EDIT#5 6.7.2016: Kokeilujen ja tarkemman simuloinnin myötä pieniä päivityksiä komponenttien arvoihin, sekä vertailukuvat:
1: Eri valmistajien Treble Bleedien ja
2: Eri Aki Modien taajuusvasteista.
_
Kun sähkökitaran volumenuppia pienentää, diskantti heikkenee paljon enemmän kuin muut taajuudet. Treble Bleed pyrkii tekemään soundista saman kaikissa volumen asennoissa. Tässä esitetty kytkentä on tarkoitettu passiivimikeille, ja soveltuu kaikkiin sähkökitaroihin, sekä yksikelaisille että humbucker-mikrofoneille. Aktiivimikeillä tätä ongelmaa ei ole.
MUUT TREBLE-BLEEDIT
Volumepotikan ohitus yhdellä 470pF konkalla (Ibanez Prestige) auttaa hieman, mutta potikan asennossa 9 diskanttipiikki on jo siirtynyt, ja asennoissa 0-7 diskantti on rajusti ylikorostunut.
Kinmanilla ja muillakin on kahden komponentin (konkka ja vastus) kytkiksiä, jotka toimivat jo tasaisemmin, mutta samoja ongelmia on yhä. Volumella 0-7 diskantti on selvästi ylikorostunut.
KOLME KOMPONENTTIA
Kolmen komponentin kytkennällä (Aki mod) volumepotikka ei muuta soundia juuri lainkaan, ja volume onkin yllättäen käyttökelpoinen työkalu! Vaikutus on myös eri vahvistimilla lähes samanlainen. Kaikissa käyttösoittimissani on Aki mod, en tulisi enää lainkaan toimeen ilman.
Ainoa tämän Treble Bleedin mahdollisesti huono puoli on että volumepotikan pienet numerot soi nyt lujempaa kuin aiemmin. Aiemmin volapotikan asento 4 on nyt noin 2. Tosin, alueella 7-10, jossa itse sitä tarvitsenkin, on nyt paljon lisäherkkyyttä.
KYTKENTÄ
Komponentit kytketään volumepotikan "ohi"/"yli". Eli komponenttipinon toinen jalka on samassa juotoskorvakkeessa mihin mikrofonivalitsimelta (tai mikrofonilta) tulee johto, ja toinen jalka siinä korvakkeessa josta menee johto ulostulojakille. Huomaa että kondensaattorin ja R2:n välinen liitos ei saa koskea mihinkään sähköä johtavaan. Komponenttien arvot on suunniteltu 500k log -volumepotikalle.
Jos kitarassa on mikelle omat volumet, volumeihin voi tehdä omat bleedit. Mutta tällöin molemmat mikit päällä yhtä volaa pienennettäessä alle puolen välin, jäljelle jääneen mikin soundi tummenee. Silloin siis Treble Bleed onkin Treble Kill.
--------Aki Mod "Log Vol"-----------
(R1) 220K vastus juotetaan volumen "in" ja "out" -korvakkeisiin.
(C1) 680pF kondensaattorin toinen jalka juotetaan myös ensimmäiseen korvakkeeseen.
(R2) 47K vastus juotetaan toiseen korvakkeeseen ja kondensaattorin vapaaseen jalkaan.
--------------------------------------
- 250K volumelle arvot 150k, 680pF, 0k. Eli vain kaksi komponenttia, 150k ja 680pF juotetaan rinnan.
- 1M potikan kanssa soundi muuttuu volumen matkalla enemmän, mutta arvot 470k, 470pF ja 100k toiminnee ihan ok.
Kondensaattoriksi suosittelen muovikonkkaa (polyesteri, polystyreeni, polyproplyleeni, polymix). 820pF konkkaa tosin en ole muovisena löytänyt, joten käytän siinä keraamista.
MODAUKSET
Koko soitinkalusto ja oma maku vaikuttaa bleedin toimintaan, joten muutoksia voi olla tarpeen tehdä:
- "Even": Mahdollisimman sama soundi kaikissa volumen asennoissa: 150k, 820pF, 22k.
- "Mild": Vähemmän kirkastusta: 220k, 470pF, 100k
- "5-10": Soundi mahdollisimman sama volumen asennoilla 5-10 (pienemmillä asennoilla vähän "räyhä"): 220k, 820pF, 47k.
- "Less Vol Boost": Mahdollisimman vähän volumekorostusta pienillä volumen asennoilla: 330K, 470pF, 100K. (Tällöin tosin volumen 6-9 on soundiltaan tummempi.)
- Jos kitarassa on mikeille omat volumet, tykkään laittaa tallamikille "Mild" ja kaulamikille "Even".
Minulle on tärkeää että soundi on mahdollisimman sama kaikissa volan asennoissa, joten käytän yleensä versiota "Even". Tällöin tosin volumen pienet asennot ovat yhä lujemmalla, joten volumella on vaikeampi puhdistaa suuria säröjä.
Kytkentä toimii myös bassolla, jolloin arvot 150k, 1nF, 22k toimii hieman paremmin.
------------TEKNIIKKAA------------
Kytkis on kehitetty simuloimalla sähkökitaran elektroniikkaa (mukaanlukien johto ja vahvistimen sisääntulo) 5Spicellä, ja myöhemmin korvalla kokeillen eri komponenttien arvoja.
R1 pienentää sekä mikrofonille että vahvistimelle näkyvää kuormaa, joka jo itsessään tasoittaa soundieroja eri volumeasetuksilla. Koska R2:n täytyy olla melko pieni jotta C1 myös suurilla volumen asetuksilla päästäisi diskanttia lävitseen, R1 myös päästää matalilla volumeasetuksilla muita taajuuksia läpi, ja tällä tavalla estää liiallisen diskanttikorostuksen. R2 rajoittaa diskanttikorostusta pienillä volan asennoilla, mutta suurilla asennoilla myös estää rajataajuutta muuttumasta volapotikan sarjavastuksen pienentyessä lähelle nollaa. C1 ja R2 siis yhdessä muodostavat Treble Bleedin rajataajuuden, siksi R2:ta kasvattaessa C1:tä täytyy pienentää.
--------------------------------------Kirjoittanut Aki 01.11.2006 | |
|