Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Roots »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bluesiniksipirkka: Tee Oma Slide
1 2 3 4 5 6 7 8
Mr.Crest
12.01.2009 20:49:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herätellää eloo tätä vähä..
 
Eikö kukaan oo muka tehny enää slidejä? Ite en oo kyllä viä onnistunu ja ollu aikaa. Kerra testasin tolla ohjeella, muttei menny kaula poikki. Tali + lankakaa ei ees palanu kunnolla. Metalliputkee on tässä ny pääasiassa käytetty slidenä.
Robert Johnsonilla on hyviä slidebiisejä; I believe I'll dust my broom, Cross roads blues. Eiku opettelee..
 
Snapo
28.02.2009 01:54:14 (muokattu 28.02.2009 13:28:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Apteekista 20s tollanen lasipurkki. Muuten pelittää hyvin paitsi jonkinlainen läpiveto siihen pitäis saada kun sormi hikoo melko nopeasti muuten tommosessa. Kannattaa hommata jos vähänkin kieroja katseita kestää.
 
"Heavy kitarat on toinen juttu mutta ne on ohut kaulasia ja sopii lähinnä pelkkään tilitykseen." -zanteri
Keppis
10.03.2009 21:23:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Laitala: Herätellää eloo tätä vähä..
 
Eikö kukaan oo muka tehny enää slidejä? Ite en oo kyllä viä onnistunu ja ollu aikaa. Kerra testasin tolla ohjeella, muttei menny kaula poikki. Tali + lankakaa ei ees palanu kunnolla. Metalliputkee on tässä ny pääasiassa käytetty slidenä.
Robert Johnsonilla on hyviä slidebiisejä; I believe I'll dust my broom, Cross roads blues. Eiku opettelee..

 
ite jouduin kietoon rautalankaa sen langan kanssa että sain kuumeneen tarpeeks. niin ja uitin lankaa jossain palavassa nesteessä.
 
Jägermeister
28.03.2009 17:28:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen resepti topikin alussa. Ite oon vedellyt omat slaidini ihan vaan rälläkällä. Kun varovasti vetää kaulan ympäri uran ja syventää sitä, niin kaula katkeaa sievästi. Sitten vaan viilalla terävät kulmat pois sisältä ja päältä. Tuntuisi helpommalta, vaikka en ole tuota polttamisreseptiä kokeillutkaan.
 
!
Ilmari Hannikainen
04.12.2009 10:43:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minulla sattuu olemaan biltemasta hankittu sellainen kynäsoihtu.polttoaineena butaani.siinä on sellainen terävä sininen liekki.laitoin ensin jesseteippiä pullon kaulan ympäri ja sitä rajakohtaa lämmitin liekillä aikomukseni oli laittaa se sitten kraanan alle veteen mutta kaula jäikin käteen jo ennen vesikäsittelyä.olen nyt uusinut kokeen jo muutaman kerran ja aina katkeaa aika siististi siitä lämmityskohdasta.sitä kohtaa voi vielä tarkentaa kun vetää viilalla uran siihen,tulee aika helposti ihan hyvä.vaatiihan se tietysti hiomista hiukkasen.nyt kun löytyisi vielä sopivan paksukaulainen pullo.
 
Zarmo
04.12.2009 12:41:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilmari Hannikainen: .nyt kun löytyisi vielä sopivan paksukaulainen pullo.
 
Sopivien pullojen hankintahan on ehkä hauskin vaihe slideputken teossa.
 
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys.
Ostakaa muinaissoitinfolkia
Vapinamonologeja
efunkelist
04.12.2009 23:52:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ostin dremelkopioon timanttilaikkaterät, kokeilen niillä uurtaa pulloja kunhan vaan aikaiseksi sais. On nuo aihiot laatikossa pölyttyneet vuosia jo, hoho
 
Jos ei tuo laikka uppoa niin loput sitten kaasupuhaltimella.
 
Jos ei silläkään niin lasit kierrätykseen ja slide kaupasta.
Ja jos tähän viimeiseen mennään niin sitten kyllä punua ihan sisältönsä vuoksi... ;)
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
roopeok
04.01.2010 00:44:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse yritin tuota pullonkaulan katkaisemista narulla ja steariinilla joskus, mutta ei oikein tuntunut onnistuvan. Kyllähän se aina katkesi, mutta ei kovin siististi, ja koko kaula näytti aika säröilevältä ja oli hyvin helposti särkyvä sen jälkeen.
 
Paras keino - ja yksinkertaisin mitä olen kokeillut pullonkaulaan on ehdottomasti rautasaha. Itse aina laitan paksut hanskat käteen ja suojalasit jostain kuumottavasta syystä silmille ja sahaan melko syvän loven kaulaan. Kun lovi on muutaman millin syvä sahaan vaan kaulan ympäri samanlaista lovea kunnes kaula aina yhtäkkiä maagisesti napsahtaa todella siististi irti. Sitten vaan vähän hiekkapaperia ja soittelemaan.
 
Teijo K.
12.06.2010 18:11:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wanha ketju, uusi idea. Ei ole slide nyt, vaan huuliharppumikki. Wanhasta puhelimen luurista. http://maihinnousu.net/s/8080 Soundinäyte siinä. Voisin kirjoitella jotain juttua tuosta askartelusta jos ihmisiä kiinnostaa. Tuli omasta mielestäni hyvä huuliharppumikki. Kevyt, helppo käyttää, mukavan tuntuinen ja soundikin miellyttää ainakin itseäni.
Grugi
12.06.2010 18:19:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teijo K.: Wanha ketju, uusi idea. Ei ole slide nyt, vaan huuliharppumikki. Wanhasta puhelimen luurista. http://maihinnousu.net/s/8080 Soundinäyte siinä. Voisin kirjoitella jotain juttua tuosta askartelusta jos ihmisiä kiinnostaa. Tuli omasta mielestäni hyvä huuliharppumikki. Kevyt, helppo käyttää, mukavan tuntuinen ja soundikin miellyttää ainakin itseäni.
 
Laita nyt ihmeessä jos sitä joskus harpun erehtys hommaamaan.
 
SDMF
Riiski
12.09.2010 10:02:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus ammoin tein slideputken bensaa ja narua käyttämällä ja tuli ihan hyvä, mutta nykyään mulla on polkupyörän ohjaustangosta sahattu putki. Metalliputki antaa mielestäni paremman äänen ainakin akustisella soitettaessa.
 
doktorkoo
25.11.2010 21:43:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zarmo: Sopivien pullojen hankintahan on ehkä hauskin vaihe slideputken teossa.
 
mutta teepä slide tommosesta humppakuutiosta! Ehkä jos sen kerralla tyhjentäisi niin ideatkin alkais välkkyä
 
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank http://www.myspace.com/themisbeats
Risukasa2
07.12.2010 01:51:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tasaisimman leikkausjäljen ikinä ( ja huom! Olen lasialalla ) olen saanut kuumentamalla mikrossa lasiastiassa en-muista-nyt-mitä-ruoka-ainesta. Nostaessani sen pois halkesi astia täydellisesti 'tyhjän' ja vellin rajalta. Tähän varautumattomana se tosin viilsi ranteenkin auki, mutta ehkäpä tätä voisi jotenkin jalostaa.
 
Lasiveitsellä tmv. jos tekee sen viivan, eli jännitteen, niin pitää sitten kalauttaa pullo rikki aika pian - se viiva 'vanhenee' nopeasti.
 
pökö
29.04.2011 19:02:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä taas ostin rautakaupasta timanttivahvistetun rautasahan pyöreen terän ja sahailin sillä sekä kierteet että kaulan alaosan irti; pullonkaulan pitää vaan olla tarpeeksi pitkä, mut tulee siisti.
Kaveri vei joskus lasiliikkeeseen useemman pullon sahattavaksi, ei maksanu paljoo sekään ja vaivaa säästyy...
Ja eikun pulloja tyhjentelemään; vanha slideässäkaverini sanaa et unkarilaisissa alkuperäisissä Tokaji Aszu-pulloissa parhaat kaulat ja tarpeeks paksu lasi, niitä oon sitte tyhjennelly jo 30 vuotta...
 
Jii-Gee
01.05.2011 13:00:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Risukasa2:
ja huom! Olen lasialalla..
Tähän varautumattomana se tosin viilsi ranteenkin auki,

 
Hyvin sää vedät..kauankin ollu allalla ??
 
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
meekz
16.01.2012 15:58:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo: Apteekista 20s tollanen lasipurkki. Muuten pelittää hyvin paitsi jonkinlainen läpiveto siihen pitäis saada kun sormi hikoo melko nopeasti muuten tommosessa. Kannattaa hommata jos vähänkin kieroja katseita kestää.
 
Onkos näitä lääkepurkkeja ns. vakiovarusteena monissa apteekeissa? Vois käydä kysymässä kun tosta Dunlopin Blues Bottlesta tykkään.
 
jea
rrroope
29.06.2012 13:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

meekz: Onkos näitä lääkepurkkeja ns. vakiovarusteena monissa apteekeissa? Vois käydä kysymässä kun tosta Dunlopin Blues Bottlesta tykkään.
 
mulla on Cuplaton-lääkepurkista tehty slide nykyään käytössä. pieniä tabletteja, jotka auttaa mahavaivoihin tai jotain. ei ehkä ihan yhtä bluesuskottava kuin kodeiinipurkki muta aika rok kuitenkin.
 
Riiski
09.07.2012 08:35:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rrroope: mulla on Cuplaton-lääkepurkista tehty slide nykyään käytössä. pieniä tabletteja, jotka auttaa mahavaivoihin tai jotain. ei ehkä ihan yhtä bluesuskottava kuin kodeiinipurkki muta aika rok kuitenkin.
 
Kiitti vinkistä! Mullakin sattuu olemaan melkein täys purkki cuplaton pillereitä kaapissa. Pitänee ottaa purkki hyötykäyttöön.
 
aatu24
20.09.2012 14:13:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon kaulan särmien hiomiseen on olemassa parempikin konsti kuin hiomapaperi. Siis sellainen värkki liippa, joka tunnetaan myös sanalla hiomakivi. On ystävällisempi sormelle jos vaikka hiomapaperi repeää ja tulee sormeen haava. Jos haluaa välttämättä käyttää hiomapaperia, niin kannattaa tehdä se niin, että ostaa, tai vuolee vaikka sellaisen pyöreän puukapulan ja liimaa hiomapaperin siihen. Näitä voi tehdä eri karkeusia. Vaikka 80 - 1600. Ja jos on todella suoraa puutä, niinkuin näitä tehdessä pitää olla, niin näit kapuloita voi sitten käyttää muuhunkin tarkoitukseen kuin viinipullon kaulan hiomiseen. Kopauta ensin ja pudistele lasinsirut pois, ettei seuraavaan työstettävään kapulaan lasinjäämät vedä skraaduja. Tai käytä vain sitten sitä yhtä kaulaa siihen slide hommaan....
 
Itse käytän nauhojen viimeistelyyn tälläisiä "filssikapuloita" ja sitten lopullinen kiilto nauhoihin ja kaikki särmät pois smirgelist rakentamalla kiillotuskoneella. Sopivaa vahaa vain väliin niin jo...
 
aatu24
20.09.2012 14:15:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, piti kirjoittaa että käytä vain sitä yhtä kapulaa sitten niihin viinipullohommiin, niin eipähän tule skraaduja muihin työstettäviin osasiin, tai projekteihin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «