Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Härskeimmät plagioinnit?
1 2 3 4 5171 172 173 174 175
J. Cool
17.06.2005 21:42:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gloria gaynor - i will survive -> robbie williams - supreme
 
tuo jaksaa ihmetyttää.
 
O: 16" K-custom dark crash!
vincent
17.06.2005 21:55:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the beatles: paperback writer (riffi)
-->
roxette: the look (riffi)
 
hevi määrää... ...mutta ketä?
Swan
17.06.2005 22:17:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gloria gaynor - i will survive -> robbie williams - supreme
 
tuo jaksaa ihmetyttää.

 
Tuo on jo tietoisesti tehty lainaus.
 
Leevo
17.06.2005 22:59:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä härskein on se kun plagioidaan plagiaattia.
 
Eli ensin M esitti kappaleen nimeltä Pop Muzik, sitten Huey Lwis and the News teki siitä "oman kappaleensa" I Want a new Drug joka haluttiin Ghostbusters-leffaan. Bändi ei suostunut joten Ray Parker Jr. teki plagiaatin, josta joutu sitte maksamaan isot rahat.
 
Toinen hyvä on Status Quo. Maailman vanhin bändi eikä ole keksinyt kuin yhden sointukulun. Siirretään se toiseen sävellajiin ja kas - uusi biisi.
 
"Räkä-Malmi rääkyy ja mä oon ympäri lavaa." -Andy McCoy
kassper
17.06.2005 23:14:59 (muokattu 17.06.2005 23:24:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viimeaikojen härskeimmät plagioinnit mitä olen kuullut taitavat olla Teräsbetoni - Orjatar : Manowar - Warriors of the World ja joku toinen biisi jonka nimestä ei tietoa on aivan kuin Manowarin Power of thy Sword. Tribuuttihengessä varmaan tehty, mutta ylittää silti härskiyden rajat paukkuen. Muita biisejä en olekaan teräsbetonilta kuullut mutta legenda kertoo että nämä eivät ole ainoat manowar-plagioinnit.
 
No tuota, eikös herrat ihan alunperin alkanu vetää Manowaria suomeksi? Ehkä vaikuttaa...
 
Tuo Bon Jovin Bad Name-biisi on myös jonkun toisen biisin kanssa aikas samanlainen kuin tuon "where were you last night?". En muista kappaetta. Kuulin vaan radiosta. Tulivat peräkkäin nämä kolme piisiä. Oli hauskaa..
 
Nuo klassisen säveltäjät on plagioinu toisiaan välillä (en osaa sanoa esimerkkejä sävellyksistä, mutta siis Bach, Liszt, Tsaikovsky jne.). Tosin tämä otettiin yleensä kohteliaisuutena säveltäjien kesken. Mutta ehkä se oli niin, että nämä säveltäjät arvosti toisiaan ja olivat siksi hyvillään pienestä plagioinnista.
 
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs
Pedroz
17.06.2005 23:25:12 (muokattu 17.06.2005 23:32:03)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kohtuullisen vahvasti epäilen plagiointia Michael Jacksonin "Give In To Me" - löytyypi Dangerous levyltä 1992 - kappaleessa. Turhan paljon löytyy yhtäläisyyksiä Dokkenin "Alone Again":iin. Ei pitäisi olla edes vaikeasti havaittavissa.
 
Tuota Dokkenin biisiä en ole kuullut, mutta Dream Theaterin Endless Sacrificen (Train of Thought, 2003) alkunäppäily on hyvinkin samanlainen, kuin tuon Jacksonin biisin näpyttelykuvio.
 
Jollain sivustolla oli varmaan kymmenittäin esimerkkejä plagioinnista, Child in Timesta lähtien, ihan mp3-muodossa. En nyt onnistu sitä löytämään.
 
*Vapaa on vasta kun päivissä sekoaa* -Tommi Liimatta
jazzmies
17.06.2005 23:39:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

King Crimsonin Devil's Triangle on nimetty muistaakseni Frippin tekemäksi, mutta oikeasti se on Gustav Holstin biisi Mars Planeettasarjasta. Nufnuf!
 
author
18.06.2005 01:11:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se joku nainen, joka laulaa radio novan mainoksessa "enkeleitä, onko heitä ?". Eikös Kuustosen Mikolla ollut tuollainen kappale. Nyt tämä kyseinen nainen on napannut tämän samaisen pohtimislauseen omaan kappaleeseensa.
 
Margarita
18.06.2005 01:33:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua ainakin häiritsee suunnattomasti Kemopetrolin "Child Is My Name" -biisissä, kun yksi kohta laulumelodiasta on suoraan Björkin "Play Dead" -biisin kertosäkeestä. Ehkä kyse on pikemminkin lainauksesta kuin plagioinnista, mutta häiritsee silti.
 
Roger
18.06.2005 03:20:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se joku nainen, joka laulaa radio novan mainoksessa "enkeleitä, onko heitä ?". Eikös Kuustosen Mikolla ollut tuollainen kappale. Nyt tämä kyseinen nainen on napannut tämän samaisen pohtimislauseen omaan kappaleeseensa.
 
Eikös tuo "enkeleitä, onko heitä?" ole lentävä lause, josta ovat laulaneet ainakin Miljoonasade ja Aki Sirkesalo. Ei tuollaisten fraasien laulaminen mitään plagiontia ole.
 
Mielenkiintoisia on kuitenkin ne mainosbiisit jotka tehdään kuulostamaan joltakin tietyltä biisiltä. Nytkin pyörii intersportin mainos jonka musiikki tapailee Queenin We Will Rock You:ta. Eikä lupaa musiikin käyttöön tarvita.
 
"I'm not going to be a star. I'm going to be a legend!" Freddie Mercury vuonna 1969.
anttipoeka
18.06.2005 03:43:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se joku nainen, joka laulaa radio novan mainoksessa "enkeleitä, onko heitä ?". Eikös Kuustosen Mikolla ollut tuollainen kappale. Nyt tämä kyseinen nainen on napannut tämän samaisen pohtimislauseen omaan kappaleeseensa.
 
Eikös Miljoonasateella ollut se "enkeleitä onko heitä vai piruja ja perkeleitä".
 
Ei tässä sen kummempaa.
peetu
18.06.2005 10:07:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eiköhän sointuja ja säveliä ole rajallinen määrä. Joten on varmaa että jokaista biisiä muistuttaa jokin kappale jossain. Leskisen Juice kertoi muistaakseni plagioineenssa CCRn biisin, mutta soitteli sen niin huonosti ettei kukaan huomannut:) Mutta kyllähän räikeimmät jutut ärsyttää. Tosin monesti on mahdollista että plagiointi on tapahtunut vahingossa, eli jokin sävel soinut päässä...
 
Pantse
18.06.2005 10:15:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku Kiss:in biisi, taisi olla nimeltään Dreamin' muistuttaa hyvin vahvasti Alice Cooperin I`m Eighteen-nimistä kappaletta ainakin sen yhden riffin osalta. Kaverini kertoi Cooperin syyttäneenkin Kissiä plagioinnista. Tiedä sitten pitäneekö paikkaansa, mutta minun korvaani hyvin samankaltaisilta biisit kuulostivat.
 
"Kun mä en oikein osaa soittaa kitaraa, enkä mä niitä biisejäkään osaa tehdä, niin mä vaan koetan roikkua mukana ja olla hyvä esiintyjä."
Fortune
18.06.2005 10:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Nuo klassisen säveltäjät on plagioinu toisiaan välillä (en osaa sanoa esimerkkejä sävellyksistä, mutta siis Bach, Liszt, Tsaikovsky jne.). Tosin tämä otettiin yleensä kohteliaisuutena säveltäjien kesken. Mutta ehkä se oli niin, että nämä säveltäjät arvosti toisiaan ja olivat siksi hyvillään pienestä plagioinnista.

 
Kirjallisuudessahan intertekstuaalisuus ei ole mikään paha asia vaan ihan tyylikeino.
 
Olisi joskus hauska nähdä, josko musiikinkin suhteen voisi moista hyödyntää fiksusti. Ei hiilipaperikopiona, vaan jos biisissä on kohta, jolla haluaa viitata johonkin aiempaan tai johon jokin aiempi sävelkulku tai soinnutus sopisi viestiä perille viemään, niin sitä voisi käyttää.
 
Mitäs se nyt sitten olisi, intermusikaalisuutta?
 
Päivitin kotisivuni.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Super-Jari
18.06.2005 12:26:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on jo tietoisesti tehty lainaus.
 
No ei voi olla!!
 
Basisti on HIENO soitin
-Eemil
author
18.06.2005 12:36:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo "enkeleitä, onko heitä?" ole lentävä lause, josta ovat laulaneet ainakin Miljoonasade ja Aki Sirkesalo. Ei tuollaisten fraasien laulaminen mitään plagiontia ole.

 
Jaahh.. No ei sitten mitään.
 
Schnowotski
18.06.2005 13:21:19 (muokattu 18.06.2005 13:30:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi joskus hauska nähdä, josko musiikinkin suhteen voisi moista hyödyntää fiksusti. Ei hiilipaperikopiona, vaan jos biisissä on kohta, jolla haluaa viitata johonkin aiempaan tai johon jokin aiempi sävelkulku tai soinnutus sopisi viestiä perille viemään, niin sitä voisi käyttää.
 
Mitäs se nyt sitten olisi, intermusikaalisuutta?

 
Postmoderni alluusio? Postomodernismissahan näitä eri viittaustekniikoita on... ja nimenomaan on ideana, että viitataan eri juttuihin. Siksi sitä voi kutsua myös "älykkääksi musiikiksi" (pitäisi niinko tietää mihin siinä viitataan että voi sitten elitistisesti naureskella). Snitken pianokvinteton toinen osa: perinteinen valssirytmi on sotkettu moderniin äänimaisemaan.
 
edit: tietty löytyy sitten suorempiakin viittauksia... en nyt osaa polkaista esimerkkiä tähän.
 
Tyttö kouluttautuu lääkäriksi, diagnosoi itsellään aivokasvaimen ja ampuu itsensä.
Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? - elämä yksin ei ole vaikeaa, mutta elämä ilman sinua...
Hannu H.
18.06.2005 14:44:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shakiran under neath your clothes ja Banglesin eternal flame ovat jokseenkin samankaltaisia monin paikoin.
 
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Antsa
18.06.2005 14:54:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sum 41:n Piesces - Coldayn The Scientist
 
dazed
18.06.2005 15:13:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanoi Rocksin Tragedy ja se joku Kissin biisi..Se riffi on melkein yksyhteen.
 
I`m not a great player, but I can make it howl.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5171 172 173 174 175

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «