Muusikoiden.net
22.05.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Karenssi soittoharrastuksesta
1 2
Työttömät
25.01.2024 13:17:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei! Oletko saanut karenssin, huomautuksen tai selvityspyynnön te-toimistosta,kun olet kertonut soittoharrastuksestasi tai jostain muusta syystä? Etsimme lisää vertaistuellisia karenssitarinoita ja tietoa siitä kuinka selvisit taloudellisesti hankalassa tilanteessa. Voit kertoa omasi nimettömänä osoitteeseen info@tatsi.fi
Julkaisemme tarinoita somekanavillamme sekä nettisivuillamme.
 
phiit
25.01.2024 13:36:28 (muokattu 25.01.2024 13:51:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Työttömät: Hei! Oletko saanut karenssin, huomautuksen tai selvityspyynnön te-toimistosta,kun olet kertonut soittoharrastuksestasi tai jostain muusta syystä? Etsimme lisää vertaistuellisia karenssitarinoita ja tietoa siitä kuinka selvisit taloudellisesti hankalassa tilanteessa. Voit kertoa omasi nimettömänä osoitteeseen info@tatsi.fi
Julkaisemme tarinoita somekanavillamme sekä nettisivuillamme.

 
jaa niinku mitä että? mitä harrastukset kuuluu pätkääkään te-toimistolle? saati että vaikuttaisi työttömyyskorvauksiin
 
sormunen
25.01.2024 14:01:16 (muokattu 25.01.2024 14:02:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: jaa niinku mitä että? mitä harrastukset kuuluu pätkääkään te-toimistolle?
 
Riippuen paikkakunnasta, virkailijasta, tsäkästä ja tähtien asennosta ne kuuluu. Jos harrastukset vievät aikaa, niin ettei voi hakea 24/7 duunia -> välttelee työtä -> karenssi (tämä koskee kaikkea vapaaehtoistyötä incl junnufutis ja martat). Jos on saanut keikkapalkkion -> soittaa ammatikseen -> karenssi. Jos on mukana levyn teossa -> yrittäjä -> karenssi. Jne mielipuolisiin sfääreihin asti.
 
Nyt hyvä neuvo kaikille. Työvoimatoimistolle tai mikä sen nimi nykyään onkaan, ei pidä kertoa koskaan mitään, mitä he eivät itse ymmärrä kysyä. Ei koskaan mitään. Ammatti-ihmiselle heidän toimenpiteistään on vain vahinkoa. Siellä kandee asioida vain, jos on free lance ja on syytä täyttää keikkojen väliset ajat eli varmuuden vuoksi. Mutta silloin pitää olla tarkkana, ettei kärähdä siitä, että on aktiivisesti hakenut keikkaa / on mukana treeneissä / on ollut suunnittelemassa jotain.
 
abassimo
25.01.2024 15:35:09 (muokattu 25.01.2024 15:35:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sormunen: Työvoimatoimistolle tai mikä sen nimi nykyään onkaan, ei pidä kertoa koskaan mitään, mitä he eivät itse ymmärrä kysyä. Ei koskaan mitään.
 
Joo tai mielellään välttää tota laitosta, jos vaan on mahdollista. En ite ilmoittautuisi mihinkään työttömäksi, jos sattuisin jäämään. Tietysti monella voi tulla rahatilanne vastaan noissa, niin pitäisi pyrkiä aina saamaan joku pieni säästö millä elää sen aikaa.
 
phiit
25.01.2024 15:55:03 (muokattu 25.01.2024 15:59:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sormunen: Riippuen paikkakunnasta, virkailijasta, tsäkästä ja tähtien asennosta ne kuuluu. Jos harrastukset vievät aikaa, niin ettei voi hakea 24/7 duunia -> välttelee työtä -> karenssi (tämä koskee kaikkea vapaaehtoistyötä incl junnufutis ja martat). Jos on saanut keikkapalkkion -> soittaa ammatikseen -> karenssi. Jos on mukana levyn teossa -> yrittäjä -> karenssi. Jne mielipuolisiin sfääreihin asti.
 

 
Ei se ihan onneks näin kyllä mene, lain mukaan ne täditki siellä töitä tekee eikä vedä hatusta
 
Tärkeintä on että olet mahdollinen ottamaan täyspäiväistä työtä vastaan / mikäli teet keikkahommia ne ei sua työllistä tarpeeksi ellet nyt paina 10 keikkaa viikossa.. (tienatulla rahasummalla ei ole merkitystä, silloin ei vain makseta ylittyneeltä osalta). Näiden pointtien kanssa ei ole ikinä ollu ongelmia TE toimiston kanssa kun keikkaa tehny ihan ohjelmatoimiston kautta verokortilla kylläkin. Toiminimen osalta asiassa ois varmastiki enemmän vääntöä mitä en suosi kellekään.
 
Toki viime kokemukset on 10v takaa ja en nyt usko että asiat ois huonompaankaan suuntaan menneet.
 
badcompany
25.01.2024 16:19:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oon kuullut tapauksia jossa työtön taiteilija on työkkäri tädille maininnut vuokranneesta harraste tilasta!. Jossa hän harrastaa taiteilua ja täti on tulkinnut sen yitystoiminnaksi ja karenssi napsahanu!. tapaukset ei liity musahommiin
 
Kefiiri
26.01.2024 19:18:26 (muokattu 26.01.2024 19:20:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Toki viime kokemukset on 10v takaa ja en nyt usko että asiat ois huonompaankaan suuntaan menneet.
 
Eivät käsittääkseni ole urbaanilegendaa nämä nykyiset kuviot. Varuillaan saa todella olla jos työkkärin kanssa asioi. Radikaalilta tuntuu kyllä että jos aikansa kuluksi säveltää biisejä työttömänä ollessaan, se katsotaan itsensä työllistämiseksi :D
 
En ole musiikin asiantuntija.
phiit
27.01.2024 08:08:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Eivät käsittääkseni ole urbaanilegendaa nämä nykyiset kuviot. Varuillaan saa todella olla jos työkkärin kanssa asioi. Radikaalilta tuntuu kyllä että jos aikansa kuluksi säveltää biisejä työttömänä ollessaan, se katsotaan itsensä työllistämiseksi :D
 
Niin niitä työttömyystilastoja siivotaan :)
 
Jorn Döner
08.02.2024 12:36:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taistelen paraikaa tämän asian kanssa. Erehdyin ilmoittautumaan viime keväänä työttömäksi työnhakijaksi hädän hetkellä vastoin periaatteitani. Töitä ei kesäksi vaan ollut. Yleensä olen koettanut vaan tulla toimeen vähäisillä työtuloillani. Pari keikkapalkkiota sain ja niistä tuli selvityspyyntöjä. Syksyllä virkailija oli googlettanut mut ja kaivanut esiin entiset bändini, spotifyssa olevan julkaisuni, YouTubeen huvin vuoksi lataamat treenikämppävideoni, Rumban juttukin oli löydetty. Sain lausunnon että olen toiminut yrittäjänä, täysipäiväisenä muusikkona siitä lähtien kun latasin julkaisun spotifyyn 2022. Oon saanut tuosta julkaisusta tekijänoikeustuloja yhteensä 30€. Keikkapalkkioita on tullut parin viime vuoden aikana 350€. Musiikkihommiin mulla menee aikaa keskimäärin muutama tunti viikossa. Mulla ei ole yritystä. Saan vähäiset tuloni ihan muista töistä kuin musiikista. Tämän kaiken virkeilijalle ilmoitin, mutta silti olen te-toimiston mukaan täysipäiväinen yrittäjä ja minulta luultavasti peritään takaisin viime kesän ja syksyn työmarkkinatuet. Koetan toki valittaa asiasta jokaisessa mahdollisessa käänteesä. Eli todellakin; välttäkää te-keskuksen kanssa asiointia. Jos on pakka asioida, niin älkää kertoko virkailijalle mitään mistään tekemisistänne. Tehkää keikat ilmaiseksi tai pimeänä. Ongelma systeemissä on se, että pykälät ovat hyvin väljät, ja virkailijat voivat tulkita niitä hyvin mielivaltaiseksi. Kaikki on kiinni siitä millainen virkailija sattuu kohdalle.
 
Sabbathologist
08.02.2024 21:16:32 (muokattu 08.02.2024 21:17:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, sain sellaisen karenssin, että retkahdin juomaan, heitin kitarani ulos ikkunasta ja olin kuukauden koskematta mihinkään muuhun soittimeen kuin klarinettiin. Mutta ei TE-toimisto siihen liittynyt mitenkään. Se oli ihan oma soolokarenssini.
 
vanha_pieru
11.02.2024 00:08:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jorn Döner: Taistelen paraikaa tämän asian kanssa. Erehdyin ilmoittautumaan viime keväänä työttömäksi työnhakijaksi hädän hetkellä vastoin periaatteitani. Töitä ei kesäksi vaan ollut. Yleensä olen koettanut vaan tulla toimeen vähäisillä työtuloillani. Pari keikkapalkkiota sain ja niistä tuli selvityspyyntöjä. Syksyllä virkailija oli googlettanut mut ja kaivanut esiin entiset bändini, spotifyssa olevan julkaisuni, YouTubeen huvin vuoksi lataamat treenikämppävideoni, Rumban juttukin oli löydetty. Sain lausunnon että olen toiminut yrittäjänä, täysipäiväisenä muusikkona siitä lähtien kun latasin julkaisun spotifyyn 2022. Oon saanut tuosta julkaisusta tekijänoikeustuloja yhteensä 30€. Keikkapalkkioita on tullut parin viime vuoden aikana 350€. Musiikkihommiin mulla menee aikaa keskimäärin muutama tunti viikossa. Mulla ei ole yritystä. Saan vähäiset tuloni ihan muista töistä kuin musiikista. Tämän kaiken virkeilijalle ilmoitin, mutta silti olen te-toimiston mukaan täysipäiväinen yrittäjä ja minulta luultavasti peritään takaisin viime kesän ja syksyn työmarkkinatuet. Koetan toki valittaa asiasta jokaisessa mahdollisessa käänteesä. Eli todellakin; välttäkää te-keskuksen kanssa asiointia. Jos on pakka asioida, niin älkää kertoko virkailijalle mitään mistään tekemisistänne. Tehkää keikat ilmaiseksi tai pimeänä. Ongelma systeemissä on se, että pykälät ovat hyvin väljät, ja virkailijat voivat tulkita niitä hyvin mielivaltaiseksi. Kaikki on kiinni siitä millainen virkailija sattuu kohdalle.
 
Viisaita sanoja! Todellakin kannattaa olla varovainen mitä te-keskuksissa asioistaan kertoo. Minulle jäi työttömyysaikana vaikutelma, että te-keskusten tärkeinpänä tehtävänä oli tosiasiallisesti tuottaa ihmisille karensseja, evätä työttömyyskorvauksia, kaunistella työttömyystilastoja, pakottaa turhille kurseille ja ylipäänsä tehdä kaikkea muuta kuin sitä mitä olisi pitäny tehdä ja missä epäonnistuivat - saada työttömille töitä!
Senkin allekirjoitan, että virkailijasta riippuu millaista kohtelua saa. Useimmiten jouduin tekemisiin ihmisen kanssa, jolla ei ollut minkäänlaista realistista käsitystä siitä, millaista työmarkkinoille pyrkiminen on. Kerran tämä vakituinen virkailija oli sairas tai lomalla tai jotain ja juttelinkin yllätyksekseni ihmisen kanssa, jolla oli sekä aivot että sydän. Tätä muistelen vieläkin lämmöllä. Hänellä oli itsellään ollut vähän samanlaisia kokemuksia kuin minulla, joten ymmärsi tilannettani.
 
badcompany
11.02.2024 03:38:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: Joo, sain sellaisen karenssin, että retkahdin juomaan, heitin kitarani ulos ikkunasta ja olin kuukauden koskematta mihinkään muuhun soittimeen kuin klarinettiin. Mutta ei TE-toimisto siihen liittynyt mitenkään. Se oli ihan oma soolokarenssini.
hoho......
 
Penasol
11.02.2024 06:59:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, se on amatöörivirhe kertoa te-toimiston virkailijalle mistään vapaaehtoisesta aktiivisuudesta. Itsekin olen selvityspyynnön aikanaan saanut, kun ajattelin osoittaa olevani aktiivinen ja mainitsin tekeväni hiljalleen väitöskirjaa. Minun piti sen jälkeen osoittaa, että en ole ollut liian ahkera, vaan riittävän laiskanpulskea ollakseni kykeneväinen hakemaan ja vastaanottamaan työtä. Tämä minua näissä on ihmetyttänyt. Te-toimisto määrittelee omien pykäliensä mukaan onko työnhakija kykenevä ottamaan vastaan töitä. Ei riitä, että sanoo olevansa. Jotenkin siellä ajattelevat, että jokin väliaikainen yritelmä kerätä muutamia pennosia kokoon tai tehdä jotain järkevää kaikella sillä löysällä ajalla estää kokopäivätyön vastaanottamisen.
 
Mitenkä lie
Otustelija
11.02.2024 07:02:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ne siellä työkkärissä tee selvityspyyntöjä asioista mistä ne ei tiedä. Eli jos ei kerro, niin ei siitä mitään tule.
 
Eri asia sitten on nämä tahot, jotka käskykttävät työkkäriä, eli maksajat. Niillä taas on tulorekisteri ja jos siellä huomataan että joku saakin jostain epämääräisestä tuloja, niin ne "pyytävät" työkkäriä tekemään selvityspyynnön.
 
Ja aina parempi asia selvittää. Jos taas on kiva virkailija joka katsoo sormien läpi että ei tässä mitään, niin asia voi tulla joskus esiin kuitenkin. Jos ei ole mennyt sitten niinkuin pitää, niin asia otetaan esiin ja silloinhan sitä takaisinperintää voi tulla pitkältäkin ajalta.
 
Mutta se nyt vaan on zoomereiden keskuudessa muotia haukkua työkkäriä.
 
basisti1971
11.02.2024 07:38:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Kefiiri: Eivät käsittääkseni ole urbaanilegendaa nämä nykyiset kuviot.
 
Eivät valitettavasti ole.
 
Vaikka itse noin ~2 vuotta sitten kahden ainakin omasta mielestä järjettömin perustein lätkäistyn 3kk karenssin jälkeen totesin että pitäkööt tunkkinsa, on äärivaikeaa uskoa että olisi parempaankaan suuntaan menneet.
Päinvastoin veikkaan mä.
Ja sikäli mikäli Arkadianmäen nykyiset "valtiaat" saavat tahtonsa läpi...ei käy työtöntä kateeksi.
Ei tosin ~50% työllisistäkään muttei siitä sen enempää koska alafoorumi on väärä.
 

 
Kefiiri: Varuillaan saa todella olla jos työkkärin kanssa asioi.
 
Kyllä.
 
Toisin kuin moni (jokainen?) tässäkin ketjussa kehottaa tekemään, oma mielipide on se että jos -ja 99%:lla ihmisistä kai kun- on edes jonkinasteista some- tai nettinäkyvyyttä, on useampaa kertaluokkaa kannattavampaa olla avoin ja rehellinen HARRASTUKSISTAAN.
Painottaen ja tarvittaessa todistaen ETUKÄTEEN että kyse on oikeasti HARRASTUKSESTA.
 
Kun -ei jos- työkkärin täti tai setä puhtaassa käräyttämistarkoituksessa etsiessään joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin löytää somesta/netistä maininnan että ko. henkilöllä on biisejä spotifyssä tmv. alustalla, ja/tai mainintoja esiintymisistä, veikkaan että on kokolailla satavarmaa ettei karenssilta voi välttyä.
Eikä toisaalta siltäkään että jo maksettuja korvauksia peritään takaisin siltä ajalta jolla on tukia nostanut ja jolta löytyy jaeltua musiikkia tai keikkoja.
 
Vähän samalla tapaa kuin ennenvanhaan kun kärytessään verottamattomalla polttoaineella ajelemisesta laskettiin veropetoksen alkaneen siitä hetkestä kun on ottanut ajoneuvon nimiinsä.
 
Sillä että vuoden "ansiot" jaetusta musiikista ovat vaikkapa kymppi, ja kulut biisien julkaisukuntoon saattamisesta tonnin, ja/tai keikkapalkkiot tonnin ja kulut 5 tonnia, ei tuossa kohtaa ole tuon taivaallista merkitystä.
Karenssi rapsahtanee välittömästi ja kokopian kolahtanee maksettujen korvausten takaisinperintäkirjekin postiluukusta.
Valittaa toki voi, mutta käsittely kestää pitkään, eikä tietenkään ole mitään takeita siitä että ratkaisu olisi vapauttava.
 

 
Kefiiri: Radikaalilta tuntuu kyllä että jos aikansa kuluksi säveltää biisejä työttömänä ollessaan, se katsotaan itsensä työllistämiseksi :D
 
Niinhän se kuulostaa, mutta miltäs kuulostaa vaikkapa RISE:n leipiin määrääminen vain sillä perusteella että on AMK koneinssi?
Syntyperäisenä Riihimäkeläisenä voin vain todeta että tuo on aikalailla sieltä vihoviimeisestä päästä kun omaa työllistymistäni mietin.
 

 
Jorn Döner: Taistelen paraikaa tämän asian kanssa...
 
Jaksamista vain voi toivottaa tuon tapauksen tiimoilta.
Valitettavasti on erittäin todennäköistä että kohtalotovereita löytyy rutkasti.
 
Sydämestäni toivon että olen väärässä, mutta omiin kokemuksiin nojaten tuntuu valitettavan epätodennäköiseltä että jutulla olisi onnellinen loppu.
Ainakaan muutoin kuin löytämällä omatoimisesti työpaikka, TE-Toimiston kautta tuskin irtoaa vaikka tuon jutun vuoksi erityishuomion kohteena todennäköisesti oletkin.
 

 
vanha_pieru: Minulle jäi työttömyysaikana vaikutelma, että te-keskusten tärkeinpänä tehtävänä oli tosiasiallisesti tuottaa ihmisille karensseja, evätä työttömyyskorvauksia, kaunistella työttömyystilastoja, pakottaa turhille kurseille ja ylipäänsä tehdä kaikkea muuta kuin sitä mitä olisi pitäny tehdä ja missä epäonnistuivat - saada työttömille töitä!
 
Kokolailla sama vaikutelma jäi mullekin.
Toki poikkeuksiakin varmasti mahtuu joukkoon, mutta veikkaan että saavat kokolailla nopeasti fudut kun karenssikiintiö ei täytykään määrätyssä ajassa.
 
T:Samuli
 
sormunen
11.02.2024 11:48:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otustelija:
Jos ei ole mennyt sitten niinkuin pitää, niin asia otetaan esiin ja silloinhan sitä takaisinperintää voi tulla pitkältäkin ajalta.
 
Mutta se nyt vaan on zoomereiden keskuudessa muotia haukkua työkkäriä.

 
Ketjussa uhkaa nyt mennä puurot ja vellit sekaisin. Jos ei ole tuloa, niin ei ole mitään perittävääkään. Ja jos on tuloja ja on korvauksilla, niin totta helvetissä ne tulot ilmoitetaan korvausten maksajalle eli Kelalle tai kassalle. Työnvälityksen ei tarvitse tietää niistä mitään oli tuloja tai ei, koska on liian suuri vaara, että aktiviteeteista, oli ne harrastuksia tai jotain italian kielen kursseja, seuraa hankaluuksia.
 
Otustelija
11.02.2024 13:31:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sormunen: Ketjussa uhkaa nyt mennä puurot ja vellit sekaisin. Jos ei ole tuloa, niin ei ole mitään perittävääkään. Ja jos on tuloja ja on korvauksilla, niin totta helvetissä ne tulot ilmoitetaan korvausten maksajalle eli Kelalle tai kassalle. Työnvälityksen ei tarvitse tietää niistä mitään oli tuloja tai ei, koska on liian suuri vaara, että aktiviteeteista, oli ne harrastuksia tai jotain italian kielen kursseja, seuraa hankaluuksia.
 
Otetaanpa alusta.
 
Muusikko ilmoittautuu työttömäksi. Kertoo kysyttäessä että ei yritystoimintaa tms. Kertoo tosin harrastuksistaan, millä ei mitään merkitystä. Saa maksavan lausunnon. Jossain vaiheessa saa jotain tuloja silloin tällöin, jolloin maksaja (vaikkapa kela) ilmoittaa että tälle tullut tuloja silloin tällöin että tutkikaapa.
 
Tässä vaiheessa tehdään selvityspyyntö. Maksajaa kiinnostaa rahat, työkkäriä käytetty aika. Tässä vaiheessa selvityspyyntö asioiden turvaamiseksi.
 
Tässä vaiheessa jos virkailija haluaa katsoa sormien läpi (se on vain harrastus) ja antaa asian olla ja kelan massit jatkaa tulemistaan niin jossain vaiheessa jos asia taas tulee jollekin innokkaammalle virkailijalle, niin voipi olla että sieltä alkuperäisestä pyynnöstä asti maksetut fyrkat peritään takaisin, mikäli sille aihetta on.
 
Jos esim. laskutuspalvelun kautta tulee yksittäinen maksu, sillä ei väliä, mutta jos tulee useampia niin sillä on väliä. Mieluummin kannattaa saada kerran 10 000e korvaus kuin vaikka pari kertaa vuoden sisällä 25e.
 
Ja oli miten päin vain, maksaja nämä asiat päättää. Yleensä ne eivät halua maksaa mitään kellekään jos ei ole pakko, mutta onpa näitäkin että tullut estävä lausunto mutta kuitenkin saa etuutta.
 
Jatkossa varmaan kun jossain vaiheessa touhu tällaisenaan loppuu ja työvoimapoliittisten edellytysten arviointi siirtyy maksaville tahoille, tullee muutoksia moneenkin asiaan.
 
Vessajono
11.02.2024 14:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perimmäinen ongelmahan tässä on se helvetin jyrkkä työn määritelmä: oot joko (kokopäiväisissä) palkkatöissä tai sitten oot yrittäjä ja siinä välissä ei oo mitään vaihtoehtoa. Osa-aikatöiden yleistyminen on tietysti vähän lieventänyt sitä näkökulmaa, mutta hankalaa se on varsinkin luovilla aloilla. Ja toisaalta kun erilainen silpputyö tulee asiantuntijatöissäkin vaan yleistymään, niin kokonaisuutena tulee menemään hankalammaksi.
 
Mä sain aikoinaan työmarkkinatukea keikkojen ohessa ilman sen kummempia vääntöjä, mutta mä olin sikäli kiitollisessa asemassa, että liksat tuli keikkamyyjien kautta, joten yrittäjää musta ei olis saanut väännettyä millään logiikalla. Muutaman keikan vuodessa saatoin ite laittaa laskutuspalveluiden kautta, mutta siinäkin kohtaa onneksi ymmärrettiin että jos laskuttaa vuoden aikana jonkun viis hunttia niin kauheen varteenotettavasta liiketoiminnasta ei ole kyse.
 
Oikeestaan ainoa ongelma oli se, että kun niihin työtön/töissä -kuponkeihin piti täyttää tuntimääriä niin mitä helvettiä siihenkin nyt sitten laittaa? 90 minuuttia vai 12 tuntia?
 
Once is a mistake, twice is a jazz
Epämuusikko
11.02.2024 17:10:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jorn Döner: Taistelen paraikaa tämän asian kanssa. Erehdyin ilmoittautumaan viime keväänä työttömäksi työnhakijaksi hädän hetkellä vastoin periaatteitani. Töitä ei kesäksi vaan ollut. Yleensä olen koettanut vaan tulla toimeen vähäisillä työtuloillani. Pari keikkapalkkiota sain ja niistä tuli selvityspyyntöjä. Syksyllä virkailija oli googlettanut mut ja kaivanut esiin entiset bändini, spotifyssa olevan julkaisuni, YouTubeen huvin vuoksi lataamat treenikämppävideoni, Rumban juttukin oli löydetty. Sain lausunnon että olen toiminut yrittäjänä, täysipäiväisenä muusikkona siitä lähtien kun latasin julkaisun spotifyyn 2022. Oon saanut tuosta julkaisusta tekijänoikeustuloja yhteensä 30€. Keikkapalkkioita on tullut parin viime vuoden aikana 350€. Musiikkihommiin mulla menee aikaa keskimäärin muutama tunti viikossa. Mulla ei ole yritystä. Saan vähäiset tuloni ihan muista töistä kuin musiikista. Tämän kaiken virkeilijalle ilmoitin, mutta silti olen te-toimiston mukaan täysipäiväinen yrittäjä ja minulta luultavasti peritään takaisin viime kesän ja syksyn työmarkkinatuet. Koetan toki valittaa asiasta jokaisessa mahdollisessa käänteesä. Eli todellakin; välttäkää te-keskuksen kanssa asiointia. Jos on pakka asioida, niin älkää kertoko virkailijalle mitään mistään tekemisistänne. Tehkää keikat ilmaiseksi tai pimeänä. Ongelma systeemissä on se, että pykälät ovat hyvin väljät, ja virkailijat voivat tulkita niitä hyvin mielivaltaiseksi. Kaikki on kiinni siitä millainen virkailija sattuu kohdalle.
 
tässä(kin) kohdassa suomen systeemi on raivoperseestä.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Jorn Döner
12.02.2024 21:07:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

basisti1971:
 
Jaksamista vain voi toivottaa tuon tapauksen tiimoilta.
Valitettavasti on erittäin todennäköistä että kohtalotovereita löytyy rutkasti.
 
Sydämestäni toivon että olen väärässä, mutta omiin kokemuksiin nojaten tuntuu valitettavan epätodennäköiseltä että jutulla olisi onnellinen loppu.
Ainakaan muutoin kuin löytämällä omatoimisesti työpaikka, TE-Toimiston kautta tuskin irtoaa vaikka tuon jutun vuoksi erityishuomion kohteena todennäköisesti oletkin.

 
Kiitos basisti1971 toivotteluista ja kaikille muillekin tarinoiden jakamisesta. Tärkeää vertaistukea kusisessa tilanteessa, ja auttaa hahmottamaan tätä kuviota. Mä olen onneksi työkuvioitani saanutkin kuntoon, oon osa-aikatöissä, mutta masentaa kun talous menee kuralle jos vanhoja tukia joudun takaisin makselemaan.
 
Käykääpä ihmiset vastaamassa aloittajan kyselyyn! Itse ajattelin ainakin jakaa tarinani sinne jahka siinä joku päätös tulee. On tärkeää että tätä dataa kerätään ja mahdollisesti pidetään meteliä asiasta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «