Muusikoiden.net
08.06.2024
 

Roots »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Blues?
1 2
Player
15.09.2003 21:31:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blues on tietyissä olosuhteissa syntynyt lähestymistapa ja tunteiden musiikillinen ilmaisukeino. Mielestäni yksi niitä aidoimpia ja rehellisimpiä.
 
Sitä soittamallahan pystyy sitte vuodattamaan omia murheitaan musiikin kautta ja sen takia se saattaa kuulostaa siltä kuin se olisi soitettu tunteella.
 
Todellinen optimisti ei huomaa edes lusikkaa takapuolessaan!
Jii
15.09.2003 22:25:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Blues on tunne mutta ei pelkästään surumielinen. Blues on tietyissä olosuhteissa syntynyt lähestymistapa ja tunteiden musiikillinen ilmaisukeino. Mielestäni yksi niitä aidoimpia ja rehellisimpiä.

 
Näin ihan soittajan kannalta painottaisin vielä bluesin "aitoutta ja rehellisyyttä". Itse olen viime aikoina törmännyt ihmisiin, jotka eivät juuri jammaile tai soita korvakuulolta. Välillä olen kaipaillut tilanteita, joissa soitto olisi keskustelevampaa ja toimivat ratkaisut löytyisivät soittamalla tarpeeksi, toki kappaleen ehdoilla.
 
Minun mielestäni bluesissa kaiken tässä threadissa edellä mainitun lisäksi kuulee enemmän tai vähemmän sitä, miten soittajat tulkitsevat asioita, tottakai tietyssä kehyksessä. Aitoa on se, että hyvin moni soittaja taidoista riippumatta pystyy osallistumaan jammailuun. Tällöin soittaessa oppii ja soitto ei ole (aina pelkästään) esiintymistä, vaan myös ihmisten kohtaamista. Samanlaista soiton iloa näkee esim. Kaustisilla, kun pelimannien soitto lähtee lentoon. Bluesin soitto on minulle myös kanssakäymisen muoto.
 
Pitkästi, toivottavasti ei ohi aiheesta.
 
Blue Moon
15.09.2003 22:35:37 (muokattu 15.09.2003 22:44:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestäni bluesissa kaiken tässä threadissa edellä mainitun lisäksi kuulee enemmän tai vähemmän sitä, miten soittajat tulkitsevat asioita, tottakai tietyssä kehyksessä. Aitoa on se, että hyvin moni soittaja taidoista riippumatta pystyy osallistumaan jammailuun. Tällöin soittaessa oppii ja soitto ei ole (aina pelkästään) esiintymistä, vaan myös ihmisten kohtaamista. Samanlaista soiton iloa näkee esim. Kaustisilla, kun pelimannien soitto lähtee lentoon. Bluesin soitto on minulle myös kanssakäymisen muoto.
 
Pitkästi, toivottavasti ei ohi aiheesta.

 
Ei ainakaan mun mielestä mitenkään ohi aiheen, päin vastoin. Kyllä mä pidän bluesia ilmaisukeinona ja lähestymistapana hyvin samanlaisena kuin vaikka Kaustisen pelimannien tai minkä tahansa muun kansanmusiikin. Yleensähän se on myös niinikää funktionaalista musiikkia.
 
Veikko: Bluesin ulkopuolelta samaan "tunne"-sakkiin nostaisin Townes Van Zandtin. Joka niin monen lailla lähti turhan varhain. Loistava singer/songwriter, joka teki kaunista musiikkia perinteitä kunnioittaen.
 
Mä vetäisin vielä pitempiä piuhoja ja laittaisin samaan osastoon oikeastaan kaiken musiikin, jonka lähtökohta on jollain tapaa "kansanmusiikissa". Folkit, kantrit, gospelit jne. miksei myös osan rock/pop yms. musiikista silloin kun se toteuttaa samoja arvoja ja ajatusta tunteiden ja asioiden aidosta ilmaisusta.
 
- It's been a long time coming -
Ossi
16.09.2003 01:34:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aitoa on se, että hyvin moni soittaja taidoista riippumatta pystyy osallistumaan jammailuun. Tällöin soittaessa oppii ja soitto ei ole (aina pelkästään) esiintymistä, vaan myös ihmisten kohtaamista. Samanlaista soiton iloa näkee esim. Kaustisilla, kun pelimannien soitto lähtee lentoon. Bluesin soitto on minulle myös kanssakäymisen muoto.
 
Tuossa kiteytyi selkeästi se, miten itsekin ajattelen bluesista, ja musiikista yleensä. Kannattaa näemmä käydä kurkkimassa sivuilla pikkutunneillakin.
 
Nyt levolle, mutta suu messingillä. ...vuorovaikutus ja kanssamusisoijan kohtaaminen.. jesh. Krooh...
 
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «