:n kuulokkeita lainata... Mutta niissä ei ainakaan parempi ääni ole, kuulostaa kun kuuntelisi musiikkia joka kantautuu suunilleen toisesta huoneesta, jos niillä kuuntelee, suljetut kuulokkeet best (K-240 oli tämä malli mitä tässä "kritisoin").
 
Sonysta on tosin hieman ristiriitaisia kokemuksia, mutta sivuilla arvostelut on hyvät. Kovasti riippuu laitteesta, että saako enemmän vai vähemmän rahaansa vastaan.
 
Huomasin muuten että toi H4N on "H4N pro" en tiedä onko sit muuta eroa, kun ulkonäkö, luulin että tosta ei edes ole muuta versiota kun "pro" versio, aattelin että joku markkinointi nimi vaan toi "pro" =). Mutta osalla "opetusvideoista" oli tosiaan myös "pelkkä H4N" ei vielä selvinnyt tosin, mitä eroa näillä.
 
Ties vaikka olisin alunperin luullut ostavani tälläsen , ja siksi en muista mihin tarkotukseen edes muutama vuos sitten ostin ton.
 
https://www.amazon.co.uk/Spirit-Box … 6dee25cef0&pd_rd_i=B09THD2Q9N&psc=1
 
Epäilyttävän paljon samannäkösiä :-D, en tosin meinaa uskoa, että tuon laitteen OG nimi muutenkaan on "spirit box" se on joku muu laite, nimetty vaa uudelleen?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «