Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muutamia kysymyksiä nose gatesta
1
Sabbathologist
23.11.2023 07:05:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittelen Stratolla, jossa on SSS-mikitys. Tykkään soittaa high gain-matskua. Mikkien 1, 3, 5 asennoissa tulee reilusti kohinaa. Auttaisiko noise gate?
 
Onko totta, että noise gate keksittiin vasta 2000-luvulla?
 
Yksi kaveri sanoi, että pro-tyypit käyttävät signaaliketjussa kahta noise gatea.
 
Onko mahdollista saada hyvä / kelvollinen soundi yksikelaisilla mikeillä, isolla säröllä ja noise gatella?
 
Jeszse
23.11.2023 07:59:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu yksikelaiset mikit hurisee, gatella voi leikata sen pois.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku.
Pauli Lappalainen
24.11.2023 07:56:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: Soittelen Stratolla, jossa on SSS-mikitys. Tykkään soittaa high gain-matskua. Mikkien 1, 3, 5 asennoissa tulee reilusti kohinaa. Auttaisiko noise gate?
 
Gate voi hiljentää kohinan, mutta samalla myös kaiken hiljaisen hyötyäänen. Kaikki mikä on alle säädetyn treshold-tason leikataan pois. Sitten kun gate aukeaa se sama kohina on kuitenkin soundissa mukana, ei se mihinkään katoa.
 
Onko totta, että noise gate keksittiin vasta 2000-luvulla?
 
Ei
 
Yksi kaveri sanoi, että pro-tyypit käyttävät signaaliketjussa kahta noise gatea.
 
Voihan niitä käyttää vaikka kymmenen, mutta syy niiden tarpeeseen kannattaisi korjata, eikä vain yrittää poistaa pelkkää oiretta ja jättää vika.
 
Onko mahdollista saada hyvä / kelvollinen soundi yksikelaisilla mikeillä, isolla säröllä ja noise gatella?
 
On, kun laittaa sellaiset vehkeet jotka eivät kohise eivätkä tuota muutakaan häiriötä. Samalla gatesta tulee turha kapistus signaaliketjussa.
 
rintapek
24.11.2023 12:55:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuten Pauli tuossa sanoikin niin se gate ei "suodata" kohinaa pois signaalista vaan torppaa kaiken signaalin aina kun signaalin taso on alle kynnysarvon (esim. kun et soita ja kuuluu pelkkä mikkihurina, niin gate lla sen voi leikata pois) ja kun näpäytät kieltä niin signaalin taso nousee jolloin gate aukeaa jolloin läpi pääsee sekä kohina että hyötysignaali.
 
En tahdo puuttua kitaristien miljooniin ainoisiin oikeisiin pedalijärjestyksiin, mut teoriassa mikkisurinan poistoon gaten oikea paikka on ensimmäisenä ketjussa jolloin selviää miedoimmilla asetuksilla. Pistät piuhan kiinni ja käännät tresholdia kunnes mikkisurina loppuu. Nyt voit laittaa perään boosteria, kompuraa ja säröä eikä pelkkä mikkisurina tule siltikään läpi kun eivät soittamatta saa signaalia mistään. Jos jokin surisee niin se on joku/jotkin laitteista itsessään.
Jos laitat gaten viimeiseksi nin edellämainitut on boostanneet mikkisurinan infernaaliseksi ja joudut kääntämään gaten tresholdin kaakkoon.
 
Vastaavasti pelkän mikkihurinan poistoon et tarvitse kuin sen yhden gaten, koska sen jälkeiset surinat tulee jostain muualta kuin mikeistä eikä pedaleiksi kannata valita sellaisia jotka ittessään kohisee niin häiritsevästi että tarvitsisivat gatea omien pärinöidensä leikkaamiseen.
 
Mutta kun siis soitat sitä skittaa niin sekä mikkien surina että hyötysignaali pääsevät gatesta lpäi ja kaikki mitä gaten jälkeen on signaalia boostaamassa boostaa myös sitä mikkisurinaa mutta idea on, että se jää hyötysignaalin alle piiloon.
 
Jos kitarasi mikit surisevat enemmän kuin sinkkumikkistratot yleensä niin on mahdollista, että siinä on jokin vika joka kannattaa selvittää ennen kuin ryhtyy ostamaan mitään.
 
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
peteihis
28.11.2023 21:59:59 (muokattu 30.11.2023 08:53:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos soittopaikassa on loisteputkivalaistus, niin single coilit ottaa kyllä hurinaa ja hurinan taso riippuus siitä, miten päin kitara on ja kuinka lähellä loisteputken elektroniikkaa.
 
Itselläni toistuu tämä tilanne tiettyjen piisien kohdalla, kun haetaan "Santana-soundia", eli säröt kakkoon ja kaulamikillä, joka sattuu olemaan single....
 
Minulla ei ole noisegatea. Joskus olen kokeillut, mutta en tykännyt ja kun otetaan tuo losteputkihomma huomioon niin ei siitä paljon apua olisikaan. Olen ratkaissut asian niin, että pidän kitaran volan kiinni silloin, kun bändi on hiljaa ja avaan vasta "nelosella" ennen kuin soitto alkaa. Hiljaisemmissa kohdissa hurina ei juuri haittaa, se peittyy kyllä bändin alle, kun muuta ääntä on edes jonkin verran.
 
Edit: Tulipahan mieleeni, että yksi tapa päästä häiriöistä eroon -- kylläkin huomattavasti kalliimpi kuin noisegate -- olisi vaihtaa mikrofonit vertikaalihumbuckereihin. Itselläni homma on prosessissa sen verran että mikrofoni on pöytälaatikossa odottamassa, että jonain päivänä asennan sen paikoilleen. Miksi vain yksi, on vähän pitempi juttu, mutta tarkoitus on vähän muutenkin rakentaa tuota kitaran sähköpuolta uusiksi.
 
Toinen juttu, joka tuli mieleen on, että sanoit hurinaa ilmenevän 1, 3 ja 5 asennoilla, eli kahden mikin asennot eivät hurise? Tuo kuulostaa siltä, että keskimmäisessä on jo valmiiksi käännetty magneettikenttä ja kela "takaperin", eli kahden mikin yhdistelmä on jo rekennettu humbuckaamaan.
 
Sabbathologist
21.04.2024 10:02:42 (muokattu 21.04.2024 10:11:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

peteihis:
 
Toinen juttu, joka tuli mieleen on, että sanoit hurinaa ilmenevän 1, 3 ja 5 asennoilla, eli kahden mikin asennot eivät hurise? Tuo kuulostaa siltä, että keskimmäisessä on jo valmiiksi käännetty magneettikenttä ja kela "takaperin", eli kahden mikin yhdistelmä on jo rekennettu humbuckaamaan.

 
Niin, siis SSS-mikityksellisessä Stratossahan 2. ja 4. asennoissa on tavallaan kahden mikin muodostama ''humbucker''. Vaan kun soittelen pääasiassa ''hevijä'', niin käytännössä se on aina vain 1. asento, joka on käyttökelpoinen. Ja eihän se hurise, jos ei ole diskantti (ja särö) täysillä ja jos ei käytä ylimääräisiä pedaaleita, jotka aiheuttavat/voimistavat häiriöääniä.
 
Noisegatea en ole ikinä kokeillut. Olen kuullut, että niitäkin on laadukkaita ja vähemmän laadukkaita. Mitäs sanoisitte esim. jostain Mooerin noisegatesta? Olen mieltynyt kyseiseen pedaalimerkkiin. BOSS.it on tietty sikalaadukkaita, vaan tuntuisi hassulta ostaa noisegate joka maksaa enemmän kuin sadan euron kitarani.
 
EDIT: Niin, sitten olen kuullut että noisegate syö sustainia. Jos näin on, niin sitten se ei kyllä ole mun juttu.
 
Henri Henri Olavi
21.04.2024 10:22:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist:
EDIT: Niin, sitten olen kuullut että noisegate syö sustainia. Jos näin on, niin sitten se ei kyllä ole mun juttu.

 
Se nyt on vain siitä kiinni, mihin sä säädät tresholdin. Totta kai se haukkaa kaiken sen treshold-arvon ylittävän signaalin.
 
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «