Muusikoiden.net
21.05.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä bändistä olet kiinnostunut viimeksi? Vol. II
1 2 3 4 513 14 15 16 17
Mortte
25.12.2022 18:45:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Yhdellä sanalla: Genesis :)
 
Gong onkin hyvä, en ole paljon kuunnellut mutta aina tykännyt kuulemastani.
 
Ja Can! Tämän kauniimpaa ei musa voi olla:
 
https://www.youtube.com/watch?v=xiuuSoPphxI

 
Ok, eli sinfoninen proge ei siis ole sun juttu. Ei lienee Yes tai Renaissancekaan uppoa? Mulle kyllä kolisee kovin varsinki Gabrielin aikainen Genesis, Yeskin oli parhaimmillaan 1970-74.
 
Can on kyllä munki suuria suosikkeja, menee reippaasti Genesiksen ja Yesin edelle, krautrokista kyllä sitte Faust on vieläki parempi! Muita hyviä on Amon Düül II ja Agitation Free. Canista vielä, että Tago Magon eka levynpuolisko sisältää parasta musaa ikinä!
 
Epämuusikko
25.12.2022 19:20:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Yhdellä sanalla: Genesis :)
 
Gong onkin hyvä, en ole paljon kuunnellut mutta aina tykännyt kuulemastani.
 
Ja Can! Tämän kauniimpaa ei musa voi olla:
 
https://www.youtube.com/watch?v=xiuuSoPphxI

 
Mielenkiintoista.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
Mortte
25.12.2022 19:50:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuntelin juuri Pere Ubun St. Arkansas-älpyn ja hitto kun viimeinen "Dark"-biisi on puhdasta neroutta! Olen minä toki jo kymmenisen vuotta Pere Ubua kuunnellut, mutta tuo kyseinen älpy on tullut spotiin aika vastikään ja tää oli vasta toinen kuuntelukerta. Huomasin juuri muute, että heidän "Why I Hate Women"-levy on kans juuri tullut uutena miksauksena spotiin nimellä "Why I LUV Women", ei vissiin päässy spotiin aiemmin kyseenalaisen levynnimensä vuoksi! Youtubestaki poistui tässä jo joku vuosi sitten koko levyn sisältävä soittolista. No mutta tuohon Darkiin, aivan mahtava kraut-tyyppinen jumitus, joka nyansseillaan kantaa koko pitkän kestonsa, mahtava surumielinen kitaralick, joka jauhaa lähes koko kappaleen ja basso taas omalla kuvioinnillaan sopii täydellisesti tohon! Ja hämmentävä "kertsi" "Oh the radio, will set you free" toistuu kans tämän tästä! Kuunnelkaa itse, ymmärtäkää tai olkaa ymmärtämättä:
 
https://www.youtube.com/watch?v=ozj4Y_0nhLo
 
JC
26.12.2022 08:53:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahavishnu Orchestra -henkistä fuusiojazzia esittävä, espanjalainen Aurora Clara. Bändi julkaisi tänä vuonna toisen levynsä. Yhtyeen kitaristi Raúl Mannola on suomalainen.
 
https://www.discogs.com/artist/10012333-Aurora-Clara
 
Scrobble
26.12.2022 19:21:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Spotifystä kaivettu Camelin Mirage kestää toista tuntia, loppupuolella on livepläjäyksiä. Ne eivät liene kuuluneet alkuperäiseen albumiin?
 
Inhottavalta kuulostaa tämä eka kappale, juuri sellaiselta mitä voisi kuvitellakin. Viittausta Don Nixin Going Downiin. Jatkan silti kuuntelua.
 
Toka biisissä huilua, hyvä, mutta tahtilajikikkailua, paha.
 
Kokonaisarvio kesken levyn: vetelää venkoilua, ei jatkoon :(

 
Joo oikea levy loppuu Lady Fantasyyn. Musta Camel on tietyllä tavalla aika epäprogemaista progea, ainakin jos Genesikseen vertailee. Tuon levyn ihan ehdottomat ässät on Nimrodel ja juuri Lady Fantasy. Onhan siellä toki kikkailuakin mukana.
 
Epämuusikko
26.12.2022 20:55:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Camel ei oo koskaan mulle assosioitunut progeksi. Mutta niin ei mm. Asiakaan.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
vanha_pieru
26.12.2022 23:45:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Spotifystä kaivettu Camelin Mirage kestää toista tuntia, loppupuolella on livepläjäyksiä. Ne eivät liene kuuluneet alkuperäiseen albumiin?
 
Inhottavalta kuulostaa tämä eka kappale, juuri sellaiselta mitä voisi kuvitellakin. Viittausta Don Nixin Going Downiin. Jatkan silti kuuntelua.
 
Toka biisissä huilua, hyvä, mutta tahtilajikikkailua, paha.
 
Kokonaisarvio kesken levyn: vetelää venkoilua, ei jatkoon :(

 
Ensinnäkin on todella positiivista, että kokeilit Camelia, vaikka ennakkoasenteesi progeen oli kielteinen. Ei kaikesta tarvitse pitää, joten jos et innostunut, se on ihan okei. (Itselleni kohtuusuurista progebändeistä ei ole koskaan uponneet yhtään varsinkaan Van der Graaf Generator eikä Gentle Giantkaan.) Jos kuitenkin vielä annat Camelille toisen mahdollisuuden, niin suosittelen neljättä albumia Moonmadness. Sitä pidetään yleisesti yhtenä bändin parhaista ja se on ehkä myös helpoin alkututustumiseen.
Aiemmin jo Scrobble mainitsi, että Miragen parhaat palat ovat Nimrodel ja Lady Fantasy. Tälle vahvaa (tahtilajikikkailevaa) komppausta. Ethän vaan jättänyt Miragen kuuntelua kesken, ennen kuin näihin kappaleisiin päästiin?
 
Mortte
27.12.2022 10:36:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle Camelin suosikkilevy on tällä hetkellä "The Snow Goose", "Nuden" jälkeisiä en tosin ole vielä(kään) kuunnellut.
 
Dont you know that Im losing hold
Mortte
27.12.2022 10:40:04 (muokattu 27.12.2022 10:40:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erikoista kyllä muute, kun monille ei tunnu 70-luvun keskeiset progebändit, kuten King Crimson ja Camel, assosioituvan progeksi. Asia nyt käsittääkseni on aina ollut enempi AOR-bändi, aloittikin vasta 80-luvulla, vaikka senki tyylistä wikipediassa ekana mainitaan proge. Onko proge siis edelleen joillekin musanharrastajille kirosana?
 
Dont you know that Im losing hold
Epämuusikko
27.12.2022 12:21:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mortte: Erikoista kyllä muute, kun monille ei tunnu 70-luvun keskeiset progebändit, kuten King Crimson ja Camel, assosioituvan progeksi. Asia nyt käsittääkseni on aina ollut enempi AOR-bändi, aloittikin vasta 80-luvulla, vaikka senki tyylistä wikipediassa ekana mainitaan proge. Onko proge siis edelleen joillekin musanharrastajille kirosana?
 
En tiiä, ite oon vaan nirso.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
p130
27.12.2022 13:43:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mortte: Onko proge siis edelleen joillekin musanharrastajille kirosana?
 
Nykyään proge on suurimmalle osalle Dream Theater johdannaisineen. En tykkää progesta, jos tämä on määritelmä. Toisaalta DT-fani jos odottaa Genesikseltä tai aikalaisiltaan "progea", niin pettyy karvaasti.
 
Marillion on ollut mulle "se" tästä genrestä...
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Mortte
27.12.2022 14:08:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Nykyään proge on suurimmalle osalle Dream Theater johdannaisineen. En tykkää progesta, jos tämä on määritelmä. Toisaalta DT-fani jos odottaa Genesikseltä tai aikalaisiltaan "progea", niin pettyy karvaasti.
 
Marillion on ollut mulle "se" tästä genrestä...

 
Jos joku bändi mun mielestä progesta on vielä kamalampi kuin Gentle Giant, niin se on kyllä ehdottomasti Dream Theater! Sillä vois meikäläistä hyvin kiduttaa. Aikas harva nykyproge mulle kolisee, Opethista kyllä tykkään ja Porcupine Treekin menettelee, mutta kyllä mää progen kultaisen kauden eli 1969-74 fani olen! Marillion on ok, mutta kyllä Genesis (se Peter Gabrielin ajan eli 1969-74) on paljo enempi taas mun juttu...
 
Dont you know that Im losing hold
Jucciz
27.12.2022 16:57:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opethin ja Porcupine Treen parhaat jutut, joita itse olen kuullut, kuulostavat 70-luvun Pink Floydilta ja Camelilta. ;)
 
Dream Theater on varmasti maailman paras Dream Theater, mutta enemmän se mulle on tahtilajivaihdoksilla ja loputtomilla eri rakenneosilla hämmennettyä heviä kuin progea, jonka kulta-aika tuossa aika hyvin jo hahmoteltiinkin. Silti Hollow Years ja Another Day ovat hienoja biisejä, vaikka jälkimmäisessä etenkin rumpusoundit ovat karmeat. Se onkin sinänsä Dream Theaterin hämmästyttävimpiä saavutuksia, että ainakin jokaisella alkupään levyllä on aivan hirvittävät rumpusoundit, mutta joka levyllä eri tavalla hirvittävät. :D Tosin lukioaikojen jälkeen ei ole tullut seurattua bändin touhuja: Falling into Infinity oli viimeinen levy, jonka olen kuunnellut kokonaan.
 
Sinä olet ihan saatanan perseestä ja typerä paskaperse.
-Sir Jöpötin
Mortte
27.12.2022 18:25:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Opethin ja Porcupine Treen parhaat jutut, joita itse olen kuullut, kuulostavat 70-luvun Pink Floydilta ja Camelilta. ;)

 
Porcupinella juu kuuluu Floyd-vaikutteet. Opethin luulen kyllä ammentavan enemmän King Crimsonin suunnalta. "Will O the Wisp" taas voisi ihan yhtä hyvin olla Jethro Tullin kappale. Åkerfeldt kyllä kans fanittaa harvinaisempaaki progea kuten Comusta. No jokatapauksessa kaikki nuo vanhat bändit on paaaljon parempia ku Opeth tai Porcupine.
 
Dont you know that Im losing hold
vanha_pieru
27.12.2022 22:07:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mortte: Mulle Camelin suosikkilevy on tällä hetkellä "The Snow Goose", "Nuden" jälkeisiä en tosin ole vielä(kään) kuunnellut.
 
Kannattaa ne Nuden jälkeiset albumit ehdottomasti kuunnella, mutta älä kuitenkaan aloita ainakaan The Single Factorista, koska se on niistä selkeästi huonoin, aika laimea pophenkinen kokonaisuus. Rajaz on mun suosikki näistä loppu-uran levyistä, joten kokeilepa sitä.
The Snow Goose on totta kai mainio levy, mutta Kefiirille en sitä ensimmäisenä suositellut, koska pelkästään instrumentaalisena pakettina se voi tuntua tylsältä kuulijalle, jolle ensikosketus bändiin (Mirage) ei ollut mairitteleva.
 
Kefiiri
28.12.2022 06:50:57 (muokattu 28.12.2022 06:55:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vanha_pieru: Kannattaa ne Nuden jälkeiset albumit ehdottomasti kuunnella, mutta älä kuitenkaan aloita ainakaan The Single Factorista, koska se on niistä selkeästi huonoin, aika laimea pophenkinen kokonaisuus. Rajaz on mun suosikki näistä loppu-uran levyistä, joten kokeilepa sitä.
The Snow Goose on totta kai mainio levy, mutta Kefiirille en sitä ensimmäisenä suositellut, koska pelkästään instrumentaalisena pakettina se voi tuntua tylsältä kuulijalle, jolle ensikosketus bändiin (Mirage) ei ollut mairitteleva.

 
Ystävällisen kirjoituksesi kannustamana kuuntelin Miragea uudestaan ja paranihan se loppua kohti hieman, tai sitten kyseessä oli jokin placebo-efekti mutta yhtä kaikki. Sitten huomasin katsoa löytyykö orkalta mitään konserttimatskua Youtubesta ja BBC Live vuodelta 1977 oli ihan sympaattinen. Kitaristilla oli vakuuttavia proge-ilmeitä ja puhaltimia porukalta löytyi joka lähtöön ja välillekin.
 
Puhaltimet ovat mielestäni yleisesti ottaen vain haitaksi kaikessa muussa paitsi jatsissa, (jota kuuntelen ahkerastikin). Camelille puhallinten käyttäminen kuitenkin sopi komeasti kuin kyttyrä dromedaarille.
 
Youtuben suosituksista hokasin tuon Rajaz-levyn. Se on aina kiinnostavaa että millaiseksi pitkäikäisten tai välillä hajonneiden porukoiden musiikki on ajan mittaan kehittynyt. Joskus vanhoilta konkareilta syntyy vain tekotopakkaa pinnistelyä, mutta Rajaz kuulosti oikein mukavalta ja ihan soittamisen ilosta tehdyltä musiikilta. Täytyy jatkossa perehtyä Camelin tuotantoon enemmänkin.
 
Ketjun otsikkoon viitaten siis vastaan: Camelista!
 
En ole musiikin asiantuntija.
Mortte
28.12.2022 10:48:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vanha_pieru: Kannattaa ne Nuden jälkeiset albumit ehdottomasti kuunnella, mutta älä kuitenkaan aloita ainakaan The Single Factorista, koska se on niistä selkeästi huonoin, aika laimea pophenkinen kokonaisuus. Rajaz on mun suosikki näistä loppu-uran levyistä, joten kokeilepa sitä.
The Snow Goose on totta kai mainio levy, mutta Kefiirille en sitä ensimmäisenä suositellut, koska pelkästään instrumentaalisena pakettina se voi tuntua tylsältä kuulijalle, jolle ensikosketus bändiin (Mirage) ei ollut mairitteleva.

 
: ) Mää oon ny kuunnellu järkässä bändin tuotantoa, tosin taukoa tulee aina välillä paljonki, ku mulla on monta muutaki "kuuntelen koko tuotannon"-projektia menneillään ja paljon muutenki kaikenlaista kuunneltavaa. Eli siis "The Single Factor" on seuraavana vuorossa! Mutta kuuntelen jokatapauksessa nuo senki jälkeiset levyt, olihan noissa aiemmissaki muistaakseni "Breathless" ja "I Can See Your House From Here" vähän sellaisia laimeampia levyjä, kun taas "Nude" oli yllättävän hyvä! Kefiiri tossa tais puhua vanhojen bändien uudemmista levyistä, kyllähän ne varsinki monella progebändillä laimenee 70-luvun puolivälin jälkeen, mutta on niitä sitte semmosiakin, jotka on tehneet aika hienoja senki jälkeen, mielestäni esim. King Crimson, Faust, Can (teki kylläkin vain yhden 70-luvun jälkeen, mutta mahtavaa kun Malcolm Mooney teki sillä paluun) Gong, Magma, Comus ja Van Der Graaf Generator. Jethronki levyiltä löytyy paljo hienoja biisejä, vaikka kokonaisuuksina eivät yllä 60/70 -luvun levyjen tasolle.
 
Dont you know that Im losing hold
Kefiiri
28.12.2022 10:54:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mortte: Comus
 
Virtanen-yhtyehän aikoinaan versioi yhden Comuksen biisin. Pitäisi varmaan kuunnella alkuperäinenkin joskus.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Mortte
28.12.2022 11:04:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Virtanen-yhtyehän aikoinaan versioi yhden Comuksen biisin. Pitäisi varmaan kuunnella alkuperäinenkin joskus.
 
Suosittelen lämpimästi, minäkin kuulin ekaks se Virtanen-versioinnin, se on varsin laimea alkuperäiseen verrattuna eikä herättänyt mun mielenkiintoa, mutta kun sitten muutaman kerran kuuntelin heidän mestariteoksensa eli ekan "First Utterance"-älpyn, musta tuli totaali-fani! Harmi kyllä, että bändi on tehny vain 3 levyä, kaikista niistä kyllä tykkään, vaikka tuo eka on paras! Roger Woottonin laulu (ja varmasti myös ekan levyn hyvin sairaat lyrikat) varmasti jakaa mielipiteitä, mutta jos ei tämä herkistä, täytyy ihmisen olla kiveä:
 
https://www.youtube.com/watch?v=kIO4kLQ1kJE
 
Dont you know that Im losing hold
Kefiiri
28.12.2022 20:10:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi kuunnella ilman kuvaa, vaalea nainen varasti mielenkiinnon.
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 513 14 15 16 17

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «